Slow motion-explosioner av stjärnor?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Oblivion

Slow motion-explosioner av stjärnor?

Inläggav Oblivion » 28 maj 2009 22:37

VY Canis Majoris sägs vara den största kända stjärnan vi känner till. Den har en diameter på ca 3,063,500,000 km vilket motsvarar avståndet mellan solen och Saturnus, alltså 80 ljusminuter. Det tar med andra ord lika lång tid för solens ljus att nå Saturnus (1 h 20 min) som det tar för ljuset att färdas från ena sidan av Canis Majoris till den andra.
Med ljusets hastighet som övre hastighetsgräns för något att färdas i så borde det väl innebära att väldigt stora stjärnor enbart kan explodera i något som kan liknas vid slow motion-hastighet i förhållande till deras egna storlekar? Är det verkligen så? Eller finns det undantag till regeln att inget kan färdas snabbare än ljuset? Är inte tidiga universums expansion ett undantag t ex? Var det i så fall det enda?

Många frågor, men lite förbryllad är jag ju.. Help me out please!  :?  :)

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 29 maj 2009 09:52

Stjärnan exploderer skenbart långsammare, men inte verkligen.
Ett tåg som är 500 meter lång kör enbart skenbart långsammare än det korta tåget.

Att ljus har en maximal hastighet är något forskare en gång resonerade sig fram till - vet inte hur de kom fram till det.

Att ljus sedan färdas långsammare genom olike medier - långsammare genom gasmoln, och ännu lågsammare genom glas och vatten är fakta.

I Science Fiction-författarnas och läsarnas värld går det att flytta på saker och ting fortare än ljusets hastighet, men forskarna har inte kommit på nån praktisk fungernde metod än.

Enligt KPAX kan man resa astralt med multipler av ljusets hastighet utan nämnvärd energiåtgång, enligt Startrek så kör man bara igång WARP-driven, enligt andra fiktiva system så kan man spontant flytta runt i universum genom att föreställa sig dit (och om man gör det rätt så följer kroppen med sen)

Enligt vedertagen uppfattning så kommer två ljusstrålar som möter varandra frontalt inte att närma sig varandra med den ihopadderade dubbla ljushastigheten, utan med den vanlige ljushastigheten. c+c=c således, vilken ju verkar lite fel.

Om man rider på en ljustråle med ljusets hastighet, och knäpper på en ljuskälla och riktar den i färdriktningen, vilken hastighet har då ljuskällan, relativt till en själv, och relativt till personen som tittat på när man passerar?

Eller om man riktar den bakåt?

Jag har inte de svaren just nu, nån annan kanske "vet"?

Oblivion

Inläggav Oblivion » 29 maj 2009 12:33

Jörgen skrev:Stjärnan exploderer skenbart långsammare, men inte verkligen.
Ett tåg som är 500 meter lång kör enbart skenbart långsammare än det korta tåget.

Det du säger här är det jag menar. En liten stjärna exploderar skenbart snabbare än en stor stjärna. Den stora stjärnan exploderar alltså i samma hastighet (någorlunda) som små stjärnor men då stjärnan är så gigantisk så förefaller explosionen att "utvecklas" i slow motion?

Jörgen skrev:Enligt vedertagen uppfattning så kommer två ljusstrålar som möter varandra frontalt inte att närma sig varandra med den ihopadderade dubbla ljushastigheten, utan med den vanlige ljushastigheten. c+c=c således, vilken ju verkar lite fel.

Det där låter riktigt konstigt i mina öron, men samtidigt är det väldigt intressant. Har du någon sida att rekommendera om man vill läsa mer om det här?

Jörgen skrev:Om man rider på en ljustråle med ljusets hastighet, och knäpper på en ljuskälla och riktar den i färdriktningen, vilken hastighet har då ljuskällan, relativt till en själv, och relativt till personen som tittat på när man passerar?

Relativt till dig själv så går ljusstrålen i samma hastighet som du själv eftersom du redan färdas i ljusets hastighet.
Vad ljuskällan har för hastighet för personen som tittar på när man passerar beror på i vilken vinkel personen står i. Skulle han stå nästintill framifrån (i "kollissionsvinkel") så skulle han inte se något närma sig förrän "ekipaget" precis passerar eftersom det skulle gå i ljusets hastighet (om man ens hinner uppfatta att något har passerat överhuvudtaget).
Är vinkeln mycket större, alltså om personen övervakar passagen från extremt långt håll och i sakta mak ser ljusstrålen komma farande från ena sidan, så är inte hastigheten lika påtagande, och relativt till betraktaren så skulle det ju inte gå så snabbt, även om hastigheten givetvis är densamma.

Jörgen skrev:Eller om man riktar den bakåt?

Om man för enkelhetens skull skulle stå i en exakt mötande vinkel till passagen (så att en massa andra variabler inte påverkar eller stör), alltså om ljusstrålen passerade igenom en själv och man tittar åt hållet den försvinner åt, så skulle man se det bakåtriktade ljuset lika starkt hela tiden från mikrosekunden då passagen skedde. Det bakåtriktade ljuset är ju lika "drivande" bakåt som det framåtriktade ljuset är framåt och det skulle därför nå ögat precis vid passageögonblicket och sedan stanna kvar där tills...... ja tills vad? Tills ljuskällan stängs av?

Nu spekulerar jag bara. Jag är inte så säker på att jag ens lyckas svara på det du frågar om, men jag får skylla på att det inte är mitt område alls det här. :)

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 30 maj 2009 22:06

länk till en sida med lita av allt, bland annat följande:

(There is nothing to prevent non-physical things moving faster than light. For example, it is quite possible to swing a laser pointer across the face of the moon rapidly enough that the point of intersection travels faster than light by hand. It is also possible for two objects with mass to travel faster than light relative to one another, from the viewpoint of a stationary observer.)

...det vill säga, pekar du på månen från jorden med en laser och vrider ljuskällan tillräckligt snabb, så rör sig punkten på månens yta  fortare än ljushastigheten.
Sveper man alltså över hela månens framsida fortare än en hundradels sekund, så rör sig ljuspunkten fortare än ljushastigheten.

Även de två rymdskeppen som närmare sig varandra med ljusets hastighet ser ut att närma sig varandra med den dubbla ljushastigheten sett från en observatör utifrån.

Oblivion

Inläggav Oblivion » 06 jun 2009 02:26

Intressant! Och ologiskt... Det tåls att läsas vidare om. Tack!

DZS

Inläggav DZS » 27 jun 2009 18:23

Jörgen skrev:Om man rider på en ljustråle med ljusets hastighet, och knäpper på en ljuskälla och riktar den i färdriktningen, vilken hastighet har då ljuskällan, relativt till en själv, och relativt till personen som tittat på när man passerar?

Eller om man riktar den bakåt?

Jag har inte de svaren just nu, nån annan kanske "vet"?

Enligt gängse teori kan du inte rida på en ljusstråle, eftersom du aldrig kan komma ifatt den, oavsett hur mycker du gasar. Men säg att du flyger på en väldigt snabb kvast i hög hastighet (relativt t.ex. jorden), och i varje fall försöker komma ifatt ljusstrålen. Då är svaret att, relativt dig själv, rör sig ljusstrålen du jagar efter från dig med hastigheten c, ljuset från ljuskällan du knäpper på rör sig från dig med c (ljuskällan själv rör sig inte alls relativt dig, om det antas att du håller i den), och riktar du den bakåt rör sig ljuset från dig med c.
Relativt en person som kikar på dig från jorden, kommer ljuskällan du jagar efter att  röra sig med c, strålen du skickar iväg rör sig med c, oavsett vilken riktning du skickar iväg den i.
Ljuset hastighet i vakuum är ALLTID c, oavsett vem som är observatören, hur snabbt ljusskällan rör sig, oavsett allt. Detta är den specialla relativitetsteorin. Ljuset rör sig varken snabbare eller långsammare om ljuskällan rör sig. Det som istället får maka på sig är rummet och tiden.

Enligt relativitetsteorin, som är empiriskt väl underbyggd.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur

Återgå till "Naturvetenskap"