Justin Case skrev:Man föredrar [paketet att man själv plus alla andra tvingas betala skatt] framför [paketet att ingen betalar skatt].
Falsk dikotomi. Eller tja, begreppet skatt implicerar givetvis tvång, det vill säga stöld, varför alternativ två är att föredra i sammanhanget, även om många - de allra flesta? - gladeligen skulle bidra med frivillig sponsring i utbyte mot den tjänst staten erbjuder.
Justin Case skrev:din ideologis
Vilken skulle det vara? Nåja, det är förståeligt hur min argumentering framstår, och för enkelhetens skull får jag väl agera "objektivisten" i diskussionen.
Justin Case skrev:Det finns kvinnor som tänder sexuellt på när en man tvingar dem till saker och ting, men det bevisar inte något om det rättfärdiga eller orättfärdiga med skatt. Av samma skäl bevisar inte förekomsten av eventuella skattemassochister något om detta.
Jag förstår ärligt talat inte vad detta har med saken att göra, du menar ju själv att dina exempel bevisar vare sig det ena eller det andra.
Justin Case skrev:Jag underförstod att C själv var ur stånd att stjäla maten (t.ex. på grund av sjukdom).
Då borde detta framgå av exemplet. Och om fallet nu är sådant: har C uttryckt en önskan att A skall bistå honom, eller har A likafullt agerat egenmäktigt?
Justin Case skrev:Du utgår nu från att C själv kunde stjäla maten från B; låt oss titta på den möjligheten också. Anta då att de alla tre dör av malaria kort efter att C fått i sig av B:s mat som C stulit från B. Därmed blir det aldrig möjligt för C att gottgöra eller återgälda B eller bli straffad för sin stöld. Gör då det faktum att de alla tre dog i malaria att C plötsligt gjort fel som stulit av B:s mat, medan om de inte hade dött i malaria skulle C ha gjort rätt i att stjäla av B:s mat?
Inledningsvis måste jag tillstå att det är orimligt att applicera konsekvensetiska beräkningar på mikrosamhällen av denna typ. Om alla involverade parter är
de facto döda kan givetvis ingen skuld föreligga, men för att detta exempel skall vara tillämpbart på verkligheten måste vi förutsätta något i stil med ett kärnvapenkrig eller meteornedslag vilket utplånar hela mänskligheten, vilket är såpass orimligt att det inte kan ligga i vårt intresse att föra den diskussionen.
Vidare förutsätter du massdöden som ett oundvikligt faktum; C kunde givetvis inte ta i beaktande att de kanske skulle drabbas av plötslig, oförklarig död -
deus ex machina. Hade C känt till malariaepidemin tycks det mig sannolikt att A och B även de kände till den, och under sådana omständigheter förstår jag inte varför B skulle vägra dela med sig. Du lägger till en orimlig faktor till ett redan orimligt scenario. Om världen går under och alla människor dör existerar ingen skuldfråga, men du förutsätter massdöden som en oförutsedd händelse. Under dylika omständigheter är det självklart att samma etiska regler som i vanliga fall skall gälla.
Ergo: C gör rätt i att stjäla av B:s mat då hans eget liv står på spel (vilket jag skrev redan i föregående inlägg).
Justin Case skrev:Varför spelar det roll om C själv stjäl mat från B och äter den, eller om A stjäl mat från B och ger den till C? Anta att B upplever stölden som en exakt lika obehaglig händelse i båda fallen och förlorar exakt lika mycket mat i båda fallen. Anta att det för B:s del inte spelar någon roll vem av A och C som stjäl maten från honom; anta att han blir lika lidande i båda fallen. Konsekvenserna blir på alla sätt desamma i båda fallen. Varför ska det då spela roll överhuvudtaget vem av A och C som stjäl maten?
Du gör en rad antagande här, och bortser från det faktum att det är individens handlande som står i centrum. Självfallet kan det vara B egalt vem som tar hans mat, men det fråntar inte det faktum att olika aktörer under olika förutsättningar agerar olika. A lider uppenbarligen ingen nöd och har därför inte rätt att stjäla från B. Konsekvenserna blir för övrigt inte desamma, emedan A måste handla i strid med sitt rationella egenintresse.
Justin Case skrev:Varför skulle en person ha rätt att göra värre saker mot någon för att försvara sitt eget liv än vad vederbörande har rätt att göra mot någon för att försvara någon tredje persons liv? Är inte alla människor lika värda?
I frågor om rent självförsvar har man självfallet rätt att tillgripa vedergällningsvåld, men i detta exempel, vars syfte ju var att illustrera varför stöld inte alltid är fel, för att på så vis legitimera beskattning, föreligger inte omständigheter vilka skulle kunna motivera stöld från A:s sida, särskilt inte som C tydligen inte bett honom att stjäla från B.
Justin Case skrev:Jo. Staten är självförsörjande genom att dess medlemmar försörjer den, liksom en familj kan vara självförsörjande av att dess medlemmar försörjer den.
Nej, en stat är inte självförsörjande. En stat är en sammanslutning av individer, och kan endast försörjas så länge individerna ifråga arbetar för staten. Staten är inte ett konstant vara, som existerar och upprätthåller sig själv oberoende av vad folk inom den företar sig. Således är staten inte självförsörjande, såsom A är i exemplet.
Justin Case skrev:Om barnen i en familj inte arbetar, kan de liknas vid de medlemmar av staten som lever på andra som arbetar åt dem.
Liknelsen haltar å det grövsta, då ingen under en nattväktarstat kan leva av någon annans arbete (såvida inte denne "annan" frivilligt går med på det hela). Det är därtill direkt olämpligt att betrakta individerna i ett samhälle såsom statens "barn" - detta är ett synsätt som hör hemma inom kollektivistiska och totalitära ideologier.
Justin Case skrev:En mor och en far i ett radikalliberalt samhälle arbetar inte nödvändigtvis mer frivilligt än vad en barnlös vuxen i en socialdemokratiskt styrd stat gör.
Här anar jag ekvivokation. Nyss talade du om en familj såsom en symbol för någon form av totalitär stat, nu tycks du tala om en konkret familj.
Justin Case skrev:En mor och en far har väl ett moraliskt ansvar att se till att deras barn får mat i magen,
Ja, men det har däremot inte staten, precis som jag inte har någon moralisk skyldighet att se till att min granne inte går hungrig. Staten består nämligen av individer även den, inte av någon form av allsmäktiga förmyndargestalter.
Justin Case skrev:och för att skaffa fram den maten måste de arbeta, och det hade de kanske inte velat göra om de hade fått slippa. Där finns ett tvång.
Nej, det gör det inte, de får slippa om de vill, men då får de å andra sidan räkna med att inte få mat.
Justin Case skrev:Det finns inte mycket arbete som är frivilligt.
Idag finns det ofrivilligt arbete, under bättre omständigheter finns
inget ofrivilligt arbete.
Justin Case skrev:Om sedan en skattmas tvingar en att arbeta lite extra för att ha råd att betala skatt, är det bara fråga om lite mer tvång. Det är bara en gradskillnad.
Bisarrt. Du förutsätter ett totalitärt system och rättfärdigar skatter utifrån detta. Ja, i ett totalitärt och för individen komprometterande system är skatter inget att förvåna sig över. Nej, i ett liberalt nattväktarsamhälle är skatter en omöjlighet, emedan individens rättigheter där respekteras.
Justin Case skrev:Tvånget finns redan där i naturtillståndet. Om man vill driva radikalliberalens allergi mot tvång till sin ytterlighet, blir väl kontentan att man borde satsa på att eliminera alla de tvångsmekanismer som är inbyggda i naturen, till exempel att med genteknik ta bort de plågsamma hungerskänslor som piskar (=tvingar) den hungrige att anstränga sig och jobba för att få mat.
Du förirrar dig längre och längre bort in i vansinnets tillstånd - du förstår väl vad det är du skriver och vilka bisarra logiska felslut du gör? Hur deducerar du fram slutsatsen att "radikalliberalens allergi mot tvång" leder till trotsandet av människans fysiska förutsättningar? Har du läst om den liberala rättighetsteorin? Förmodligen inte, emedan du i sådana fall skulle känna till att man givetvis tar hänsyn till mänskliga förutsättningar då man skapar etiska riktlinjer för människan. Det finns inget sådant som naturliga tvångsmekanismer - åtminstone inte för människan. Naturen har ingen avsikt, inget medvetet mål och strävar inte efter att tvinga oss att äta; den ger oss möjligheten att äta för att på så vis överleva och föra våra gener vidare (och en effektiv indikator för när vi behöver äta är hungern). Om vi däremot inte värderar livet kan vi faktiskt välja att inte äta, och således dö.
Justin Case skrev:Att bara försöka eliminera det tvång som just människor utsätter människor för är godtyckligt.
Nej, då det är människor det handlar om. Vi besitter förnuftet och den fria viljan, varför skall vi tampas med en imprecis och oregerlig naturkraft. Du försöker förlöjliga liberalismen genom ett klassiskt
reductio ad absurdum-argument (det femtioelfte logiska felslutet du gör), men påvisar främst att det är dina egna exempel som är godtyckliga. Jag kan hävda något lika galet som det du skrivit:
Gravitationen är tvång! Vi skulle alla kunna flyga om den inte fanns! Bort med gravitationen!... men det gör det inte sant.
Justin Case skrev:Vad har liberalen fått det ifrån, att just det tvånget skulle vara av särskilt dåligt slag jämfört med det tvång naturen utövar på människan?
Därför att människan handlar medvetet, i motsats till naturen, som inte handlar alls.
Justin Case skrev:Många betalar hellre skatt och får vård än lever utanför välfärdssamhället och blir utan vård när de blir sjuka, eftersom skattmasen inte begränsar deras frihet och möjligheter till överlevnad tillnärmelsevis lika mycket som vissa sjukdomar kan göra om de inte behandlas.
Låt mig se om jag förstått dig rätt. Du menar att om ingen tvingar folk att betala för sjukvård, så kommer alla att sluta betala för sjukvård och således dö i diverse sjukdomar. Korrekt?
Justin Case skrev:Ett barn som inte har full rörelsefrihet eftersom föräldrarna inte låter det komma ut varje gång det vill gå ut, men som för det mesta mår bra, får mycket kärlek av föräldrarna och alltid kan äta sig mätt på god mat, har det nog bättre än ett barn som alltid får gå ut när det vill men som får bara nätt och jämnt tjänlig mat och som föräldrarna försummar att ge kärlek. Detta trots att det förstnämnda barnet är utsatt för mer tvång av människor (föräldrarna) och har mindre frihet, enligt radikalliberalens definition av frihet och tvång, än det sistnämnda barnet.
Jag börjar bli trött på det här. Falsk dikotomi etc.
Justin Case skrev:Det här var ett par exempel som visar hur godtyckligt det är av radikalliberalen att fästa mer vikt vid huruvida människor just utsätts för tvång av andra människor än vid andra saker som ofta kan vara viktigare.
Nej, de visar på just ingenting utöver din oförmåga att resonera logiskt.
Justin Case skrev:Det har jag inte påstått. Det kanske han inte är.
Jo, det har du, då han figurerar i exemplet som en sådan. Hur kan han annars agera över huvud taget?
Justin Case skrev:A, B och C kanske fungerar som en stat tillsammans.
Vilket var vad jag skrev.
Justin Case skrev:Du behöver inte vara beroende av staten om du inte vill. Du kan bosätta dig i regnskogen och leva utan inblandning av staten om du vill. Att du inte gör det tyder på att du föredrar välfärdssamhället framför "naturtillståndet".
Falsk dikotomi. Du tycks tro att valet står mellan tvång och undergång – så är inte fallet. Jag vill inte leva i ett välfärdssamhälle, emedan denna term implicerar skattetvång och dylikt. Däremot vill jag gärna leva i ett samhälle där jag kan leva och må bra, utan att någon tvingar mig att göra det ena eller det andra.
Justin Case skrev:Det är väl en situation som kan uppkomma, med lite otur. Och det behöver inte vara just en ö, det kan vara en hiss som fastnat. Det är fullt tänkbart att två friska personer och en mycket sjuk person kan råka fastna i en hiss i ett lagerhus ute i ingenstans precis när semestern börjat, och att den sjukes överlevnad står och faller med att någon ger den sjuke mediciner. Den sjuke har sina mediciner i bilen, och dör inom några timmar om han inte får mediciner. Den ene friske med sig sådana mediciner som den sjuke behöver, men vill inte för allt i världen att den sjuke ska få dem, för den sjuke är hans värsta konkurrent, han hatar den sjuke och har länge önskat att den sjuke ska dö.
En väldig massa otur.
Här anpassar du återigen scenariot för att det skall gynna din ståndpunkt: plötsligt är B och C fiender. Det är dock aldrig moraliskt att direkt orsaka någon annans död, men detta känner du rimligtvis redan till.
Justin Case skrev:Om du är den andre rike (som inte har några mediciner), tror du då att du hellre skulle låta den sjuke dö än att vid ett obevakat tillfälle (om ett sådant ges) sno medicinerna från den andre friske och rädda den sjukes liv? Anta att inget våld behöver uppstå, du kan till och med låna medicinburken utan att han upptäcker det, för han sover. När du gett den sjuke ett par tabletter, kan du stoppa tillbaka burken där du tog den. Anta att du är säker på att du inte kommer att bli påkommen. Har du verkligen inte rätt att stjäla i en sådan situation?
Ja, herregud, nu sover B också. Inget våld behöver förekomma, vi är i paradiset. Självklart skulle jag under sådana omständigheter ta medicinburken och ge C vad han behöver för att överleva, men då B vaknat skulle jag informera honom om detta.
Justin Case skrev:Inte mer missunnsam än vad de flesta rika människor är idag gentemot svältande världen över. Många människor svälter ihjäl idag under extrema förhållanden, och ändå väljer miljontals mycket rika människor att inte hjälpa dem fastän de enkelt skulle kunna. Med tanke på detta är mitt exempel inte alls långt ifrån verkligheten. Vad spelar det geografiska avståndet till de behövande för roll, när det finns autogiro?
Tja, vi kan ju inledningsvis konstatera att ju rikare en person är desto mer skänker denne till välgörenhet samt att människor givetvis agerar i enlighet med närhetsprincipen. Ingen rik människa, oavsett hur rik, har direkt ansvar för någon annans liv än sitt eget utöver i en nödsituation. Att svälta är dock inte att befinna sig i en nödsituation, det är att befinna sig i nöd. Det är skillnad på att brinna och att plågas av outhärdlig, och i längden livsfarlig, hetta. Ärligt talat ser jag dock inte hur situationen blir bättre av att vi tvingar dessa ondskefulla rika människor att hjälpa andra – vad är den hjälpen värd och hur långsiktig blir den?
Justin Case skrev:Rättighetsetiker verkar på något märkligt sätt utgå från att man är mer missunnsam om man vägrar dela med sig till någon som finns bara några meter ifrån en, än om man vägrar dela med sig till folk på andra sidan jorden, även om båda kategorierna nödställda är lika desperat nödställda. Jag förstår det inte.
Nej, jag märker det. Det har dels med psykologi att göra, dels med det enkla faktum att ingen kan hjälpa alla. Om en person bokstavligt talat brinner ser jag det inte som ett oerhört problem om denne bryter sig in hos en person med pool och slänger sig i denna; däremot är det mer vanskligt att några andra välmående människor skall gå hem till sagde poolägare och förklara att det ett par kilometer bort finns ett tjugotal personer som håller på att förgås i värmeslag, och att det minsann är hans skyldighet att låna ut sina parasoll till dem.
Justin Case skrev:Motsätter sig? Att rika människor ignorerar att fattiga svälter ihjäl, det sker ju hur mycket objektivismen än motsätter sig det. Vad spelar det då för roll att objektivismen motsätter sig det? Det är ju som om jag skulle säga att utilitarismen motsätter sig alla argument som visar på svagheter i utilitarismen, och tro att det innebär att sagda argument upphör att vara ett problem för utilitarismen.
Önsketänkande hjälper ingen, varför objektivismen förankrar sig i verkligheten. Menar du på fullaste allvar att därför att en filosofisk skolas idealtillstånd inte kan uppnås enbart genom att önska det (vilket är vad religion går ut på) så är den inte giltig? Nej, människan är inte alltid ”snäll”, och framförallt inte alltid rationell, även om det vore behagligare så.
Justin Case skrev:Skulle staten hota döda dig om du vägrade betala skatt? Du gör en haltande liknelse.
Vapenhot, vilket är vad jag skrev, är inte detsamma som mordhot. Att staten besitter våldsmonopolet kan vi alla enas om.
Justin Case skrev:Det är inte alls något givet svar. Många andra svar känns minst lika rimliga.
Känns, ja. Men är de rationella?
Justin Case skrev:Till exempel att man även har rätt att stjäla värktabletter för att bli av med ett extremt kraftigt lidande, om det inte finns något annat sätt att få tag på värktabletter än att stjäla dem. Riktigt långvarigt lidande kan i vissa fall vara ännu värre än döden. Det visas av att en del tar livet av sig. Varför skulle då döden vara det enda man får stjäla för att slippa ifrån?
Därför att livet är det ultimata värdet, och det är omoraliskt att offra ett högre värde för ett lägre värde, eller värde för inget värde alls.
Justin Case skrev:En sann liberal ska ju tänka så här: den som ska definiera vad saker och ting är värda för individen är individen själv. Om individen kan sätta minst lika högt värde på att slippa ifrån extremt och varaktigt lidande som hon sätter värde på att inte dö, är det individens prioritering vi ska inrätta individens moraliska predikament efter, inte några dogmer om att livet skulle vara det allra mest värdefulla för individen oavsett vad individen själv anser om saken.
Du verkar ha missuppfattat den etiska egoismen totalt, åtminstone dess ståndpunkt i denna fråga. Den etiska egoismen menar nämligen att det fullt rationellt, och således moraliskt riktigt, att ta livet av sig om livet innebär enbart lidande och man inte ser någon rimlig möjlighet att bli fri från lidandet.
Justin Case skrev:Om således lidande ibland kan vara ett större ont än döden, enligt individen, ska individen ha rätt att kränka minst lika mycket av andras rättigheter för att slippa ifrån detta lidande som hon har rätt att kränka dito för att undvika döden. Vad finns det som motsäger den slutsatsen?
En individ har aldrig rätt att kränka andras rättigheter, annat än i direkta nödsituationer, där det handlar om att bevara det högsta värdet – det vill säga livet självt. En självmordsbenägen person som hamnar i en nödsituation kommer givetvis inte att försöka rädda sitt liv. Det kan bero på att din mening är krångligt formulerad, men jag ser inte problemet. Du har inte rätt att slå ihjäl någon för att stjäla en medicin som kan lindra ditt lidande – eller vad menar du?
Ett svältande barn som bryter sig in i en rik människas hus för att äta sig mätt agerar fel i det avseendet att inbrottet och stölden är fel, men rätt i den aspekten att det räddar sitt liv. Brottslingen - för det rör sig likafullt om en brottsling, svältande barn eller ej - kan dock återgälda sin skuld genom en rad olika metoder. En rik person som inte skulle förlåta ett svältande barn denna form av brott kan jag inte föreställa mig, och om en sådan existerar faller den moraliska lasten givetvis på denne snarare än barnet.
Justin Case skrev:Varför då, mo han nu har rätt att behålla sin egendom även till priset av ett barns liv om han vill?
Därför att han på detta vis blir direkt avgörande för barnets fortsatta överlevnad. I en sådan (extrem) situation bör han givetvis inte direkt bestraffa barnet för dess handling. Däremot är det inte en orimlighet att barnet får arbeta av sin skuld till honom (återigen förutsatt att han är en extremt gniden person), men med tanke på hur barnet mådde innan måste en anställning te sig som ett bättre alternativ.
Man kan faktiskt fråga sig hur den människa är skapt som inte ser ett större värde i att rädda ett svältande barn än i att behålla, låt oss säga, en ruta i ett glasfönster.
Justin Case skrev:...som vilar på en grund av godtycke.
Nej. Jag börjar bli lite trött på detta ständiga ältande av självklarheter, varför jag för enkelhetens skull erbjuder lite lästips (på svenska!):
http://www.equil.net/?p=405http://www.equil.net/?p=570http://www.equil.net/?p=585 (OBS! Liberal rättighetsteori!)
http://www.equil.net/?p=746 Justin Case skrev:Det är inte trams. Det är dina argument för upphovsrätten som är trams. Informationsmängden i ett ord kan vara minst lika stor som i en popmelodi, ändå är det bara melodin som är upphovsrättsskyddad. Det är godtyckligt.
Båda kan för all del vara upphovsrättsskyddade, men du kan som sagt aldrig förhindra att folk använder ditt ord eller nynnar på din popmelodi. Jag ser heller inte vari problemet skulle bestå.
Justin Case skrev:När det gäller en hel del ord vet man det. Om alla nya ord från och med nu bokfördes med anteckningar om upphovsman och ersättningskrav för användande, skulle ingen använda de nya orden och då skulle språket så småningom sluta utvecklas, vilket skulle hämma människor på massor av områden eftersom de saker språket behöver kunna uttrycka förändras hela tiden - eller så skulle folk betala för att använda de nya orden vartefter som de kom, och till slut skulle allmänheten vara barskrapad och några få upphovsmän av ord stenrika - en fördelning som skulle göra mänskligheten ganska olycklig i stort. Tänk om alla det senaste årtiondets nyskapade ords upphovsmän skulle ha bestämt att du måste betala hundra spänn varje gång du använde något av de orden i offentlig miljö. Redan det skulle visa hur absurd upphovsrätten är till sin natur.
Återigen
reductio ad absurdum. Varför skulle det ligga i folks rationella egenintresse att upphovsrättsskydda varenda litet ord?
Justin Case skrev:Nej, den som hittade på orden i fråga vet ju att han var upphovsmannen till orden i fråga, och han måste väl då logiskt sett ha upphovsrätt på dem och ha rätt att bestämma att andra inte får använda dem, eller avgiftsbelägga användandet av dem? Även om han inte kan bevisa att han var upphovsmannen, försvinner väl inte hans moraliska upphovsrätt till orden för det? Anta att han faktiskt kan bevisa att han var upphovsmannen, t.ex. genom att ha skickat dem i rekommenderat brev till sig själv långt innan allmänheten började använda dem. Har han då inte rätt att begränsa eller förbjuda eller avgiftsbelägga andras användning av orden?
Jo, det har han, men varför skulle han vilja det? Det blir för övrigt ett ytterst svagt mål rent juridiskt.
Justin Case skrev:Så om samhället redan nyttjar något utan att betala, som med ord, är det fritt fram att utnyttja det utan att betala, menar du? Verk som redan nyttjas i piratkopierad form av samhället, är de fria att fortsätta utnyttja utan att betala för dem, menar du?
Ja, angående ord. Nej, angående verk. Låt oss ta ordet ”och” och låten ”Du är min man” (helt enkelt efter som jag till min stora fasa nyligen läste att denna toppat svensktoppen i fem år nu); ”och” figurerar i dagligt tal och alldaglig skrift, ingen känner till dess upphovsman och ingen kan kontrollera användandet av ordet ifråga; ”Du är min man” finns (säkerligen, även om jag inte begriper varför) och fildelas (du skrev piratkopierad, men jag vill inte blanda in ytterligare begrepp i diskussionen, vi känner till upphovsmannen och kan i viss mån kontrollera hur verket distribueras och sprids. Ser du skillnaden?
Justin Case skrev:Varför?
Därför att det ligger, om än aldrig så lite, tankemöda bakom ordet, och man har rätt att idéskydda dylikt (observera att idéskydd inte är detsamma som upphovsrättsskydd).
Justin Case skrev:Vill man så går det. Visst kan väl en upphovsman till ett ord råka höra någon använda hans ord, spela in det som bevis och fakturera. Vad är det för praktiskt orimligt med det? Det är inte praktiskt orimligt, det är moraliskt orimligt. Och av samma skäl är kanske resten av upphovsrätten moraliskt orimlig. Jag finner inget övertygande skäl att dra gränsen just mellan enstaka ord och till exempel en bok på nätet. Det är en gradfråga och alltså fråga om godtycke.
Detta besvärar jag mig för stunden inte med att bemöta, då jag redan påvisat felslutet samt berört det hela tidigare i inlägget.
Justin Case skrev:Varför man inte skulle kunna dela med sig av ett enda ord som man uppfunnit, menar du? I betydelsen att förbjuda eller villkora andras användning av det? Ja, man kan vilja göra något sådant till exempel för att man vill visa hur absurd upphovsrättstanken är. Eller för att man vill tjäna pengar på ordet och hoppas att någon är beredd att betala för rätten att använda ordet. Eller för att väcka uppmärksamhet till sitt varumärke. Det finns säkert många andra skäl också.
Tja, kan kan man, men man får räkna med att inte bli vare sig rik eller känd.
Man måste vidare göra en distinktion mellan tal och tanke respektive konkret form: det är fullt lagligt för vem som helst att sjunga en sång eller recitera en dikt, men det är inte lagligt att sprida själva produkten utan upphovsmannens tillåtelse.
Justin Case skrev:Fel. Det är inte bara produkten som är olaglig att sprida. Det är idag olagligt även att bearbeta och ge ut inspelningar av egna versioner av ett upphovsrättsskyddat verk av någon annan (såvida det inte faller under paragraf 4 i URL, något som är svårt att veta från fall till fall eftersom upphovsrätten är så godtycklig till sin natur). Det är i ett sådant fall inte "produkten" (den andres verk) man sprider, utan något man själv skapat, något som dock liknar den produkten (den andres verk) väldigt mycket.
Hur påvisar detta att vad jag skrev var fel, och hur står detta i konflikt med mitt inlägg?
Justin Case skrev:Det är bara en gradskillnad mellan det och att på allmän plats gnola några välkända toner från en skyddad låt. Varför det ena ska vara förbjudet men inte det andra, tycks mig vara grundat på godtycke.
Du talar om gradskillnad och godtycke mest hela tiden. Det finns säkerligen felaktigheter och dumheter i dagens upphovsrättslagar, men det är principen jag diskuterar, och den är inte godtycklig, såtillvida man inte anser immaterialrätten vara godtycklig, och accepterar man inte immaterialrätten, då kan man rimligen även löpa linan ut och avfärda människans rätt till sitt eget liv.
Justin Case skrev:Vad grundar sig den gränsdragningen på? Varför inte avgiftsbelägga gnolande på upphovsrättsskyddad musik också?
Hur ska detta göras och varför? Rimligen bryr sig Metallica inte enbart om pengarna; de vill nog ha fans också (och utan fans, inga pengar).
Justin Case skrev:Liksom man nu redan inkräktar på folks privatliv med IPRED för att få inkomster till upphovsmännen, kan man väl gå lite längre också och avlyssna allas bostäder så att Metallica med flera får reda på om någon gnolar deras musik, så att de kan ta betalt för det också? Vad är den principiella skillnaden? Jag ser ingen.
Tråkigt för dig, men åtminstone jag kan identifiera när och var en rättighet kränks.
Justin Case skrev:Så för rena teoriers skull ska man jaga en hel ungdomsgeneration?
Jag är trött och orkar inte ens bemöta det där gamla retoriska knepet. Kanske senare.
Justin Case skrev:Om en fattig gatumusikant inte får någon att ge honom pengar för hans spelande, är det något den fattige gatumusikanten får acceptera. Att människor som hör honom spela väljer att lyssna gratis på de toner han ger ifrån sig är inget han kan stämma dessa människor för. Men när stora rika skivbolag inte lyckas öka sin skivförsäljning så mycket som de vill, och de tror att orsaken är att folk lyssnar gratis på deras musik, då däremot ska gratislyssnarna klämmas åt så det sjunger om det. Vad är det för logik? Både gatumusikanten och skivbolagen har gett ifrån sig musik, och folk har lyssnat på den och valt att inte betala. Varför inte låta samma princip råda i båda fallen?
Gatumusikanten spelar ofta inte egenskriven musik, gatumusikanten saknar de dyra, tekniska förutsättningar som krävs för att skapa mycket musik, gatumusikanten skulle nog hellre garanterat tjäna pengar på sitt arbete (han är trots allt en tiggare) etc. etc.
Där får det faktiskt vara nog för stunden, romanexemplet känns det inte ens lönt att ta sig an just nu.