Hur känns det att inte existera?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Hur känns det att inte existera?

Inläggav Algotezza » 14 jan 2010 16:39

unrealreality skrev:Det här kommer jag nog få många mot mig för(även mig själv till viss del). Hursomhelst! Om man skulle utgå ifrån att människan är en biologisk maskin och medvetande bara är en produkt av hjärnan, hur tror ni det känns, rent hypotetiskt att vara död, dvs ej existera, för något måste det kännas i alla fall, även om det inte känns något. T.ex. som att sova utan att drömma och att aldrig vakna upp igen. Detta har jag föreställt mig flera gånger och blir bara räddare ju mer jag tänker tanken, men hur tror ni det "känns"?

Epikuros: "Där döden är, är inte jag; där jag är, är inte döden."

För den som tror att han/hon skall upphöra är döden ett problem, om tanken på den och inte minst vägen dit, dödsprocessen, upplevs som obehaglig. För de anhöriga, om de anser att döden är ett absolut upphörande av allt liv och medvetande, kan döden vara ett problem. Om den fysiska döden innebär ett totalt upphörande av livet och medvetandet är det för den som "befinner sig" i detta icke-tillstånd inget som helst problem, ty med  hjälp av vad skulle han kunna kalla det ett problem?

För mig ter sig dock ologiskt att vi föds och lever ett enda liv, men jag kan ju inte utesluta att döden likväl kommer att vara ett totalt slut - för vad är det som säger att verkligheten skulle rätta sig efter vad jag uppfattar som logiskt? Vad som är logiskt beror på vilka premisser man utgår från.

"Vara död = vara totalt förintad" (fast man är ju inte) är ju inget problematiskt "tillstånd" då det inte innebär upplevande, alltså ej heller av lidande. Så är det ju i regel inte det vi är rädda för utan transportsträckan dit, sista biten, som kan vara fylld av lidande och smärta och att t.ex. "bli en grönsak" på långvården, vilket är ett scenario de flesta fasar för.

Den som dör får se. Eller inte.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Isabella
Kontakt:

Inläggav Isabella » 14 jan 2010 16:52

Justin Case skrev:Datorprogram består alltså av mönster, inte av materia. Likadant är det med oss människor. En människa x är inte sin materia, utan hur materia måste vara organiserad för att människan x ska finnas. Svaret på din fråga "vad är medvetandet, består det av atomer" är alltså: "nej, inte av atomer, utan av hur en samling atomer (vilka atomer som helst, bara de är av rätt grundämnen, laddning etc) är organiserade".

Detta innebär bland annat att teleportering inte skulle döda, till skillnad från vad en del tror. Om man framställer en exakt kopia av dig samtidigt som, eller efter att, den kropp där du hittills haft ditt medvetande (d.v.s. "originalkroppen") förintas, överlever du. Du är från och med då kopian.

En intressant aspekt av att så många religiösa och på annat sätt vidskepliga människor tror att det finns "ett liv efter döden" är att, med tanke på ovanstående, det enda som behövs för att en människa som dött ska få "ett liv efter döden" är att en exakt kopia av honom/henne framställs eller uppstår någon gång efter hans/hennes död.

Jag håller med om att medvetande är ett mönster, jag syftade på att medvetande "skapas" av atomer när jag frågade om det utgjordes av det.
Men jag kan ändå inte riktigt få det på klarsidan.

Om vi har en lerklump, kan man forma den hur man vill. Men även om den formas som en människa, är det fortfarande en lerklump. Vi är ursprungligen stjärnstoft, även om vi nu består av invecklad uppbyggnad som skapar vårt medvetande. Frågan är då hur och varför detta stjärnstoft utvecklades till ett mevetande.
En dators funktion utgörs av nollor och ettor, vilket skapar ett program beroende på hur mönstret ser ut. När medvetandet skapas av mönstret skapas det även något utöver mönstret. Vi skapade datorn, men vem skapade vårt medvetande av mönstret? Jag upplever min värld genom mina sinnen, men jag vet att jag upplever det som ett.

Om jag förstått det rätt menar du att vårt medvetande utgörs av en exakt sammansättning partiklar, vilket måste återskapas för att vi ska få vårt medvetande tillbaka.

Ta t ex en ko. Kon betar på en kyrkogård, och får då i sig mängder olika partiklar från olika "vilande" medvetanden. Säg att en gravid kvinna äter kon, och fostret byggs upp av dessa partiklar som kon har käkat. Då skapas alltså ett nytt medvetande, som är beroende av en exakt sammansättning partiklar från andra?
Det kommer alltså ständigt skapas nya medvetande som utgörs av att andra medvetanden har kollapsat.

Jag hörde en filosof med likande tankar. Han menade att vi kan leva för evigt, genom att endast skapa kloner av oss själva. Jag finner inte mycket vett i detta. Klonerna får ju ett eget medvetande. Jag kan inte uppleva en klon av mig själv, och om jag dör, så lever min klon vidare, med sitt eget medvetande, oberoende på om jag dör eller ej, jag är fortfarande död.
En teori för hur detta skulle vara möjlig är att klonerna är tomma skal. (Göck, jag skulle inte vilja bli en klon i nästa liv.) Men då måste man också hitta ett sätt att överföra sitt medvetande till klonen.
Här kommer din aspekt in med flera universum och händelse förlopp (med morden). Medvetande kommer alltså skapa sig självt genom den exakta sammansättningen (klonerna behöver alltså inte vara tomma). Men detta innebär att vi har flera medvetande, men endast upplever ett. När vi dör överförs vårt medvetande till nästa "sammansättning". Jag kommer alltså hoppa in i ett annat medvetande, och uppleva att jag alltid befunnit mig i denna kropp?
Men då är frågan vad mitt medvetande är. Det innebär att det är något utöver endast ett mönster, för annars skulle jag inte uppleva ett "jag". För att jag ska leva vidare måste mitt medvetande "hoppa" över till nästa kropp. Jag kommer fortfarande ha mitt medvetande kvar, men vad var det när det låg i väntan på rätt sammansättning, bestående av ingenting?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 14 jan 2010 18:38

Isabella skrev:
Justin Case skrev:Datorprogram består alltså av mönster, inte av materia. Likadant är det med oss människor. En människa x är inte sin materia, utan hur materia måste vara organiserad för att människan x ska finnas. Svaret på din fråga "vad är medvetandet, består det av atomer" är alltså: "nej, inte av atomer, utan av hur en samling atomer (vilka atomer som helst, bara de är av rätt grundämnen, laddning etc) är organiserade".

Detta innebär bland annat att teleportering inte skulle döda, till skillnad från vad en del tror. Om man framställer en exakt kopia av dig samtidigt som, eller efter att, den kropp där du hittills haft ditt medvetande (d.v.s. "originalkroppen") förintas, överlever du. Du är från och med då kopian.

En intressant aspekt av att så många religiösa och på annat sätt vidskepliga människor tror att det finns "ett liv efter döden" är att, med tanke på ovanstående, det enda som behövs för att en människa som dött ska få "ett liv efter döden" är att en exakt kopia av honom/henne framställs eller uppstår någon gång efter hans/hennes död.

Jag håller med om att medvetande är ett mönster, jag syftade på att medvetande "skapas" av atomer när jag frågade om det utgjordes av det.

Om vi har en lerklump, kan man forma den hur man vill. Men även om den formas som en människa, är det fortfarande en lerklump. Vi är ursprungligen stjärnstoft, även om vi nu består av invecklad uppbyggnad som skapar vårt medvetande. Frågan är då hur och varför detta stjärnstoft utvecklades till ett mevetande.
En dators funktion utgörs av nollor och ettor, vilket skapar ett program beroende på hur mönstret ser ut. När medvetandet skapas av mönstret skapas det även något utöver mönstret. Vi skapade datorn, men vem skapade vårt medvetande av mönstret? Jag upplever min värld genom mina sinnen, men jag vet att jag upplever det som ett..

Måste allting som finns vara skapat? Eller är det bara ett s.k. analog-slut, och att reducera världen till antropomorfa, mänskliga, termer utan egentligt skäl till det?

Isabella skrev:Om jag förstått det rätt menar du att vårt medvetande utgörs av en exakt sammansättning partiklar, vilket måste återskapas för att vi ska få vårt medvetande tillbaka.

Ta t ex en ko. Kon betar på en kyrkogård, och får då i sig mängder olika partiklar från olika "vilande" medvetanden. Säg att en gravid kvinna äter kon, och fostret byggs upp av dessa partiklar som kon har käkat. Då skapas alltså ett nytt medvetande, som är beroende av en exakt sammansättning partiklar från andra?
Det kommer alltså ständigt skapas nya medvetande som utgörs av att andra medvetanden har kollapsat.

Jag hörde en filosof med likande tankar. Han menade att vi kan leva för evigt, genom att endast skapa kloner av oss själva.

Det mest uppenbara problemet för dem blir att säga exakt vilka atomer som behövs för att det skall vara exakt. Var börjar och slutar individen? I förlängningen blir det en paradox och ingen kopia av en del kan göras utan att helheten återskapas exakt.

Isabella skrev:Jag finner inte mycket vett i detta. Klonerna får ju ett eget medvetande. Jag kan inte uppleva en klon av mig själv, och om jag dör, så lever min klon vidare, med sitt eget medvetande, oberoende på om jag dör eller ej, jag är fortfarande död.
En teori för hur detta skulle vara möjlig är att klonerna är tomma skal. (Göck, jag skulle inte vilja bli en klon i nästa liv.) Men då måste man också hitta ett sätt att överföra sitt medvetande till klonen.
Här kommer din aspekt in med flera universum och händelse förlopp (med morden). Medvetande kommer alltså skapa sig självt genom den exakta sammansättningen (klonerna behöver alltså inte vara tomma). Men detta innebär att vi har flera medvetande, men endast upplever ett. När vi dör överförs vårt medvetande till nästa "sammansättning". Jag kommer alltså hoppa in i ett annat medvetande, och uppleva att jag alltid befunnit mig i denna kropp?
Men då är frågan vad mitt medvetande är. Det innebär att det är något utöver endast ett mönster, för annars skulle jag inte uppleva ett "jag". För att jag ska leva vidare måste mitt medvetande "hoppa" över till nästa kropp. Jag kommer fortfarande ha mitt medvetande kvar, men vad var det när det låg i väntan på rätt sammansättning, bestående av ingenting?

Jag tror det är ett misstag att tänka medvetandet som ett "ting" (ens ett immateriellt ting). Vi är inte kropp och själ. Är värme ett ting? Lika lite är medvetandet ett ting. Materia skall tänkas som "föremål för arbete", inte som damm- eller stoff-ighet. Att tänka materien som död, orörlig osv, då har man redan uteslutit just det som man därefter hänvisar till en egen sfär. Materia är processlik. Vilotillståndet är undantaget, inte tvärtom. Säger jag.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Justin Case

Inläggav Justin Case » 14 jan 2010 22:14

Isabella skrev:Jag håller med om att medvetande är ett mönster, jag syftade på att medvetande "skapas" av atomer när jag frågade om det utgjordes av det.

En dators funktion utgörs av nollor och ettor, vilket skapar ett program beroende på hur mönstret ser ut. När medvetandet skapas av mönstret skapas det även något utöver mönstret.

Varför tror du det? Det kan väl helt enkelt vara så att [så som du upplever det att vara vid medvetande, din upplevelse av att ha ett medvetande] är så som vissa typer av väldigt komplexa mönster upplever sig; detta innebär att du inte behöver vara något annat än ett mönster för att man ska kunna förklara varför du upplever dig vara vid medvetande och varför du känner och tänker och handlar som du gör. Detta är den enklaste förklaringen av vad medvetande är, och Occhams rakkniv ger att vi bör föredra den enklaste förklaringen, allt annat lika.

Vi skapade datorn, men vem skapade vårt medvetande av mönstret?

Vårt medvetande - som bara är ett mönster och inget annat - uppstod genom evolution, så troligen skapade ingen det - i den meningen att troligen ingen skapade det med avsikten att det skulle bli just ett medvetande. Däremot kan någon ha skapat the Big Bang. Därmed kan man säga att den som skapade Big Bang skapade oss - om än förmodligen inte med avsikt. En av de många saker som uppstod genom den evolution som följde av the Big Bang var mänskligheten, och att så skedde var inte så osannolikt med tanke på hur ofattbart mycket partiklar som skapades genom the Big Bang och hur många kombinationsmöjligheter dessa partiklar hade.

Jag upplever min värld genom mina sinnen, men jag vet att jag upplever det som ett.

Det du kallar "din värld" är sammansatt och mångfaldigt och brokigt och till stor del kaotiskt och består av en väldig massa saker - inte en sak. Du kanske tolkar det som "ett", men det är en annan sak. Du tar in väldigt många olika sinnesintryck som tillsammans sedan tolkas av dig som "ett". Det är en villfarelse att det du upplever av världen bara skulle vara ett.

Om jag förstått det rätt menar du att vårt medvetande utgörs av en exakt sammansättning partiklar, vilket måste återskapas för att vi ska få vårt medvetande tillbaka.

Exakt samma sammansättning partiklar måste inte återskapas för att vi ska kunna fortsätta leva och vara vid medvetande. Ett givet medvetandetillstånd behöver inte vara exakt likadant som det omedelbart föregående medvetandetillståndet för att de båda ska kunna höra till samma person och ingå i en kontinuitet av medvetandetillstånd hos den personen. Det räcker med att skillnaden mellan två på varandra följande medvetandetillstånd inte överskrider en viss gräns, så kan de ingå i en personkontinuitet. I själva verket skulle personer inte kunna existera över tid om dessa skillnader inte fanns; de skulle befinna sig i konstant absolut nollpunkt och vara helt livlösa. I definitionen av liv underförstås förändring över tid.

Jag förstår inte frågan. Vad menar du med "exakt sammansättning"? Varje sammansättning av partiklar är väl exakt den sammansättning av partiklar den är (i och med identitetslagen)?

Jag hörde en filosof med likande tankar. Han menade att vi kan leva för evigt, genom att endast skapa kloner av oss själva.

Sa han verkligen kloner, och inte kopior? Kloner är inte tillräckligt lika oss för att kunna vara vi. Människokloner är inte alls så intressanta som uppfinning som en del har framställt dem som; i verkligheten kommer det att utvecklas bättre, mer potenta och mer intressanta saker än kloner innan det blir möjligt att klona människor på ett intressant sätt.

Jag finner inte mycket vett i detta. Klonerna får ju ett eget medvetande. Jag kan inte uppleva en klon av mig själv, och om jag dör, så lever min klon vidare, med sitt eget medvetande, oberoende på om jag dör eller ej, jag är fortfarande död.

Ja, om vi pratar om kloner och inte kopior, har du rätt. Men jag tror att du skulle älska din klon så mycket att tanken på att identifiera dig med den, se den som "en sorts du", och nästan vara beredd att bli ersatt med den, inte låg så väldigt långt bort. Anledningen till att du bryr dig om vem du är, och vem som är du och vem som inte är du, är att du har en överlevnadsdrift som vill se till att dina gener överlever. Inte du, dina gener. Och gener är, liksom medvetande, bara ett mönster. En klon av dig har exakt samma gener som du. Många är beredda att offra sitt liv för sina barn, om nödvändigt. Detta eftersom ens barn delar en stor del av ens gener. Dock har dina barn "fördelen" att, till skillnad från en klon/kopia av dig, statistiskt sett kunna förväntas komma att leva långt efter att du själv har dött. Det är en faktor som också den ökar dina geners överlevnadschanser. En klon av en själv är alltså inte lika mycket värd att offra sitt liv för som ens barn är. Däremot skulle kanske överlevnaden av minst två kloner av en själv kännas så värdefull för en att man skulle vara beredd att offra sitt liv för dem. Anledningen till att många är beredda att offra sitt liv för sina barn är ju att deras gener vinner på det. Vi är slavar under våra gener. Alltså vore det logiskt om vi vore beredda att offra oss även för ett antal kloner/kopior av oss själva, då ju även dessa delar väldigt många av våra gener - närmaste bestämt precis alla våra gener, medan våra barn ju inte delar tillnärmelsevis alla våra gener. Så kanske vore det rationellt att, inte offra sitt liv, men i mycket hög grad riskera sitt liv (t.ex. vara beredd att ta en 90% risk att dö), bara för att en enda klon/kopia av en själv ska få (närmare) 100% chans att överleva (om det enda till buds stående alternativet är att klonen garanterat dör och man själv garanterat överlever, alltså).

Motsvarande kan sägas i ännu högre grad om kopior. Man kanske rentav skulle känna sig så nära besläktad med en mycket välgjord (mycket närapå identisk) kopia av sig själv att man skulle se den som varandes en själv, mer eller mindre. Att den har andra tankar och känslor än man själv från och med kopieringsögonblicket kan man kanske ha överseende med, genom att likheterna mellan en själv och kopian är så överväldigande stora. Det skulle kanske kunna bli lite som när ett älskande par upplever sig vara ett med varandra, och därmed helt glömmer bort skillnaderna, glömmer bort att de är två olika personer.

Kloner och kopior av en själv kan kanske närmast jämföras med väldigt nära syskon till en själv.

Är det någon som vet om enäggstvillingar generellt älskar varandra starkare än vad tvåäggstvillingar gör, och om tvåäggstvillingar generellt älskar varandra starkare än vad vanliga (icke-tvilling-)syskon gör?

(Vi kan här definrera "älskar varandra starkare än" som "vore mer beredda att offra sina liv för varandra än".)

Om så är fallet, torde man älska kloner och identiska (och närapå identiska) kopior av en själv ännu starkare än vad enäggstvillingar generellt älskar varandra. Och det vill inte säga lite!

Här kommer din aspekt in med flera universum och händelse förlopp (med morden). Medvetande kommer alltså skapa sig självt genom den exakta sammansättningen (klonerna behöver alltså inte vara tomma). Men detta innebär att vi har flera medvetande, men endast upplever ett.

Att vi endast upplever ett medvetande är väl per definition detsamma som att vi endast har ett medvetande, som jag ser det. Medvetande som inte upplevs av dig är ju inte ditt, utan någon annans.

När vi dör överförs vårt medvetande till nästa "sammansättning". Jag kommer alltså hoppa in i ett annat medvetande, och uppleva att jag alltid befunnit mig i denna kropp?

Medvetanden "hoppar" inte mer än vad datorprogram som kopieras från ett lagringsmedium till ett annat "hoppar". På samma sätt som ett program beter sig likadant på det nya lagringsmediet som i det förra, upplever du dig som samma person i den nya kroppen som i den förra. Att "uppleva sig som" något är ett av många beteenden; det är bara ett beteende, och kan alltså principiellt jämföras med datorprograms beteende.

Men då är frågan vad mitt medvetande är. Det innebär att det är något utöver endast ett mönster,

Nej.

för annars skulle jag inte uppleva ett "jag".

Jodå. Vissa typer av mönster kan uppleva det som att de har ett "jag". Nu undrar du kanske om de inte också verkligen har ett "jag", snarare än bara en upplevelse av att ha ett "jag". Men då impliceras att upplevelsen av att ha ett "jag" inte skulle kvalificera som ett verkligt "jag". Det kan väl helt enkelt vara som med hologram, att det vi kallar "att ha ett jag" per definition bara är att ha upplevelsen av att ha ett "jag". Om vi inte kan göra oss av med denna upplevelse (och vi kanske inte heller vill), får vi helt enkelt leva med den som en realitet.

För att jag ska leva vidare måste mitt medvetande "hoppa" över till nästa kropp. Jag kommer fortfarande ha mitt medvetande kvar, men vad var det när det låg i väntan på rätt sammansättning, bestående av ingenting?

Det bestod inte av ingenting; det var vad det var. Men jag hänger kanske inte riktigt med hur du menar. Konkretisera gärna genom att beskriva ett specifikt händelseförlopp i en specifik situation, så förstår jag kanske lättare hur du menar.

Justin Case

Re: Hur känns det att inte existera?

Inläggav Justin Case » 14 jan 2010 22:57

Algotezza skrev:"Vara död = vara totalt förintad" (fast man är ju inte) är ju inget problematiskt "tillstånd" då det inte innebär upplevande, alltså ej heller av lidande. Så är det ju i regel inte det vi är rädda för utan transportsträckan dit, sista biten, som kan vara fylld av lidande och smärta och att t.ex. "bli en grönsak" på långvården, vilket är ett scenario de flesta fasar för.

Du är inne på rätt spår. Det finns även en mer otäck implikation av den insikt du beskriver. Som du säger, är man per definition inte "där man är död", utan bara "där man lever". Detta innebär att man inte kan ta livet av sig, hur helvetiskt dåligt man än mår. Anta t.ex. att en person försöker ta livet av sig genom att kasta sig ut från tjugonde våningen ned mot gatan. Då kommer han att dö i nästan alla förgreningar/parallelluniversa/delar av universum. Men eftersom han inte är "där han är död", utan bara "där han lever", är dessa scenarior inte några svar på frågan "hur gick det för honom efter att han kastat sig ut genom fönstret?". De enda scenarior som besvarar den frågan är de scenarior (de förgreningar av universum/parallelluniversa/delar av universum) där han mer eller mindre mirakulöst överlevde. Detta eftersom universum är så oändligt stort att allt som kan ske sker. Det finns inga händelser som är för osannolika för att kunna rädda honom. En lastbil full med hö som kör förbi därnere och som han råkar ramla ned i och överleva. En amerikansk scud-missil på avvägar som råkar knuffa till honom så att han åker in i husväggen, hasar nedför huset, förlorar fart genom friktionen (törnar emot öppna fönster och liknande) och på så sätt överlever. Och så vidare. Det finns ingen gräns för miraklen.

Men - och nu kommer det hemska - i de flesta förgreningar där han överlever, d.v.s. i de flesta förgreningar av hans liv efter att han hoppat ut genom fönstret, får han trots mirakulös räddning kraftiga hjärnskador av sitt självmordsförsök - hjärnskador som ger honom ett psykiskt plågsamt liv som t.ex. helkroppsförlamad i många, många år, tills vetenskapen hittar ett sätt att bota honom. Självmord är alltså bland det allra mest idiotiska man kan försöka sig på - eftersom det garanterat misslyckas. Och inte bara misslyckas - det gör förmodligen livet ännu värre, oavsett hur dåligt man redan mådde.

Eller? Om man mår så dåligt att man funderar på att ta livet av sig, men inte försöker ta livet av sig, kommer man kanske att i nästan alla förgreningar av sin tillvaro bara fortsätta må dåligt i många år utan hjärnskador. Låt säga att andelen sådana olyckliga förgreningar är P procent av det totala antalet förgreningar, om man inte försöker ta livet av sig trots att man mår dåligt. Betänk nu att det i framtiden blir möjligt att återskapa alla som någonsin levt. Kan det vara så att man, om man försöker ta livet av sig, har större chans än P att genast efter självmordsförsöket vakna upp i en framtid där återskapande av självmordsförsökare blivit tekniskt/medicinskt möjligt och rentav vardag? I så fall kan självmordsförsök kanske trots allt vara rationellt för vissa individer idag. Självmordsförsök kan då vara ett sätt att "hoppa över" en massa år av lidande och genast få uppleva den sköna framtid där medicinsk vetenskap "kan göra allt vi kan drömma om och mer därtill".

Vad tror ni?

Isabella
Kontakt:

Inläggav Isabella » 14 jan 2010 23:36

I mitt senaste inlägg beskrev jag en aspekt så som jag tolkade den från Justins inlägg med att "döden är livet", och att man lever kvar i form av sina kopior, och jag försökte få ihop hur du menade genom att dra exempel. Jag tror inte på detta, men jag ville lägga fram en aspekt på hur jag tolkade vad du tidigare skrev. Tydligen har jag misstolkat dig.
"Exakta sammansättning" tolkade jag från ditt tidigare inlägg där du skrev: "Visserligen är (...) sannolikheten mycket liten för att alla de partiklar som min kropp nu består av ska råka (...) hamna i en och samma människokropp nästa gång de hamnar i människokropp/..." "...och kommer alltså att ske förr eller senare..." detta tolkade jag som att du menade att de partiklar som man består av, måste sammanfogas i exakt kopia för att man ska "leva vidare".

Vad jag menar när jag skriver att jag upplever världen som ett, menar jag inte sinnen, utan att jag har ett medvetande.

När jag skriver att det skapas något utöver mönstret, (även detta har jag tolkat från ditt inlägg med datorer och minne) som är medvetandet, menar jag att även fast jag är ett mönster, upplever jag mig som ett. Detta innebär att mönstret har ett medvetande, eftersom det inte upplever de partiklar som utgör det, utan sig själv som ett. Om det verkligen har ett "jag" eller endast inbillar sig det har egentligen ingen betydelse, det finns fortfarande en"källa" som tror att det har ett jag, om denna källa är ett resultat av ett mönster, innebär det då att det har skapats något utöver partiklarna som utgör mönstret (ett mönster om man så vill se det).

Med det sista citatet undrar jag hur medvetandet kan hoppa över till andra kroppar (hänvisning till att man lever vidare efter döden i kopior).

Det jag skrev i tidigare inlägg är inte min inställning till medvetandet, utan endast tolkningar på de aspekter jag läst.
  Avantgardet undrade hur jag kan se medvetandet som ett "ting". Ursäkta, jag förstår att du reagerade på detta. Det framgick nog inte att jag endast framställde tolkningar jag gjort av andra inlägg. Jag ser inte medvetandet som ett livlös sammansättning av atomer.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 15 jan 2010 00:46

Isabella skrev:Med det sista citatet undrar jag hur medvetandet kan hoppa över till andra kroppar (hänvisning till att man lever vidare efter döden i kopior).

Återigen finns svaret i liknelsen med datorprogram. Hoppar ett datorprogram som t.ex. laddas ned från nätet? Det beror på vad du lägger för betydelse i ordet "hoppar".

Isabella
Kontakt:

Inläggav Isabella » 15 jan 2010 17:06

Justin Case skrev: Om personen A blir mördad, lever han visserligen kvar i form av sina kopior A1-A10000... - men en relativt stor andel av dessa kopior kommer att ha drabbats av mordförsök som bara "nästan" lyckades, och som gjorde honom invalid och kanske psykiskt svårt lidande för resten av livet (p.g.a. hjärnskada som ledde till helkroppsförlamning).

Menar du att den dödes medvetande hoppar över till en av sina kopior, eller att hans identiska gener lever vidare?
Jag fattade det tidigare som om personens medvetande "hoppade över" till sin kopia, där jag skrev att han då hade flera medvetande (identiska medvetande som dennes) som han hoppar in i när han dör.

Dessa andra kopior, lever de i andra dimensioner/universum?

Om en händelse utspelar sig upprepande i alla universum med med olika utgång, innebär det väl också att alla andra möjliga händelser måste ske med lika olika utgångar? Person A:s liv kommer då te sig väldigt olika i olika universum/dimensioner, och vissa kommer inte ens att drabbas av mordförsök.
Ex: Anledningen till att person A blir utsatt för mordförsök är att han missar tunnelbanan. I vissa kopior överlever denne och i andra inte, men tänk då om han hunnit med tunnelbanan? Då måste det ske ännu mer möjligheter för vad som kan hända sen. Kopian som överlevde mordet och kopian som hann med tunnelbanan kommer då att få helt olika liv.
Men för att han ens ska nå fram till tunnelbanan innebär det lika många möjligheter med andra vändningar i hans liv, t ex om han får ett visst jobb och flyttar eller ej, och andra incidenter som han i vissa fall överlever och inte, vilket får honom att fatta olika beslut beroende på utgången. Om det finns ett visst antal kopior innebär det då att inte så många kommer nå fram till det scenario där de blir utsatta för mordförsök.
Finns det ett visst antal kopior, eller utspelar sig varje möjlig händelse och resultat i antal kopior?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 jan 2010 17:28

BAh, kloner hit och dit, det är ju likväl en annan än du själv. Om ditt medvetande kopierades i detalj, så fortsätter det att agera därifrån du var då du kopierades, helt fritt från dig själv och något som du själv inte längre kan vara en del av i dennes fortsatta upplevelser. Elementär logik.

Däremot, hur stor plats upptar ett medvetande? Svara på det om ni kan.
Ytterligare, i hjärnan samlas alla nervimpulser från hela kroppen, alltså finns det en representativ sinnesbild av hela kroppen i hjärnan, därav kan man uppleva fantasismärtor i amputerade kroppsdelar trots att de inte längre är en del av kroppen. Detta ger att ett medvetande frånskilt kroppen teoretiskt kan fortsätta uppleva sig ha en kropp, dock skulle den inre representativa "bilden" av kroppen inte kunna ta emot yttre impulser från sinnena vilket skulle bl.a ge att medvetande var både stumt, blint och dövt.

Isabella
Kontakt:

Inläggav Isabella » 15 jan 2010 21:11

Jag håller med dig Zokrates, att kloner är egna individer och att man inte kan "leva för evigt" endast för att man har en klon av sig, samt ställer jag mig skeptisk till att "kopior" existerar i andra universum.

Allt som lever borde ha ett medvetande, eftersom allt liv reagerar instinktivt på sin omgivning. Medvetandet är kärnan för livet, det är det medvetandet upfattar som vi upplever. Om man ligger i koma, har man ingen uppfattning av sin kropp, och reagerar då inte på t ex smärta, men sedan kan man också ha, som du nämnde, fantomsmärtor eller vara hypokondrisk, så att man upplever smärta som inte existerar.
Frågan är då om man är beroende av sina sinne för att uppfatta omgivningen. Kan man föreställa sig färger om man föds blind, eller musik om man föds döv? Det finns ju blinda konstnärer, som måste ha utvecklat andra sinnen mer, men finns det mer sinnen som vi saknar eftersom vi inte har behov av dem att uppfatta vår omgivning?

EggHead

Inläggav EggHead » 15 jan 2010 22:29

Vi är i våra kroppar vad vår omgivning krävt att vi ska vara, de sinnen vi har har vi just för att det har inneburit en evolutionär fördel att ha dem. Att dessa sedan sinnen skulle uppfatta allt är ju självklart nonsens, fler intryck än vad som hjälper oss att överleva skulle bara distrahera en människa i sin överlevnad. Då menar jag inte heller bara det vi inte kan se o.s.v eller sådant vi bara kan mäta med de instrument vi har.

En kopia är just bara en fysisk kopia, hur skulle det kunna vara "jag"? "Jag" kan bara vara på en plats åt gången. Ponera att min kropp blev teleporterad, orginalet blir förstört och kopian återbyggs till minsta atom på månen. Är detta "jag"? Kanske, troligen inte... Men om något går fel och orginalt förblir helt, vem är då på månen? "Jag" står ju kvar och undrar varför den jävla maskinen inte fungerade. Samtidigt som min kopia tänker att detta gick ju perfekt. Vem är han? Helt uppenbart någon annan som bara tror att han är lika bra som jag ;)

Just in case:
Vill bara säga att jag har upplevt dig som väldigt jordnära och intelligent, du har rättat mig ett antal gånger när jag har haft fel men... Detta med flera unviersum är något som övervägs allvarligt som det är idag men att det skulle kunna "rädda" mig ifrån döden blir ju ologiskt. Alla kommer ju dö någon gång, vare sig man vill det eller inte, det kan inte finnas något fysiskt universa där man hela tiden bara överlever, sannolikenheten måste ju någon gång bli lika med noll med tanke på vad tiden gör med kroppen. Ska jag vara ärlig så är tanken på att aldrig få dö ganska störande, jag vill leva ett bra liv sedan vill jag lämna över ansvaret till mina efterlevande, för närvarade min underbara dotter.

Som jag har sagt i en tidigare tråd så är "ditt" medvetande fysiskt omöjligt att återskapa vilket gör det både till ett absolut orginal och en icke fysisk "sak". Varför skulle "jag" behöva vara "jag", den mänskliga kroppen skulle klara sig med instinkter och dylikt precis lika bra utan att "jag" var närvarande. Och därtill, varför jag. Tänk till riktigt ordentligt över ditt eget medvetenade och dig själv så kommer det nästan helt säkert "åtminstonde en kort stund" stå klart för dig att "du" är "du" vilket inte har med något mönster i atomer eller liknande att göra.

Tack och hej!

Justin Case

Inläggav Justin Case » 17 jan 2010 08:08

EggHead skrev:"Jag" kan bara vara på en plats åt gången

Nejdå.

EggHead skrev:En kopia är just bara en fysisk kopia, hur skulle det kunna vara "jag"?

På samma sätt som operativsystemet Linux x.x.x är Linux x.x.x oavsett vilken dator du har det installerat på, och oavsett hur många datorer du har det installerat på.

"Jag" kan bara vara på en plats åt gången.

Nej, du är på oändligt många platser åt gången. Det är bara det att alla dessa platser är likadana, så du upplever dem som en och samma plats, och därmed dig själv som ett och samma du.

Ponera att min kropp blev teleporterad, orginalet blir förstört och kopian återbyggs till minsta atom på månen. Är detta "jag"?

Ja, det är en fortsättning på ditt liv. En av många.

Men om något går fel och orginalt förblir helt, vem är då på månen? "Jag" står ju kvar och undrar varför den jävla maskinen inte fungerade. Samtidigt som min kopia tänker att detta gick ju perfekt. Vem är han?

Du är både kopian och originalet - så länge ni är identiska. Ni är båda fortsättningar på ditt liv. Att ni sedan förgrenar er genom att leva olika liv är inte konstigare än att Linux x.x.x kan uppgraderas till Linux x.x.y och att det samtidigt kan fortsätta finnas Linus x.x.x på sina håll. Om någon frågar: "vad hände med Linux x.x.x när någon ändrade i koden så att ett nytt operativsystem kallat Linux x.x.y uppstod - förvandlades då Linux x.x.x till Linux x.x.y eller fortsatte Linux x.x.x att vara Linux x.x.x?" så är svaret: "både och, så länge det finns åtminstone ett exemplar bevarat av vardera versionen".

Helt uppenbart någon annan som bara tror att han är lika bra som jag ;)

Du utgår förhastat från att frågan "vem är du" har ett singular-svar. Det har ett plural-svar.

Just in case:
Vill bara säga att jag har upplevt dig som väldigt jordnära och intelligent, du har rättat mig ett antal gånger när jag har haft fel

Roligt att höra!

men... Detta med flera unviersum är något som övervägs allvarligt som det är idag men att det skulle kunna "rädda" mig ifrån döden blir ju ologiskt. Alla kommer ju dö någon gång, vare sig man vill det eller inte, det kan inte finnas något fysiskt universa där man hela tiden bara överlever, sannolikenheten måste ju någon gång bli lika med noll med tanke på vad tiden gör med kroppen.

Nej. Du består av ett blott ändligt antal partiklar. Om du inte hade uppstått genom naturlig evolution, utan genom rena sammanträffanden av kvantfluktuationer - vilket statistiskt sett är en oerhört mycket långsammare "process" för att skapa sådana som du än vad naturlig evolution är - skulle sannolikheten (innan du uppstod) för att de partiklar du utgörs av skulle råka hamna i de positioner i förhållande till varandra som innebar att du uppstod ha varit liten, men större än infinitesimal. Allt som har större än infinitesimal sannolikhet (i varje givet ögonblick) för att inträffa inträffar oändligt många gånger under en evighet, och kommer alltså att inträffa oändligt många gånger i framtiden. Se på dig själv som ett sammanträffande av väldigt många - men inte oändligt många - sexor kastade med sexsidiga tärningar. Det krävs inte oändligt många sexor, bara väldigt, väldigt många, för att komma upp i hur "osannolikt" det är att du ska råka uppstå genom rena sammanträffanden av kvantfluktuationer vid ett givet tillfälle. En större än infinitesimal sannolikhet gånger oändligt många ögonblick är lika med oändligt stor sannolikhet över tid (A gånger en oändlig mängd blir en oändlig mängd om A är större än infinitesimalt). Därför kommer det aldrig att slutgiltigt sluta uppstå sådana sammanträffanden som du. Därför kommer sådana som du aldrig att dö slutgiltigt (bara "tillfälligt" då och då). Med "sådana som du" menar jag människor identiska med dig. Alltså: du. Att aldrig slutgiltigt upphöra att finnas är att ha evigt liv. Alltså har du evigt liv.

Ska jag vara ärlig så är tanken på att aldrig få dö ganska störande,

För mig är den mer än störande; den är skräckinjagande. Å andra sidan är den väldigt uppmuntrande, om man klarar av att se det fina i kråksången. Vi kommer att genomgå de värsta tänkbara lidanden i längsta tänkbara ändliga antal år i sträck emellanåt, men vi kommer å andra sidan också att - en större del av tiden - uppleva desto starkare lycka. Både dina hemskaste mardrömmar och dina mest underbara önskedrömmar kommer att överträffas med råge, många gånger om, i framtiden. Take it or leave it, vore fel att säga. Mer korrekt är att säga: "take it or it will take you". Eller ännu mer korrekt sagt: "take it or not; either way, it will take you".

Som jag har sagt i en tidigare tråd

Det har jag inget minne av; mitt minne är kanske kort; vilken tråd var det?

så är "ditt" medvetande fysiskt omöjligt att återskapa

Varför skulle det vara det?

Varför skulle "jag" behöva vara "jag", den mänskliga kroppen skulle klara sig med instinkter och dylikt precis lika bra utan att "jag" var närvarande.

Tja, varför skulle det behöva finnas influensa? Varför skulle det behöva finnas en Anna Anka? Nu finns tydligen vissa saker om vilka man inte kan säga varför de "skulle" ha behövt finnas. Då är det bara så, det är bara att acceptera. Likadant med jaget. Det bara finns där, det är bara att acceptera. I andra universa finns det inte där. Där upplever vi oss av naturliga skäl inte vara. Det är alltså inte konstigt att där som vi upplever oss vara är där som det finns ett jag som vi upplever som vårt. Då allt som kan finnas finns, finns bland annat sådana världar (där det finns ett jag som vi upplever som vårt). Några varelser (närmare bestämt oändligt många) måste leva i sådana världar. Varför skulle då inte till exempel vi vara de som lever i sådana världar?

Och därtill, varför jag. Tänk till riktigt ordentligt över ditt eget medvetenade och dig själv så kommer det nästan helt säkert "åtminstonde en kort stund" stå klart för dig att "du" är "du" vilket inte har med något mönster i atomer eller liknande att göra.

Om det bara är fråga om en kort stund kan man fråga sig hur tillförlitlig den "insikten" är. Även de mest vanvettiga fantasier kan kännas rimliga under en kort stund innan man tar sitt förnuft till fånga. Det avgörande bör väl vara vad vi upplever håller logiskt, mer eller mindre när som helst, snarare än vad vi upplever hålla bara en kort stund?

EggHead

Inläggav EggHead » 17 jan 2010 18:47

Ok, jag lyssnar. Jag är dock inte säker på att jag förstått din poäng helt.

Om vi tar kopian och jag, "hans" upplevelser är ju fortfarande inte "mina". Det får mig att tänka att "jag", där jag är då, måste upphöra för att kunna uppleva något annat. Annars är ju denna kopia just bara en kopia och inte "jag".

Justin Case

Inläggav Justin Case » 18 jan 2010 01:35

EggHead skrev:Om vi tar kopian och jag, "hans" upplevelser är ju fortfarande inte "mina".

Jo, om ni är identiska så.

Det får mig att tänka att "jag", där jag är då, måste upphöra för att kunna uppleva något annat. Annars är ju denna kopia just bara en kopia och inte "jag".

Om man med "kopia" menar "identisk kopia", är du och kopian samma person. Du är kopian, kopian är du. Två människor som är identiskt lika varandra är varandra. Så fort två varelser inte längre är lika varandra, och graden av olikhet mellan dem överskrider en viss gräns, är de inte längre varandra.

Isabella
Kontakt:

Inläggav Isabella » 18 jan 2010 17:59

Justin Case skrev:
EggHead skrev:Om vi tar kopian och jag, "hans" upplevelser är ju fortfarande inte "mina".

Jo, om ni är identiska så.

Hur går det ihop?
Om man gör en kopia av en person får man helt enkelt endast en kopia. Det enda dessa personer har gemensamt är att de har samma "uppsättning" atomer. De komme inte att vara sammanlänkade på något annat sätt mer än vad mor och barn är.
Den person som befinner sig på månen kommer inte uppleva att han/hon står på jorden, och den person som står på jorden kommer få ett helt annat liv än den på månen. Hur kan deras upplevelser då ha med varandra att göra?

Återgå till "Religion och andlighet"