Ett sätt att sätta upp ett mål.

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

mereologi

Ett sätt att sätta upp ett mål.

Inläggav mereologi » 02 jun 2009 03:00

Ett sätt att sätta upp ett individualistiskt och idealistiskt mål i livet.

1. Definiera "vi". (En relation, en grundtanke, ett ideal.)
2. Behandla "vi" och "dom" på samma sätt. (Annars faller det ihop.)
3. Skapa en plan. (Ett långsiktigt tillvägagångssätt, ett övervägande om vad som spelar roll.)
4. Inför rutiner. (För att bygga upp någonting varaktigt.)

Tycker ni att detta är en bra idé? Ser ni några motsättningar eller fördelar?

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 02 jun 2009 09:36

Vad vill du uppnå?
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Potatis Gratäng

Inläggav Potatis Gratäng » 02 jun 2009 10:12

Är det inte tråkigt att vara samma person hela livet? Känns som det är ett sätt för att slippa undan att tänka på varje situation i sig, eller missförstår jag dig? Men självklart så borde man ju ha något slags mål med livet och det ligger väl där i bakhuvudet någonstans. Med andra ord så gör man 1,2,3,4 ganska naturligt, vilket i sin tur medför att ditt sätt som du beskriver är ett väl använt sätt/idé.
"Glid fram på den halvraka vägen."

mereologi

Inläggav mereologi » 02 jun 2009 12:01

Logos skrev:Vad vill du uppnå?

En harmonisk relation till min omvärld. Vad tycker du om det målet?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 jun 2009 12:05

mereologi skrev:

En harmonisk, rörlig utveckling eller harmoniskt stabilt, immobilt tillstånd?

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

mereologi

Inläggav mereologi » 02 jun 2009 12:30

Potatis Gratäng skrev:Är det inte tråkigt att vara samma person hela livet? Känns som det är ett sätt för att slippa undan att tänka på varje situation i sig, eller missförstår jag dig? Men självklart så borde man ju ha något slags mål med livet och det ligger väl där i bakhuvudet någonstans. Med andra ord så gör man 1,2,3,4 ganska naturligt, vilket i sin tur medför att ditt sätt som du beskriver är ett väl använt sätt/idé.

Hur menar du med att vara samma person hela livet? Det är en intressant fråga. Jag vill tänka mindre och leva mer i stunden, du har rätt. Ofta tänker man inte på vad man tänker, jag tycker om naturlighet men inte när tanken blir strukturerad.

mereologi

Inläggav mereologi » 02 jun 2009 12:42

Algotezza skrev:
mereologi skrev:

Hilsen fra Algotezza

En harmonisk rörlig utveckling. Jag vill vara öppen, allt är ett samspel. Kan du utveckla din tanke mer?

nitarna

Inläggav nitarna » 02 jun 2009 14:44

Jag börjar älska det här forumet mer o mer, my kind of people.. Äntligen.

OnT: Det är svårt att bedömma om det är ett bra tillvägagångsätt ifall man inte känner till ditt mål. Jag skulle säga att det är ett bra sätt i många lägen men inte bra i alla.

I vissa lägen behöver man definera vem man är nu och vem man vill bli och "gå emot" sig själv (som man är i nuet) , för att uppnå ett mer harmoniskt och lyckligt stadium längre fram.

mereologi

Inläggav mereologi » 02 jun 2009 22:35

Jag skrev att mitt mål var att ha en harmonisk relation till min omvärld, man måste hitta sin plats, relationen var punkt 1 och det innebär att min plan är att inte ha någon plan, det är ett tillvägasgångssätt. Det är som med politik, den kan alltid bli bättre men även om man i den goda sakens anda eftersträvar något perfekt så blir det aldrig slutgiltigt, det går alltid att förbättra och de stora segrarna görs i tillfället och bevaras i minnet. Jag tror att det ligger i planers natur att ändras men det bästa är när de bygger på varandra och det gör det om man har hittat sin plats. Rutiner måste vara underordnade idealen. "Blott de tama fåglarna har en längtan. De vilda flyger."

mereologi

Inläggav mereologi » 04 jun 2009 01:39

Punkterna i listan har en relation till angränsande punkter och visar därmed hur man tänker. Detta "system" är förmodligen inte särskillt giltigt men strunt samma. :)  

Personer som är punkt 1 är ordningsamma men saknar plan.

Personer som är punkt 2 är idealister och väldigt drivande.

Personer som är punkt 3 är kulturella och moraliskt tänkande.

Personer som är punkt 4 är välanpassade och tåliga.

mereologi

Inläggav mereologi » 04 jun 2009 02:48

Idealen kan vara överordnade rutinerna men rutinerna är överordnade idealen.

De som är vill vara och de som kan vara är.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 jun 2009 18:01

mereologi skrev:
Algotezza skrev:
mereologi skrev:

Hilsen fra Algotezza

En harmonisk rörlig utveckling. Jag vill vara öppen, allt är ett samspel. Kan du utveckla din tanke mer?

En relation kan vara en gång för alla fast, väldefinierad och etablerad. Alltså stabil, immobil. Vara likadan i alla väder. "Du är alltid min bror vad som än händer."

Men relationen kan också vara icke-definierad och trevande. Man får se vad det blir av den och  man är öppen gentemot den andra och hur det kan utveckla sig. Man vill ha en dialog men vet inte vad man vill med den i övrigt.

Ungefär så.

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

mereologi

Inläggav mereologi » 05 jun 2009 18:24

Algotezza skrev:En relation kan vara en gång för alla fast, väldefinierad och etablerad. Alltså stabil, immobil. Vara likadan i alla väder. "Du är alltid min bror vad som än händer."

Men relationen kan också vara icke-definierad och trevande. Man får se vad det blir av den och  man är öppen gentemot den andra och hur det kan utveckla sig. Man vill ha en dialog men vet inte vad man vill med den i övrigt.

Ungefär så.

Hilsen fra Algotezza

Jag har lyckats definiera endel egna relationer som är oberoende av omständigheter. De två relationerna som jag tycker är mest intressanta är "par-relationen" och den "perfekta relationen". Andra relationer kan betyda lika mycket men dessa är speciella.

mereologi

Inläggav mereologi » 06 jun 2009 00:54

Par får alltid ta den långa vägen och existerar följaktligen i tiden, den perfekta relationen är naturlig och följer inga regler i rummet, slutsats: par-relationen är en perfekt relation.

Återgå till "Tankar och känslor"