Konsekvensen av utebliven tid

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 aug 2009 14:32

EggHead skrev:
Algotezza skrev:
EggHead skrev:
Algotezza skrev:Det är väl tidmätarna som reagerar som de gör vilket ger utslag på det sätt du beskriver, vilket tolkas som att "tiden går fortare, snabbare" etc.  Tid = det man mäter med en klocka.

Kanske ska kalla tid för förändring istället då, varför sker all förändring långsammare? :)

Långsammare än  vad då? Vad jämför du med? Något slags "normalförändringstakt"? Upplevd eller uppmätt förändring?

Tid sägs vara fjräde dimensionen i den fyrdimensionella rumtiden, där de tre "första" dimensionerna är 3D-rummet, men rumtiden är en enhet/ helhet. Plus materien som ingår i detta komplex. Det är materien, alltså materiella processer i rumtiden, som förändras, inte de "rena dimensionerna" som aldrig kan existera ensamma, så därför finns inga rena dimensioner annat än i tanken.

Rumtiden säger vi kröker sig pga materiens egenskaper, hög hastighet eller hög gravitation hos denna.

Finns det öht rum och tid "i sig"? Finns det inte bara materia och materiella processer "där ute"? Rumtiden ger sig ju till känna via materien, utan denna kan vi inte säga något om rumtiden. Rum = det utrymme som krävs för materia; tid = det utrymme som krävs för materiella processer. Men utan materian finns det ingen rumtid.

Tid som psykiskt rum är dock något annat.

Hilsen fra Algotezza

Ok, det blev nog lite felformulerat, tack för ditt tålamod.

Långsammare än jag får jag väl säga eftersom allt är relativt så får jag utgå ifrån mig själv. Jordens rotation, dess bana runt solen, solsystemets rörelse i vintergatan och vintergatans rörelse i den tomma rymden. Allt detta måste väl vara summan av min rörelse när jag sitter still. Gravations fältet påverkar ju också min förändringstakt.

Rumtiden är jag bekant med/känner att jag förstår den. Jag förstår också vad du menar med att det är materiens egenskaper som förändras. Men det är ju ändå krökningar i rumtiden som får materia att falla in i ett gravitionsfält, även om dess krökningar skapas av materia och påverkar materia. Rumtiden omkring är ju krökt om man ska tro på relativitets teorin?  Rumtiden som enhet kan ju alltså förändras, inte bara materien i den? Sammtidigt är det ju bara materia som påverkas av dessa förändringar...

Vi får nog tänka oss rörelse/ förändring i relation till ett visst begränsat koordinat- eller referenssystem, inom vilket rörelsen realiseras i relation till inom detta system såsom fasta antagna referenspunkter. Det innebär att om du skall räkna ut din "absoluta rörelse" i relation till "rubbet" (resten av universum) alltså till jordklotet, dess rotation och rörelse i solsystemet, dettas rörelse i galaxen, galaxens rörelser i galaxhopen, dettas rörelse i galxhopshopen etc. kommer du i princip fram till at du inre rör dig alls, då det inte finns vare sig absolut rörelse eller ett "allomfattande nu". Det beror på vad du relaterar till som dina fixpunkter, ditt referenssystem etc för att beskriva och förstå  rörelsen. I ett oändligt kosmos befinner sig varje punkt i mitten av detta och i sitt eget nu.

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

EggHead

Inläggav EggHead » 27 aug 2009 14:50

I vilket fall som helst, relativt till min egen förändring när jag sitter vid datorn och något som färdas i ljusets hastighet.  :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 aug 2009 18:29

EggHead skrev:I vilket fall som helst, relativt till min egen förändring när jag sitter vid datorn och något som färdas i ljusets hastighet.  :)

Är ljusets hastighet absolut? Vilken hastighet har ljuset "i sig", "för ljuset självt"?

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 27 aug 2009 18:39

J R Auk skrev:
Avantgardet skrev:Vi tycks nästan lite för eniga nu, du och jag Auk, nån utav oss måste ändra ståndpunkt annars blir det inte mycket till diskussion. Skönt att höra att nån mer än jag stör sig på naturvetarnas förvanskning av tidsbegreppet och de absurditeter det leder till (tidsresor osv.).

En del utav tanken med nuet som en "klyvning" ligger förstås i att inte frestas ta den som ett Ting, en essens eller nåt i den stilen (var ju lite av samma skäl som jag frågade EggHead om det meningsfulla i det hela). I så måtto var Augustinus spot-on när han talade om sig själv som oförmögen att greppa tiden när han skulle förklara den, medan den andra gånger var greppbar för honom. Vi har bara dess verkningar, bara spår. Men detta inte för att den skulle vara något (positivt begrepp) ovan- och över verkningarna, inte ett ting-i-sig kort och gott. Det här borde du nog instämma i. And that's why: skillnaden är "ursprunglig", eller mer "ursprunglig" än identiteten.

Materien har ju dock likafullt en ålder, som inte är fullt så beroende av subjekt och minne som du gör gällande, utan som är och blir till i alla vävnader, i all materia överhuvudtaget. Differentieringsprocessen är ju just ditt "knådande" (förutom att det inte bär med sig den metafysik som ligger i att tänka sig detta knådande). Skillnad, klyvning osv. är ju inte statiskt, utan tvärtom något som ständigt driver på sig självt.

Ja vi är rörande eniga, dock har du den där vokbulären jag inte riktigt kan vrida skallen runt. Alltså att det finns en ålder är ju bara spår av tidigare förändring. Vad är det som säger att det har en ålder? Det är väl ändå ett subjekt som tänker sig ett minne av ett före och efter. Eftersom tiden inte är tinget så finns ju inte då längre när nu är, och då är det väl egentligen inte riktigt rättvisande att tala om ålder så? Jag menar är det inte mer riktigt att använda sig av begreppet historia? All materia har en historia. Det som är måste ha varit (om vi nu inte vill hålla på och lattja med framdykande identiteter).

Varför har differentieringsprocessen inte någon metafysik? Varför är skillnad inte statisk? Varför driver den på sig själv? Då överantvardar väl ingen skillnad stunden? Är det din poäng? Att skillnaden måste upprättas ständigt?

Okej, det blir en snabblektion i différance här. Men först: jag anser mig nog ha använt begreppet ålder i just den mening av historiskhet som du talar om, var ju ganska försiktig där. Derrida går förstås inte med på att tala om en differentieringsprocess heller, det är bara mitt sätt att understryka den aktiva och produktiva sidan hos "différance". Man kan förstås göra som man vill här, om man (som du) vill gå med på ett slags immanenstanke med monismen, eller söka undvika metafysiken. Jag citerar rakt av ur föreläsningen "Différance" (i "Margins of Philosophy"), så får du dra dina egna slutsatser. Du bör också ur detta kunna utläsa hur "différance" hänger ihop med arke-skriften och hela det där "idékomplexet".

Derrida skrev:It is because of différance that the movement of signification is possible only if each so-called “present” element, each element appearing on the scene of presence, is related to something other than itself, thereby keeping within itself the mark of the past element, and already letting itself be vitiated by the mark of its relation to the future element, the trace being related no less to what is called the future than to what is called the past, and constituting what is called the present by means of this very relation to what it is not: what it absolutely is not, not even a past or a future as a modified present. [jmf. Heideggers ontologiska utläggning av tiden, de tre ek-staserna är en grundläggande struktur för “nuet”, så att saga; de ek-staser som motsvarar ditt förflutna och din framtid är inte en svunnen och en kommande tid respektive utan just strukturella element på varat som tidslighet. Ditt förhållande till framtiden är här, det är inte ett kommande nu du förhåller dig till, utan du ut-står, eller står-ut (ek-stas, med andra ord), eller står utanför dig själv i viss mening, du står i din framtid redan här och nu, du anteciperar kort och gott] An interval must separate the present from what it is not in order for the present to be itself, but this interval that constitutes it as present must, by the same token, divide the present in and of itself, thereby also dividing, along with the present, everything that is thought on the basis of the present, that is, in our metaphysical language, every being, and singularly substance or the subject. In constituting itself, in dividing itself dynamically, this interval is what might be called spacing, the becoming-space of time or the becoming-time of space (temporization). And it is this constitution of the present, as an “originary” and irreducibly nonsimple (and therefore, stricto sensu, nonoriginary) synthesis of marks, or traces of retentions and protentions (to reproduce analogically and provisionally a phenomenological and transcendental language that soon will reveal itself to be inadequate), that I propose to call archi-writing, archi-trace, or différance. Whis (is) (simultaneously) spacing (and) temporization.
Could not this (active) movement of (the production of) différance without origin be called simply, and without neographism, differentiation? Such a word, among other confusions, would have left open the possibility of an organic original, and homogenous unity that eventually would become divided, to receive difference as an event. [jmf. Den senare Heideggers tänkande av varat som “till-egnelsen” som “till-egnar sig”, just för att komma bort från de metafysiska konnotationerna hos ”varat”. Han understryker ju redan i sin tidiga filosofi att varat inte är ett varande (ett ting), inte ens det största varandet, och med skiftet till ”till-egnelsen” så är det tydligt att det rör sig om att tänka ”varat” som en händelse. Därmed undgår han det metafysiska begreppsparet materialism-idealism, och metafysiken i stort.]
[***]
Differences, thus, are “produced” ––deferred––by différance. But what defers or who defers? In other words, what is différance?... If we answered these questions before examining them as questions, before turning them back on themselves, and before suspecting their very form, including what seems most natural and necessary about them, we would immediately fall back into what we have just disengaged ourselves from. In effect, if we accepted the form of the question, in its meaning and its syntax (“what is?” “who is?” “who is it that?”), we would have to conclude that différance has been derived, has happened, is to be mastered and governed ob the basis of the point of a present being, which itself could be some thing, a form, a state, a power in the world to which all kinds of names might be given, a what, or a present being as a subject, a who.

Vad som sätts på spel med différance är själva "vara-heten" hos varanden. Våra "väsen" så att säga. För (som Derrida säger): "différance is not". Och längre fram:

Derrida skrev:There is no essence of différance; it (is) that which not only could never be appropriated in the as suchnof its name or its appearing, but also that which threatens the authority of the as such in general, of the presence of the thing in itself in its essence.
[***]
”Older” than Being itself, such a difference has no name in our language. But we ”already know” that if it is unnameable, it is not provisionally so, not because our language has not yet found or received this name, or because we would have to seek it in another language, outside the finite system of our own. It is rather because there is no name for it at all, not even the name of essence or of Being, not even that of “différance,” which is not a name, which is not a pure nominal unity, and unceasingly dislocates itself in a chain of differing and deferring substitutions.

Varsågod! :wink:
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 27 aug 2009 21:40

EggHead skrev:
Logos skrev:Tiden förutsätter ett vara, en dikotomi mellan då och nu. Vilket bara är relevant om det finns något som kan minnas. Ditt problem ligger i att du bara kan observera från ett perspektiv av självklara mänskliga sanningar.

Jag förstår ditt resonemang men tycker ändå att det bara är ett sätt att se på saken. Det känns mer som ett bekvämt svar på en obekväm fråga.

Ett lite tokigt tanke experiment:
Om vi säger att saker finns och rör sig som de gör idag. Sedan säger vi att inget finns kvar imorgon. Sedan 100 år senare skapas allt igen. Det finns ju naturligtvis ingen möjlighet att mäta tiden då allt var borta men det tog ju iaf 100 år. Har dess hundra år inte existerat? Jag anser att det har det även om dessa 100 år är helt orelevanta.

Ett år existerar inte, om man nu inte delar upp det i ett antal exakta "lägen" för allt i universum (om nu detta ens går).

Det är riktigt svårt att tänka sig universum utanför betraktarens ögon, då hela vårt tankesätt är beroende av just det att vi är betraktaren som fyller universum med mening. Lite amatörpsykologiskt kan man gissa om det inte är här Gud kommer in, som en idé om en extern meningsgivare. Eller för den delen, alltings lagbundenhet och logiska koherens.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 27 aug 2009 21:51

J R Auk skrev:
Avantgardet skrev:Du vet väl hur det är med Derrida, det där är ju inte ens upptakten!

Det lustiga med det där stycket ur "Marx spöken" är ju hur det tvingar oss att se på temporaliteten. Hur framtid och förflutet liksom kastas om. Vi frågar för morgondagens räkning.

Allmänt så vill jag nog ge Heidegger rätt i den aning som han plockade upp hos Kant (och som man nog ser skymta hos Bergson också), att varat är tidslighet. Jag tror mitt problem med ditt sätt att se på tiden är att det för mig verkar som att du fortfarande håller fast vid en linjär tidsuppfattning, samtidigt som du anar just det Heidegger ger uttryck för, varför du måstat hävda att tiden överhuvudtaget inte existerar. Själva kärnan här skulle jag säga vara att sluta försöka tänka nuet "rent", och som en punkt, och istället tänka sig det som en klyvning, en differentiering. Temporalisering. Eller différance, om man så vill.

Nej då har du missuppfattat mig. Jag ser absolut inte tiden som en linjär sak. Och när jag säger att tid inte existerar, är för att jag kallar det tidslighet istället (för att likt du och Kant påpeka att tid tagen som en sträckning eller ett rum behöver ytterligare en tid att husera i). Jag säger det enbart för att jag vill motsäga de fyrdimensionella rum som många naturvetaren tänker sig som ontologiskt existerande, vilka ju också ger upphov till idén om tidsresor, multipla universum och smittar modal logik. Jag är ju som jag sagt förut materialism, och därför gillar jag liknelsen vid en deg. Det är inte tid som förflyter, utan degen som knådas. Det finns således bara en deg (världen, universum och allting) och dess tidslighet är förändringen, vilket enbart överlever genom ett subjekt och ett minne.

Jag har ju en Kantiansk syn på tid vad det gäller epistemologi men har inte riktigt samma överensstämmelse vad det gäller ontologin.

Att nuet skulle vara en punkt eller rent är smårt absurt, om man nu förkastar den linje som tänks vara tidens sträckning. Men frågan är om nuet enbart är det som vi upplever, eller om det finns andra dimensioner som matar nuet, för att lyckas upprätthålla det. För om det skulle vara som du säger en klyvning så bör vi väl ställa oss frågan mellan vad det skulle vara en klyvning? Blir inte det punktuärt även om det framträder genom sin differentieranade karaktär?

Jag gillar då bättre att reducera det mer, och se tiden som antingen den horizont som likt enligt jordens rotation dess yta har en skärning mellan natt och dag. Att det alltså mer är frågan om något som kommer till ytan, och att vår konstitution gjort oss så att vi lever över ytan då det är det som passar oss (vad nu passningen skulle svara mot). Eller så kan vi tänka oss just en deg, som av något skäl knådas, alltets delar integreras med varandra, och ger upphov till nytt, och därigenom tid. Slutar knådandet är världen "död" och fryst i ett tillstånd.

Det här liknar ju Spinozas syn väldigt mycket (vilket du säkert är medveten om). Man kan ju inflika att även Einstein läste och tog till sig mycket av Spinozas idéer  :)
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

But I think it's YOUR MIND

EggHead

Inläggav EggHead » 28 aug 2009 07:14

Algotezza skrev:
EggHead skrev:I vilket fall som helst, relativt till min egen förändring när jag sitter vid datorn och något som färdas i ljusets hastighet.  :)

Är ljusets hastighet absolut? Vilken hastighet har ljuset "i sig", "för ljuset självt"?

Hilsen fra Algotezza

Ja ljusets hastighet är absolut, 299 792 458 m/s i vakuum. vad du menar med ljuset i sig hänger jag inte riktigt med på :?

En vild tanke:
Universum expanderar ju överallt, ny rumtid skapas ju med andra ord också överallt. Kan inte detta vara "degen" som knådas? Skapas nytt rum kanske man kan säga att detta också skapar ny tid? Om universum inte expanderade kanske universum skulle befinna sig i ett "fryst" tillstånd?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 28 aug 2009 07:41

EggHead skrev:
Algotezza skrev:

Hilsen fra Algotezza

Ja ljusets hastighet är absolut, 299 792 458 m/s i vakuum. vad du menar med ljuset i sig hänger jag inte riktigt med på :?

En vild tanke:
Universum expanderar ju överallt, ny rumtid skapas ju med andra ord också överallt. Kan inte detta vara "degen" som knådas? Skapas nytt rum kanske man kan säga att detta också skapar ny tid? Om universum inte expanderade kanske universum skulle befinna sig i ett "fryst" tillstånd?

Vilken hastighet kan den observatör som färdas i ljusets hastighet - eller rätt nära denna -  uppmäta att ljuset har?

Nu färdas ju ljus inte bara genom vakuum - hur kan vi säga att hastigheten är absolut om det har annan hastighet i andra media?

Universums expansion är väl exempel på ett slags absolut rörelse, rörelse i sig, oavsett vad man har för referenspunkt, eller en rörelse som finns där oavsett vad vi tar som referenspunkt.

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

EggHead

Inläggav EggHead » 28 aug 2009 07:55

Algotezza skrev:Vilken hastighet kan den observatör som färdas i ljusets hastighet - eller rätt nära denna -  uppmäta att ljuset har?

Nu färdas ju ljus inte bara genom vakuum - hur kan vi säga att hastigheten är absolut om det har annan hastighet i andra media?

Universums expansion är väl exempel på ett slags absolut rörelse, rörelse i sig, oavsett vad man har för referenspunkt, eller en rörelse som finns där oavsett vad vi tar som referenspunkt.

Hilsen fra Algotezza

Ljusets hastighet är absolut i vakuum, det är en konstant som aldrig förändras oberoende av all annan rörelse. Den är ju alltid den samma om det är samma media den passerar igenom. Vilket också gör den konstant. Sen är det ju rumtiden som förändras om man börjar diskutera observatörer eller en passagerare på ett överljusskepp, inte ljushastigheten.

Om man kan kalla det rörelse eftersom det sker överallt samtidigt, det rör sig ju inte i någon rikting. Om universum skulle krympa, vad händer med rumtiden då?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 28 aug 2009 08:10

EggHead skrev:
Algotezza skrev:Vilken hastighet kan den observatör som färdas i ljusets hastighet - eller rätt nära denna -  uppmäta att ljuset har?

Hilsen fra Algotezza

Ljusets hastighet är absolut i vakuum, det är en konstant som aldrig förändras oberoende av all annan rörelse. Den är ju alltid den samma om det är samma media den passerar igenom. Vilket också gör den konstant. Sen är det ju rumtiden som förändras om man börjar diskutera observatörer eller en passagerare på ett överljusskepp, inte ljushastigheten.

Om man kan kalla det rörelse eftersom det sker överallt samtidigt, det rör sig ju inte i någon rikting. Om universum skulle krympa, vad händer med rumtiden då?

Men varför kan vi inte säga att rumtiden är konstant medan ljusets hastighet ändrar sig? Om rumtiden förändrar sig förändras ju de klockor vi mäter tid med  och de "måttband" vi mäter sträcka med och sträcka och tid använder för att kunna tala om någots hastighet, hastighet som ju är sträcka genom tid. Ändras sträckan och tiden bör väl hastigheten också göra det.

Eftersom expansionen av universum inte sker i någon riktning kan den ju kallas för absolut rörelse. Frågan är dock hur man då kan notera att den öht finns...på "nära" håll också...

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

EggHead

Inläggav EggHead » 28 aug 2009 09:56

Algotezza skrev:
Eftersom expansionen av universum inte sker i någon riktning kan den ju kallas för absolut rörelse. Frågan är dock hur man då kan notera att den öht finns...på "nära" håll också...

Hilsen fra Algotezza

Börjar med nummer 2, måste fundera lite på den första. Ju längre bort något är desto fortare rör det sig ifrån oss, detsamma gäller var du än befinner dig i universum. Det är som när man blåser upp en ballong eller ett gummiband som du sträcker ut. Ju mer rumtid det finns emellan två punkter desto fortare rör de sig ifrån varandra för att det finns mer utrymme för ny rumtid att "uppstå". Slutsatsen blir alltså att rumtiden "uppstår" överallt samtidigt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 28 aug 2009 12:08

EggHead skrev:
Algotezza skrev:

Hilsen fra Algotezza

Börjar med nummer 2, måste fundera lite på den första. Ju längre bort något är desto fortare rör det sig ifrån oss, detsamma gäller var du än befinner dig i universum. Det är som när man blåser upp en ballong eller ett gummiband som du sträcker ut. Ju mer rumtid det finns emellan två punkter desto fortare rör de sig ifrån varandra för att det finns mer utrymme för ny rumtid att "uppstå". Slutsatsen blir alltså att rumtiden "uppstår" överallt samtidigt.

Men om all rymd samtidigt blåses upp måste det betyda att även den rymd som finns i "måttbandet"  gör detsamma. Hur kan man då visa att rymden själv utvidgas?

Man använder ofta ballongliknelsen. Men då måste man tänka sig att ytan på ballongen är tredimensionell och själva ballongen fyrdimensionell, eller om ballongens yta är den fyrdimensionella rumtiden måste själva ballongen vara femdimensionell. Hur pumpar man upp en 5D-ballong? Går det?

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

EggHead

Inläggav EggHead » 28 aug 2009 14:37

Algotezza skrev:Men om all rymd samtidigt blåses upp måste det betyda att även den rymd som finns i "måttbandet"  gör detsamma. Hur kan man då visa att rymden själv utvidgas?

Man använder ofta ballongliknelsen. Men då måste man tänka sig att ytan på ballongen är tredimensionell och själva ballongen fyrdimensionell, eller om ballongens yta är den fyrdimensionella rumtiden måste själva ballongen vara femdimensionell. Hur pumpar man upp en 5D-ballong? Går det?

Hilsen fra Algotezza

"Måttbandet" är ljuset och det synliga ljusets rödförskjutning (redshift) i ett spektrum när något rör sig ifrån något annat, en större rödförskjutning betyder en större hastighet ifrån dig.  Ljusets våglängd blir längre. Samma effekt som ljud rör sig ifrån dig och låter mörkare.

Kraften bör ju komma ifrån den femte dimensionen och kan ju helt enkelt bero på något övertryck ifrån den riktningen. Att vårt universum existerar i en högre dimension tycker jag låter mycket rimligt. Bara att prata om krökningar i rumtiden tycker jag antar att det finns riktningar vi inte känner till. I vilken riktning skulle universum annars krökas?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 28 aug 2009 14:58

EggHead skrev:
Algotezza skrev:Men om all rymd samtidigt blåses upp måste det betyda att även den rymd som finns i "måttbandet"  gör detsamma. Hur kan man då visa att rymden själv utvidgas?

Hilsen fra Algotezza

"Måttbandet" är ljuset och det synliga ljusets rödförskjutning (redshift) i ett spektrum när något rör sig ifrån något annat, en större rödförskjutning betyder en större hastighet ifrån dig.  Ljusets våglängd blir längre. Samma effekt som ljud rör sig ifrån dig och låter mörkare.

Man mäter ljuset med ljuset? Tror jag det att ljuset blir konstant då! När måttstocken förändras parallellt med det som ska mätas förblir det mätta oförändrat.

EggHead skrev:Kraften bör ju komma ifrån den femte dimensionen och kan ju helt enkelt bero på något övertryck ifrån den riktningen. Att vårt universum existerar i en högre dimension tycker jag låter mycket rimligt. Bara att prata om krökningar i rumtiden tycker jag antar att det finns riktningar vi inte känner till. I vilken riktning skulle universum annars krökas?

Visst kan det finnas riktningar i rymden omkring oss som vi inte kan upptäcka med sinnen som bara fungerar inom den normala rumtiden.
Men matematiskt kan dessa riktningars existens likväl bevisas...

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

EggHead

Inläggav EggHead » 28 aug 2009 15:21

Algotezza skrev:Man mäter ljuset med ljuset? Tror jag det att ljuset blir konstant då! När måttstocken förändras parallellt med det som ska mätas förblir det mätta oförändrat.

Nej, man mäter avstånd med ljuset. Ljuset förändras inte av expansionen, om expansionen har någon påverkan på ljuset så har ju den det konstant vilket fortfarande också gör det konstant. Hoppas jag har förstått din poäng helt.

Algotezza skrev:Visst kan det finnas riktningar i rymden omkring oss som vi inte kan upptäcka med sinnen som bara fungerar inom den normala rumtiden.
Men matematiskt kan dessa riktningars existens likväl bevisas...

Hilsen fra Algotezza

Dessa riktningar är dock fortfarande inte en del av vårt 4 dimensionella universum. De påverkar kanske vår rumtid med gravitation men riktningen existerar inte för oss. En två dimensionell människa på en tredimensionell sfär följer den tredimensionella krökningen utan att igentligen lämna sin tvådimensionella värld.

Återgå till "Naturvetenskap"