Min profetia om framtida hälsoläge

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 aug 2009 10:39

J R Auk skrev:
Algotezza skrev:
J R Auk skrev:Men Justin hur skall vi bedöma sannolikheten att sannolikheten har rätt när vi bara har den här världen och inte något att testa våra antaganden mot?

Jag förstår inte vad lattjandet med sannolikheter för livets uppkomst har att göra med Guds existens.

Eller har jag missat någon sublim aspekt av "konsten att bevisa att Gud finns med hjälp av nonsensmässiga sifferlekar"?

Hilsen fra Algotezza

Nu var väl frågan tänkte jag mig detta med om vi lever i simulation osv. Jag instämmer i att gud inte har mycket med sannolikhet att göra.

Vidare så menar jag att snacket om att vi lever i en simulation inte heller har mycket med sannolikhet att göra. Det skulle kunna tänkas att vi finner skäl för en tro genom en sannolikhetskalkyl, men problemet med världen är att vi bara har en och inte kan testa vår sannolikhet. Alltså beräkna sannolikheten av sannolikheten, och då är det alltid godtyckliga kvantifierandet än mera utsatt.

Om vi lever i en simulation/ simulering, så av vad? Spelar ingen roll om man säger "allt är illusion" om man har cancer, bältros, tandvärk, svälterm blir våldtagen, könsstymnpad... Men sitter man framför datorskärmen och äter chips och mår allmänt bra och pissar/kissar i  petflaskor för att slippa lämna skärmen, då håller man nog med om att livet är en illusion och datorsimulering tills man försöker skita/bajsa i en petflaska.

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 26 aug 2009 11:09

Algotezza skrev:
J R Auk skrev:
Algotezza skrev:
J R Auk skrev:Men Justin hur skall vi bedöma sannolikheten att sannolikheten har rätt när vi bara har den här världen och inte något att testa våra antaganden mot?

Jag förstår inte vad lattjandet med sannolikheter för livets uppkomst har att göra med Guds existens.

Eller har jag missat någon sublim aspekt av "konsten att bevisa att Gud finns med hjälp av nonsensmässiga sifferlekar"?

Hilsen fra Algotezza

Nu var väl frågan tänkte jag mig detta med om vi lever i simulation osv. Jag instämmer i att gud inte har mycket med sannolikhet att göra.

Vidare så menar jag att snacket om att vi lever i en simulation inte heller har mycket med sannolikhet att göra. Det skulle kunna tänkas att vi finner skäl för en tro genom en sannolikhetskalkyl, men problemet med världen är att vi bara har en och inte kan testa vår sannolikhet. Alltså beräkna sannolikheten av sannolikheten, och då är det alltid godtyckliga kvantifierandet än mera utsatt.

Om vi lever i en simulation/ simulering, så av vad? Spelar ingen roll om man säger "allt är illusion" om man har cancer, bältros, tandvärk, svälterm blir våldtagen, könsstymnpad... Men sitter man framför datorskärmen och äter chips och mår allmänt bra och pissar/kissar i  petflaskor för att slippa lämna skärmen, då håller man nog med om att livet är en illusion och datorsimulering tills man försöker skita/bajsa i en petflaska.

Hilsen fra Algotezza

Plastbytta!
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 aug 2009 11:18

Logos skrev:
Algotezza skrev:
J R Auk skrev:
Algotezza skrev:

Hilsen fra Algotezza

Hilsen fra Algotezza

Plastbytta!

Kan man köpa coke i såna?

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 26 aug 2009 11:23

Hejsan!

Jag tror nog mer på naturkunskapen även till att någon gång ha satt igång allt. Eftersom vi inte hittar någon gudapåverkan i vår egen planets evolution, så lär vi inte finna den ute i universum heller. Allt bygger på naturlagarna, men förmodligen lär vi människor aldrig upptäcka alla de naturlagar som existerar och som varit drivkrafter i början - om det nu har funnits någon början!
Men någon gud, knappast! Hade det funnits en gud så hade han kunnat ställas inför Haagdomstolen som skyldig till alla helvetes kval han planterat in i sin skapelse!  :oops:

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 26 aug 2009 11:33

Michail Bakunin skrev:Om Gud fanns skulle människan vara tvungen att avsätta honom.

:)
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 aug 2009 11:49

biggj skrev:Men någon gud, knappast! Hade det funnits en gud så hade han kunnat ställas inför Haagdomstolen som skyldig till alla helvetes kval han planterat in i sin skapelse!  :oops:

MVH
bigj

Det är väl därför han håller sig undan, verkar osynlig...

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 26 aug 2009 12:10

Hejsan!

Jepp, feg är han också, denne påstådde guden, som Algotezza skriver. Precis som de där direktörerna, hava in det goda men lämpa det onda i lönndom! Gud kan väl faktiskt kallas för överdirektören, han agerar på samma sätt - smyger omkring och jävlas, håvar in alla möjliga härligheter till sitt paradis, säkert de 100 vakraste kvinnorna per år hamnar väl där, för att inte tala om de hundra goaste maträtterna han ligger och frossar i, och så har han säkert ett fotbollslag som han håller på och som aldrig förlorar! Typiskt desse översittare...... :lol:

MVH
bigj

Justin Case

Inläggav Justin Case » 27 aug 2009 04:49

biggj skrev:Hejsan!

Så Justin Cases tro på den gudomliga skapelsen bevisas genom en datorsimulering? Driver du med oss eller?  :lol:

Nejdå, men världen (den del av världen som vi upplever) behöver inte vara en datorsimulation. Andra tänkbara alternativ är att den är en dröm, en fantasi, en skapad fysisk verklighet, en icke skapad fysisk verklighet, eller något annat.

Om du - och ni andra som är skeptiska till datorsimulationsteorin - läser länkarna jag postade, så kanske ni förstår varför det är ganska sannolikt att vi lever i någon form av skapad värld. Personligen tror jag dock som sagt att vår värld skapats av misstag, och att vår skapare inte känner till vår existens, samt att han inte skulle bry sig om oss även om han kände till vår existens. I praktiken innebär denna tro detsamma som ateister tror - nämligen att mänsklighetens framtid ligger helt i mänsklighetens egna händer och inte i någon från mänskligheten fristående guds. Däremot tror jag mänsklighetens teknikutveckling snart kan göra mänskligheten så mäktig att vi så småningom kan skapa exakta datorsimulationer (emuleringar) av oss själva och vår omvärld. Att göra det kan nog kännas som att vara gud. Genom att skapa individer i en virtuell miljö är vi på sätt och vis redan nu gudar! Allt är relativt.

Darwin bevisade att det inte existerar någon gud! Eftersom det inte fanns några spår efter en gud, men däremot av evolutionen - i massor!

Det är inget bevis. Om en gud skapade vår Big Bang men inte blandade sig i vårt s.k. observerbara universum efter det, är det bara att förvänta att det i vårt observerbara universum bara finns spår av evolution och inte efter någon intelligent design.

Trodde inte Justin Case trodde på vidskepelse, men där ser man!

Jag är emot vidskepelse, hör du det! Min tro har ett visst vetenskapligt stöd. Då den emellertid inte har ett odelat vetenskapligt stöd, är den inte så stark, så det är en tro i ordets rätta bemärkelse, jag bara tror, jag påstår inte att jag vet eller är övertygad. Och jag borde kanske inte ha använt termen "gud", för det ordet leder de flestas associationer till vidskepelsebaserade attribut som jungfrufödsel, vattenpromenader, korfästelse och liknande dumheter som jag inte tror på av det skäl jag uppgett: om någon skapat oss är den varelsen med största sannolikhet alldeles för avancerad för att bry sig det minsta om oss människor.

Kan du åtminstone föreställa dig utomjordiska civilisationer mycket längre komna än mänskligheten? Extrapolera det en bit, och du har vad jag pratar om: en civilisation som har tillräcklig kontroll över tillräckligt mycket materia och energi för att kunna skapa något sådant som vår Big Bang. Det som Big Bang utvecklats till - t.ex. vårt solsystem, jorden, människorna - inget av det tror jag är medvetet skapat av någon. Allt liv på jorden, inklusive vi, har nog uppstått genom ren evolution. Jag tror Darwin hade i princip rätt om utvecklingen av livet på jorden. Men att Darwin skulle ha bevisat att ingen avsiktligt satte igång Big Bang har jag mycket svårt att tro. Man kände väl förresten inte ens till Big Bang på hans tid?

Här är du väl ändå ute och cyklar:
"Däremot kan en högre makt ha skapat allt det vi kallar det observerbara universum, då det vi kallar det observerbara universum bara är en infinitesimal andel av allt som finns."

Vem menar herr Justin Case skapade den högre makten då? En ännu högre makt eller?

Ja, det känns mest rimligt. Om universum är oändligt stort, innehåller oändligt mycket materia, och har existerat i evighet, vilket jag tror, ja då har det funnits gott och väl tillräckligt med tid, rum, energi och materia i historien för att det ska ha hunnit uppstå, ja rentav med nödvändighet ha måstat (kan man säga måstat?) hinna uppstå hur många gudar som helst efter varandra, den ena mäktigare än den andra, gudar som skapat varandra i en oändlig rad.

Då kan man ju fråga sig varför den ännu högre makten inte skapade det hele direkt? Varför ta omvägen?  :lol:

Den gjorde kanske både och, men i olika delar av rumtiden: den kanske både tog omvägen och skapade "det hele" direkt (om du med "det hele" syftar på vårt observerbara universum, inte om du syftar på allt som finns).

Justin Case

Inläggav Justin Case » 27 aug 2009 05:34

Anledningen till att jag tror vi har en skapare är att jag tror att det finns oändligt mycket rum, tid, energi och materia i universum. Jag tror universum har existerat i evighet, och att vår Big Bang bara är en infinitesimal del av allt som finns och har funnits. De senaste hundra åren har mänsklighetens teknikutveckling gått väldigt snabbt, och den accelererar hela tiden. Om universum är oändligt stort, kan vi inte rimligen vara ensamma om att ha en hisnande teknikutveckling. Jag tror att intelligent liv i stil med mänskligheten uppstår lite här och var i universum, dock kanske inte just i vår ljuskon just i vår tid, med tanke på att man inte uppfattat några signaler som tyder på utomjordiskt intelligent liv i vår ljuskon. Då universum är oändligt stort, måste det uppstå oändligt många civilisationer. Även om bara en på G (Graham's number, se Wikipedia) planeters liv lyckas uppnå vår tekniknivå, och bara en på G^G^G^G^G av dessa lyckas bli så mäktiga att de kan skapa nya Big Bangs av det slag som satte igång det vi kallar det observerbara universum, räcker detta för att oändligt många civilisationer i universum ska vara av det sistnämnda slaget - detta eftersom universum är oändligt mycket större än G^G^G^G^G (sätt in valfri ändligt stor rymdenhet här).

Om du skakar och tömmer en ask innehållande tio sexsidiga tärningar oändligt många gånger, får du oändligt många gånger utfallet "tio sexor" i ett kast. Motsvarande gäller för hundra tärningar (d.v.s. att du oändligt många gånger får hundra sexor i ett kast), tusen tärningar i ett kast -> tusen sexor i ett kast, en miljon tärningar -> en miljon sexor i ett kast, och så vidare upp till hur många tärningar som helst. Vårt idag observerbara universum, inklusive jorden, mänskligheten, du, jag, allt det vi känner till, består av partiklar - inte oändligt många, utan endast ändligt många partiklar. Dessa partiklar kan genom kvantfluktuationer hamna i totalt slumpmässiga kombinationer i förhållande till varandra. Därmed kan de bilda vad som helst med tiden. Under en oändligt lång tid kommer alla kombinationer av partiklar, som teoretiskt kan uppkomma i vad vi kallar vårt observerbara universum, oundvikligen att uppkomma - oändligt många gånger vardera rentav. Några av dessa kombinationer av partiklar kan mycket väl beskrivas som att en civilisation uppstår som blir så mäktig att den får total kontroll över t.ex. hela Vintergatan eller hela vår galaxhop. På motsvarande sätt måste partikelkombinationer utanför allt det som vår Big Bang gett upphov till kunna ge upphov till civilisationer som får makt att skapa hur många som helst nya Big Bangs. Med tiden kommer antalet skapade Big Bangs att i antal enormt överstiga de ursprungliga, av ren natur uppkomna Big Bangs. Därför är sannolikheten, för att vi ska existera i ett skapat universum, snarare än ett naturligt uppkommet, överväldigande. Om universum är oändligt stort, har vi således egentligen garanterat en skapare. Det som dock gör mig lite osäker på den slutsatsen är att jag inte är säker på att jag tänkt på allt som man bör tänka på i sammanhanget.

Jag har i andra trådar (men det är ett bra tag sedan nu) förklarat varför jag anser att man kan vara säker på att universum är oändligt stort. Jag ska försöka förklara det bättre den här gången.

Hädanefter i detta inlägg är min definition av "universum" = allt som finns (alltså inte bara vår ljuskon, och inte nödvändigtvis heller bara allt det som "vår" Big Bang gett upphovt till, utan verkligen allt som finns).

Föreställ dig att du på ett oändligt långt papper listat alla de storlekar universum kan tänkas ha, från storleken på det så kallade observerbara universum och ända upp till den största kardinalitet av oändlighet universums storlek kan ha om universum är oändligt stort.

Hur stort måste universum vara för att alla de sätt, på vilka alla partiklarna i det så kallade observerbara universum skulle kunna vara kombinerade på i förhållande till varandra inom den volym det så kallade observerbara universum upptar, ska få plats en googol gånger var, i universum, samtidigt?

Det är en enorm storlek, men den går att uttrycka i siffror. Den är t.ex. mindre än G ljusår i diameter (Graham's number, ett enormt men ändligt tal, se förklaring i t.ex. Wikipedia). Låt oss var generösa och anta att den storleken är G ljusår i diameter.

Var, på skalan mellan storleken på det observerbara universum och den största storlek universum kan tänkas ha, ligger då G? Svar: extremt nära storleken på det observerbara universum. Det finns oändligt många gånger fler storlekar, som universum kan tänkas ha, som är större än G, än vad det finns storlekar, som universum kan tänkas ha, som är mindre än G.

Då vi inte kan veta något om sannolikheten för att universum har en viss given storlek, av de storlekar som universum kan tänkas ha, i relation till sannolikheten för att universum har någon annan av de storlekar det kan tänkas ha, kan vi bara konstatera att det inte om någon av de storlekar universum kan tänkas ha går att säga att den är mer sannolikt universums verkliga storlek än någon annan av de storlekar universum kan tänkas ha. Statistiskt sett måste då universums verkliga storlek med oändligt nära 100 procents sannolikhet ligga över G.

Av samma skäl måste den ligga över 2G, 3G, 4G och så vidare upp till hur stora ändliga tal som helst. Slutsatsen är därmed oundvikligen att universum med oändligt nära 100 procents sannolikhet är oändligt stort.

Som en välkommen förstärkning av denna slutsats kan nämnas att fysiker gjort observationer (på elementarpartikelnivå tror jag) som svårligen kan förklaras med mindre än att man antar att universum är oändligt stort. Vidare talar mycket för att the Many Worlds Interpretation av hur partiklar beter sig är korrekt, och är den det, finns det även oändligt många universa, inte bara ett oändligt stort universum. Båda varianterna ger dock att datorsimulationsargumentet, och därmed en guds (nej, egentligen oändligt många gudars) existens, är rimliga slutsatser, då av ovan nämnda skäl existensen av gudar är oundviklig i ett oändligt stort universum som innehåller oändligt mycket materia.

Varför sannolikheten är ganska stor för att vi lever i en datorsimulation finns att läsa på olika ställen på nätet, men jag orkar inte leta fram några länkar nu. Det får bli en annan gång.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 27 aug 2009 05:43

biggj skrev:Hejsan!

Jag tror nog mer på naturkunskapen även till att någon gång ha satt igång allt. Eftersom vi inte hittar någon gudapåverkan i vår egen planets evolution, så lär vi inte finna den ute i universum heller. Allt bygger på naturlagarna, men förmodligen lär vi människor aldrig upptäcka alla de naturlagar som existerar och som varit drivkrafter i början - om det nu har funnits någon början!

Jag tror att allt som skett i all den rymd Big Bang utvecklat är resultat av Big Bang plus vanlig naturlig evolution, men att Big Bang skapats av en gud. Kanske naturlagarna också har skapats av en gud.

Men någon gud, knappast! Hade det funnits en gud så hade han kunnat ställas inför Haagdomstolen som skyldig till alla helvetes kval han planterat in i sin skapelse!

Så du menar att det faktum att någon gud inte ställts inför Haagdomstolen talar för att det inte finns någon gud? Hur tänker du dig att människor hittills någonsin skulle ha kunnat överhuvudtaget fysiskt få någon gud till Haagdomstolen som förtjänar att ställas inför Haagdomstolen? En gud som förtjänar att ställas inför Haagdomstolen lär väl vara så skrupelfri att han inte direkt frivilligt skulle inställa sig. Och om han är så mäktig som man brukar tänka sig att en gud är, lär det inte vara lätt att få dit honom med våld, tvång, utpressning, retorik, bön eller på något annat sätt. Så nej, det faktum att ingen gud ännu befunnit sig i Haagdomstolen bevisar inte särskilt övertygande att det inte finns någon gud.

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 27 aug 2009 05:51

Hejsan!

Njae Justin Case, det där köper jag inte alls. Det är vidskepelse rakt av att någon högre makt skulle ha skapat oss. Enda skillnaden mot tidigare gudabaserad vidskepelse är väl att du blandar in än mer av moderna fantasier i ditt resonemang. Är du påverkad av den däringa filmen Matrix eller vad den nu hette? Tänk på att det är en film, en fantasi! :)

Jodå, Darwin bevisade, och även andra naturligtvis som redan då började ana det hele, att någon gud inte har varit involverad i utvecklingen av livet på vår planet. Att det kan finnas andra planeter någonstans är ju inte omöjligt, men de har nog inte heller skapats av någon gud! Nej, Darwin kände inte till Big Bang, men själva teorin som sådan är påverkad av den vetenskapliga metodik som Darwin sysslade med.  :lol:

Du skriver följande:
"Om universum är oändligt stort, innehåller oändligt mycket materia, och har existerat i evighet, vilket jag tror, ja då har det funnits gott och väl tillräckligt med tid, rum, energi och materia i historien för att det ska ha hunnit uppstå, ja rentav med nödvändighet ha måstat (kan man säga måstat?) hinna uppstå hur många gudar som helst efter varandra, den ena mäktigare än den andra, gudar som skapat varandra i en oändlig rad."

Men varför måste detta nödvändigtvis ha skapat en massa gudar? Till vad nytta? Förstår inte ens vitsen med dem! Det är väl naturligare att det hela evolverade, precis som Darwin framförde? Det låter ju våldsamt mycket mer logiskt! Vad skall vi med gudar till? De har inte behövts för att skapa livet på vår planet, så varför skulle det behövas på annat håll? Det heter förresten "ha måst" inte "ha måstat"!  :wink:

Notera att själva tron på övernaturliga väsen härstammar från en tid då människorna inte förstod hur väder, klimat och alla tänkbara svårigheter egentligen hängde ihop! Ur detta, plus människans sakta framevolverade medvetande om att hon skall dö, skapade all den vidskepelse som än idag verkar styra så mångas tänkande. För en tänkande varelse som människan är det svårt att föreställa sig ett slut vid döden - det känns betydligt bättre att tro att man på något sätt lever vidare. Och i det ögonblicket behövde man bara ta ett steg till i tänkandet, och då uppfanns gudar och andra övernaturliga varianter på samma tema.

Det är förmodligen svårt för oss människor, som kan tänka på så allsidiga sätt och fattar så mycket, att uthärda tanken på att man skall dö en dag! Det strider liksom mot det tänkande livets själva färdplan. Döden ingår inte i den. Därför hittade man på allt möjligt som syftade till att invagga oss i en tro på att det nog fixar sigt ändå, även efter döden. Jag hade köpt tron på en gud rakt av om jag visste att jag kommer att leva vidare, det är ju en del i min vilja att leva! Men herregud(!), det hade ju med tiden blivit rätt överbefolkat i detta liv efter livet! Logiken Sune, vart är logiken i detta? :)

Darwin har bevisat att dessa fantasier inte borde förvilla oss människor mer. Vi uppstår faktiskt som något slags liv igen till slut - i det enorma kretslopp som är själva gången i en planet med liv på, eller i! Det påstod redan Darwin, och det är också rätt. Vi behöver inga gudar, vi borde under de senaste 150-200 årens utveckling ha börjat inse att tron på det övernaturliga bara är - fantasier. Vi människor är dem vi är, med hela bredden från en sådan som Adolf H till en sådan som Einstein eller Sköna Helena och allt däremellan! Vi är både gudar och djälvar samtidigt, men ser vi inte upp, kanske vi förpassar oss till ett nytt nolläge där enda förklaringen till allt var övernaturliga väsen! Nej, låt logiken och den seriösa och vetenskapliga styra oss, men vi kan säkert plocka en hel del moralisk visdom från de religioner som finns, men resten bör vi slänga på historiens sophög!  :twisted:

P.S. Gud till Haagdomstolen var mer som ett ironistiskt inlägg, trodde ingen skulle ta det på allvar! D.S.! :lol:

MVH
bigj

Justin Case

Inläggav Justin Case » 29 aug 2009 10:33

biggj skrev:Du skriver följande:
"Om universum är oändligt stort, innehåller oändligt mycket materia, och har existerat i evighet, vilket jag tror, ja då har det funnits gott och väl tillräckligt med tid, rum, energi och materia i historien för att det ska ha hunnit uppstå, ja rentav med nödvändighet ha måstat (kan man säga måstat?) hinna uppstå hur många gudar som helst efter varandra, den ena mäktigare än den andra, gudar som skapat varandra i en oändlig rad."

Men varför måste detta nödvändigtvis ha skapat en massa gudar?

Det sker automatiskt med tiden, genom ren, naturlig evolution.

Till vad nytta? Förstår inte ens vitsen med dem!

Tja, vad är vitsen med mänsklighetens teknikutveckling? Förslagsvis att vi får det bättre och bättre, vi blir lyckligare och lyckligare, ju bättre teknik vi uppfinner och använder, tycker i alla fall jag. Gudar är ingenting annat än resultatet av just sådan utveckling - teknikutveckling - bara under en längre tid än vad vår art hittills haft. Vi kommer att bli gudar vi också, med tiden, genom vår teknikutveckling. Det är teknikutveckling, hos naturligt evolverade livsformer som vi, som ger upphov till alla gudarna.

Det är väl naturligare att det hela evolverade, precis som Darwin framförde?

Det finns inget motsatsförhållande. Gudar uppkommer genom evolution, eller genom att skapas av gudar som uppkom genom evolution, eller genom att skapas av gudar som skapats av gudar... osv. ...som uppkom genom naturlig evolution. Naturlig evolution är alltings skapare, men den har gett upphov till oändligt många intelligenta skapare som i sin tur skapar.

Vad skall vi med gudar till?

Att det finns gudar beror inte på att "vi ska med dem till" något särskilt. De bara finns. Men i och för sig kan de komma väl till pass om man dör, för då kan de återskapa en så att man får fortsätta leva. Och så kan de göra en väldigt, väldigt lycklig. Men frågan "vad ska vi med gudar till" underförstår att det är vi som skapat gudarna. Då syftar du på gudar som bara finns i vår fantasi. De är något helt annat än de gudar jag pratar om.

De har inte behövts för att skapa livet på vår planet, så varför skulle det behövas på annat håll?

Du verkar tro att anledningen till att jag tror att gudar existerar är att jag, likt de flesta kreationister, skulle ha svårt att föreställa mig att vi skulle ha kunnat uppkomma genom enbart naturlig evolution. Jag har inte svårt att föreställa mig att vi uppkommit genom enbart naturlig evolution. Jag tror evolutionsteorin stämmer. Jag tror som sagt att den gud som skapade vår Big Bang inte har lagt sig i det som skett "i vårt universum" sedan han startade det. Vad jag vet har inte fysikerna någon solklar förklaring till varför Big Bang skedde. De kan förklara varför det universum som vår Big Bang gav upphov till utvecklades ungefär som de tror att det utvecklades från och med ytterst kort tid efter det att Big Bang startade, men själva starten på Big Bang vet jag inte om de har någon bra förklaring till orsaken till. Detta innebär visserligen inte att Big Bang måste förklaras med att någon gud sattes igång den, men det faktum att vi än så länge inte vet vad som satte igång den lämnar i alla fall fältet öppet för en sådan teori, som jag ser det. Skulle jag vara ledare för en civilisation vars teknikutveckling pågått så länge att de uppnått en sådan teknisk nivå att de skulle kunna, om de ville, sätta igång sådana fantastiska grejer som Big Bang, ja då kanske jag skulle vara frestad att sätta igång en massa Big Bangs, av ren nyfikenhet.

Notera att själva tron på övernaturliga väsen härstammar från en tid då människorna inte förstod hur väder, klimat och alla tänkbara svårigheter egentligen hängde ihop!

Du har rätt angående de människor som tror och har trott på övernaturliga väsen av de skälen. Den avgörande skillnaden mellan deras tro på övernaturliga väsen och min tro på naturliga gudar är att jag, till skillnad från de, inte anser att gudar måste finnas för att man ska kunna förklara något som man annars inte skulle kunna förklara. Min tro grundar sig på rent logisk extrapolering av mänsklighetens teknikutveckling, som tycks komma att leda till att vi blir gudar till slut, om inget stoppar den. Om detta kan ske med oss, kan det ske med utomjordiska civilisationer som även de utvecklas, genom naturlig evolution, och som även de får en accelererande teknikutveckling genom naturlig evolution.

Ur detta, plus människans sakta framevolverade medvetande om att hon skall dö, skapade all den vidskepelse som än idag verkar styra så mångas tänkande. För en tänkande varelse som människan är det svårt att föreställa sig ett slut vid döden - det känns betydligt bättre att tro att man på något sätt lever vidare. Och i det ögonblicket behövde man bara ta ett steg till i tänkandet, och då uppfanns gudar och andra övernaturliga varianter på samma tema.

Det är förmodligen svårt för oss människor, som kan tänka på så allsidiga sätt och fattar så mycket, att uthärda tanken på att man skall dö en dag! Det strider liksom mot det tänkande livets själva färdplan. Döden ingår inte i den. Därför hittade man på allt möjligt som syftade till att invagga oss i en tro på att det nog fixar sigt ändå, även efter döden.

Det är nog ett skäl till varför de flesta kreationister är kreationister. Som sagt delar jag inte deras motiv för att vara kreationist. Faktum är att jag under de sista åren som ateist inte hade några större problem med tanken på att jag kommer att dö. Det var alltså inte dödsångest eller något liknande som fick mig att börja tro att vi har en skapare. Det var ren extrapolering av mänsklighetens teknikutveckling i kombination med ett resonemang som förde mig till slutsatsen att universum måste innehålla oändligt många galaxer. Finns det oändligt många galaxer, måste statistiskt sett oändligt många galaxer ge upphov till livsformer - livsformer av vilka oändligt många (på grund av bland annat slumpmässiga sammanträffanden) får en så snabb teknikutveckling att de, så här lång tid efter Big Bangs start, gott och väl måste ha hunnit uppnå den tekniska förmågan att göra sådant som man normalt tänker sig att bara en gud kan göra. Därför kallar jag dem gudar. Kanske kan jag med det ordvalet få en del kreationister att lyssna på mig och av mig påverkas till att börja tänka mer logiskt på detta med gudar.

Jag hade köpt tron på en gud rakt av om jag visste att jag kommer att leva vidare, det är ju en del i min vilja att leva!

Vad menar du? Varför skulle vetskapen om att du kommer att leva vidare (i evighet, antar jag att du syftar på), om du haft den vetskapen, ha fått dig att tro på en gud? Är det inte en bakvänd ordning? Eller menar du att du, om du visste att du kommer leva vidare (i evighet), skulle den vetskapen bero på att du redan hade börjat tro på en gud? Det hade varit mer logiskt, i min ögon.

Men herregud(!), det hade ju med tiden blivit rätt överbefolkat i detta liv efter livet! Logiken Sune, vart är logiken i detta? :)

Överbefolkningen är ett problem som kan lösa sig vartefter som vi lär oss utnyttja mer och mer av universums materia mer och mer effektivt.

Vi uppstår faktiskt som något slags liv igen till slut - i det enorma kretslopp som är själva gången i en planet med liv på, eller i! Det påstod redan Darwin, och det är också rätt. Vi behöver inga gudar,

Att tro på gudar bara för att man "behöver" gudar är ovetenskapligt. Att ens låta sin tro på gudar stärkas av att man "behöver" gudar är ovetenskapligt. Med det sagt, vill jag påpeka att det där med att "vi uppstår som något slags liv igen till slut - i det enorma kretslopp som är själva gången i en planet med liv på" är en typ av reinkarnation jag faktiskt börjat tro på och betrakta som verklig. Men jag är inte så intresserad av att pånyttfödas som en mussla eller ett grässtrå. Jag vill utvecklas till en lyckligare och lyckligare varelse. Detta är möjligt i mycket högre grad om man blir en gud. Men det är inte därför jag tror att det finns gudar. Min tro drivs inte av att jag vill att det ska vara sant att det finns gudar. Jag är angelägen om att nyktert bedöma hur saker och ting faktiskt ligger till.

Om jag t.ex. skulle upptäcka ovedersägliga vetenskapliga bevis för att jag med 99% sannolikhet kommer att hamna i ett evigt helvete om tio år, skulle jag inte under tio år konstant blunda för den insikten till förmån för någon trevlig fantasi bara för att slippa tänka på det där helvetet som kommer, utan jag skulle se det som a och o att vetenskapligt ta reda på hur jag ska minska de där 99%.

vi borde under de senaste 150-200 årens utveckling ha börjat inse att tron på det övernaturliga bara är - fantasier.

Ja, tron på det övernaturliga ja! Det jag tror på är inte något övernaturligt utan helt naturligt. Min tro är grundad på vetenskapligt observerande av verkligheten och logiska slutledningar. Gudar är naturliga resultat av väldigt lång tids naturlig evolution.

Vi är både gudar och djälvar samtidigt,

Se där, du anser alltså att vi är gudar! Alltså medger du att det finns gudar! Vi!

Att det förutom en gud även finns en djävel i oss är inte heller en helt felaktig beskrivning av verkligheten. Men jag tror vi kan öka makten hos guden i oss och minska makten hos djävulen i oss, mer och mer med tiden (men bakslag, återgångar till djävulskt beteende, kommer dock aldrig helt att upphöra att återkomma då och då, tror jag. Universum blir nog aldrig perfekt (i betydelsen heltigenom fyllt av enbart lycka för all framtid), men det blir bättre och bättre med tiden, på det stora hela).

men ser vi inte upp, kanske vi förpassar oss till ett nytt nolläge där enda förklaringen till allt var övernaturliga väsen!

Jag håller med om att de flesta av världens tongivande kreationister är farliga och måste hållas på mattan så att deras märkliga uppfattningar, om hur vår skapare är beskaffad, inte får styra mänskligheten. Till skillnad från vad de flesta tongivande kreationister tror, tror jag inte att någon människa kan veta (eller ens i närheten av veta) hurdan vår skapare är. Problemet med många kreationister är att de skenar iväg och tillskriver vår skapare specifika attribut på lösan grund, och påstår sig veta att sådan och sådan och sådan är Han (ja, till exempel bara en sådan sak som att vår skapare skulle vara en Han), utan att visa några vetenskapligt grundade skäl för att tro att vår skapare skulle vara just sådan snarare än på något annat sätt. Vi kan förresten tänkas ha flera skapare. Vi kan alltså inte ens veta något säkert om antalet skapare vi har. Kanske har vi oändligt många skapare. Kanske har vi noll skapare. Alltsammans är kansken.

P.S. Gud till Haagdomstolen var mer som ett ironistiskt inlägg, trodde ingen skulle ta det på allvar! D.S.! :lol:

Jag antog att det var på skoj, men jag var inte säker. Det är ungefär som med hela tillvaron: man kan anta att den är på skoj, d.v.s. att någon gud skapat den bara för att skoja med en, men man kan också (vilket jag gör) hålla möjligheten öppen att den inte är på skoj.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 29 aug 2009 10:59

(Flyttade detta inlägg längre ned)

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 29 aug 2009 11:01

Hejsan!

Ja du, Justin Case, det var en massa, i mina ögon, gallimatias om gudar och all möjlig vidskepelse. Jag tycker det räcker med vad jag redan skrivit om det hela, och du får väl tro vad du vill. Jag, liksom Darwin, ser fortfarande ingen anledning till att den skulle behövas en gud, eller flera gudar - tron på gudar och andra övernaturliga väsen är bara vidskepelse! Men en lilling kan jag kommentera, nämligen denne:

"Jag tror evolutionsteorin stämmer. Jag tror som sagt att den gud som skapade vår Big Bang inte har lagt sig i det som skett "i vårt universum" sedan han startade det."

Tycker det ser ut som den ena meningen motsäger den andra? Varför skulle en gud starta bigbangen men inte styra evolutionen? Det hade jag gjort om jag var gud! Förresten svarar du ju själv längre ned i din text:

"Det finns inget motsatsförhållande. Gudar uppkommer genom evolution, eller genom att skapas av gudar som uppkom genom evolution, eller genom att skapas av gudar som skapats av gudar... osv. ...som uppkom genom naturlig evolution. Naturlig evolution är alltings skapare, men den har gett upphov till oändligt många intelligenta skapare som i sin tur skapar. "

Din teori tenderar ju att fallera här, eftersom du ju inte kan förklara vad som skapade den förste guden, eller hur? Således var det evolutionen som startade det hele, du skriver ju det själv! Men om evolutionen skapade allt, som du själv skriver, varför skulle man då ha en massa gudar mellan varven? Då kunde välan evolutionen bara köra vidare, det är ju mycket mer logiskt att tänka sig.
Njae, Justin Case, nu är det lördag, skölj ned detta med några goa groggar, och fundera på om inte bigj trots allt har rätt. Darwin stödjer ju det hele också! Hoppas du inte bliver syraker bara, för jag uppskattar mycket annat du skriver!  :lol:

MVH
bigj

Justin Case

Inläggav Justin Case » 29 aug 2009 11:03

Jbig anklagar mig för vidskepelse. Jag vill påstå att det är sådan möjlighetsförnekelse som jbig hänger sig åt som är vidskepelse. Det påstår jag på följande grunder.
På stenåldern var det nog inte många människor som trodde att människor en dag skulle komma att kunna åka till månen. Nu har människor åkt till månen. På stenåldern trodde man på - och människor har i alla tider trott på - vad jag skulle vilja kalla för "jante-profetior" - alltså grundlösa förutsägelser om att människor aldrig någonsin i framtiden kommer att kunna göra mer än vad människor för närvarande kan. Jante-lagen är populärt känd som "du ska inte tro att du är något". Jante-profetior om hela mänsklighetens framtid går ut på budskapet "vi ska inte tro att vi är något", där ordet "vi" syftar inte bara på hela mänskligheten i ens egen tid, utan på alla framtida generationer av människor som någonsin kommer att existera. Jante-profetior är totalt ovetenskapliga, och fakta talar starkt emot dem: teknikutvecklingen går ständigt framåt och har gjort så i årmiljarder (man kan nämligen se de relativt primitiva överlevnadsstrategierna hos de allra första livsformerna på jorden som teknik, och all evolution av överlevnadsstrategier, som skett därefter, som teknikutveckling); att kunna ta sig utanför jordens dragningskraft med rymdraketer kan t.ex. visa sig bli värdefullt för mänsklighetens överlevnadschanser i framtiden). Men jante-profetior lever kvar än - bland människor som är så vidskepliga att de tror att teknikutvecklingen snart kommer att stanna upp för gott, trots alla bevis på motsatsen! Istället för att, som på stenåldern, avfärda möjligheten att människor en dag kan komma att kunna åka till månen, är det idag andra saker våra vidskepliga jante-profeter avfärdar att framtida människor någon gång kommer att kunna göra. Skapa nya väldar med nya intelligenta livsformer till exempel.

Återgå till "Politik och samhälle"