Tjenare biggj.
biggj skrev:"Halvprivatiserade" var dock en olycklig felskrivning - det skulle vara: "Det gjordes genom att skapa privatiserade, tidigare offentliga, institut såsom....."
Jag gillar halvprivatiserade battre, men om du vill ratta dig sjalv sa gar det naturligtvis alldeles utmarkt. Jag forstar vad du menar anda.
biggj skrev:I övrigt har levee fel i det mesta han skriver. Det var inte alls så att dessa låneinstitut inte ville skapa dessa lån, det var en medveten plan sedan 1990-talet. Tanken var att man skulle sälja lånen om det började skaka och därmed sprida riskerna till hela världen. Vilket även hände.
Det star dig fritt att tycka sa. Jag antar att detta ar din egen personliga asikt rorande mina kunskaper i amnet, eftersom du inte motbevisar nagot av det jag sagt. Men du far da aven ta stallning till uttalanden likt dessa i den har artikeln :
Feds Pushed Subprime Loans, Execs Say
By Michael P. Tremoglie, The Bulletin
Friday, December 12, 2008
Some former Fannie Mae and Freddie Mac CEOs, the government-sponsored enterprises (GSEs) that provide liquidity for the mortgage market, said they were pressured by the federal government and advocacy groups to purchase high-risk mortgages.
Bob McTeer, president of the Dallas Federal Reserve Bank from 1991 to 2004, said “There was a lot of pressure from Congress and generally everywhere to make homeownership affordable for poor and low-income people.
Some mortgages were made that would not have ordinarily been made.”
U.S. Rep. Edolphus Towns, D-N.Y
“We have heard some people claim that poor people are to blame for this,” he said during the hearing. “[T]he way this argument goes,
the federal government forced the banks to give mortgages when they shouldn’t have — to people who were not credit-worthy, then forced Fannie Mae and Freddie Mac to buy up those bad mortgages.
Biggj, man maste se pa detta fran tva hall. Precis vad jag sagt hela tiden. Las alla mina tidigare inlagg. Skulden ligger pa hela systemet, fran presidentens direktiv ner till provisionsjagande mortgage brokers. Och naturligtvis felbeslut vad gallde vissa regleringar. Dessutom, om nagot borjar skaka sa ar det redan for sent att salja lanen.
Vad dom gjorde pa Wall Street var att lagga in subprimekrediter i paket som hade triple-A rating, en produkt som efterfragas av forsiktiga investerare som inte gillar risk. Nu blev det tvartom. De foretag som vanligtvis ar valdigt stabila i kriser var nu de foretag som kopt pa sig taskiga tillgangar. Nar marknaden val borjade skaka sa visade det sig att tillgangarnas varde inte var vad man trodde. Men det var sa dags da.
biggj skrev:Sedan är jag inte säker på att du riktigt vet vad sub prime lån egentligen är!
Tanker du underskatta mig nu igen ? Akta dig sa jag inte drar ner byxorna pa dig och later dig sta dar med rumpan bar.
biggj skrev:Som man ser vågar inte Levee skriva ut det uppenbara - att nyliberalismen har krackelerat, troligen för gott. Nu är det åter inne med regleringar, det ni på den brunblå sidan för ett halvår sedan trodde var helt ute!
Jag har ingen aning om vad du menar med nyliberalism, sa du far garna definiera din version av begreppet forst innan jag kan uttala mig i den fragan. Sedan ar jag, och har alltid varit, for regleringar pa ratt plats vid ratt tillfalle sa da kan du rakna bort mig fran den brunbla sidan, vad det nu ar.
Dessutom sa forstar jag fortfarande inte varfor du envisas med att forsoka misskreditera mig nar jag faktiskt bevisar en hel del av dina egna standpunkter. Skillnaden mellan oss ar att jag vill visa hela bilden, du vill bara visa en liten del av bilden.
/Levee