Givetvis, Justin, menade jag inte att klienten (i ontologisk mening) inte inverkar på socialsekreterarens beslut. Jag inbillade mig att sådana truismer var
underförstådda. Vad som avsågs var att klienten inte kan
bestämma biståndsansökans
utfall (alltså att vederbörande saknar beslutsmakt, i precis alla relevanta avseenden). Det vill säga i den mening det är fråga om ett
beslut, eller ett
medvetet val.
Vad gäller att det skulle vara att tillmötesgå skattebetalarnas önskemål att inte betala ut försörjningsstöd till den som behöver det så ställer jag mig hemskt skeptisk till ditt antagande. Vill du verkligen påstå att skattebetalarna
vill ha ökad kriminalitet, vilket med stor sannolikhet blir följden av ett sådant beslut. Jag tvivlar, som sagt, och jag tror överhuvudtaget inte skattebetalarna är så pass insatta i problematiken att de kan sägas ha tagit ställning till problemet i alla dess aspekter. Så ditt förmenta "skattebetalarnas önskemål" är här blott en fånig retorisk gest att ge ditt resonemang en tyngd som det
de facto saknar. Samma sak måste hävdas i fråga om substitutionsbehandling för tunga narkomaner. Studie efter studie visar samma sak - det är långt mycket billigare för skattebetalarna att subventionera deras missbruk än att dessa ska begå en massa brott för att själva finansiera samma missbruk. Det är information som tyvärr inte når skattebetalarna, varför det blir problematiskt att säga sig företräda deras önskan. Inte sant?
Justin Case skrev:Jag håller med om att ilska kan vara ett tecken på desperation. Ilska kan jag mycket väl tänka mig att många socialsekreterare misstolkar, och det är synd om de gör det. Men jag tänkte mer på en dryg "nu ska jag utnyttja systemet, haha"-attityd.
Går du dit med den inställningen så är risken stor att du överhuvudtaget inte är berättigad försörjningsstöd, och kommer inte ens att få träffa någon handläggare. För att överhuvudtaget komma i fråga att erhålla försörjningsstöd så måste du vara
berättigad, vilket innebär att du inte får ha några tillgångar överhuvudtaget, måste redovisa utdrag från skatteverket, om du inte har någon deklarerad inkomst (för att helt enkelt inte kunna smita undan), du måste ha sökt ett visst antal jobb, visa kontoutdrag, och redovisa kontoöversikt (så att man inte gömmer undan några tillgångar), och en del andra sådana här saker. Har du till exempel bil, skriven i eget namn, så kommer man från socialkontorets sida säga åt dig att sälja den, och att du inte är berättigad något försörjningsstöd från dem eftersom du ju
de facto har tillgångar som du kan sälja. Så det är bara göra dig av med den där oerhört cyniska fördomen.
Skulle man mot förmodan lyckas "lura" socialen på pengar, så blir man polisanmäld - sedan augusti månad för tre år sedan, vill jag minnas.
Justin Case skrev:Du påstod att klientens beteende inte har, och inte bör ha, någon betydelse för huruvida och hur mycket socialbidrag som beviljas.
Du tycks tro att det är upp till socialsekreteraren
hur mycket man erhåller i försörjningsstöd? Låt oss slå fast detta en gång för alla: det handlar om fasta normbelopp! Socialsekreteraren kan alls inte påverka storleken på utbetalningen. Det de kan göra är att anslå eller avslå ansökan, beroende på om man är formellt berättigad eller inte, och utöver det har det ett visst mått för godtycke, som de tyvärr använder lite som de själva känner för.
Klientens beteende är givetvis inget som har med beslutandet att göra, det är en
indirekt form av inverkan på beslutsprocessen. All beslutandemakt ligger hos socialsekreteraren, och det är helt uppåt väggarna att överhuvudtaget blanda in klientens beteende i en sådan här diskussion.
Justin Case skrev:Jag påstår att det har betydelse, och lutar även åt att det bör få kunna ha betydelse i vissa fall. För att börja i extremen kan jag till en början motivera det så här: tänk om du går fram till socialsekreteraren och väser långsamt och retsamt: "jag har inte en miljon på ett hemligt konto i Schweiz" och så håller du demonstrativt två fingrar i kors framför ögonen på henne medan du skrattar glatt och hånfullt, varpå du tillägger "Fan va gött det är att lura systemet, haha! Hur känns det att betala ut pengar till en miljonär? Hit med pengarna nu! Haha!".
Har du tillgångar så är du inte berättigad till försörjningsstöd. Man måste redovisa sina tillgångar, sin inkomst, kontoutdrag minst tre månader bakåt i tiden, deklaration etc. I exemplet du tar så skulle socialsekreterarna givetvis tolka det som att vederbörande överhuvudtaget inte sökte försörjningsstöd.
Justin Case skrev:I övrigt svarar du på alla frågor på ett sätt som normalt bör göra att du beviljas socialbidrag. Men du återkommer ofta under samtalet till den där miljonen som du "inte" har, och hur gött det känns att lura systemet - alltid med samma vanvördiga, laid back, skadeglada attityd, men aldrig uttalandes ordagrant något som enligt en ordagrann tolkning av regelverket innebär att du bör nekas socialbidrag. Bör du då få socialbidrag? Om ja, varför i så fall? Är det bara om man ordagrannt och otvetydigt säger/skriver att man har en miljon på ett hemligt konto i Schweiz som socialsekreteraren bör tro att man har en miljon på ett hemligt konto i Schweiz? Eller bör hon inte tro det ens i det fallet? Var går gränsen?
Vederbörande kommer inte få något försörjningsstöd om vederbörande inte redovisar sina tillgångar, inkomster, osv. Utöver det har socialkontoret rätt att polisanmäla när de misstänker bedrägeri, och då är det rättens sak att pröva. Exemplet du tar är annars helt befängt, och jag kan alls inte se vad det har med verklighetens socialförvaltning att göra. Den inverkan vi talar om, i verkligheten, är snarare vilket intryck du gör rent allmänt - alla uppgifter som är relevanta för beslutsfattandet finns ju
på papper redan -, vilken uppfattning socialsekreteraren får av dig
som person, vilket inte bör ha något med beslutsfattandet överhuvudtaget att göra. Är man berättigad så är man berättigad, socialsekreterarens personliga omdöme kan jag inte se vara relevant på något sätt överhuvudtaget. Det man träffar socialsekreteraren för är väl främst för att, om sådana finns, speciella skäl eller omständigheter skall kunna tas upp.
Så jag hävdar att det där är inte att börja i extremen, det där är att hålla sig uteslutande i fantasin, och jag rekommenderar ett studiebesök.