Varför vinner SD mark - vad är det för ett parti?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 26 okt 2009 18:01

Jag tipsar om det igen. När du har många variabler kör:

http://www.spss.com/amos/

för SEM. Finns säkert på universitetet/högskolan om du pluggar.

I annat fall blir det som denna tråd, vilken variabel påverkar vilken, oberoende beroende.

Resultat måste självklart ändå tolkas.

Men varför talas det hela tiden om att invandrarna ska anpassa sig till det svenska samhället? Nu när vi har så många invandrare i Sverige, och fler tex muslimer lär komma så handlar det som Leif GW sa: att de traditionella svenska normerna och värderingarna (vad nu det är) får anpassa sig till ett muslimskt samhälle. Och inte mig emot, så länge vi har en fri marknad och kapitalism baserad på att privatpersoner får göra affärer så kommer detta med religion ändå bara vara en bisak. Pecunia non olet

Öppna upp gränserna helt. Låt vilka som helt få komma hit och bo och jobba. Allt annat är rasism.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 26 okt 2009 18:09

Ripper skrev:
Sun Ra skrev:Nå varför vinner SD mark och vad blir konsekvenserna.

Frågan besvaras kanske bäst om man först vänder på frågeställningen:
Varför vinner SD så lite mark i Sverige? Dess (ofta än extremare) syskonpartier i Europa har i regel tre gånger så stort stöd, i ett par länder sitter de t.o.m. i regering.

De mest centrala tror jag alltså är att Sverige har förhållandevis små klyftor. Vi är fortfarande ett ganska jämlikt land med en ganska stark välfärd. Detta underlättar integration samtidigt som det motverkar rasism och främlingsfientlighet. Ökar klassklyftorna mellan folket och eliten så kommer även rasismen att öka. Försvagas välfärden så stärks högerextremisterna.

Bra inlägg Ripper men du ger bara halva förklaringen till varför SD vinner mark.
Min namnes analys av nazismen framväxt på 20-30 talet ger annars en mycket bra utgångspunkt när man analyserar attraktionen till SD.

Erich Fromm skrev:Det förefaller som om destruktivitetens styrka hos individerna är proportionell mot den grad vari livets, expansionstendenser hämmas. Därmed hänsyftar vi inte på den individuella hämningen av det eller det instinktiva begäret utan på en hämning av livet i dess helhet, på en hämning av självverksamheten och utvecklingen av människans sensuella, emotionella och intellektuella möjligheter. Livet har sin egen inre dynamik; det vill växa, få uttryck, levas. Om denna tendens hämmas, förefaller det som om den energi som inriktar sig på livet, undergår en upplösningsprocess och förvandlas till en energi, inriktad på ödeläggelse. Livsdriften och driften att ödelägga är med andra ord icke ömsesidigt oberoende faktorer utan står i omvänt beroende av varandra. Ju mer livsdriften hämmas, desto starkare blir destruktionsdriften; ju mer livet förverkligar sina möjligheter, dess mindre stark blir destruktionsdriften. Den destruktiva hållningen är en följd av att livet icke fåtts levas. Sådana individer och sociala förhållanden, som åstadkommer att livet hämmas, skapar den passion för destruktiva som så att säga utgör den reservoar från vilken de fientliga tendenserna – vara sig de vänder sig mot andra eller mot det egna jaget – får sin näring.

Hela kapitlet om destruktiv hållning finner man här http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=6480

Livsdrömmar är själva drivkraften i vår kultur. Känslan av att ha misslyckas blir därför naturligtvis mycket vanlig i en stagnerande kapitalism.
Destruktiva personer finner vi dock främst i den lägre medelklassen då de oftast har en högre förhoppningar än arbetarklassen.

Konsekvensen blir därmed mycket hat mot diverse objekt som anses orsaka en känslan av misslyckande.
SD och deras systerpartier tar på sig en auktoritetsroll och pekar ut ett gemensamt hatobjekt att samlas kring.

Politikerförakt når lätt farliga proportioner då det riktas mot en speciell person istället för en kritik av hela kapitalismen.
I Sverige på 60-80 talet fanns ett hatobjektet i Olof Palme och han blev lätt en syndabock för många som kännde en hämmade livsutveckling.
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 26 okt 2009 18:20

Jodå, öppna alla gränser så att vi kan dumpa lönerna.
Rätt komiskt när moderaterna tvärvände i fråga om EU. Moderaterna var ju det partiet som ville bevara ”svenskheten”, fram till EU valet då plötsligt öppnades nya dörrar. Precis som Kalle förespråkar, låt alla komma hit, lönedumpning, den svenska modellen är kaputt härmed. Moderaternas vändning på en femöring är faktiskt det mest halsbrytande i modern tid. Alla förstockade idioter förpassades till sälla jaktmarker.
Moderaterna har aldrig haft en ideologi utan styrs av banala marknadskrafter.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 26 okt 2009 18:27

Så du menar att vi i Sverige ska skyddas? Vi ska inte dela med oss?

Vänsterns snack om sk solidaritet synas och så visar det att vad handlar det om? Enbart snack. Vilken svenska modell btw? Du menar bidrag? Men det får ju inte de som kommer hit och jobbar/bor här om man öppnar gränserna. Det skulle ju aldrig fungera. Eller vad är det du menar?

Dessutom Sverige är ett glestbefolkat land. Tänk vilken kreativitet som skulle blomstra, men positivt tänkande verkar ju inte vara vänsterns starka sida.

Så om du nu tycker att det ska vara i princip stängda gränser så kommer ju nästa steg. Stäng dem helt så blir det ännu bättre. Det är den logiken som svenssson köper. SD är med andra ord ett fenomen skapat av vänstern.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 26 okt 2009 18:49

Kalle vi vet ju vad du jobbar med (förmedlare av arbetskraft) din säregna logik bakom fler invandrare och därmed fler arbetslösa.  
Tidigare var Kalle missnöjd med sin statliga tjänst på AF och riktade därför ilskan mot vänstern.

Orsaken hittas här till att tex. Jbig får klä skott för haverade livsdrömmar. Free no charge Kalle :)
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 26 okt 2009 18:55

Stämmer. AF var vänstern, sossarna i praktiken. Släng, tja det mesta som kan tolkas som sterotypa sossefördomar och jag kan bekräfta att det finns i verkligheten. Men det var länge sedan. Dryga 10 år.

Håller inte på med rekrytering/bemanning i det privata nu. Ganska mättat. Nya jaktmarker.

Så Fromm ska vi inte öppna upp gränserna för alla som vill komma till Sverige? Allt annat vore ju rasism.din säregna logik bakom fler invandrare säger du varför? Utvecka.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 26 okt 2009 19:06

Avantgardet skrev:Och ta ett annat problem, som jag tror faktiskt är mer angeläget för frågan som sådan. Arbetskraftsinvandringen. Är det för att det är invandrare som lönerna dumpas? Vad fan har etnicitet med saken att göra? Är det inte klassproblematik det handlar om så säg!

Vilket ger vid handen ett annat problem. Bristen på solidaritet. Så du menar att det är andra som ska föra klasskapen medan vi i Sverige har det bra? En svensk tiger. Fegt då. Fegt nu. Vill du inte ta strid? Du kanske trisvs med att få studiebidrag och sedan få jobb inom kommunen som tex utredare, eller resurs inom socialen med sedan difufs titel, anställning inom någon kommun.

Antingen tror du på dina ideer och vad det ska frambringa eller så gör du inte det. Enda sättet är att sätta systemet under press för att se om det håller. Fundera lite. Visualisera.
Fridens Liljor

matahari

Inläggav matahari » 26 okt 2009 19:36

"Kallekula"]
Enda sättet är att sätta systemet under press för att se om det håller. Fundera lite. Visualisera.

Precis!
Jimmy Åkersårk är vad han är, en liten mini nazze, den som tog sig tid
att följa deras spektakel till *seriös politisk debatt* dvs landsdagar på TV
burken inser snart deras egentliga agenda. I dag mohammad, i morgon
Juden, i övermorgon kommunisten, och lite senare liberala och andra
så kallade oliktänkande.

Kan nämnas att Denis Töllborg inte tar några uppdrag någe mer,
speciellt inte från Svenskar, det blir för mycket kärring kramande
efteråt som  han uttrycker det!

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 26 okt 2009 19:56

Kallekula skrev:Så Fromm ska vi inte öppna upp gränserna för alla som vill komma till Sverige? Allt annat vore ju rasism.din säregna logik bakom fler invandrare säger du varför? Utvecka.

Kalle lilla om du bränt dina kort som privat förmedlare av arbetskraft så räknar du förmodligen med att tjäna på att bostadpriserna skjuter i höjden.
Skall jag få öppna gränserna så innebär det även bra bostäder åt alla myndiga personer. Dvs bostadsmarknaden kommer att falla ihop som ett höstlöv.  :)
Karl Marx

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 26 okt 2009 20:09

Varför då? Alla med överklassabisioner kan självklart inte bo på öfre Östermalm, eller villor i Saltsjöbaden som du Fromm. Men ett större tryck och mer entreprenörer öppnar upp möjligheter. Möjligheter inte problem som tycks vara vänsterns eviga mantra.

Se min replik till AV så hänger du med.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 26 okt 2009 20:25

Kallekula skrev:Varför då? Alla med överklassabisioner kan självklart inte bo på öfre Östermalm, eller villor i Saltsjöbaden som du Fromm.

Finns inget som hindrar staten från att bygga kust villor till ALLA. Bygger man dessutom rejäla villor håller de i >100 år och innebär därför låga hyror. 8)
Karl Marx

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 26 okt 2009 20:28

Visst.... :roll:

Nåväl alla lever vi i olika verkligheter.
Fridens Liljor

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 26 okt 2009 20:43

Alla vi har kanske olika ambitioner i livet. Några vill leva livet bland jetset och bo på Strandvägen. Själv skiter jag i sånt. Jag vill leva i harmoni med naturen och någon som jag tycker om vid min sida.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 26 okt 2009 20:44

suchanother skrev:Alla vi har kanske olika ambitioner i livet. Några vill leva livet bland jetset och bo på Strandvägen. Själv skiter jag i sånt. Jag vill leva i harmoni med naturen och med någon som jag tycker om vid min sida.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 26 okt 2009 20:52

du glömde och förbli vid god hälsa....

.....samt att inte dela med dig av rikedomarna i Sverige.....jo och poängtera att jag är civil.ing, hade hyfsade betyg på gymnasiet.

Vi tänder på olika saker. Olika äro vi.
Fridens Liljor

Återgå till "Politik och samhälle"