Omyndigförklarandet av sexarbetare

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 28 nov 2009 22:00

Har jag ens uttalat mig i den här frågan? Men visst, det kan jag göra. I stort håller jag med Biggj, myten om den "lyckliga horan" bör starkt ifrågasättas (sen kanske man kan finna exempel på ust sådana, men vad betyder det? Innebär en lycklig plantageslav att detta system bör bejakas?), dels för att själva fenomenet i sig förstärker och rättfärdigar en reifikation av människors kroppar (likt många andra fenomen), men framförallt för de konsekvenser det har för faktiska människors liv och hälsa. Och här talar jag inte bara om den psykiska och sociala utsattheten och det ständiga hotet om att bli utsatt för våld utan även om de fysiska skador som verksamheten obönhörligen för med sig. Ni som har någon erfarenhet av penetrerande könsumgänge kan ju bara föreställa er vilka skador som måste uppstå efter en tids regelbundet icke-lustbetingat vaginalt eller analt sexuellt umgänge. Skador som redan utsatta personer ofta får leva med och lida av hela livet (och som även är mycket vanliga inom prostitutionens något mera "rumsrena" kusin, porrfilmen). Fy fan! Självklart bör vi upplösa den starka sexualmoral som håller det här samhället fånget, men prostitution är inte lösningen utan snarast en bekräftelse på det system vi har idag. Det är den negation som könsmaktsordningen behöver för att rättfärdiga sig själv.

Sen finns det en annan fråga som är intressant i sammanhanget, och det är om huruvida man bör organisera prostituerade fackligt. Jag vet att det var en diskussion om det i SAC-Syndikalisterna för några år sedan, och jag är själv kluven. Å ena sidan legitimerar man ju på vissa sätt verksamheten, men jag tycker nog att de rent konkreta fördelar som de prostituerade kan vinna genom att organisera sig gentemot de som profiterar på dem överväger det problemet. På samma sätt som jag är för att arbetare överlag organiserar sig och ställer krav, även om jag är emot lönearbetet (i den form det har nu). Men det är en svår och mångfacetterad fråga.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 28 nov 2009 22:07

matahari skrev:
biggj skrev:Hejsan!

Det är ingen som tager dig seriöst, matahari, du ligger i samma klass som kallekula - forumtrollens! Ni är i stort sett pinsam utfyllnad mellan av oss som inlagerade texter, vi kan föra debatter, och även komma med egna initiativ vad gäller skrivningar! Du och kallekula reagerar bara, något eget tänkande har vi inte sett till, därav många forumskribenters behandling av er! Ho ho ho ho ho.... :arrow:  :lol:
MVH
bigj

Egentligen har jag inte tid att svara dig, är på jobbet och har jour men gör det för saken skull med att säga, och ändå bryr DU dig om att konstant kommentera oss! Det säger väll en del om ditt mentala tillstånd? :arrow::lol: ....Seriöst??..inlagerade inlägg? Föra debatter? Ho ho ho, de var bra!

Och som Auk mycket riktigt påpekar, det enda du gör är att klippa och klistra från de erbarmliga Stalinist böcker du skrev för 40 år sedan. Du tänker alldrig nått nytt för du har tänkt klart, så nu är din agenda att springa omkring på alla internetforum och hiva ut lösryckta sidor och använda dessa historieförfalskningar som förtäckta argument. Men det sket sig förr och det skiter sig nu igen för dig. Om detta är ditt sätt att marknadsföra dina böcker så är det synnerligen en dålig metod!

Hör här vad Flashback moderatorn så exakt konstaterade:

Det handlar om att det inte är något debatterande trots att det kan se så ut. Det är inkopierade inlägg utan något debattsyfte, och detta styrks av att användaren är ett känt debattförstörande internettroll. En googling på utvalda fraser i inläggen bekräftar detta för den intresserade.
admin4

Apropå detta med seriöst, dina försök till att starta alternativa filosofiska och politiska forum verkar samtliga varit totala fiaskon med det resultatet att ingen i hela Sverige besöker dem och tar någon som helst debatt med dig och de få som gjort det har du bannat! Det om nått är igen talande.

Om man googlar lite på Jbig, biggen, Jan Laul forum, blogg etc får vi fram en mängd sidor och vad ser man där? Jo ett jätte troll som knatar omkring på internet och trollar, mer behövs inte sägas egentligen. Jo, du ser ju faktiskt ut en del som ett litet troll, med finne och allt! :)

http://lennartregebro.wordpress.com/200 ... alism-iaf/
http://debatt.passagen.se/show.fcgi?cat ... 0001167461
http://debatt.passagen.se/show.fcgi?cat ... 0001167952
http://www.infoom.se/mysite/index.php?user=5372

Verkar som om grabben din också lyckats gör sig känd,tydligen var det han som satte in en sliskig kontaktannons i Zlatans namn! Sådan far sådan son heter det ju.
http://www.sportal.nu/sport/print/90880/?page=0

Men men, allt detta är ju bara gammal allmängiltig skåpmat , eller hur?

Men Jan, jag förstår faktiskt inte varför du är så himla skraj för två så små och obetydliga figurer som mig och Kalle, inte vill vi dig nått ont inte vill vi att du ska lämna FF , vem ska vi då ha lite roligt med?  :) (och bara för att klargöra så att du inte får för dig nått som flera andra i denna tråden redan har gjort så var den raden flera insinuationer i multipla lager, du får själv räkna ut vad som åsyftas.)

Och en annan sak, varför envisas du med att alltid starta alla dina inlägg med Hejsan och avsluta med ett Mvh? Tycker det är lite väl infantilt!

Och än en gång säger jag att din förbuds mentalitet på intet sätt hjälper din så kallade lyckliga hora och tycker det återspeglar dina patriarkala
nu-ska-jag-JBIG-tycka-nått-över-huvudet-på-dej-knark-horan. Du ger dig på svaga grupper medelst förbud och trycker ner dem än mer i skiten och det påtalar vilket stalinistiskt rövhål du egentligen är.

Varför denna fascination vid Biggj:s förmodade person? Vad är ditt problem egentligen? Se till vad han skriver och bemöt det istället för att harva runt som någon besatt rättshaverist-stalker. Eller dra tillbaka till Flashback, där vill de säkert höra mer om dina muterade bögkossor från Tjernobyl.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

But I think it's YOUR MIND

velputte

Inläggav velputte » 29 nov 2009 00:36

biggj skrev:
För pedofili och trafficking äro följande:
Matahari
Kallekula
J R Auk
Loke/Andreas
Velputte
Justin Case

Detta är förtal, Biggj. Det är ett lagbrott du just begått. Jag har inte uttalat mig om varken pedofili eller trafficking. Jag har bara pekat på att det finns både för- och nackdelar med en sexköpslag.

Fördelar:
1) Trafficking har till synes minskat. Detta är självklart något mycket positivt.

Nackdelar:
1) När man kriminaliserar sexköp drar det i högre grad till sig fula typer (dvs personer som inte respekterar dom regler och villkor den prostituerade själv bestämt). När sexköpslagen instiftades försvann dom mer städade kunderna. Det blir således en större risksituation för den som frivilligt eller pga en desperat livssituation försörjer sig på prostitution. Hon (eller han) riskerar i högre grad att bli utsatt för diverse övergrepp.
2) Det finns människor som inte kan få sex på annat sätt än genom att köpa det för pengar. Tro det eller ej.

Det är alltså en svår fråga huruvida vi borde ha en sexköpslag eller inte. Det finns både för- och nackdelar. Jag har helt enkelt tagit mig an frågan ur en filosofisk synvinkel. En filosof går inte in i en diskussion för att bevisa att hans åsikter är rätt och sedan nedvärdera dom som inte förstår att hans åsikter är bättre än andras. Den som inte förstått detta har kanske hamnat på fel forum.

Ska jag kalla dig, Biggj, för ond bara för att du inte vill ha en lag mot att gå ut ensam när det är mörkt ute? Du tycker alltså att det är okej att människor blir misshandlade, rånade, våldtagna etc? Sådant som sannolikt inte skulle hända i lika stor grad om vi hade nyss nämnda lag. Allting är inte svart eller vitt.

Många tycks ha missat att dom flesta sexarbetare faktiskt är emot att vi har en sexköplag. Det var åtminstone vad som sades i Fråga Olle-dokumentären om prostitution härom veckan.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 29 nov 2009 00:42

Skogsälvan skrev:Biggen måhända inte är diplomatisk och passande som ett språkrör- Jag håller med honom om det mesta i den här frågan, delvis pga att jag delar biggens uppfattningar om demokrati och humanism.

Auk: Allvarligt alltså - du tycker att det är ok med minderåriga prostituerade? Har du någon som helst åldersgräns? Släpper du ut en tultande treåring på motorvägen också? Tror inte det, va... Vi får ju ta omhand och tas omhand och då behövs ett varmare samhällsklimat.

Tjena Skogsälvan, kul o se dig igen. Mindre kul att se att du gör slutledningar alá biggen style.

Till att börja med, jag sa väl inget om minderåriga prostituerade?

Och för att fortsätta, och slå spiken i kistan på moralisternas egna igenmuringsprojekt (ja moralister snickrar främst på det egna fängelset) så talar jag om att den som är minderårig måste ha få ha sex.

Se jag gör inte så lätt sak av folk och folk, och vem som skall få ha rättigheter och vem som inte skall få ha dem, utan jag förträder även dem som andra fördömer.

Så, mitt provokativa uttryck gör gällande att jag anser att rätten till sex inte är en rätt som tillkommer människor efter en viss ålder, precis som jag inte tillskriver rätten till ett kön, en läggning osv. Och för att ni inte skall ta "rätten till" i fel mening så innebär "rätten till" i det här sammanhanget av vi har en negativ rätt till uteslutning, alltså vi har en positiv rätt för tillåtelsen.

För den som intresserar sig för detaljer, ingen här antar jag, men kan ha fel, så använder jag den negativa formuleringen för att undfly problemet med att legitimera den enes tvång över den andre. Vilket följer med en positiv rätt till sex.

Jag har sagt det till dig förut om än i andra ordalag men väl samma kontext, om treåringen ger mig goda skäl till varför denne skulle ut på motorvägen att tulta så skulle jag släppa iväg denne. Jag är lite försiktig med mina kategoriseringar nämligen. Men du skall inte tro att det bara är dumt, för just den här tveksamheten gör att jag kan förvägra en 40 åring att tulta också, vilket jag tror att du ställer dig sympatisk till om det vore ett praktiskt exempel vi hade för handen.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

velputte

Inläggav velputte » 29 nov 2009 00:46

Skogsälvan skrev:
Kallekula skrev:
Är du emot prostitution av moraliska skäl? Att du tycker att det skapar ett mer orättvist samhälle? att det är en symbol för..? Att kvinnor inte kan fatta egna beslut om sin kropp och vad de vill göra med densamma? Du säger att det beror på att du är för humanism. Utveckla gärna.

Människosynen, Kalle, människosynen. Vi borde komma till en punkt där vi slutar betrakta våra medmänniskor som handelsvaror. Borde väl börja bli dags nu om vi ska betrakta vårt samhälle som civiliserat.

Vem säger att en sexköpare ser en prostituerad som en handelsvara? Om en snygg tjej, som vet att hon kan få nästan vem hon vill, går ut på krogen och raggar upp en kille gratis - ser hon då honom som en gratisvara? Är handelsvara bättre än gratisvara?

Härom månaden var jag hos tandläkaren. Jag bryr mig inte särskilt mycket om hennes åsikter, värderingar, livsdrömmar etc. Det enda jag brydde mig om var att hon gjorde sitt jobb med mina tänder. Såg jag henne då som en handelsvara? Jag betalade ju henne för hennes tjänst och sedan struntade jag i henne. Att sticka in fingrarna i munnen på någon är logiskt sett en lika intim handling som ett samlag. Det är bara att ingen har lärt dig att fingrarna och munnen är några heliga kroppsdelar.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 29 nov 2009 00:48

Andreas skrev:Tjena skogis, fint att se dig i aktion här igen. Det var ju för några månader sedan som det kom ut en uppskattning på hur många svenska män som brukar åka utomlands och ha sex med minderåriga. Den uppskattades till ca 50000 [...]

Det är definitivt inte bra för barn att utnyttjas av vuxna sexuelt, men vårt samhällsproblem med nevrotiska vuxna är betydligt värre. Jag tror vi behöver satsa på att bygga vår miljö här, schyssta inomhusmiljöer utan varesig shopping eller sport. Ekosystem av liv och dynamik att bara vara i, inte som manipulerade konsumenter utan som själar i kroppar som bara är tillsammans. Problem löser man inte genom att identifiera fel och brister, införa riktade samhällsuteslutande åtgärder mot dem eller att massdistrubera pillerförpackade molekyler för ångestdämpning. Det håller fast oss i det nevrotiska döläget.

Vad var det för en rapport? Alltså jag ifrågasätter den starkt därför att det låter helt osannolikt. En sak är att 50000 de facto har haft sex med minderåriga utomlands, en helt annan sak är att de brukar åka utomlands för att göra det. Men vad vet jag, jag instämmer i det övriga du säger, man ser till symptomen och vill skyla över vad de talar om. Alla sjukdomar botas genom att se symtom som talandes om något och inte ta symptomen som sjukdomen, det finns många exempel att tillgå där.

För övrigt tycker jag att man kan skippa "sex" i den här frågan vad det gäller minderåriga och istället bara tala om "utnyttjas" för det är problemet.

Jag menar antingen säger vi att "sex" är förkastligt, varför det också är förkastligt för "barn" att ha sex, eller så säger vi att "sex" är förkastligt under vissa förhållanden, varpå vi säger att "sex" som är "förkastligt" är förkastligt för alla och inte bara för barn.

Det blir pseudoprobelm som enbart syftar till att skyla över den bakomliggande problematiken.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 29 nov 2009 00:53

Justin Case skrev:
Skogsälvan skrev:Biggen måhända inte är diplomatisk och passande som ett språkrör- Jag håller med honom om det mesta i den här frågan, delvis pga att jag delar biggens uppfattningar om demokrati och humanism.

Vilket anser du vara sämst: att en människa i ett mycket fattigt land 1) dör av svält, eller att hon 2) säljer sex och på det sättet överlever? Anta att det bara finns dessa två alternativ.

Om du svarar att 1 trots allt är sämst, varför då välja 1 framför 2? För det är ju i praktiken det man väljer, åt en sådan kvinna, genom att förbjuda sexköp, eller hur? Vad är det för humanism, att välja döden åt henne, mot hennes vilja?

Du riktar in dig på helt fel saker. Man kan ju säga att det är bättre att människan säljer sig och överlever samtidigt som man säger att det är bäst om det är förbjudet att sälja sig. Du når inte kärnan i problematiken.

Och det här med att "välja döden åt henne" är ju retorik eftersom du då inte tillåter att någon svarar att ingen skall leva under sådana förhållanden att det enbart finns de två alternativen.

Det är väl rätt lätt att argumentera för att man är emot prostitution men att man inte skall fördöma den som gör det under tvång. Och det är rätt lätt att argumentera för att tex Sveriges lagstiftning kring förbudet kringgår din problematik eftersom det inte är säljaren utan köparen som begår ett brott. För att den svenska linjen skall vara problematisk för "hennes" situation krävs det ju att lagar är verksamma, vilket vi empiriskt kan bekräfta inte är fallet.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 29 nov 2009 00:59

biggj skrev:Hejsan!

Har man givit sig in i leken och börjat kalla folk för diverse saker, får man räkna med att det slår tillbaks. Att kalla pedofilliberaler och torskliberaler för den rätta beteckningen, är inte mot några regler. Tvärtom är de bra och målande beteckningar på den typen av individer vi här har att göra med. Sorry Justin Case, du får skylla dig själv!  :)

Skulle inte tro att jag tar tillbaks något som en figur som stödjer trafficking, hallickar och prostitution ber om, lille vännen! Ni skall behandlas efter det ni är! Er människosyn är avskyvärd, och den skall med alla lagliga medel bekämpas :lol:

MVH
bigj

Det som skiljer oss åt BigJ är ju att vi talar om teori och du praktiserar det hela. Klart att du uttalat måste svärja dig fri från det du praktiserar. Du har ju själv sagt att du haft en bar med minderåriga horor i Thailand och att du efter att förgripit dig på en av dessa var tvungen att trösta denne. Vilket du förövrigt beklagade dig över.

Det patetiska är ju att hade du inte starkt kommit och uttalat dig utan att ha stöd för några påståenden skulle ingen tagit dig för en pedofil torsk, men nu ger du ju sken av, och för oss som följt dig länge, bekräftar, att du är en torsk som skäms över dina böjelser.

Trist, man tycker ju att den som de facto praktiserar sådana här saker skulle vara den som ville se det släppas fritt, men antar att det är ett utslag av den rådande kulturen. Du kan ju inte som skyldig argumentera för din sak innan skulden lyfts från dina axlar, det vore ju som att erkänna straffet som förläggs dig.

matahari

Inläggav matahari » 29 nov 2009 01:11

Äntligen lite fart på FF!

logos: Varför denna fascination vid Biggj:s förmodade person? Vad är ditt problem egentligen? Se till vad han skriver och bemöt det istället för att harva runt som någon besatt rättshaverist-stalker. Eller dra tillbaka till Flashback, där vill de säkert höra mer om dina muterade bögkossor från Tjernobyl.

Men varför yttrar du dig överhuvudtaget? Att du suger biggens åsikts
balle medelst banala medhållande inlägg och projeceringar gör ju inte
att du blir särdeles trovärdig, snarare avfärdas snabbt som synnerligen
menlös tyckare. Att du var så enfaldig att du gick på den om kossorna
ja det är ju talande för ditt översitteri.

Att du tar ton för biggens enfaldiga hyckleri gällande prostitution är ju slående för det totalitära kommunist packet, gör först alla lika via förbud,
behandla sedan alla efter diktat. Stalinism, horan ja hon är sekunda i sammanhanget , kom med nått nytt Logos eller har du också slutat tänka?

Logos en gång KPLMR'are alltid en KPLMR'are, sovjet är borta hörru byfånen!

J R Auk

Inläggav J R Auk » 29 nov 2009 01:41

Skogsälvan skrev:Människosynen, Kalle, människosynen. Vi borde komma till en punkt där vi slutar betrakta våra medmänniskor som handelsvaror. Borde väl börja bli dags nu om vi ska betrakta vårt samhälle som civiliserat.

Såg detta och fann en intressant infallsvinkel på det som du här säger.

Jag menar jag sympatiserar till fullo med det du säger, men hävdar att det tar avstamp i just det som du söker motverka.

Det är som aforismen om Diogenes (tror jag) som får frågan varför han som skyr pengar så lägger så dyra slantar på att äta mat som kostar mycket. Svaret är förstås att om han inte värderade maten som mer än pengarna så vore han värd kritiken, men just genom att han inte tvekar inför bytet så är trogen sin princip.

Det jag menar är att vi kan ju också sluta se till pengar som ett separat och företrädet värde. Vad är det som är så speciellt med pengar? Som påpekats förut så byts det mycket under flagg av "romantik", "sex", "kärlek" som inte räknas som prostitution, vad är det som perverterar just när pengar kommer in i bilden? Är det inte snarare så att detta uppmärksammar oss på det förhållande som pengar kommer att ta mot alla fenomen i våran värld?

Jag är inte emot att bjuda på sex för den andres skull, den faktiske andra och inte den Andre, och då är kompensation sekundärt.

Hur många fall i våran vardag avkrävs vi inte att anta kompensation för att ingen "skuld" skall föreligga?

Vad får frågan för status i ljuset av detta?

(även om jag vet att vi snålar mer eller mindre med det vi kan bjuda på)

matahari

Inläggav matahari » 29 nov 2009 01:46

Det som skiljer oss åt BigJ är ju att vi talar om teori och du praktiserar det hela. Klart att du uttalat måste svärja dig fri från det du praktiserar. Du har ju själv sagt att du haft en bar med minderåriga horor i Thailand och att du efter att förgripit dig på en av dessa var tvungen att trösta denne. Vilket du förövrigt beklagade dig över.
Det patetiska är ju att hade du inte starkt kommit och uttalat dig utan att ha stöd för några påståenden skulle ingen tagit dig för en pedofil torsk, men nu ger du ju sken av, och för oss som följt dig länge, bekräftar, att du är en torsk som skäms över dina böjelser.

Jaha ja, se där rök biggens trovärdighet för miljonte gången.

Det är ju det jag också argumenterar för att sen en massa byfånar här
inte kan acceptera att FF's Messias talar med kluven tunga är inte någon
annans fel än hans eget.  Vad annat behövs tilläggas i argumentväg
för det? Ingenting. Att biggen är så pass enfaldig som han är är ju
slående för en viss sort av arketyper.

Biggen skrev:Har man givit sig in i leken och börjat kalla folk för
diverse saker, får man räkna med att det slår tillbaks.

Det som är så slående för biggen och hans lilla skara av chear leaders
är att de har *tänkt klart* därvilag har de ochså egnhändigt proklamerat
monopol på sanningen om horan därtill utesluter de Lyx horan.
finner det enastående att monopols uvarna så att säga *glömde bort*
henne i sina försök till att kollra bort att de egentligen är totalitära
i sin syn på horan.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 29 nov 2009 01:54

Ja precis vad jag tyckte också, leken skall tålas av den som leken ger nya regler.

Kommer den att tålas? Tveksamt, det kommer nog skära sig i old faithfull, vi kan räkna med sällan skådade höjder på utbrottet. Han har ju en sån konstig syn på forum och det publika i dem.

Helsvenskt iofs, vi är världens center, och detta forum Swedalaz center. Ergo det som sägs här sägs till Världen :)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 29 nov 2009 01:56

Dock varför ger du dig in i det här "vi" och "dem" tänkandet. Det är ju som de paranoida idéerna som Biggen själv gör gällande.

Jag menar vadå, jag hejar på Biggen i många frågor, man kan ha rätt även om man är idiot. De två skiljer sig ju åt, sakfrågor solkas inte av vem som förespråkar dem.

Dont shoot the messenger! Eller rättare, skjut fanskapet men ta till dig vad som sägs.

matahari

Inläggav matahari » 29 nov 2009 02:01

Biss

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 29 nov 2009 02:01

J R Auk skrev:Tjena Skogsälvan, kul o se dig igen.

Detsamma Auk  :) Jag blir faktiskt lite rörd över att några av er hälsar mig välkommen åter. Egentligen borde jag inte lägga mig i den här debatten, jag har liksom inga studier och forskarunderlag i bakfickan.  
Mindre kul att se att du gör slutledningar alá biggen style.
Ha inte så höga förväntningar på mig så slipper du bli besviken.

Till att börja med, jag sa väl inget om minderåriga prostituerade?

Då ber jag om ursäkt. Det var många sidor i den här tråden, vilka jag inte orkar gå igenom nu igen.

Jag har sagt det till dig förut om än i andra ordalag men väl samma kontext, om treåringen ger mig goda skäl till varför denne skulle ut på motorvägen att tulta så skulle jag släppa iväg denne.

Jag försöker förstå hur du resonerar, men tyvärr har jag inte begåvats med allt för mycket geni. Ledsen, Auk, jag förstår inte.

Återgå till "Politik och samhälle"