Jag tycker detta med relationer är intressant och har till och från funderat på hur det kommer sig att man funkar bättre med vissa än med andra.
Ex. tvillingsjälar. Jag har mött 3 av mina, har dock ingen kontakt med någon av dessa i dag. Lite svårt att förklara känslan, men kan beskrivas ungefär så här: Säg att du har din allra bästa vän/barndomsvän/någon som vet precis allt om dig och som du har känt i ungefär hela ditt liv, hon/han har varit bortrest och kommer hem. När ni ses så känns det som om ni träffades igår och har hur mkt som helst att prata om. Ni kan prata i oändlighet men det finns ingen sexuell attraktion mellan er.
Tänk er samma känsla/upplevelse med en person ni aldrig tidigare träffat. Hur kan det komma sig att man "känner" en person så väl fast man egentligen inte känner varandra alls? Till en av mina tvillingsjälar behövde jag inte ens utveckla vissa grejer jag ville förklara, han förstod ändå. Är det inte märkligt, en människa jag aldrig tidigare träffat förstår min förklaring 2:a gången vi ses. Och båda kände samma känsla och kunde uttrycka den på samma sätt "det känns som vi alltid har känt varandra"
En annan typ av människor som jag har funderat på är, vet inte vad jag ska kalla det för, men första gångerna som ni ses känner ni att ni kan umgås på ett avslappnat sätt. Som om ni skulle ha känt varann längre än ni har gjort. Du behöver inte göra dig till på nåt sätt. Dock har ni inte lika mkt att prata om som med tvillingsjälen. Ni bara funkar som gamla vänner funkar, ni vet var ni har varann.
Sen undrar jag om det är någon fler än jag som upplevt känslan av att ha en person som gör er "hel". Som fyller alla de behov som ni saknar fast som ni inte vet att ni saknar. Låter flummigt jag vet, men kan inte beskriva känslan på något annat sätt. När ni är med personen känner ni er bara fullständig/komplett/hel som människa.
Och slutligen...varför funkar det inte alls med vissa människor? Trots att ni känner till varann har ni absolut ingenting alls att säga varann. Connection = noll. Ni är som två kraftfält som går sönder om ni kommer för nära varann.
Läser mkt filosofi/psykologi böcker, men aldrig riktigt fått någon klarhet i ovanstående, så skulle vara intressant att få andras syn på det hela. Själv vet jag att det bara är så.
Tvillingsjälar & liknande - Hur & Varför??!
Moderator: Moderatorgruppen
-
honey is cool
Jag har en tvillingsjäl och 6 personer som jag har en mer speciell relation till. Men det är ju bara en magisk upplevelse. Det är som att fäktas med en vän bakom ryggen. En tålmodig tjej lärde mig naturlighet, när jag får för mig saker tänker jag på henne. Det som kännetecknar en sån här relation för mig är att den aldrig förändras av utomstående, som när någon kommer in i ett rum.