Filmer som måste ses!

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Advocate

Inläggav Advocate » 22 aug 2009 20:03

dokido skrev:Marie-Louise DeGeer Berghenstråle.

Är det nått man borde se? Jag har varit intresserad av svenska filmer på sistone. Just nu tycker jag mycket om Lars Molin, Jan Troell, Thomas Alfredson m.m.

Annars var "Vem älskar Yngve Frej?" en riktigt bra gammal Slas-filmatisering.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 22 aug 2009 20:51

hello baby är bra
sen gjorde hon några teaterfilmer som var kul, på 80-talet tror jag
jo hon är rolig
men kanske inget måste
jag gillar hennes svenska satiriska ton

Advocate

Inläggav Advocate » 22 aug 2009 20:52

dokido skrev:hello baby är bra
sen gjorde hon några teaterfilmer som var kul, på 80-talet tror jag
jo hon är rolig
men kanske inget måste
jag gillar hennes svenska satiriska ton

Tack :!:

mereologi

Inläggav mereologi » 30 aug 2009 13:33

"Slumdog millionaire" rekomenderas. Den har sådan känsla, i allvaret, relationer, på riktigt. Älskar karaktärer som "lyckas med det omöjliga", det som ingen annan vågar drömma om. Vid ett tillfälle sägs med beundran i rösten "han ger aldrig upp", och det är det som är kraften. Inget kan besegra en som inte ger upp. Och vi kan leva sådär, på gränsen till det omöjliga. Gillar det här att komma från slummen med alla erfarenheter, det ska inte vara lätt att lyckas.

http://www.youtube.com/watch?v=qV1NWKKJVEs

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 30 aug 2009 13:58

mereologi skrev:"Slumdog millionaire" rekomenderas. Den har sådan känsla, i allvaret, relationer, på riktigt. Älskar karaktärer som "lyckas med det omöjliga", det som ingen annan vågar drömma om. Vid ett tillfälle sägs med beundran i rösten "han ger aldrig upp", och det är det som är kraften. Inget kan besegra en som inte ger upp. Och vi kan leva sådär, på gränsen till det omöjliga. Gillar det här att komma från slummen med alla erfarenheter, det ska inte vara lätt att lyckas.

http://www.youtube.com/watch?v=qV1NWKKJVEs

Såg den filmen nu i veckan, gillade den skarpt:)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 aug 2009 15:50

Ärligt talat avskyr jag den filmen. Man målar upp det som nåt snyftansvärt och spektakulärt att en utav oss på samhällets botten faktiskt har hjärnan med sig, men sen visar det sig ju trots allt att inte fan hade han nån bildning, nej, han hade bara haft tur och snubblat över rätt svar lite då och då i sitt liv, så inte ens bildningen fick han behålla. Det är en vedervärdig och fördomsfull film, men jag fattar att den går hem hos borgarna, för den är precis på pricken vad de vill se.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 30 aug 2009 15:58

Hahaha

Tyckte den hade väldigt bra stämning, men jag tyckte storyn var lite väl krystad.
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 30 aug 2009 16:08

Avantgardet skrev:Ärligt talat avskyr jag den filmen. Man målar upp det som nåt snyftansvärt och spektakulärt att en utav oss på samhällets botten faktiskt har hjärnan med sig, men sen visar det sig ju trots allt att inte fan hade han nån bildning, nej, han hade bara haft tur och snubblat över rätt svar lite då och då i sitt liv, så inte ens bildningen fick han behålla. Det är en vedervärdig och fördomsfull film, men jag fattar att den går hem hos borgarna, för den är precis på pricken vad de vill se.

:lol: Så var vi där igen....borgarna. Varför inte bara se en film för vad den är. JAG vet ju skillnaden mellan fiction och verklighet.

Dean

Inläggav Dean » 24 sep 2009 16:14

Bästa Svenska:
Jan Troell: Här har du ditt liv.
Roy Andersson: En kärlekshistoria.

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 11 okt 2009 21:54

"Cykeltjuven" - måste ju ses! En klassiker som förtjänar sitt fina rykte och en väldigt fin skildring av klassamhället i 40-talets Italien!
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 11 okt 2009 22:09

Två favoriter.

Stanley Kubrick's Barry Lyndon och Woody Allen's Starsdust Memories.

Se dem!
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 12 okt 2009 15:31

Sista filmen jag såg hette Svart Lucia, ni behöver inte se den.. det märkvärdiga är hur som helst att jag träffade Jimmy irl den 13 dec 07 ..och slutet på filmen är att en kille slänger slänger sig framför tåget..

Då kanske man ska gå djupare in i verkligheten....

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 12 okt 2009 16:04

Darling (svensk film)

Tala med henne (Almadovar)

Twin Peaks-serien

Agnes Cecilia (Maria Gripe)

Lola rennt

Bourn Identity (generös liksom)

Lie with me (ärligare än Shortbus jävla patetiska ångest)

Du levande (har haft två inställningar om denna film; vedervärdigt dum -och genial/underbar)

Höstsonaten (såg denna med min mor och hon uttryckte sadistiskt hela tiden en åsikt om att dottern i filmen, Liv Ullman var en extrem egoist som tyckte synd om sig själv).

"Hatar" egentligen filmer.. har upplevt det i några år...

Advocate

Inläggav Advocate » 13 okt 2009 11:02

Agnes Cecilia

Trodde inte att någon kom ihåg denna. En riktig treat. Bra handling, man är mitt uppe i den och vet ju aldrig vad som kommer att ske näst. Sorg och sökande blandat med idel kusligheter - men en lycklig vändning som får en att häpna. Sedan har karaktärerna, inte minst de som man aldrig egentligen ser, en förvånansvärt stark närvaro och verklighet.

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 13 okt 2009 13:57

Advocate: Boken är bra den med!
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

But I think it's YOUR MIND

Återgå till "Kultur - konstarterna"