biggj skrev:Du pladdrar på som vanligt Justin Case.
När argumenten inte räcker till tar förolämpningarna vid, märker jag.
Och jag kan bara framföra vad jag anser om prostitution och att legalisera denna totalitära form av kvinnoförtryck och utnyttjande.
Nej, biggj, du skulle kunna göra något mer än bara
framföra dina åsikter: du skulle kunna
motivera dina åsikter bättre. Merparten av mina argument och frågor verkar du strunta blankt i att besvara eller visa bristerna i (av allt att döma för att du inte hittar några brister i dem), och det lilla du levererar som kan antas vara svar på mina frågor består nästan inte av några argument, mest av rent tyckande. Du argumenterar knappt. Du mest bara påstår och tycker saker och ting. Jag förstår inte riktigt vad du har att göra på ett filosofiforum. Du skulle passa bättre här:
http://www.youtube.com/watch?v=teMlv3ripSMNej, jag anser inte att prostitution kan höja en kvinnas livskvalité som Justin Case tycks utgå ifrån är vanligt förekommande. Inte en chans!
Du anser alltså att en kvinna minst lika gärna kan få dö som att tillåtas sälja sex för att överleva, om det enda sättet för henne att överleva är att sälja sex?
(Och om du undrar "hur jag kan dra den slutsatsen", läs en gång till det tidigare inlägg där jag förklarade varför din position leder till den slutsatsen. Visa sedan vad som är fel i det resonemang jag förde där.)
Återigen: varför tror du att du vet bättre än dessa sexsäljande kvinnor vad som är bäst för dem? Hur skulle det kännas för dig om jag tillsammans med 51 procent av befolkningen röstade fram en lag som sa att eftersom vi förstår bättre än jbigg vad som är bäst för jbigg, bör vi för hans skull porta honom från alla former av bidrag, sjukersättningar och sociala skyddsnät för all framtid?
Nej, jag anser inte att man kan särskilja trafficing från prostitution - de hör ihop och går ej att skilja åt i praktiken!
För mig låter det påståendet lika logiskt som att säga att man inte kan särsklija mordhot från argt diskuterande, att de hör ihop och inte går att skilja åt i praktiken, och att det därför bör vara förbjudet att bli arg. Den som blir arg kan ju bli så arg att han dödar någon om man låter honom bli arg, liksom någon kan börja frihetsberöva den kvinna som vill sälja sex om man lagstiftar så att hon får möjlighet att sälja sex.
Nej, jag föredrager ej diktatur framför demokrati, inte ens om jag skulle få vara diktator själv. Jag är demokrat, punkt.
Skulle du alltså hellre 1) låta 51 procent av befolkningen köpa sex dagarna i ända, i ett samhälle där detta vore vad demokrati skulle resultera i, än 2) ha möjligheten att i valfri grad verka som diktator i det samhället, och utnyttja din diktatormakt till att se till att det råder sexköpsförbud mot majoritetens vilja, men i övrigt inte utöva någon diktatormakt utan låta det råda total demokrati på alla andra områden?
Om du verkligen skulle välja 1, hur motiverar du det? Varför anser du att demokrati, ett abstrakt begrepp utan känslor, ett fenomen som i sig är helt utan vilja, frustration, lycka och lidande, väger tyngre än en massa prostituerade människor av kött och blod som enligt dig lider extremt svårt? Om nu kvinnor lider så extremt svårt av att sälja sex som du verkar anse, varför inte göra ett litet avkall på demokratin bara på just det området och låta de kvinnorna ha det bättre, men låta demokrati råda i övrigt? (Alltså i ett hypotetiskt samhälle av den typ jag beskrev.)
Jag ser demokrati som något som har endast instrumentellt värde, dock ett väldigt stort sådant. Du verkar anse att demokrati har ett
egenvärde som gör att demokrati måste bevaras alldeles oavsett vad den leder till för samhälle - alltså även om den leder till ett sämre samhälle än vad en väl genomtänkt och samvetsgrannt styrd diktatur skulle leda till. Vad grundar du den åsikten på? Varför är du beredd att offra människors välmående för ett
abstrakt fenomen som demokrati, även om ingen får det bättre av det?
Lagens gräns för myndigheten går vid 18 år, och under den är man minderårig!
När man skriver ordet "minderårig" i Wikipedia, får man veta att: "Minderårig är man i Sverige från födseln till sin 15:e födelsedag; omyndig till sin 18:e födelsedag."
Och i Brå:s ordlista
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod ... nstance=10står följande att läsa:
"Minderårig
Person som inte är straffmyndig, det vill säga under 15 år. Minderåriga kan inte lagföras och de redovisas varken i statistiken över personer misstänkta för brott, statistiken över personer lagförda för brott eller kriminalvårdsstatistiken."
I andra källor finns den definition du utgår från, att minderårig betyder "under 18 år". Det verkar vara olika bud om det där - något som är
väldigt lyckat på ett område där medborgare som vill hålla sig på rätt sida om lagen riskerar många års fängelse om de får felaktig information om en definition.
Nej, prostitution är inte det samma som att kramas,
Det har jag inte påstått.
(Att Justin Case jämställes prostitution med att kramas säger en del om hans världsbild, fy fan!)
Jag har inte jämställt prostitution med att kramas. Jämföra är inte detsamma som jämställa. Om man jämför bananer med blåbär finner man att bananer är större än blåbär. Det betyder inte att man inte kan jämföra bananer med blåbär, och det betyder inte att man har
jämställt bananer med blåbär. På samma sätt är ett jämförande av sexarbete och kramar inte ett jämställande av sexarbete och kramar.
Sedan denna av Justin Case
"Jag är säker på att du, om du vore kvinna, skulle vara beredd att sälja sex till snart sagt vem som helst, bara priset vore rätt."
Nej, bigj tror inte alls att detta stämmer, usch vilken människosyn du verkar ha!
Så du skulle inte kunna tänka dig att sälja sex om du vore kvinna, ens om du fick t.ex. en miljard kronor för ett skjut? Det skulle jag. Men en miljard kronor kan man förbättra världen väldigt mycket. Man kan t.ex. försörja åtskilliga tusen prostituerade, så att de kan sluta sälja sex. Om man vill. Skulle du verkligen tacka nej till en sådan möjlighet? I så fall verkar det inte som att du ömmar särskilt mycket för de prostituerade, när det kommer till kritan.
Nej, en kvinna har inte ett fritt val när hon tvingas in i prostitution
Det håller jag med om. En kvinna har inte ett fritt val när hon
tvingas in i det du kallar "prostitution". En del kvinnor tvingas till att ha sex. Om de tvingas av den de har sex med, är det våldtäkt och inte sexarbete. Om de tvingas av någon annan än den de har sex med, är det inte heller då sexarbete, utan de säljs frihetsberövade. Våldtäkt och frihetsberövanden är helt andra saker än frivilligt sexsäljande. Kidnappare och våldtäktsmän ska naturligtvis straffas. Jag pratar inte om de kvinnor som
tvingas in i [vad du kallar prostitution och som inte är frivilligt sexarbete utan slavhandel], utan jag pratar om de kvinnor som
väljer att,
själva, sälja sex.
vilket är det absolut vanligaste sättet att knäcka deras fria vilja.
Människor upplever det ofta som om de inte har något fritt val, fastän de har det. Vissa prostituerade lyckas ju faktiskt sluta sälja sex och börjar göra något annat istället. Dessa kvinnor hade ju bevisligen ett val, och tog det. Vad säger då att inte också de andra prostituerade har ett val, ett val de bara inte tar?