Zokrates skrev:Justin Case skrev:Zokrates, du är inne på helt fel spår. Missilsystem mot meteoriter är helt fel grej att använda några som helst av mänsklighetens resurser till, om man vill maximera mänsklighetens överlevnadschanser.
Kul att du svarade, men...jag är inte inne på fel spår, tvärtom, du är inne på fel spår. Vulkanutbrott, jordbävningar, tsunamier, växthuseffekter, pandemier, miljöförstöring eller globala krig, teknikutveckling? inget av det klår effekten av en asteroid på ett par kilometer till några mil i radie.
Jo, teknikutvecklingen gör det med enormt mycket större sannolikhet. Vad är sannolikheten för att en meteorit förintar mänskligheten under innevarande sekel? När det inte skett de senaste årmiljonerna? Betänk nu teknikutvecklingen och vad den enbart under 1900-talet fört med sig: möjligheten till ett kärnvapenkrig som förintar mänskligheten. Ett sådant kärnvapenkrig kan fortfarande ske, och det med bra mycket större sannolikhet (tills vidare) än att en meteorit förintar mänskligheten. Håller du med om det? Och det stannar tyvärr inte där. Den av allt att döma ganska "självgående" teknikutvecklingsacceleration som gett mänskligheten kärnvapen bara fortsätter. Betänk att det tog tiotals tusen år att gå från stenyxor till dynamit. Därefter tog det bara en relativt pytteliten tid att gå från dynamit till kärnvapen. Stenyxor kunde inte förinta mänskligheten. Dynamit kan det teoretiskt, men för det skulle det behövas mer dynamit än vad som är realistiskt att tillverka (än så länge i alla fall). Kärnvapen kan plötsligt helt klart förinta mänskligheten. Nu kommer det allra viktigaste: extrapolera denna acceleration av teknikutvecklingen! Det är som en ketchuptub: först kom det ingenting, sedan ingenting, sedan nästan ingenting (stenyxor), sedan lite mer (bl.a. dynamit), och enormt kort efter det kom "rejält mycket" (bl.a. kärnvapen). Logiskt sett bör nästa steg komma ännu tätare inpå och utgöra ett ännu större skutt uppåt i fråga om förmåga att förinta oss själva och allt liv på jorden. Extrapolera den kurvan ett århundrade till, enligt samma funktion som den beskrivit hittills. Då finner du att det ska
väldigt mycket till för att människor inte snart ska komma att uppfinna något som
mycket, mycket lättare och billigare än kärnvapen kan förinta mänskligheten och allt liv på jorden. Och ännu kortare därefter uppfinns något som ännu mycket lättare och billigare kan förinta mänskligheten. Och så vidare. Visst kan det komma motmedel också, i form av Orwelldiktaturer eller en enda global Orwelldiktatur som håller koll så att ingen kan utnyttja den allt farligare tekniken till handling. Men så fort tekniken finns, eller rättare sagt så fort kunskapen finns, finns alltid en risk för att den kommer till användning. Till exempel genom att diktatorerna själva får för sig att göra några experiment med nya häftiga grejer, eller något. Mänskligheten själv är och kommer att vara ett mycket, mycket större hot mot mänsklighetens överlevnad än vad något annat är, under innevarande sekel. Detta hot kan rimligen minskas i en inte obetydlig grad om vi satsar på det.
Nej, vi bör inte vänta, eftersom detta projektet tar lång tid att genomföra, ett par decennier, så är det tvärtom nödvändigt att börja så snart som möjligt. Att få ett månbaserat missilsystem att fungera så snabbt som möjligt ökar definitivt våra överlevnadschanser.
Att lägga pengarna på det ökar kanske våra överlevnadschanser en aning jämfört med att inte använda de resurserna till något alls, så långt kan jag sträcka mig. Men att istället t.ex. bygga bättre och bättre friendly AI och en mer och mer sammankopplad mänsklighet (att ta Internet till en neurologisk nivå) med alla de resurserna vore en resursanvändning som enormt mycket mer skulle öka mänsklighetens överlevnadschanser per satsad krona, är jag ganska säker på, eftersom det skulle minska risken för teknik-armageddon, en risk som överträffar risken för meteorit-armageddon med många storleksordningar i sannolikhet.
(Med armageddon menar jag förintelse av mänskligheten.)
Säg att risken för ett teknik-armageddon någon gång under tiden 2000-2100 bara är 10% (jag tar i i underkant för argumentets skull), och att risken för ett meteorit-armageddon under samma period är 0,001%. Om du minskar risken för teknik-armageddon från 10% till 9,9%, är det en handling som ökar mänsklighetens överlevnadschanser väldigt mycket mer än att minska risken för meteorit-armageddon från 0,001% till exakt 0,000%. Resursåtgången behöver dock inte vara tillnärmelsevis lika mycket större.
medan folk står och exempelvis protesterar mot att rädda utrotningshotade djur, valar, hajar, isbjörnar,
Sådant är suboptimal resursanvändning, det håller jag med dig om!
Meningen?
Solen slocknar en dag, jorden förstörs likaså, men vi kan förhindra att det senare inträffar i förtid, alltså enligt dina egna utilitaristiska idéer så borde detta verkligen förstås av just dig.

Nej, för är man utilitarist måste man även ta hänsyn till skillnader mellan sannolikheter. Se ovan.