Varför vinner SD mark - vad är det för ett parti?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 okt 2009 12:53

De personer som är inblandade i det dödliga våldet tillhör i stor utsträckning
de lägsta skikten i samhället socialt sett (figur 10). Ungefär
två tredjedelar av gärningspersonerna och närmare hälften av offren i
de studerade fallen var antingen arbetslösa eller förtidspensionerade.
Denna stora andel marginaliserade personer hänger samman med den
i dessa sammanhang vanliga förekomsten av missbruk. 80 procent av
de gärningspersoner som i materialet bedömts som alkoholmissbrukare
var antingen arbetslösa eller förtidspensionärer.
Socioekonomiskt sett är det dödliga våldet ofta ett inomgruppsrelaterat
fenomen, särskilt när det gäller de mest marginaliserade grupperna.
Det innebär att gärningspersoner som är arbetslösa eller förtidspensionerade
ofta dödar ett offer med samma status. Det gäller även i
huvudsak för gärningspersoner som är ålderspensionärer. Inte sällan
är det då frågan om en äldre man som dödar sin hustru och därefter
begår självmord.

Så frukten icke ni välbeställda det är inte ni som behöver frukta.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 okt 2009 12:56

http://www.bra.se/extra/measurepoint/?m ... utland.pdf

För en specifik undersökning.
Av tabellen framgår att den enda påtagliga skillnaden mellan grupperna är
att något större andel av brotten bland utrikes födda är brott mot person
med nästan 30 procent medan de har en något lägre andel trafikbrott och
tillgreppsbrott.

Figur 1 nedan visar hur de nästan 1 520 000 brotten, som är registrerade på
misstänkta personer under åren 1997–2001, fördelar sig mellan de olika
grupperna. Närmare 60 procent av brotten är registrerade på en person
med två svenskfödda föräldrar. Nästan en fjärdedel av brotten är registrerade
på utrikes födda personer och ungefär en femtedel på svenskfödda
med en eller två utrikes födda föräldrar.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 okt 2009 13:04

Invandringsstatistik för 2007

Invandringen till Sverige slog rekord år 2006 då Sverige tog emot 96 000 personer, det var då den största invandringen sedan man började föra statistik på 1800-talet. Detta rekord överskreds 2007 då Sverige tog emot 99 485 personer varav fördelningen såg ut så här i fallande ordning från ursprungsland.

* Sverige (återvändare), 15 949 personer
   * Irak, 15 200
   * Våra nordiska grannländer, 10 464
   * Somalia, 3 781
   * Tyskland, 3 614
   * Polen, 3 525
   * Rumänien, 2 587
   * Thailand, 2 548
   * Kina, 2 386
   * Serbien, 1 895

Om ni tror på Wikipedia.

Och klart som fan Irakierna kanske lackar på Bamse och bandvagn BV206 och ger uttryck för det med en smocka här och där ;)

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 26 okt 2009 13:32

Så det hela blir 105%?
Beror helt hur man definierar en person med invandrarbakgrund. I det här citatet gör man den något snäva tolkningen och räknar endast personer som har föräldrar med invandrarbakgrund. Ändå kommer man upp till fantastiska 45%. Tar vi med alla 1-3 generationens invandrare så får vi säkert än mer skrämmande siffror.
(sd):s Jimmy Åkesson påstod i sin omtalade artikel i Aftonbladet att muslimska män är överrepresenterade i våldtäktsstatistiken. Skulle inte förvånade mej om så är fallet, tvärtom skulle jag bli förvånad om inte så är fallet.
Det här ser jag som ren kulturkrock och jag förstår inte alls Avants försök att fly verkligheten och införliva den här problematiken i abstrakta klasskampsteorier.
Att det inte finns relevant forskning på området beror helt enkelt på att forskare är rädda att bli stämplade som rasister om de börjar rota i saken. Gäller att hålla en snygg fasad utåt och låtsas som ingenting.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 26 okt 2009 13:56

Självfallet, Auk, fördelar det sig olika över olika typer av brott.

Such, låt oss ta ditt hypotetiska exempel. Jag tänker inte ens säga emot att om vi räknar med tredje generationens invandrare så kommer vi få än mer "skrämmande" siffror. Tyvärr verkar du ha trillat och slagit i huvudet för din analys är pinsamt platt, det är allt jag säger. För även om vi kan konstatera en sån korrelation så går det likväl inte komma med några anspråk på ett kausalt samband mellan etnicitet och brott. Kanske skulle du fundera (om du nu inte bara vill sitta och slå dig själv för bröstet med din civ. ing. examen och köra det där självförhärligande språkspelet), om en sådan korrelation bottnar i ett sånt faktum att invandrare har mycket svårare att etablera sig i samhället, svårare att komma ut på arbetsmarknaden, bor i mindre trygga områden osv. ? Tycker faktiskt det är pinsamt att du köper det identitetspolitiska språkspelet rakt av. Det är billigt, populistiskt, och djävligt missvisande. Vad vill du åstadkomma?

Tacka fan för att snatteri inte förekommer i samma utsträckning i Danderyd som i Botkyrka, men är du så dum att du tror det ha med etnicitet att göra? Tror inte det. Tänk till nu.

"Abstrakta klasskampsteorier"? Lätt att slänga ur sig men det gäller att ha kött på benen. Vad baserar du de här spekulationerna kring etnicitet/kultur och benägenhet att begå brott på? Har du något analytiskt redskap överhuvudtaget eller bara nån populistisk klyscha att falla tillbaka på?

Och ta ett annat problem, som jag tror faktiskt är mer angeläget för frågan som sådan. Arbetskraftsinvandringen. Är det för att det är invandrare som lönerna dumpas? Vad fan har etnicitet med saken att göra? Är det inte klassproblematik det handlar om så säg!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 okt 2009 14:04

Är du invandrare Such?

Lägger inte något värderande i det, jag undrar bara hur du ställer dig till det hela.

Är en engelsmans barn skaffade med en svensk tjej invandrare?

Är det kultur du är ute efter eller är det något "ras" begrepp?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 26 okt 2009 15:13

J R Auk skrev:Är du invandrare Such?

Visst är jag invandrare själv. Och det som gör mej förbannad är att invandrarbakgrund görs till nåt slags alibi för att kunna härja hur som helst.
Den största boven i dramat är alla dessa ghettoliknande förorter. Där finns fel förebilder, kanske nån pizzakung som har diamantsmycken dinglande kring halsen och kör en fin Merca. Vad ska man med utbildning till? Redan i grundskolan visar många invandrarbarn en slapp inställning. Jag tycker verkligen synd om alla invandrare som råkar ut för det här förlamande och passiviserande bidragsystemet. Men det gäller också att vilja lite själv.
Avants kritik tar jag med en axelryckning. Hoppas att han landar i verkligheten någon gång.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 26 okt 2009 15:24

Axelryckning kan betyda många saker. I det här läget tar vi det som en talande tystnad från en som söker bibehålla ansiktet utan att ha nåt att komma med.

Nu är det alltså nån pizzabagande mercedes-turk som är en dålig förebild och som kausalt orsakar brottsligheten hos invandrarna. Är det samma sak i mitt fall, jag som inte är invandrare, har jag också en pizzabagande mercedes-turk som förebild? Eller är jag helt enkelt inte riktigt svensk enligt dig? Visst mormor min är danska men ser ut som en gammal zigenarhäxa, kanske är det vad som fått mig att begå brott?

Sen ska man inte ta så stora ord i mun att man inte klarar av att definiera dem. För vad med denna "verklighet"? Är det den i vilken åsynen av en pizzabagande mercedes-turk gör att jag begår brott? Låter mer som borgerliga skräckfantasier än verklighet för mig, men bollen är ju på din planhalva - shoot!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 okt 2009 16:23

suchanother skrev:
J R Auk skrev:Är du invandrare Such?

Visst är jag invandrare själv. Och det som gör mej förbannad är att invandrarbakgrund görs till nåt slags alibi för att kunna härja hur som helst.
Den största boven i dramat är alla dessa ghettoliknande förorter. Där finns fel förebilder, kanske nån pizzakung som har diamantsmycken dinglande kring halsen och kör en fin Merca. Vad ska man med utbildning till? Redan i grundskolan visar många invandrarbarn en slapp inställning. Jag tycker verkligen synd om alla invandrare som råkar ut för det här förlamande och passiviserande bidragsystemet. Men det gäller också att vilja lite själv.
Avants kritik tar jag med en axelryckning. Hoppas att han landar i verkligheten någon gång.

Det som slog mig när jag flyttade till invandrartät förort, från invandrar gles förort, var vad mycket mera "moralisk hållning" jag såg, i omtanke över bemötande och dylikt.

Men det är klart de syns inte så mycket. Man ser mer det man vill se i gängbildning, som spelar fotboll på torget, osv.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 26 okt 2009 16:23

Avantgardet skrev:Nu är det alltså nån pizzabagande mercedes-turk som är en dålig förebild och som kausalt orsakar brottsligheten hos invandrarna. Är det samma sak i mitt fall, jag som inte är invandrare, har jag också en pizzabagande mercedes-turk som förebild? Eller är jag helt enkelt inte riktigt svensk enligt dig? Visst mormor min är danska men ser ut som en gammal zigenarhäxa, kanske är det vad som fått mig att begå brott?

Två saker, i invandrarghetton är brottsligheten fenomenalt hög, det andra, i dessa ghetton med bidragsberoende är en allmän slapphet utbrett. De har sin egen kultur i släptåget och denna kultur odlas vidare i Sverige. Varför tror du att all denna stenkastning mot räddningshjälpen äger rum i Rosengård? De vill helt enkelt inte att myndigheter blandar sej i när de har skapat ett eget samhälle med egen struktur med knarklangare och all annan kriminalitet.
Avant pratar om kausalitet och vill på så sätt ge sitt snack legitimitet. Jag har aldrig påstått att invandrare per automatik blir brottslingar, hans mormor må ha varit en zigenare, men den kulturella skillnaden kan du aldrig bortse från.
Varför inte ta dessa kalla fakta på allvar? Istället försöker du förlöjliga när fakta inte stämmer med ditt ideologibygge. Skrattretande.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 okt 2009 16:25

Där jag bor använder politiker tal om ökad brottslighet för att skapa säljande valslogans. Polisen dementerar det, och representanterna för partierna skäms när jag ställer dem mot väggen och frågar om underlag för påståendena.

Vilka ställen talar du om?

Vart är de här ställena med hög brottslighet? Är det bara Rosengård? Eller finns det fler ställen?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 26 okt 2009 16:48

Auk är rädd för polisen men inte kriminella psykopater :D

Fry

Inläggav Fry » 26 okt 2009 16:51

Det ena utesluter ju inte det andra, i fråga om kulturkrockar eller socioekonomiska förhållanden som "betingar" kriminalitet.

Själv är jag inne på att det finns ett otal faktorer som påverkar i ett komplext samspel (låter flummigt, jag vet), där ekonomin är den största faktorn. Klart är i alla fall att man inte kan göra det så enkelt för sig som SD.

Tänk bara vad själva bemötandet i vardagen kan göra. En föraktfull och fördomsfull blick som får en att känna sig som en last för samhället.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 okt 2009 17:31

suchanother skrev:Auk är rädd för polisen men inte kriminella psykopater :D

Bleh, alltid dessa felläsningar. Jag sa att jag inte är rädd för kriminella, och förtydligade mig genom att säga att de man skall frukta som är kriminella är de som har empatiska problem, ex vis psykopter. Men det är då för att de har dessa empatiska problem och inte för att de är kriminella.

Poliser bör vi alla frukta eftersom formen de bör anta är likt en psykopats, empatiskt störda!

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 26 okt 2009 17:54

Snacka inte skit Auk. Du sa precis det jag citerade. Dina efterhandsförklaringar duger inte.

Återgå till "Politik och samhälle"