Min profetia om framtida hälsoläge
Moderator: Moderatorgruppen
Min profetia om framtida hälsoläge
Min profetia,
Hälsan i världen kommer att försämras i framtiden. Fler kvinnor kommer att föda med kejsarsnitt, fler kommer att få diabetes, fler kommer att få cancer, fler kommer att bli psykiskt sjuka, etc. Detta beror på att människor vänder bort sig från Kristendomen, den enda sanna religionen. En prövning från Gud i framtiden, alltså, med mål, när folk märker att fler blir sjuka, att få fler att återvända till Kristendomen och fler att konvertera till Kristendomen.
mvh,
/EnGladEn
Hälsan i världen kommer att försämras i framtiden. Fler kvinnor kommer att föda med kejsarsnitt, fler kommer att få diabetes, fler kommer att få cancer, fler kommer att bli psykiskt sjuka, etc. Detta beror på att människor vänder bort sig från Kristendomen, den enda sanna religionen. En prövning från Gud i framtiden, alltså, med mål, när folk märker att fler blir sjuka, att få fler att återvända till Kristendomen och fler att konvertera till Kristendomen.
mvh,
/EnGladEn
Virtus Subvenio?
Angående att trotsa religionen och en av dess konsekvenser, tur att vi kommit lite längre idag hm, eller?
http://sv.metapedia.org/wiki/Giordano_Bruno
http://sv.metapedia.org/wiki/Giordano_Bruno
Religion
Coola Zokrates,
Ibland gäller det att tänka sig för, fasten man kanske, som jag, är en idiot.
(ej ironi)
se,
http://en.wikipedia.org/wiki/Pascal%27s_Wager
mvh,
/EnGladEn
(ej ironi)
se,
mvh,
/EnGladEn
Virtus Subvenio?
-
Justin Case
Re: Religion
EnGladEn skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Pascal%27s_Wager
Menar du att Pascal's Wager skulle bevisa att kristendomen är den rätta vägen? Jag anser visserligen att människor idag bör ta till sig Pascal's Wager, eftersom jag tror att vi har evigt liv. Men just kristendomen är föråldrad, omodern, godtycklig, implausibel, farlig, moraliskt förkastlig, onödig och med största sannolikhet en dålig lyckoinvestering jämfört med massor av andra tänkbara världsbilder som, också de, innefattar en tro på evigt liv och som har minst lika mycket stöd av Pascal's Wager. Pascal's Wager visar bara att vi bör fästa mycket mer vikt vid en extremt avlägsen framtid än vad de flesta gör idag. Bara det. Inte att t.ex. just kristendomen, snarare än någon annan liknande världsbild som går ut på (eller innefattar) att vi har evigt liv, skulle vara värd att tro på.
Att så många människor upplever att Pascal's Wager bevisar att kristendomen är sann tror jag beror på att kristendomen är så utbredd att den är det första många spontant kommer att tänka på när de hör eller läser något om evigt liv (t.ex. genom att läsa eller höra om Pascal's Wager). Det är ungefär som att de flesta i vårt samhälle, när de drabbas av ett sug efter en hamburgare, spontant kommer att tänka på den mest utbredda och synliga snabbmatskedjan (jag vill inte göra reklam för den genom att nämna dess namn), snarare än någon av de mindre utbredda, mindre synliga snabbmatskedjorna. Det fenomenet bevisar inte alls att just den snabbmatskedjan skulle ha bäst hamburgare, bara att den är mest utbredd och synlig - något som mycket väl kan bero på fula marknadsföringsknep snarare än på kvalitet. Något liknande är nog orsaken till kristendomens oförtjänt stora antal medlemmar.
-
Justin Case
Re: Min profetia om framtida hälsoläge
EnGladEn skrev:Hälsan i världen kommer att försämras i framtiden. Fler kvinnor kommer att föda med kejsarsnitt, fler kommer att få diabetes, fler kommer att få cancer, fler kommer att bli psykiskt sjuka, etc.
Det vore kanske lite för mycket begärt att antalet sjuka inte skulle öka när det totala antalet människor ökar. Om man kastar sex miljarder eller sju miljarder tärningar får man självklart fler ettor än om man kastar t.ex. fem miljarder tärningar (ettorna är en analogi för "människor som blir sjuka"). Även antalet friska människor ökar väl?
För övrigt vill jag påpeka att samtidigt som antalet sjuka (liksom antalet friska) människor ökar i takt med att det totala antalet människor ökar, ökar även mänsklighetens kunskaper om vad som skapar sjukdom och hur man förebygger och får bukt med sjukdomar. Ökar gör även antalet människor med sådana kunskaper (liksom antagligen även antalet människor utan dessa kunskaper). Antalet psykiskt sjuka som blir bättre genom terapi, per år, är väl större nu för tiden än förr i tiden? Många fall av cancer och andra ofta dödliga sjukdomar som inte gick att bota för några årtionden sedan går att bota idag. Inom en relativt nära framtid kan cancern mycket väl vara utrotad. I största allmänhet finns det fler och fler friska människor, och ju fler friska människor det finns, desto snabbare kan den medicinska utvecklingen och kunskapsbyggandet i hur man förebygger sjukdom gå framåt, eftersom fler människor per år kan utbilda sig på dessa områden ju fler (friska) människor det finns totalt sett.
Det är inte naturliga sjukdomar som t.ex. cancer som är det stora hotet mot mänsklighetens framtid. Det stora hotet mot mänsklighetens framtid är teknikutvecklingen i kombination med mänsklighetens idag naiva tro att nya tekniska landvinningar genast, så snart de kommit, kan tillämpas med gott resultat utan att allvarligt äventyra mänsklighetens existens.
EnGladEn skrev:Coola Zokrates,
(ej ironi)
se,
mvh,
/EnGladEn
Att livet kanske är evigt är inte skäl att satsa på den hästen, hur vi upplever evigheten och en mängd andra faktorer måste räknas in som vi inte har tillgängliga. Argumentet är nonsens.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Justin Case,
Först tack för ett seriöst och välskrivet inlägg som svar och frågor.
Inte nödvändigtvis. Det är en fråga om tro om vad som är det rätta. För mig är jag övertygad om att "Jesus ett" fanns, höll undervisning, och gjorde äkta mirakel. Jag är övertygad om att "Jesus två" kommer att återvända, om denne inte redan har gjort det (läs andra inlägg från mig i ämnet).
Vad som är viktigt att inse, kan man läsa ur Amerikanska filmer som handlar om meniga i US Army, och dess sergeanter.
T ex
- Where are you from?
- Oklahoma, sir.
- In Oklahoma there are only queers and steers. I see no horns, so you must be a queer.
- No, sir, No.
- What!
etc
(steer betyder tjur)
Felet den menige gör är att han inte har tillräcklig respekt för serganten. Total respekt krävs, även om det går emot denne meniges övertygelse om vad som är sant. Det är säkert sant att den menige inte är bög, och han känner sig förnedrad att kalla sig det. Men det är inte det som är poängen, poängen är total respekt för överordnade, vilket är viktigt i krig för att få samordnade insatser (man kan inte vara filosof och komma med invändningar i armén).
Serganten säger "In Oklahoma there are only queers and steers..." Den menige skulle ha sagt "Sir, you are always right, so I must be a queer, sir." Poängen är att det är falskt, men det har ingen betydelse, säger serganten att det är så, så är det så, om du förstår vad jag menar.
På samma sätt är det med Gud och kristendomen. Hur dum, etc (du radade upp en hel hög med kritik) kristendomen än kan tyckas vara så handlar det till syneste och sist om respekt för Gud, man säger att man är helt kristen och tror på allt Bibeln har att säga, för att visa underkastelse. För mig gäller dessutom att jag verkligen tror att allt i Bibeln är sant, självklart.
Förstår du hur jag menar?
Jag är en idiot gämfört med Gud; fysikens lagar är inte en barnlek att sammansätta, men ändå har Gud gjort det. Förstår du? Det är med respekt för Gud som jag kallar mig för idiot. Ser du hur jag menar. Total underkastelse mot övermakten.
Håller med.
mvh,
/EnGladEn
Först tack för ett seriöst och välskrivet inlägg som svar och frågor.
Justin Case skrev:EnGladEn skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Pascal%27s_Wager
Menar du att Pascal's Wager skulle bevisa att kristendomen är den rätta vägen?
Inte nödvändigtvis. Det är en fråga om tro om vad som är det rätta. För mig är jag övertygad om att "Jesus ett" fanns, höll undervisning, och gjorde äkta mirakel. Jag är övertygad om att "Jesus två" kommer att återvända, om denne inte redan har gjort det (läs andra inlägg från mig i ämnet).
Vad som är viktigt att inse, kan man läsa ur Amerikanska filmer som handlar om meniga i US Army, och dess sergeanter.
T ex
- Where are you from?
- Oklahoma, sir.
- In Oklahoma there are only queers and steers. I see no horns, so you must be a queer.
- No, sir, No.
- What!
etc
(steer betyder tjur)
Felet den menige gör är att han inte har tillräcklig respekt för serganten. Total respekt krävs, även om det går emot denne meniges övertygelse om vad som är sant. Det är säkert sant att den menige inte är bög, och han känner sig förnedrad att kalla sig det. Men det är inte det som är poängen, poängen är total respekt för överordnade, vilket är viktigt i krig för att få samordnade insatser (man kan inte vara filosof och komma med invändningar i armén).
Serganten säger "In Oklahoma there are only queers and steers..." Den menige skulle ha sagt "Sir, you are always right, so I must be a queer, sir." Poängen är att det är falskt, men det har ingen betydelse, säger serganten att det är så, så är det så, om du förstår vad jag menar.
På samma sätt är det med Gud och kristendomen. Hur dum, etc (du radade upp en hel hög med kritik) kristendomen än kan tyckas vara så handlar det till syneste och sist om respekt för Gud, man säger att man är helt kristen och tror på allt Bibeln har att säga, för att visa underkastelse. För mig gäller dessutom att jag verkligen tror att allt i Bibeln är sant, självklart.
Förstår du hur jag menar?
Jag är en idiot gämfört med Gud; fysikens lagar är inte en barnlek att sammansätta, men ändå har Gud gjort det. Förstår du? Det är med respekt för Gud som jag kallar mig för idiot. Ser du hur jag menar. Total underkastelse mot övermakten.
Justin Case skrev:Att så många människor upplever att Pascal's Wager bevisar att kristendomen är sann tror jag beror på att kristendomen är så utbredd att den är det första många spontant kommer att tänka på när de hör eller läser något om evigt liv (t.ex. genom att läsa eller höra om Pascal's Wager).
Håller med.
mvh,
/EnGladEn
Virtus Subvenio?
Re: Min profetia om framtida hälsoläge
Justin Case skrev:EnGladEn skrev:Hälsan i världen kommer att försämras i framtiden. Fler kvinnor kommer att föda med kejsarsnitt, fler kommer att få diabetes, fler kommer att få cancer, fler kommer att bli psykiskt sjuka, etc.
Det vore kanske lite för mycket begärt att antalet sjuka inte skulle öka när det totala antalet människor ökar. Om man kastar sex miljarder eller sju miljarder tärningar får man självklart fler ettor än om man kastar t.ex. fem miljarder tärningar (ettorna är en analogi för "människor som blir sjuka"). Även antalet friska människor ökar väl?
För övrigt vill jag påpeka att samtidigt som antalet sjuka (liksom antalet friska) människor ökar i takt med att det totala antalet människor ökar, ökar även mänsklighetens kunskaper om vad som skapar sjukdom och hur man förebygger och får bukt med sjukdomar. Ökar gör även antalet människor med sådana kunskaper (liksom antagligen även antalet människor utan dessa kunskaper). Antalet psykiskt sjuka som blir bättre genom terapi, per år, är väl större nu för tiden än förr i tiden? Många fall av cancer och andra ofta dödliga sjukdomar som inte gick att bota för några årtionden sedan går att bota idag. Inom en relativt nära framtid kan cancern mycket väl vara utrotad. I största allmänhet finns det fler och fler friska människor, och ju fler friska människor det finns, desto snabbare kan den medicinska utvecklingen och kunskapsbyggandet i hur man förebygger sjukdom gå framåt, eftersom fler människor per år kan utbilda sig på dessa områden ju fler (friska) människor det finns totalt sett.
Det är inte naturliga sjukdomar som t.ex. cancer som är det stora hotet mot mänsklighetens framtid. Det stora hotet mot mänsklighetens framtid är teknikutvecklingen i kombination med mänsklighetens idag naiva tro att nya tekniska landvinningar genast, så snart de kommit, kan tillämpas med gott resultat utan att allvarligt äventyra mänsklighetens existens.
Håller i stort med dig, men jag är övertygad om att den procentuella andelen sjukdomsfall kommer att öka, medicinsk teknik kommer att mildra detta, men det var inte det jag menade, jag menade att andelen sjukdomsfall kommer att öka som behöver vård. Förlåt om jag formulerade mig fel.
mvh,
/EnGladEn
Virtus Subvenio?
Total underkastelse mot övermakten.
Jasso, själv brukar jag bara påpeka att stora killar faller tungt, och sen behöver jag inte ens påvisa detta utan enbart påpekandet vänder på förhållandena.
Är gud begränsad av dimensioner? Nej han är ju för mäktig, så vilket över har han bemäktigat sig?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Grundantagande här: Gud finns - är kosmos' skapare.
Problemet med att underkasta sig Guds överhöghet är ju att det är de som ser sig som hans representanter som primärt kräver denna underkastelse.
Men varför har Gud behov av sina skapelsers underkastelse om han är allsmäktig, allkärleksfull och allvetande? De står ju redan så långt under honom som det går. De är ju och förblir underkastade honom.
Det är kyrkan och prästerna som har behovet av underkastelse, som jag ser det. Gud är föga intresserad av fjäsk.
Gud är då mest ett argument för att öka den egna makten över andra och då är andlig makt den primära och materiell och ekonomisk makt sekundära.
Hilsen fra Algotezza
Problemet med att underkasta sig Guds överhöghet är ju att det är de som ser sig som hans representanter som primärt kräver denna underkastelse.
Men varför har Gud behov av sina skapelsers underkastelse om han är allsmäktig, allkärleksfull och allvetande? De står ju redan så långt under honom som det går. De är ju och förblir underkastade honom.
Det är kyrkan och prästerna som har behovet av underkastelse, som jag ser det. Gud är föga intresserad av fjäsk.
Gud är då mest ett argument för att öka den egna makten över andra och då är andlig makt den primära och materiell och ekonomisk makt sekundära.
Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- Avantgardet
EnGladEn: Om total underkastelse är det väsentliga, då finns ju ingen måttstock med vilken man kan avgöra vem eller vad som man skall underkasta sig? Vilken dogm som helst synes lika god. Ja, du kunde ju lika gärna vara nazist på exakt samma grund. Hallelujah!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Så någon skummis påstår alltså att man kan satsa på att det finns någon "gud" eftersom man inte kan förlora på det?
Dessutom är det ganska underligt eftersom många "kristna" och troende länder med många kristna invånare i t.ex mellanöstern, sydamerika och I Afrika, har dålig livskvalitet, med många sjukdomar, cancer o.s.v. Medans otäcka aetister i t.ex Sverige U.S.A och Japan räknas ibland de bästa.
Lite små taskit av gud att ha död på massor med kristna?
Annars lär vi nog hitta ett botemedel emot cancer/diabetes osv i fortsättningen och öka vår medelivslängd tills något annat otäckt händer och då börjar allt om igen.
Dessutom är det ganska underligt eftersom många "kristna" och troende länder med många kristna invånare i t.ex mellanöstern, sydamerika och I Afrika, har dålig livskvalitet, med många sjukdomar, cancer o.s.v. Medans otäcka aetister i t.ex Sverige U.S.A och Japan räknas ibland de bästa.
Lite små taskit av gud att ha död på massor med kristna?
Annars lär vi nog hitta ett botemedel emot cancer/diabetes osv i fortsättningen och öka vår medelivslängd tills något annat otäckt händer och då börjar allt om igen.
okristna
Min tro är att "Jesus ett" höll undervisning med flera väsentliga misstag. "Jesus två" rättar dessa misstag.
Majoriteten av kristna såväl som okristna kommer till Himmelriket. Evig glädje för de flesta, alltså.
Vad betyder mindre än 100 års lidande här på jorden mot evig njutning, spänning, frid etc enligt tycke och smak; se fram mot en härlig framtid. Jag är rätt säker på att detta kommer att inträffa.
Tro på Jesus två.
Born once, life forever.
Jag föddes som skeptiker; hade lämnat Svenska Kyrkan. Tror igen, kom tillbaka som god tvåa!!
mvh,
/EnGladEn
Majoriteten av kristna såväl som okristna kommer till Himmelriket. Evig glädje för de flesta, alltså.
Vad betyder mindre än 100 års lidande här på jorden mot evig njutning, spänning, frid etc enligt tycke och smak; se fram mot en härlig framtid. Jag är rätt säker på att detta kommer att inträffa.
Tro på Jesus två.
Born once, life forever.
Jag föddes som skeptiker; hade lämnat Svenska Kyrkan. Tror igen, kom tillbaka som god tvåa!!
mvh,
/EnGladEn
Virtus Subvenio?
Re: okristna
EnGladEn skrev: Min tro är att "Jesus ett" höll undervisning med flera väsentliga misstag. "Jesus två" rättar dessa misstag.
Är EnGladEn Jesus 2.0 eller Johannes Döparen 2.0?
EnGladEn skrev:Majoriteten av kristna såväl som okristna kommer till Himmelriket. Evig glädje för de flesta, alltså.
Jorden är en lokalitet i himlen, ty himlen = världsrymden. Vi är redan i himmelöriket, lycklig som olycklig, frälst som ofrälst. Allt, inkl. glädjen, är evigt så länge det varar. Pågåendet, processen är svaret, perfekt particip.
EnGladEn skrev:Vad betyder mindre än 100 års lidande här på jorden mot evig njutning, spänning, frid etc enligt tycke och smak; se fram mot en härlig framtid. Jag är rätt säker på att detta kommer att inträffa.
Lidandet är i princip till för att slipa till oss, det är en skola. Men det finns en hel del lidande i världen idag och i det förflutna jag har svårt att se som skola. Våldets skola? Våldets pedagogik? Hur allkärleksfull är Gud?
EnGladEn skrev:Tro på Jesus två.
Tro på UFO:s! Gröna maränger kommer att frälsa oss, bara vi tror och känner tillit till Den Stora Gröna Marängen 7.0!
EnGladEn skrev:Born once, life forever.
mvh,
/EnGladEn
Är vi eviga väsen är vi det oavsett vad vi tror om det och hur vi agerar i livet och vi kan då aldrig förlora vår evighetsstatus, no matter what. Det fysiska livet blir ett evighetsfördriv. Är vi inte redan eviga till vår natur kan vi inte bli det som ett slags Guds( Jesu gåva därför att vi fjäskar för dem. Evig innebär: det som är utan början och utan slut. Det eviga kan inte ha en timlig början, någonstans i kronologin, men sedan vara utan slut. Logik - en bristvara i religionen i alla tider, en av många orsaker till allt lidande den orsakat genom historien!
Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Politik och samhälle"