Svenska skolans "lilla gruppen"; konstruktiv elr d

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 24 dec 2009 09:32

Tänker inte ens säga "vad var det jag sade", utan tänker bara helt lugnt konstatera att du inte kom med några exempel, att du inte på nåt endaste sätt ens försökte backa upp ditt svammel. Det kan alla se. Det enda du gjorde var att fara ut mot oss med "personangrepp".
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

J R Auk

Inläggav J R Auk » 25 dec 2009 18:54

Fortsätt jobba på Avantgardet, du håller väl de dina på mattan bra kan jag tänka, fint som snus för den överhet du söker efterlikna med dina ständiga maktanspråk.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 25 dec 2009 19:34

J R Auk skrev:Fortsätt jobba på Avantgardet, du håller väl de dina på mattan bra kan jag tänka, fint som snus för den överhet du söker efterlikna med dina ständiga maktanspråk.

Och dessa samma maktanspråk blir förstås något helt annat när de kommer från din obefläckade själ? Eller använder du dem bara av misstag? Såna här generella anklagelser visar bara på din indignation. Jag skulle föredra om du gjorde ett ärligt försök istället. T.ex. återstår det ju fortfarande för dig att visa hur vi i de lägre samhällsskikten håller varandra "på mattan" som du säger. Eller, för att ta det till extremen, hur förslavar slavar och livegna sig själva? Eller hur förnekar den olycklige mitt i Saharas öken sig själv nåt att äta och dricka?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 26 dec 2009 01:25

Zokrates skrev:I samma stil kan man komma med följande svar på följande problem.

Är du arbetslös, skaffa ett jobb!

Har du ingen utbildning, gå en då?

Enkla svar som inte kräver någon lösning från den som svarar och samtidigt skuldbelägger den utanför.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/prast ... 981465.svd

Bra tips som även borde vara aktuellt i tomteland så här efter jul! :)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 dec 2009 01:48

Avantgardet skrev:
J R Auk skrev:Fortsätt jobba på Avantgardet, du håller väl de dina på mattan bra kan jag tänka, fint som snus för den överhet du söker efterlikna med dina ständiga maktanspråk.

Och dessa samma maktanspråk blir förstås något helt annat när de kommer från din obefläckade själ? Eller använder du dem bara av misstag? Såna här generella anklagelser visar bara på din indignation. Jag skulle föredra om du gjorde ett ärligt försök istället. T.ex. återstår det ju fortfarande för dig att visa hur vi i de lägre samhällsskikten håller varandra "på mattan" som du säger. Eller, för att ta det till extremen, hur förslavar slavar och livegna sig själva? Eller hur förnekar den olycklige mitt i Saharas öken sig själv nåt att äta och dricka?

Jävligt enkelt, jag pekar bara på dina generaliseringar. Den som inte lever upp till den Avantgardiska normen pekar med sitt undantag enbart bekräftande på att intet kan göras. Du är ju som en präst som predikar himlen. Här och nu finns intet att göra, det ena som kan göra något är de magiska pengarna, de fattiga jävlarna har dömts av gud till att försmäkta.

Vad Saharaöknen har med saken får du gärna visa. Men det tror jag inte du kommer göra.

De olika klasserna, vad det nu är för något nyttjat i din vokabulär, förtrycker sig själva genom normer och värderingar. "Arbetarklassen" mystifierar utbildning och menar sig inte kunna det (eller de vågar inte investera i det för att avkastningen är okänd).
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 dec 2009 01:50

Zokrates skrev:
Zokrates skrev:I samma stil kan man komma med följande svar på följande problem.

Är du arbetslös, skaffa ett jobb!

Har du ingen utbildning, gå en då?

Enkla svar som inte kräver någon lösning från den som svarar och samtidigt skuldbelägger den utanför.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/prast ... 981465.svd

Bra tips som även borde vara aktuellt i tomteland så här efter jul! :)

Ja lite mera fruktbart än att hänvisa till strukturella konstanter och resignerat peka på den determinism som tvingar den olycklige att försmäkta utan hopp.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 29 dec 2009 16:33

J R Auk skrev:
Avantgardet skrev:

Jävligt enkelt, jag pekar bara på dina generaliseringar. Den som inte lever upp till den Avantgardiska normen pekar med sitt undantag enbart bekräftande på att intet kan göras. Du är ju som en präst som predikar himlen. Här och nu finns intet att göra, det ena som kan göra något är de magiska pengarna, de fattiga jävlarna har dömts av gud till att försmäkta.

Vad Saharaöknen har med saken får du gärna visa. Men det tror jag inte du kommer göra.

De olika klasserna, vad det nu är för något nyttjat i din vokabulär, förtrycker sig själva genom normer och värderingar. "Arbetarklassen" mystifierar utbildning och menar sig inte kunna det (eller de vågar inte investera i det för att avkastningen är okänd).

Vem generaliserar - du skyr ju uppenbarligen detaljerna! Väntar spänt på din beskrivning. Har jag sagt att intet kan göras? Nej, jag har pekat på tämligen pragmatiska "lösningar", kanske du väljer att inte uppmärksamma? Kan upprepa mig: avlasta dem redan i hemmet, med rent konkreta åtgärder (pengar, nattdagis osv.).

Saharaöknen har allt med saken att göra, du vet inom filosofin så testar vi en princips hållbarhet genom att direkt utsätta den för extremen - klarar den inte extremen så håller den inte för något överhuvudtaget.

Om du nu lokaliserat problemet i att vi "förtrycker oss själva internt", vad menar du skall göras åt det? Tvångsomhänderta alla ungar som föds i landet och uppfostra dem på statliga institutioner? Vem är det som utlovar himlen utan någon fruktbar väg framåt?

Återgå till "Psykologi"