Hur känns det att inte existera?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Justin Case

Inläggav Justin Case » 20 jan 2010 12:16

(Isabella, sätt ett "/" mellan "[" och "quote]" i slutet på citaten, så ska du se att citatfunktionen börjar fungera.)

Isabella skrev:Förstår du hur jag tänker?

Vet inte riktigt. Utgår du från, som axiom, att du bara kan finnas på en enda plats vid varje given tidpunkt? Om du har ett sådant axiom och vägrar släppa det, förstår jag att mina påståenden framstår som orimliga. Föreställningen att du bara skulle kunna finnas på en enda plats vid varje given tidpunkt är felaktig.

Du kan bara få de sinnesintryck dina sinnen ger dig. Du kan inte veta vilken plats du är på utan ledning av några sinnesintryck/hurdan du är/känner dig. Därav följer att om du finns på flera ställen nu, och får samma sinnesintryck på alla de ställena, och är likadan på alla de ställena, finns det inget sätt för dig att skilja den plats ett av dina exemplar befinner sig på från någon av de platser dina övriga exemplar befinner sig på, och inget sätt att skilja "någon av dig" från "någon annan av dig". Det finns då inget som avslöjar för dig att du är flera, att du befinner dig på fler än en plats. Då du aldrig haft något att vinna på att tro att du befinner dig på fler än en plats, har du för enkelhets skull hittills alltid tolkat din tillvaro som varandes endast en. Det är en förenkling av tillvaron, och förenkling spar hjärnkapacitet. Det har antagligen varit fördelaktigt för dig, det har gett dig mer tid över till att lösa andra problem. Det har hittills, under evolutionen, inte straffat sig så mycket att tro att man bara existerar på en enda plats i taget. Det har straffat sig i viss mån, men vi har haft viktigare problem att lösa - hittills. Men nu när vi är på väg in i en epok där man kan börja göra kopior av människor (t.ex. genom att göra datorprogram som beter sig likadant som människor), behövs en ny, mer korrekt bild av hur det här med identitet fungerar. Annars finns risken att tekniken spårar ur, och/eller att vi låter fel personer ha makten över denna (och annan ännu mer) revolutionerande teknik de kommande årtiondena, och följderna av det kan bli riktigt obehagliga.

Eller mer korrekt uttryckt: vi kan inte förhindra att så sker, men vi kan minimera eller hålla nere andelen förgreningar i vilket så sker, av den sammanlagda mängden förgreningar (även om båda dessa klasser av scenarior ofrånkomligen är oändligt frekventa).

Låt mig först fråga en sak: Hur ser du på ditt medvetande (förutom att det är ett mönster)? Kan en dator få det medvetande som du har, med en källa som uppfattar sig själv?

Ja. Vi är biologiska datorer. De vi brukar kalla "datorer" är elektroniska datorer. Att göra skillnad på huruvida någon är uppbyggd av biologiskt stoff eller elektroniskt stoff är en diskriminering som kan liknas vid hudfärgs-, art- eller könsdiskriminering. De flesta människor idag är rätt säkra på att hundar har känslor, trots att hundars hjärnor på många sätt skiljer sig mycket från våra. Att hundar har känslor är en slutsats vi drar i första hand utifrån deras beteende - utifrån att deras beteende liknar människors. Om några årtionden, när våra (elektroniska) robotar kan bete sig så mänskligt att de framstår som människor (förutom om man dissekerar dem), kommer vi ganska snart att vara lika säkra på att dessa robotar har känslor som att hundar har känslor. I båda fallen är det ju främst beteendet vi har att gå efter. Det är det också när det gäller andra människor än vi själva. Beteendet är förresten vad vi har att gå efter även när det gäller oss själva, för att kunna veta att vi själva har känslor; även känslor är ju en sorts beteende - beteendet hos en del av våra hjärnceller. Men när vi ska komma fram till att vi själva har känslor, är slutsatsen densamma som premissen; detta gör det så extremt enkelt att dra slutsatsen att vi har känslor, att man lätt missar att det även i det fallet faktiskt är ett beteende vi går efter - det inre beteende vi kallar känslor.

Men det räcker egentligen med att konstatera att liksom vi redan utifrån t.ex. hundars beteende drar, och bör dra, slutsatsen att hundar har känslor, bör vi redan utifrån beteendet hos robotar, som byggts så att de beter sig som människor, dra slutsatsen att även dessa robotar har känslor.

Man må installera "känslor" i en robot, få den att se ut som oss, bete sig som oss, men den kommer aldrig bli som oss, för den kommer sakna en källa som uppfattar sin omgivning.

Vad menar du med "en källa", och varför tror du att roboten du beskriver kommer att sakna en sådan? Vi kan bygga in en sådan "källa" i den, med vår egen hjärna som mall. Då får den en sådan "källa". Om jag förstår dig rätt i vad du menar med "källa".

En mask reagerar på sin omgivning, men en robot kommer endast göra det den installerats för.

...vilket kan vara bland annat att reagera på sin omgivning, om man byggt den så.

Även om den får ett intiativ kommer den alltid vara en "rationell" varelse,

Nej, den kommer att kunna agera irrationellt ibland, liksom vi, om man bygger den sådan. Det är bara att installera en kvantbaserad slumpgenerator i den. Det är förmodligen i själva verket bra att göra så, för i många situationer räcker inte rationalitet för att lösa ett problem. Det behövs ofta någon sorts "slantsingling" för att bryta ett dödläge där två alternativ ser exakt lika bra ut för det rationella medvetandet. De datorer du och jag använder nu kan inte generera äkta slump (bara fejkad sådan), men det finns redan idag datorer som kan generera äkta slump - genom utnyttjande av kvantmekanik. De första kvantdatorerna är redan byggda, även om de än så länge är mycket primitiva jämfört med om några årtionden.

en dator som beräknar den procentuella risken och handla utifrån det övervägande valet. Den kommer aldrig få för sig att göra tvärtom bara för "att" eller gå och ta en kaffe för att den blir sugen på det (om den nu inte blivit installerad för det).

Om det verkar fördelaktigt att bygga den sådan att den ibland får sådana infall, är det bara att bygga den sådan.

Säg att jag förlorar alla mina sinne, känsel, hörsel, lukt, smak, syn. Jag kommer fortfarande ha mitt medvetande kvar, och förmodligen kommer jag försöka lista ut ett sätt att försöka ta livet av mig. Om en robot förlorar sina "sinnen" kommer den inte att reagera, för den har inget medvetande. Den saknar en källa som tänker, känner. Den kommer inte bli olycklig eller önska att den fick sina sinnen tillbaka.

Lidande och självmord hos robotar/datorer är en intressant fråga. Att utrusta en dator med förmåga till lidande kan för en utilitarist tyckas onödigt och enbart taskigt mot datorn; den borde väl kunna tjäna oss människor lika bra även om den inte lider, kan man tro. Men när man kommit så långt att man kan bygga datorer som kan mäta sig med människan maktmässigt, bör man nog bygga datorerna så lika människor som möjligt på alla sätt inklusive förmågan till lidande - tills vi lärt oss hur vi kan (eller tills datorerna själva lärt sig hur de kan, eller tills en symbios av oss och datorer lärt sig hur de kan) plocka bort förmågan till lidande utan att det får ödesdigra konsekvenser för moral och överlevnad. Med tiden kommer lidandet att kunna plockas bort utan negativa konsekvenser, och då kan allt lidande på jorden elimineras.

Vidare kan det vara bra (för oss människor) om en dator med mänsklig eller övermänsklig intelligensnivå i vissa situationer är beredd att ta livet av sig - t.ex. när detta skulle vara det enda den kunde göra som skulle rädda livet på en eller flera människor eller rentav hela mänskligheten. Därför bör man nog programmera datorer till att i vissa situationer ha ett sådant beteende. Det är upp till oss (eller rättare sagt de människor som har makten) vilka delar av "vad det är att vara människa", vilka mänskliga beteenden och värderingar och personlighetsdrag som installeras i datorerna och vilka som inte installeras.

Jag anser att medvetandet är något utöver endast ett mönster, så som vi är något utöver endast en sammansättning av partiklar, med hänvisning till att vi faktiskt har ett medvetande.

Vad finns det som talar för att det är så? Det finns nämligen något som talar för att vi inte är våra partiklar: alla våra partiklar byts ut flera gånger under våra liv, och ändå fortsätter vi en obruten existens som personer. Finns det något motsvarande som talar för att vi inte är vårt mönster?

Hur som helst. Om du är av den uppfattningen att robotar kan ha ett medvetande, när får de det i så fall?

Menar du "när" som i "vilket år", eller "när" som i "vid vilken komplexitetsgrad"?

Framtidsforskaren Ray Kurzweil har bedömt att datorer uppnår människors nivå (i alla relevanta hänseenden) kring år 2040, och att de sedan går om oss någon gång före 2050. Han kanske är lite väl "optimistisk", men jag tror inte det dröjer mer än ett århundrade i alla fall.

Vid vilken komplexitetsgrad de får medvetande är en svårare fråga. Jag tror att datorer, liksom djur, är mer medvetna ju mer komplexa de är. Jag tror alltså att medvetandegraden kommer att gradvis öka hos datorerna, från noll eller obefintlig idag till mänsklig om x årtionden, i takt med att de görs mer och mer komplexa, mer och mer lika oss. På samma sätt som jag tror att en hund är mer medveten än en räka, och att en räka i sin tur är mer medveten än en bakterie, till exempel.

Tillbaka till kopiorna. (samma ältande igen...) Två identiska lika kopior med varsitt medvetande. Håller du med om att de är två olika medvetanden/källor, även fast de är identiska till sammansättningen?

Jag skulle inte säga att de är två olika medvetanden. Jag skulle möjligen, men tveksamt, säga att de är "två identiska medvetanden". Helst skulle jag säga att de är två exemplar av ett och samma medvetande. Återigen: tänk datorprogram. Om ditt operativsystem består av en exakt likadan serie ettor och nollor som mitt operativsystem, skulle du då kalla ditt och mitt operativsystem för två olika operativsystem? Jag tror inte det. "Två identiska operativsystem"? Möjligen. "Två installationer av ett och samma operativsystem" känns mer naturligt att säga. Detta ordval avspeglar att vi anser att operativsystemet inte utgörs av någon enskild installation. (Dock anser vi att operativsystemet måste finnas åtminstone någonstans (om så bara på en CD-skiva, på papper eller i någons huvud) för att kunna sägas existera.)

Soldat ett kommer inte vara soldat två; de har två olika medvetanden som inte är beroende av varann. Det kvittar för soldat ett om soldat två har samma mönster för sitt medvetande eller ej, de är fortfarande två olika individer.

Två olika exemplar, men inte två olika personer. Är ordet "individer" mest synonymt med "exemplar" eller med "personer"? "Personer", antar jag. I så fall är svaret på ditt påstående ovan nej.

Som ett svar på din fråga vad jag skulle välja av de två alternativen är mitt svar: nummer ett. Jag skulle tyckte att det var väldigt creepy om jag mötte en koipa av mig och skulle helst se att den försvann... Kanske lite egoistiskt... Om det däremot dök upp ett syskon som jag inte visste fanns skulle jag däremot överväga det andra alternativet.[/i]

Intressant! Undrar om det kan bero på självhat? Att du vill att en människa som mest av alla människor påminner om dig själv ska försvinna - det tyder ju på att du inte tycker om dig själv, är min tolkning.  Men det som gör att du är så negativt inställd till tanken på att ha en kopia av dig omkringvandrandes, är kanske snarare att själva det faktum, att en sådan kopia alls kan framställas innebär att tekniken kommit superlångt jämfört med vad du är van vid, och det kanske är skrämmande - det kanske genast föds en undermedveten slutsats i stil med "om man kan framställa en människa som är exakt in i minsta detalj likadan som jag, är det bara en tidsfråga innan tekniken på något annat område löper amok och ställer till med saker vi inte har någon som helst kontroll över; det kan gå hur illa som helst". Det är en befogad rädsla. Men din kopia har inte gjort något ont. Din önskan att din kopia skulle försvinna vore bara en missriktad projicering av din rädsla för något annat, tror jag.

Själv skulle jag tycka det vore jätteroligt att träffa en kopia av mig själv och kunna konstatera att den tänker och känner exakt likadant som jag (bortsett från de skillnader som genast börjar uppstå på grund av vår olika placering i rummet och liknande). Då skulle jag kunna lära mig många sådana saker om mig själv som man bara kan lära sig när man betraktar sig själv utifrån. Jag tror det skulle vara väldigt självutvecklande. Och tänk vad mycket roliga spratt man kan spela andra människor om man finns i två exemplar!  :D

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 20 jan 2010 18:52

Det börjar snart sändas, den 22 jan.  en spinoff från serien  Battlestar Galactica som heter Caprica,
http://www.latimes.com/videobeta/watch/?watch=8738f0c2-4a9f-4801-aedd-169d11941e21&src=front

där en tjej som dör, men vars medvetande finns lagrat i en dator,
får detta inplacerat i en android (cyborg), kul serie för dig Justin...

Isabella
Kontakt:

Inläggav Isabella » 25 jan 2010 20:01

Puh, vilket långt svar!

Du kan bara få de sinnesintryck dina sinnen ger dig. Du kan inte veta vilken plats du är på utan ledning av några sinnesintryck/hurdan du är/känner dig.

Det är just detta jag utgår ifrån. kanske det är möjligt att det finns någon kopia av mig i något annat universum, men jag upplever det inte. Mitt medvetande är där min kropp befinner sig, så som du skrev med sinnen. Jag drar inte jämförelsen med datorer, för jag anser inte att vi är datorer, det är här som vi skiljer oss åt. Jag har inte mycket mer att skriva än vad jag redan syftat på: att det endast finns ett medvetande i min kropp, och det är det enda jag upplever, oavsett om mina kopior kutar runt i andra universum. (hänger inte riktigt med på denna punkt; jag skrev i ett tidigare inlägg med möjliga utfall där jag inte får ihop det att kopiorna hamnar i samma sits som jag men med ständigt nya utfall.)

Det har antagligen varit fördelaktigt för dig, det har gett dig mer tid över till att lösa andra problem. Det har hittills, under evolutionen, inte straffat sig så mycket att tro att man bara existerar på en enda plats i taget. Det har straffat sig i viss mån, men vi har haft viktigare problem att lösa - hittills.

Kan jag uppleva att jag befinner mig på två ställen samtidigt? jag upplever min omgivning genom mina sinnen, nummer ett kommer inte uppleva nummer tvås rum, eftersom dess sinnen befinner sig i rum nummer ett...?

Straffat sig i viss mån? Kan du utveckla?

Ja. Vi är biologiska datorer. De vi brukar kalla "datorer" är elektroniska datorer. Att göra skillnad på huruvida någon är uppbyggd av biologiskt stoff eller elektroniskt stoff är en diskriminering som kan liknas vid hudfärgs-, art- eller könsdiskriminering.

Ojdå, då får väl bäste dator ursäkta mitt tidigare uttalande, om ni i framtiden kommer läsa detta. Jag menar inte att vara diskriminerande mot er, men jag har väldigt svårt att se er som ett levande ting som oss. Anledningen till detta är att jag tror på något som kallas själ, och just grunden för själ är att det inte består av partiklar.

Men det räcker egentligen med att konstatera att liksom vi redan utifrån t.ex. hundars beteende drar, och bör dra, slutsatsen att hundar har känslor, bör vi redan utifrån beteendet hos robotar, som byggts så att de beter sig som människor, dra slutsatsen att även dessa robotar har känslor.

Vi går efter andras beteende för att avgöra om något har känslor eller ej (ursäkta alla fruktotarianer, jag utesluter er för tillfället), men för att vi ska kunna göra detta innebär det att vi har ett medvetande. Som jag tidigare antytt är medvetandet väldigt viktigt i denna fråga; jag relaterar hela tiden till mitt medvetande eftersom jaget utgörs från det.
Denna fråga huruvida robotar kommer ha känslor eller ej om de beter sig som oss är handlar helt och hållet om hur man ser på medvetandet, inte endast av beteendet. Jag har ett medvetande, och hur jag fick ett sådant är en fråga där mönster inte ger mig ett nog tillfredsställt svar. Här syftar jag på att en källa utöver "mönstret" skapas, ex, en myrstack har inget medvetande om sig själv, men vi har.

Man må installera "känslor" i en robot, få den att se ut som oss, bete sig som oss, men den kommer aldrig bli som oss, för den kommer sakna en källa som uppfattar sin omgivning.

Vad menar du med "en källa", och varför tror du att roboten du beskriver kommer att sakna en sådan? Vi kan bygga in en sådan "källa" i den, med vår egen hjärna som mall. Då får den en sådan "källa". Om jag förstår dig rätt i vad du menar med "källa".

Hänvisning till vad jag tidigare skrivit.

En mask reagerar på sin omgivning, men en robot kommer endast göra det den installerats för.

...vilket kan vara bland annat att reagera på sin omgivning, om man byggt den så.

Installerat = byggd?

Lidande och självmord hos robotar/datorer är en intressant fråga. Att utrusta en dator med förmåga till lidande kan för en utilitarist tyckas onödigt och enbart taskigt mot datorn; den borde väl kunna tjäna oss människor lika bra även om den inte lider, kan man tro.

Samma sak här: om en dator säger att den är olycklig har den blivit installerad till det. Jag ser datorn som ett ting (ursäkta min förolämpning till framtida robotar) utan själ.

Men när man kommit så långt att man kan bygga datorer som kan mäta sig med människan maktmässigt, bör man nog bygga datorerna så lika människor som möjligt på alla sätt inklusive förmågan till lidande - tills vi lärt oss hur vi kan (eller tills datorerna själva lärt sig hur de kan, eller tills en symbios av oss och datorer lärt sig hur de kan) plocka bort förmågan till lidande utan att det får ödesdigra konsekvenser för moral och överlevnad. Med tiden kommer lidandet att kunna plockas bort utan negativa konsekvenser, och då kan allt lidande på jorden elimineras.

Förmågan till lidande utan ödesdigra konsekvenser eller överlevnad?
Det är just av medlidande som vi ger pengar till Haitis offer. Det är just av medkänsla som vi arbetar som voloontärer. Det är just av smärta som vi offrar oss för andra individer. Hur ska man kunna ta bort lidandet utan rubba moral och rättskänsla? Om vi inte skulle lida med olycksdrabbade skulle vi vara likgiltiga.

Som ett svar på din fråga vad jag skulle välja av de två alternativen är mitt svar: nummer ett. Jag skulle tyckte att det var väldigt creepy om jag mötte en koipa av mig och skulle helst se att den försvann... Kanske lite egoistiskt... Om det däremot dök upp ett syskon som jag inte visste fanns skulle jag däremot överväga det andra alternativet.[/i]

Intressant! Undrar om det kan bero på självhat? Att du vill att en människa som mest av alla människor påminner om dig själv ska försvinna - det tyder ju på att du inte tycker om dig själv, är min tolkning.  

Hoppsan, det var en snabb tolkning. Utifrån egna erfarenheter är det väldigt svårt att döma andra människor efter vad de skriver.
Självförakt? Hm... Jag har ett stor dos självkritik som ploppar upp när jag gjort något fel, det kan jag inte förneka, men det var inte av den anledningen som jag valde andra alternativet. Det som inte dödar det härdar, hittills har det härdat... =P

Men det som gör att du är så negativt inställd till tanken på att ha en kopia av dig omkringvandrandes, är kanske snarare att själva det faktum, att en sådan kopia alls kan framställas innebär att tekniken kommit superlångt jämfört med vad du är van vid, och det kanske är skrämmande - det kanske genast föds en undermedveten slutsats i stil med "om man kan framställa en människa som är exakt in i minsta detalj likadan som jag, är det bara en tidsfråga innan tekniken på något annat område löper amok och ställer till med saker vi inte har någon som helst kontroll över; det kan gå hur illa som helst".

Bättre träffat. Jag är lite av en romantiker, eller så har jag sett på för många framtidsfilmer (ex I Robot) så jag tycker det är ganska skrämmande med robotar. Det skrämmande är inte att de skulle ha ett medvetande som oss, utan för att de inte skulle ha det. Man försöker få roboten att likna oss, att få oss att tro att den har känslor. Likadant känner jag för clowner. De har ett yttre som ska inviga oss i trygghet, men det är endast en fasad, en mask. Vi har egentligen ingen aning om vem personen under den är. En människo-robot ska få oss att tro att den har en själ, men för mig kommer den tyvärr bara vara en dator utan medvetande...[/quote]

Justin Case

Inläggav Justin Case » 26 jan 2010 04:47

Isabella skrev:Puh, vilket långt svar!

Du kan bara få de sinnesintryck dina sinnen ger dig. Du kan inte veta vilken plats du är på utan ledning av några sinnesintryck/hurdan du är/känner dig.

Det är just detta jag utgår ifrån. kanske det är möjligt att det finns någon kopia av mig i något annat universum, men jag upplever det inte.

Hur vet du att det inte är just det du gör? Jag påstår att du (=alla dessa kopior av dig) upplever din (=alla dessa kopiors) omgivning, om både kopiorna är identiska med dig, och deras omgivningar är identisk med din.

Du utgår fortfarande från att det medvetande du kallar "du" bara skulle finnas på ett ställe. Jag påstår att du består av oändligt många kopior som befinner sig på oändligt många identiska ställen. Eftersom alla dessa kopiors omgivningar är likadana, märker du inte att du utgörs av dem allihop, för du får ju precis samma sinnesintryck vem av dem du än tänker dig att du är. Ditt intryck blir då att du bara är en enda. Förstår du nu?

Mitt medvetande är där min kropp befinner sig,

Ja, och detta är oändligt många ställen.

Jag drar inte jämförelsen med datorer, för jag anser inte att vi är datorer, det är här som vi skiljer oss åt.

Utgår du från att dina närmaste anhöriga och dina närmaste vänner har medvetande? Om du gör det, vad baserar du det på? Det som du baserar det på, är det att de har en biologisk konstruktion? Varför skulle en biologisk konstruktion (snarare än t.ex. en elektronisk) vara det enda som kan innehålla medvetande? När du hör ordet "datorer" tänker du naturligtvis på sådana primitiva datorer som finns idag. Då är det självklart att du ryggar tillbaka inför tanken på att tro att de har medvetande. Jag pratar inte om så primitiva datorer. Jag pratar om datorer som kommunicerar så mänskligt att man inte kan skilja dem från människor (annat än genom typ dissektion). Varför skulle det faktum, att de råkar vara byggda av elektronik, snarare än av biologi, göra att de inte har medvetande - om de i övrigt är extremt lika oss? Varför skulle just det faktum att vi har en biologisk konstruktion göra oss så speciella, att ingen som har någon annan konstruktion än just biologisk skulle kunna ha medvetande?

Jag har inte mycket mer att skriva än vad jag redan syftat på: att det endast finns ett medvetande i min kropp, och det är det enda jag upplever, oavsett om mina kopior kutar runt i andra universum.

Just det! Och orden "ett medvetande" och "din kropp" ovan syftar på alla dessa kopior av dig; de är alla "din kropp", tillsammans. Om du tror det eller inte är en annan fråga. Du kan inte genom observation utesluta att de är det.

Det har antagligen varit fördelaktigt för dig, det har gett dig mer tid över till att lösa andra problem. Det har hittills, under evolutionen, inte straffat sig så mycket att tro att man bara existerar på en enda plats i taget. Det har straffat sig i viss mån, men vi har haft viktigare problem att lösa - hittills.

Kan jag uppleva att jag befinner mig på två ställen samtidigt?

Det var inte det jag menade, även om det kanske i och för sig går att bygga om dig på ett sådant sätt att du kan få en sådan simultanupplevandeförmåga också. Vad jag menade var att du upplever alla de ställen du befinner dig på som ett och samma ställe, eftersom de alla är identiska.

jag upplever min omgivning genom mina sinnen, nummer ett kommer inte uppleva nummer tvås rum, eftersom dess sinnen befinner sig i rum nummer ett...?

Samma sinnen, samma persons sinnen, befinner sig i både rummen, så länge vi pratar två identiska rum innehållandes identiska upplevare.

Straffat sig i viss mån? Kan du utveckla?

Jag vet inte vilka nackdelar just den föreställning vi pratar om haft, bara att varje föreställning om hur världen är beskaffad har sina för- och nackdelar, och att den föreställning vi pratar om nog inte är något undantag från den regeln.

Jag menar inte att vara diskriminerande mot er, men jag har väldigt svårt att se er som ett levande ting som oss.

Det beror nog på att du ännu inte träffat några så till beteendet människolika datorer som jag pratar om - de har ju inte byggts ännu. Jag tror inte att du skulle kunna uppriktigt tänka "den där känner nog inget" om en dator som verkligen på alla sätt betedde sig som en människa gentemot dig - särskilt inte om du umgåtts länge med den, och den konsekvent alltid betett sig precis som en människa, hur mycket du än försökt hitta något i dess beteende som skilde det från människors. Jag tror att du, när du läser/hör/tänker ordet "dator" idag, får en reflexmässig, väldigt vilseledande association till de väldigt omänskliga datorer som finns idag. Det är förståeligt, men du får försöka bortse från den associationen om du ska kunna uppskatta framtidens datorer för vad de kommer att vara. Att döma framtidens datorer utifrån hur datorer är idag är som att döma Einsteins intelligens utifrån ett människoembryos. Det kan bli rejält fel.

Anledningen till detta är att jag tror på något som kallas själ, och just grunden för själ är att det inte består av partiklar.

Så tror du alltså, och samtidigt utgår du från att det endast är sådana partikelsammansättningar som kallas biologiska organismer som har själ, medan andra partikelsammansättningar (t.ex. elektroniska datorer) inte kan ha själ? Där förutsätter du på något sätt att partiklarnas sammansättning (mönster) har betydelse för var det kan och inte kan finnas själ. Är inte det lite inkonsekvent, med tanke på att du verkar anse att vår själ inte utgörs av mönster av partiklar?

Här syftar jag på att en källa utöver "mönstret" skapas, ex, en myrstack har inget medvetande om sig själv, men vi har.

En myrstack utgör nog inte ett mönster av en sådan typ som innebär medvetande. Vårt mönster däremot gör det.

Det mönster vi består av är den enda "källa" som det finns vetenskapliga skäl att anta ligger bakom vårt medvetande. Jag vet inte varför du utgår från att det måste finnas någon annan källa för att vi ska kunna ha medvetande.

Installerat = byggd?

Ordet installera använder man väl mer om programvara, medan "byggd" refererar till hårdvaran. Jag antar att det finns mer respektive mindre fördelaktiga sätt att bygga hårdvaran i en dator på, om man vill kunna installera medvetande mjukvara i den. Men mjukvaran är också oerhört viktig, förstås. Låt oss säga både "byggt" och "installerat".

Lidande och självmord hos robotar/datorer är en intressant fråga. Att utrusta en dator med förmåga till lidande kan för en utilitarist tyckas onödigt och enbart taskigt mot datorn; den borde väl kunna tjäna oss människor lika bra även om den inte lider, kan man tro.

Samma sak här: om en dator säger att den är olycklig har den blivit installerad till det.

...vilket är jämförbart med att människor blir olyckliga i vissa typer av situationer för att de är genetiskt programmerade till att bli det.

Jag ser datorn som ett ting (ursäkta min förolämpning till framtida robotar) utan själ.

Jag vet inte vad du menar med själ. Om du med själ menar medvetande, håller jag med om att själ finns, och då har även datorer som beter sig som människor själ. Om du med själ menar något annat än medvetande, vad menar du då?

Men när man kommit så långt att man kan bygga datorer som kan mäta sig med människan maktmässigt, bör man nog bygga datorerna så lika människor som möjligt på alla sätt inklusive förmågan till lidande - tills vi lärt oss hur vi kan (eller tills datorerna själva lärt sig hur de kan, eller tills en symbios av oss och datorer lärt sig hur de kan) plocka bort förmågan till lidande utan att det får ödesdigra konsekvenser för moral och överlevnad. Med tiden kommer lidandet att kunna plockas bort utan negativa konsekvenser, och då kan allt lidande på jorden elimineras.

Förmågan till lidande utan ödesdigra konsekvenser eller överlevnad?
Det är just av medlidande som vi ger pengar till Haitis offer. Det är just av medkänsla som vi arbetar som voloontärer. Det är just av smärta som vi offrar oss för andra individer. Hur ska man kunna ta bort lidandet utan rubba moral och rättskänsla? Om vi inte skulle lida med olycksdrabbade skulle vi vara likgiltiga.

Vad ska man med medlidande till, om man redan eliminerat allt lidande så att det inte längre finns några lidande att ha medlidande med? Men din fråga är ändå befogad, för det kommer alltid att finnas lidande i universum, om än inte just på jorden så länge till. När vi utrotat allt lidande på jorden, skulle vi kunna åka runt i universum och ta bort en massa lidande på andra planeter. För att motiveras till det, behöver vi kanske minnas hur det är att känna lidande. Men det är inte säkert att vi behöver känna lidande mer än ytterst sällan, om syftet bara är att, liksom i bakhuvudet, ha minne av hur det känns att lida.

Det går möjligen rentav att tänka sig att lidande inte alls är nödvändigt som sätt att motivera sig till att åka runt och göra livsformer på andra planeter lyckliga - det kan räcka med lycka och en vilja att göra mer och mer av universum lyckligt helt enkelt. Om man maximerar lyckan i en organism försvinner automatiskt lidandet i den, eftersom alla partiklar i dess hjärna då blir upptagna med att alstra lycka, så att de inte kan alstra lidande.

Personligen skulle jag nog i varje fall välja att aldrig mer lida, om jag kunde vara lycklig i resten av evigheten istället. Jag skulle chansa på att jag kommer att agera moraliskt enbart utifrån min vilja att göra andra lika lyckliga som jag själv är. När man är riktigt lycklig brukar ju lyckan liksom "bubbla över", få en att sprida lycka.

Intressant! Undrar om det kan bero på självhat? Att du vill att en människa som mest av alla människor påminner om dig själv ska försvinna - det tyder ju på att du inte tycker om dig själv, är min tolkning.  

Hoppsan, det var en snabb tolkning. Utifrån egna erfarenheter är det väldigt svårt att döma andra människor efter vad de skriver.

Det var en framkastad idé, inte mycket mer. När jag tänker efter tror jag snarare att du har fel i att du skulle vara beredd att offra din kopia. Du skulle känna en så stark samhörighet med den - tänk på att du på alla sätt kan se att den är i princip identisk med dig - att tanken på att offra den skulle kännas väldigt obehaglig - nästan som om du skulle offra dig själv, bara seendes dig själv från en lite annan "kameravinkel" än du är van vid (nämligen utifrån istället för inifrån).

Men det som gör att du är så negativt inställd till tanken på att ha en kopia av dig omkringvandrandes, är kanske snarare att själva det faktum, att en sådan kopia alls kan framställas innebär att tekniken kommit superlångt jämfört med vad du är van vid, och det kanske är skrämmande - det kanske genast föds en undermedveten slutsats i stil med "om man kan framställa en människa som är exakt in i minsta detalj likadan som jag, är det bara en tidsfråga innan tekniken på något annat område löper amok och ställer till med saker vi inte har någon som helst kontroll över; det kan gå hur illa som helst".

Bättre träffat. Jag är lite av en romantiker, eller så har jag sett på för många framtidsfilmer (ex I Robot) så jag tycker det är ganska skrämmande med robotar. Det skrämmande är inte att de skulle ha ett medvetande som oss, utan för att de inte skulle ha det. Man försöker få roboten att likna oss, att få oss att tro att den har känslor.

Har du sett filmen "AI"? Eller "Caprica" som Zokrates tipsade om? De ger en mycket bättre känsla av vad vi pratar om än vad "I, Robot" gör.

Likadant känner jag för clowner. De har ett yttre som ska inviga oss i trygghet, men det är endast en fasad, en mask. Vi har egentligen ingen aning om vem personen under den är. En människo-robot ska få oss att tro att den har en själ, men för mig kommer den tyvärr bara vara en dator utan medvetande...

Hur kan du veta det, när du inte ens mött en robot som ens tillnärmelsevis liknar en människa till sitt beteende (sin kommunikation med dig)? Finns det inte risk att du drar en förhastad slutsats nu om detta, en slutsats på grundval av alldeles för lite information, liksom det var en förhastad tanke om dig från min sida när jag framkastade idén du kanske drevs av självförakt, utan att ha tillräckligt med information om dig?

EggHead

Inläggav EggHead » 26 jan 2010 11:50

Justin case
"Det går möjligen rentav att tänka sig att lidande inte alls är nödvändigt som sätt att motivera sig till att åka runt och göra livsformer på andra planeter lyckliga - det kan räcka med lycka och en vilja att göra mer och mer av universum lyckligt helt enkelt. Om man maximerar lyckan i en organism försvinner automatiskt lidandet i den, eftersom alla partiklar i dess hjärna då blir upptagna med att alstra lycka, så att de inte kan alstra lidande.

Personligen skulle jag nog i varje fall välja att aldrig mer lida, om jag kunde vara lycklig i resten av evigheten istället. Jag skulle chansa på att jag kommer att agera moraliskt enbart utifrån min vilja att göra andra lika lyckliga som jag själv är. När man är riktigt lycklig brukar ju lyckan liksom "bubbla över", få en att sprida lycka."

Här vill jag bara påpeka att jag tycker att du har fel. Utan lidande finns inte lycka. Lycka är bara är bara hur bra man har det jämfört med hur dåligt man brukar ha det. Om jag är på väg att törsta ihjäl så kommer jag vara överlycklig över ett glas med vatten. Lycka är att få något man normalt inte har, när man väl har haft det ett tag så blir man mindre lycklig över det.

Isabella
Kontakt:

Inläggav Isabella » 26 jan 2010 20:16

Du utgår fortfarande från att det medvetande du kallar "du" bara skulle finnas på ett ställe. Jag påstår att du består av oändligt många kopior som befinner sig på oändligt många identiska ställen. Eftersom alla dessa kopiors omgivningar är likadana, märker du inte att du utgörs av dem allihop, för du får ju precis samma sinnesintryck vem av dem du än tänker dig att du är. Ditt intryck blir då att du bara är en enda. Förstår du nu?

Jojo, jag förstår hur du menar.

Utgår du från att dina närmaste anhöriga och dina närmaste vänner har medvetande? Om du gör det, vad baserar du det på? Det som du baserar det på, är det att de har en biologisk konstruktion? Varför skulle en biologisk konstruktion (snarare än t.ex. en elektronisk) vara det enda som kan innehålla medvetande? När du hör ordet "datorer" tänker du naturligtvis på sådana primitiva datorer som finns idag. Då är det självklart att du ryggar tillbaka inför tanken på att tro att de har medvetande. Jag pratar inte om så primitiva datorer. Jag pratar om datorer som kommunicerar så mänskligt att man inte kan skilja dem från människor (annat än genom typ dissektion). Varför skulle det faktum, att de råkar vara byggda av elektronik, snarare än av biologi, göra att de inte har medvetande - om de i övrigt är extremt lika oss? Varför skulle just det faktum att vi har en biologisk konstruktion göra oss så speciella, att ingen som har någon annan konstruktion än just biologisk skulle kunna ha medvetande?

Mitt antagande att jag tror mina medmänniskor har känslor grundar sig på den för mig mest logiska utgången: jag tror inte att jag är den ende med känslor.
Det finns en simpel förklaring till att jag hänvisar liv till "biologisk konstruktion": nämn något liv som inte är uppbyggt av detta.
Enligt ditt påstående är dagens datorer en primitiv version av morgondagens elektriska tvilling. Om den primitiva datorn inte har ett medvetande eller en uppfattning av sitt medvetande, hur kommer den framtida roboten få det, när den grundar sig på den intet medvetande datorn?

Det beror nog på att du ännu inte träffat några så till beteendet människolika datorer som jag pratar om - de har ju inte byggts ännu. Jag tror inte att du skulle kunna uppriktigt tänka "den där känner nog inget" om en dator som verkligen på alla sätt betedde sig som en människa gentemot dig - särskilt inte om du umgåtts länge med den, och den konsekvent alltid betett sig precis som en människa, hur mycket du än försökt hitta något i dess beteende som skilde det från människors.

Det är inte omöjligt att man skulle kunna få känslor för robotar och även tro att den har det (barn tror t ex att gosedjur har känslor...), men även om man tror att en robot har känslor, bevisar det att den har det då? (Här refererar jag till det jag skrev tidigare inlägg) Kan vi någonsin kunna "bevisa" att roboten har känslor? Här syftar jag på att den är ett "andrahands liv" (i brist på bättre namn) - Det är vi som har skapat den utifrån vårt intellekt och som en mall utifrån vårt "mönster", men modelleran vi använder växer inte ur jord utan plockas ihop i ett laboratorium. Men vem skapade oss? Vi skapades inte av en liksinnig individ, vi utvecklades av evolution. Kommer människoroboten kunna anpassa sig till omvärlden och utveckla sin egen genom mutation? Detta, samt egenskapen att fortplanta sig, är en avgörande faktor för "biologisk konstruktion". Jag anser även att detta är en avgörande faktor för att kunna kallas liv. Hur kommer roboten, från sitt eget material, fortplanta sig? Väl möjligt är att den konstruerats för att bygga nya exemplar, men jag ser ingen möjlighet till att den omedvetet skulle kunna "skapa" efterkomma från sig själv.
Jag tror att detta har betydelse, mer än så, jag tror att det är avgörande för att man inte kan skapa liv på detta sätt.

Det mönster vi består av är den enda "källa" som det finns vetenskapliga skäl att anta ligger bakom vårt medvetande. Jag vet inte varför du utgår från att det måste finnas någon annan källa för att vi ska kunna ha medvetande.

Det menar jag inte, jag menar att själen är medvetandet i den mån vi tänker oss en ande.

Så tror du alltså, och samtidigt utgår du från att det endast är sådana partikelsammansättningar som kallas biologiska organismer som har själ, medan andra partikelsammansättningar (t.ex. elektroniska datorer) inte kan ha själ? Där förutsätter du på något sätt att partiklarnas sammansättning (mönster) har betydelse för var det kan och inte kan finnas själ. Är inte det lite inkonsekvent, med tanke på att du verkar anse att vår själ inte utgörs av mönster av partiklar?

I denna fråga går mina tankar i samma bana som i tidigare svar.
Vi har utvecklats genom evolution; det ickebiologiska är vår omgivning som vi anpassats efter. Bergen har inte anpassat sig efter oss.
Svaret om livet och själen finns i många olika former, om vi någonsin kommer finna "rätt" svar. Jag refererar till vår början. Vårt medvetande och liv har utvecklats genom tiderna.
Jag kan inte förklara vart livet kom i från, eller hur det uppstod, men för att jag ska få ett grepp om vad mina tankar är och mitt medvetande, föreställer jag mig en själ som källa till det.

Vad ska man med medlidande till, om man redan eliminerat allt lidande så att det inte längre finns några lidande att ha medlidande med? Men din fråga är ändå befogad, för det kommer alltid att finnas lidande i universum, om än inte just på jorden så länge till. När vi utrotat allt lidande på jorden, skulle vi kunna åka runt i universum och ta bort en massa lidande på andra planeter.

Eliminera allt lidande? Menar du ångest, depression, trauman? Men de personer som råkat ut för naturkatastrofen i Haiti? Behöver de inte vårt medlidande?
Visst kan man kanske minska på lidandet, och det gör vi, med ångestdämpande medel ect, men att eliminera lidandet innebär så mycket mer. Om det inte finns ett helvete, hur ska man då kunna föreställa sig himlen? Utan skuggor finns det inga konturer.
Jag menar inte att lidandet i sig är något "gott", men det är något som vi fötts med, och det är något som vi utvecklat för att kunna uppskatta lycka och hjälpa andra med.

Det går möjligen rentav att tänka sig att lidande inte alls är nödvändigt som sätt att motivera sig till att åka runt och göra livsformer på andra planeter lyckliga - det kan räcka med lycka och en vilja att göra mer och mer av universum lyckligt helt enkelt.

Här håller jag fullständigt med Egghead:
Utan lidande finns inte lycka. Lycka är bara är bara hur bra man har det jämfört med hur dåligt man brukar ha det. Om jag är på väg att törsta ihjäl så kommer jag vara överlycklig över ett glas med vatten. Lycka är att få något man normalt inte har, när man väl har haft det ett tag så blir man mindre lycklig över det.

Säg att vi eliminerat allt lidande på oss själva och vår omgivning så att vi uppnått fullständig lycka. Vad skulle vi ha i utbyte att hjälpa andra planeter till lycka om vi inte tjänar något på det? Skulle det räcka med at ha ett "minne" till lidandet? Här skulle våra beslut spela roll på moral och rättskänsla, men varför bry sig om det när vi inte kan bli lyckligare än vad vi redan är? Moralen grundar sig väl från förmågan att känna medlidande, inte sant? En psykopat bryr sig inte om andra via känslor, så hur ska vi bete oss när vi inte känner lidande?

Har du sett filmen "AI"? Eller "Caprica" som Zokrates tipsade om? De ger en mycket bättre känsla av vad vi pratar om än vad "I, Robot" gör.

Nej jag har visserligen inte sett någon av dessa filmer, men jag har sett "Edward Scissorhands" =). Det är en av mina favoritfilmer men jag ser det mer som en saga och inte som en tänkbar framtid för vår räkning, (kanske i någon annan dimension...) ungefär som jag ser på fantasyfilmer. Nåja, du har rätt i att mycket av mitt avog till dagens tänkbara framtida robotar grundar sig i de föreställningar jag får från filmer som "I robot", men också tanken om clownen spelar in.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 27 jan 2010 03:00

EggHead skrev:Här vill jag bara påpeka att jag tycker att du har fel. Utan lidande finns inte lycka. Lycka är bara är bara hur bra man har det jämfört med hur dåligt man brukar ha det. Om jag är på väg att törsta ihjäl så kommer jag vara överlycklig över ett glas med vatten. Lycka är att få något man normalt inte har, när man väl har haft det ett tag så blir man mindre lycklig över det.

Att det verkar vara så beror bara på att vi inte lärt oss hur man slutgiltigt tar kontroll över de där mekanismerna som alstrar lidande och lycka i oss. När jag är lycklig och inte lider, befinner jag mig i ett tillstånd som motbevisar ditt påstående "utan lidande finns inte lycka", för i det tillståndet finns ju faktiskt lycka utan lidande, i mig. Just då. Det räcker med att återskapa det tillståndet, lycka, sekund efter sekund, så förblir man lycklig.

Låt oss ta ett exempel från min vardag. Jag var en gång lycklig i åtminstone tre sekunder i sträck. Min lyckonivå sjönk inte alls under de tre sekunderna, om något ökade den från sekund ett till sekund tre. Med tanke på att jag "trots frånvaron av lidande" under den första sekunden i lycka kunde fortsätta vara minst lika lycklig under sekund två, och "trots frånvaron av lidande" under sekund två i lycka kunde vara minst lika lycklig under sekund tre, varför skulle det då någon gång komma någon magisk gräns som gör att frånvaron av lidande, från att inte det minsta ha minskat min förmåga att fortsätta vara lycklig, plötsligt minskar min förmåga att fortsätta vara lycklig? Det tycks mig inte finnas någon sådan magisk gräns. Den gräns som finns, och som till slut gör att vår lycka upphör efter en lång tids konstant lycka, är av allt att döma inte huggen i sten av någon sådan metafysik som att lycka skulle vara beroende av förekomsten av lidande, utan beror av allt att döma bara på de neurologiska - alltså rent "tekniska" - begränsningar vår hjärna för tillfället har. Dessa neurologiska begränsningar kan mycket väl komma att övervinnas genom teknisk-medicinska landvinningar i en relativt nära framtid.

Det är redan möjligt att befinna sig i många dygns lycka i sträck, genom konstant stimulering av lyckocentra i hjärnan medelst elektroder. Men vad jag vet har ingen människa vågat prova sådan stimulering i någon riktigt lång tid i sträck än, jag tror man anser området vara alltför outforskat och därmed eventuellt riskabelt. Men råttor i motsvarande försök uppvisar aldrig någon tendens att bli trötta på det lyckotillstånd de hålls i, de verkar förbli i konstant lycka hur länge som helst, så länge deras hjärnors lyckocentra hålls stimulerade av elektroder på rätt sätt. Det borde då inte ligga långt bort att få det att funka riskfritt på människor också, hur länge som helst. Och det kommer säkert bättre metoder, som bättre lyckodroger, och genmodifiering som gör oss medfött konstant lyckliga per genetisk programmering.

Ett ytterligare skäl för att tro att konstant lycka är möjlig i framtiden, är att motsatsen till konstant lycka redan existerar: nämligen konstant lidande. Det finns deprimerade och andra kroniskt svårt sjuka människor som lider hela tiden, år efter år, utan att någonsin lyckas vara lyckliga emellanåt. Med tanke på att detta, att ständigt lida utan att någonsin vara lycklig, tydligen är möjligt, varför skulle då inte motsatsen vara möjlig: att ständigt vara lycklig utan att någonsin lida? Vore inte det märkligt asymetriskt?

Kolla in:

http://www.hedweb.com/hedethic/hedon4.htm#incoherent

"Some people endure lifelong emotional depression or physical pain. Quite literally, they are never happy. Understandably, they may blame their misery on the very nature of the world, not just their personal clinical condition. Yet it would be a cruel doctrine which pretended that such people don't really suffer because they can't contrast their sense of desolation with joyful memories."

Mer finns att läsa på svenska här:

http://www.abolitionist.com/swedish/index.html

Tror du att du kan få ett sammantaget olika lyckligt liv beroende på hur du väljer att leva? Det kan väl knappast vara så att man garanterat får ett precis lika lyckligt liv oavsett hur man väljer att leva. Det kan vi utesluta. Man kan, beroende på hur man väljer att leva sitt liv, få rejält olika mycket mer/mindre lycka än lidande. Varför skulle det finnas någon bestämd gräns för hur mycket man kan påverka detta, hur mycket mer/mindre lycka än lidande man får i sitt liv? Varför skulle den gränsen, om det finns någon, inte gå att skjuta på, väldigt mycket, genom t.ex. genteknik? Så att vi t.ex. kunde vara lyckliga 99,99% av tiden och bara lida 0,01% av tiden? Redan det vore så pass nära min idealvärld att jag nog skulle vara beredd att lägga ned diskussionen. Även om diskussionen i och för sig känns vunnen redan, med tanke på vad jag visat i ovanstående stycken. Vi kan skrota föreställningen att lycka skulle vara beroende av lidande. Den bara håller mänskligheten tillbaka i sin utveckling, helt i onödan.

Förresten finns det redan idag människor som är lyckliga nästan hela tiden. Det kallas hypertymi. De lider säkert någon gång ibland, men i så fall ytterst lite och ytterst sällan. De är lyckliga i princip hela tiden. Jag avundas dem något så in i bängen. Om de kan vara sådana, borde hela mänskligheten och alla andra sentienta (kännande) djur kunna fås att bli sådana, med genteknik. Därefter kommer uppladdning som nästa steg, och nya lyckohöjder öppnar sig. Att eliminera allt lidande är bara början. Enligt fysikern Frank Tipler (The Physics of Immortality) är det dessutom så att vi människor som lever idag aldrig någonsin, ens i våra lyckligaste stunder, är i närheten av så lyckliga som vi rent neurologiskt vore kapabla till om vår hjärnas lyckoförmåga utnyttjades optimalt. Förhållandet är typ en miljon mot ett eller något sådant. Future, I can't wait!

EggHead

Inläggav EggHead » 27 jan 2010 19:33

Att vi aldrig kan bli konstant lyckliga ligger i vår natur, människans natur är att ständigt vilja ha mer och får vi någon gång mindre än vad vi har blivit vana vid så lider vi. Får vi det vi är vana vid så mår vi bra, men det betyder inte att vi är överdrivet lyckliga. Lyckliga blir vi först när vi får mer än vad vi är vana vid. Så enkelt är det.

Isabella
Kontakt:

Inläggav Isabella » 27 jan 2010 20:38

Lycka! Vem vill inte känna lycka!

Jag tvivlar inte en sekund på att människor idag kan vara lyckliga, så som vissa är deprimerade. Men anledningen till att personerna är lyckliga är för att deras liv ser annorlunda ut än de med ångest. Man är lycklig om man ständigt blir påmind om att man är lycklig, om man blir tillfredsställd och får det man vill. Jag har stundvis varit lycklig (vilket har varat mer än tre sekunder) och det är de stunder då mina problem inte gör sig påminda eller om jag lyckats med något. Men jag känner inget behov av att vara konstant lycklig, det beror på vad som menas. Jag vill verkligen inte vara olycklig, och det menar jag inte att man måste vara för att känna lycka, men jag ställer mig skeptiskt till konstgjord lycka.
T ex heroinister skapar "konstgjord" lycka genom att ta droger, och jag ställer mig väldigt skeptiskt till att man kan uppnå "lycka" på detta sätt. Är det inte en inbillad lycka då? Man reagerar inte med lycka på verkligheten utan det enda som reagerar är "lyckocentrat" i hjärnan som stimuleras.
Det finns olika sorters lycka. Att ta alkohol till att bli lycklig är inte detsamma som att vara lycklig. det finns stillsamm lycka, när man nått sitt mål efter en tuff kamp, och en rusande lycka, som när man blir kär.
Att ta bort lidandet, handlar inte om individen, utan om omgivningen. Många blir deprimerade när de ser hur verkligheten ser ut. Lidandet kommer naturligt som en reaktion på hur grym världen kan vara. Hur blir det med den som genom genetisk mutation är "lycklig", kommer denne skratta när någon annan råkar ut för en olycka?
Frågan om att "eliminera" lidandet genom genmodifiering är en etisk fråga med många sidor.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 28 jan 2010 17:31

Egghead, du tycks inte ha tagit in vad jag skrev sist.

Isabella, vad gäller just heroin vet jag för lite, men det finns idag lyckodroger som man blir äkta lycklig av. Minnet är förrädiskt. Om man har blivit itutad av samhället att droger bara ger "falsk" eller "inbillad" lycka (myndigheterna tutar i oss sådant struntprat för att spä på sin argumentation mot droger, när de borde hålla sig till att framhålla riskerna, som är reella och bör tas på stort allvar), minns man lätt fel när man tänker tillbaka på sina drogrus, gör om sina minnen från dessa så att de passar ihop med samhällets negativa attityd till droger, och upplever det därför som att ens minnen bara är minnen av "falsk" eller "inbillad" lycka, trots att lyckan man kände i själva verket var äkta, magnifik, underbar, bättre än något annat man upplevt. Ungefär som med förträngning av plågsamma minnen fast tvärtom - man minns det som hänt på det sätt som "passar sig" snarare än så som det verkligen var.

Alla era frågor om och invändningar mot ständig lycka är hur som helst besvarade och vederlagda på:

http://www.hedweb.com/hedethic/hedon4.htm

Även dina senaste, Isabella.

Isabella
Kontakt:

Inläggav Isabella » 28 jan 2010 22:12

Justin Case skrev:

Isabella, vad gäller just heroin vet jag för lite, men det finns idag lyckodroger som man blir äkta lycklig av.

Minnet är förrädiskt. Om man har blivit itutad av samhället att droger bara ger "falsk" eller "inbillad" lycka (myndigheterna tutar i oss sådant struntprat för att spä på sin argumentation mot droger, när de borde hålla sig till att framhålla riskerna, som är reella och bör tas på stort allvar), minns man lätt fel när man tänker tillbaka på sina drogrus, gör om sina minnen från dessa så att de passar ihop med samhällets negativa attityd till droger, och upplever det därför som att ens minnen bara är minnen av "falsk" eller "inbillad" lycka, trots att lyckan man kände i själva verket var äkta, magnifik, underbar, bättre än något annat man upplevt. Ungefär som med förträngning av plågsamma minnen fast tvärtom - man minns det som hänt på det sätt som "passar sig" snarare än så som det verkligen var.

Jag vet inte vad myndigheterna tuttar i oss, men det jag fått höra om droger är inte lyckoruset, utan just riskerna.
Jag har personliga erfarenheter av detta.
En nära anhörig till mig är alkoholist, hon dricker för att hon blir lycklig av det, för att hon tror hon kommer uppnå lycka av det.
Det gör hon kanske, för stunden, men det är väl det i sig som är en risk med droger, att man låter lyckan endast bero på den och inte gör något för att göra sin vardag lyckligare. Man inbillar sig att det endast är då som man kan vara lycklig.
Jag frågade henne varför hon drack, när det fördärvade så mycket, och hon svarade att det var så skönt att slippa ifrån allt. Hennes minnen av ruset var kanske "lyckliga och underbara", men mina minnen av det var inte det, ty jag såg vad det var. Det var en annan person som var lycklig än när hon var nykter. De lyckliga rusen gjorde dock att hon sällan såg något gott i vardagen för övrigt.
Jag uppskattar inte särskilt mycket av att vara påverkad. Först tyckte jag om det, men det avtog snabbt. Jag insåg att jag aldrig är "lycklig" när jag har druckit, jag må glömma bort mina bekymmer, men jag kan inte påstå att jag är lycklig, det känns inte äkta... om du förstår vad jag menar. Det är det jag menar med "oäkta, inbillad lycka"

Justin Case

Inläggav Justin Case » 29 jan 2010 08:07

Isabella skrev:Jag vet inte vad myndigheterna tuttar i oss, men det jag fått höra om droger är inte lyckoruset, utan just riskerna.

Riskerna informerar de om, som jag sa. Jag hade kanske fel när det gäller vad myndigheterna säger/signalerar om drogernas lyckoeffekts eventuella "falskhet"/"äkthet"/"inbilladhet". Myndigheterna säger ju inte rent ut att droger "bara ger falsk/inbillad lycka". Men de tonar ner lyckobiten till förmån för att föra fram riskerna. Och det är förståeligt, men det avslöjar också att de är partiska: de struntar fullkomligt i hur lycklig eller hur "äkta" lycklig droger gör en; om det så skulle finnas en drog som gjorde människor en miljard gånger lyckligare (på ett "äkta" lyckligt sätt) än vad det starkaste lyckliga kärleksförhållande gör, skulle nog myndigheterna motarbeta även den drogen och fortfarande hålla tyst om lyckoeffekten. Det är inte att objektivt presentera drogers för- och nackdelar för folket. Det är partiskt att bara framhäva nackdelarna. Och min spontana tolkning av denna myndigheternas partiskhet är att de delar din inställning, att droger inte ger "äkta" lycka. Men det var bara min tolkning. Och när jag tänker efter kan det finnas andra anledningar till deras partiskhet. Men partiska är de.

Jag har personliga erfarenheter av detta.
En nära anhörig till mig är alkoholist, hon dricker för att hon blir lycklig av det, för att hon tror hon kommer uppnå lycka av det. Det gör hon kanske, för stunden,

Just det. För stunden. Och livet består bara av just det: stunder. Om det fanns en lyckodrog med samma lyckoeffekt som alkohol i bästa fall har, en drog som kunde tas hur många stunder i sträck som helst, utan någon avtrubbningseffekt och utan några negativa hälsoeffekter eller ekonomiska effekter eller andra negativa effekter, skulle jag inte se något fel med att ta den. Problemen med alkohol och andra nu existerande droger är ju att lyckoeffekten avtar med långvarigt och frekvent bruk, och att det finns negativa hälsoeffekter. Dessa problem kommer inte att finnas hos framtidens förbättrade lyckodroger.

men det är väl det i sig som är en risk med droger, att man låter lyckan endast bero på den och inte gör något för att göra sin vardag lyckligare.

Då pratar du om nu existerande droger. Droger kommer inte alltid att vara så bristfälliga som dagens droger är. Utvecklingen går framåt.

Man inbillar sig att det endast är då som man kan vara lycklig.
Jag frågade henne varför hon drack, när det fördärvade så mycket, och hon svarade att det var så skönt att slippa ifrån allt. Hennes minnen av ruset var kanske "lyckliga och underbara", men mina minnen av det var inte det, ty jag såg vad det var. Det var en annan person som var lycklig än när hon var nykter.

Du upplevde henne som en annan person. Det betyder inte att hon var en annan person. Då hon har minnen av sitt rus efteråt, måste hon ju i någon mening vara samma person både i ruset och efteråt. Jag kan t.ex. inte minnas vad du gjorde för fem minuter sedan, och det beror på att du och jag inte är samma person. (Jag tror i och för sig att vi alla är ett, d.v.s. samma person allihop, men du vet vad jag menar.)

De lyckliga rusen gjorde dock att hon sällan såg något gott i vardagen för övrigt.

Det är en av de negativa effekterna av dagens droger. Framtidens droger kommer att vara befriade från sådant.

Jag uppskattar inte särskilt mycket av att vara påverkad.

Även det beror på brister i de droger du provat. Framtidens droger kommer du att uppskatta kolossalt mycket.

Först tyckte jag om det, men det avtog snabbt. Jag insåg att jag aldrig är "lycklig" när jag har druckit, jag må glömma bort mina bekymmer, men jag kan inte påstå att jag är lycklig, det känns inte äkta... om du förstår vad jag menar. Det är det jag menar med "oäkta, inbillad lycka"

Jag kan inte säga att jag själv någonsin har upplevt någon "oäkta" känsla (t.ex. "oäkta lycka"). Jag vet inte vad som menas med det. Allt man känner, känner man ju. Det är äkta. Det man inte känner, det kallar jag inte "oäkta" utan det känner man ju bara helt enkelt inte. Så jag förstår inte var ordet "äkta" kommer in i bilden i lyckosammanhang. Skulle man inte lika gärna kunna säga att du helt enkelt inte blir lycklig av alkohol? Där tror jag dig. Det har många gånger hänt mig att jag inte blivit ett dugg lyckligare av alkohol. Men andra gånger har jag blivit rejält lycklig av det. Det är väldigt olika på tillfällen. De gånger jag blivit lycklig av alkohol har jag inte upplevt den lyckan som på något sätt mindre värdefull eller sämre eller mindre äkta än lycka jag upplevt i nyktert tillstånd (t.ex. genom att lyssna på underbar musik) - bara annorlunda.

Isabella
Kontakt:

Inläggav Isabella » 29 jan 2010 22:25

Men de tonar ner lyckobiten till förmån för att föra fram riskerna. Och det är förståeligt, men det avslöjar också att de är partiska: de struntar fullkomligt i hur lycklig eller hur "äkta" lycklig droger gör en; om det så skulle finnas en drog som gjorde människor en miljard gånger lyckligare (på ett "äkta" lyckligt sätt) än vad det starkaste lyckliga kärleksförhållande gör, skulle nog myndigheterna motarbeta även den drogen och fortfarande hålla tyst om lyckoeffekten. Det är inte att objektivt presentera drogers för- och nackdelar för folket. Det är partiskt att bara framhäva nackdelarna. Och min spontana tolkning av denna myndigheternas partiskhet är att de delar din inställning, att droger inte ger "äkta" lycka. Men det var bara min tolkning. Och när jag tänker efter kan det finnas andra anledningar till deras partiskhet. Men partiska är de.

Anledningen till att de struntar i att droger gör en lycklig, är för att baksidan av drogen kan vara mer förödande än vad den bättre sidan har. Ex på negativa effekter: man kan köra påverkad och föröda en annan persons liv, man blir beroende och riskera att förlora jobb eller sociala kontakter, man tappar omdömet om verkligheten. Det är detta jag menar med "oäkta" lycka. Kanske var inte mitt ordval det klaraste, och man kan ju tolka detta på två lika sätt. Bokstavligen talat har du rätt; såklart att den lycka man känner finns, och man kan dra liknelsen med att säga att allt existerar för att jag tänker det, och så fort jag tänker tanken existerar den ju faktiskt (i mitt huvud), men huruvida spöken existerar i den mån vi föreställer oss andar är en annan fråga. För att min tanke ska bli tydligare kanske jag kan säga "konstruerad" lycka - vi tar helt enkelt droger för att bli lyckliga, men vår lycka beror inte på verkligheten (vår omvärld).
Det är mycket möjligt att myndigheterna är partiska i många fall, men i fallet när du skriver att myndigheterna vill mörklägga drogernas lyckorus vill jag påstå att du inte har rätt. Om denna superdrog utan biverkan kom är jag inte säker på att de skulle motverka den. Varför skulle de motverka en drog om den inte hade baksidor. Om de fick patent på denna nya superdrog skulle de tjäna mycket pengar, så droghandlare gör.
Drog sågs till en början som något gott, just för lyckoruset. Men följderna av droger blev så mycket allvarligare än lyckoruset.
Myndigheter säljer droger idag, om väldigt svaga sådana, t ex på apotek eller receptbelagda droger, ex morfin.
Anledningen till att man inte vill framhäva drogernas positiva effekter är för att det skulle vara motsägelsefullt, om de ena stunden säger att droger gör dig lycklig och andra stunden att det inte borde få existera. Men vi vet redan drogernas båda sidor, vi får nog mycket information om dem via media och dylikt.

Just det. För stunden. Och livet består bara av just det: stunder. Om det fanns en lyckodrog med samma lyckoeffekt som alkohol i bästa fall har, en drog som kunde tas hur många stunder i sträck som helst, utan någon avtrubbningseffekt och utan några negativa hälsoeffekter eller ekonomiska effekter eller andra negativa effekter, skulle jag inte se något fel med att ta den.  

Då pratar du om nu existerande droger. Droger kommer inte alltid att vara så bristfälliga som dagens droger är. Utvecklingen går framåt.

Vad är då en drog? Det finns idag droger utan "bieffekt," bortsett från att man kan bli beroende, men man blir ju fortfarande påverkad och får en sned blid av verkligheten. Kommer denna nya framtidsdrog göra dig lycklig utan att påverka dig? Kommer den ge dig en klar verklighetsbild?
Många barnsoldater tvingas ta droger för att utföra grymma handlingar; om de inte var drogade skulle det vara svårare att styra över dem.
Det är många som är påverkade dygnet runt, men man är då slav under sig själv. Vissa föredrar säkert att leva så, men anledningen till det är för att de inte vill veta av verkligheten.
Livet består av stunder. Men att vara påverkad alla dessa stunder, ger det ett gott liv? Och vad ska man göra åt de stunder som inte är lyckliga? Dessa stunder mellan rusen kommer bli lika djupa som topparna är höga.

Du upplevde henne som en annan person. Det betyder inte att hon var en annan person. Då hon har minnen av sitt rus efteråt, måste hon ju i någon mening vara samma person både i ruset och efteråt.

Såklart att hon inte var en annan person. Jag skrev så för att det ska tolkas symboliskt. Jag skulle kunna påstå att dr Jekyll och Mr Hyde är två olika personer, men då syftar jag givetvis inte på att de är två olika individer, utan att det är en person med två olika personligheter.
Ja, jag upplevde henne som en annan person, och när jag skrev att hon var en annan person menade jag hennes personlighet, inte att hon bestod av andra atomer. Jag vet inte om du missförstår mig eller väljer att tolka mig bokstavligt, men i många fall menar jag att man kan läsa mellan raderna. Jag vet att personen i fråga skulle hålla med mig om att hon inte är "samma person"/personlighet när hon var påverkad som när hon var nykter. En person som någon gång är påverka kanske inte får märkbart större skillnader på personligheten, men en person som länge varit beroende får en helt annan personlighet.

Jag tvekar inte på att personer kan bli "lyckliga" av droger. Jag har sett personer på tv som säger att de älskar droger och aldrig vill sluta, men för att få en större överblick av det kan du läsa "Go Ask Alice".
Droger har i grund samma verkan som allt annat beroende; shoppomaner, att ständigt äta, att skära sig. Det frigör ett rus som gör vardagen till en plats man inte vill återvända till.
Jag tror dock att det finns bättre alternativ att bli lycklig på än att finna en "superduperdrog", om man gör sin vardag lycklig är man inte beroende av rus.
Många långtids narkomaner blir avtrubbade och måste ta mer och mer droger för att känna samma rus, och tar droger för att slippa det elände de skulle behöva gå igenom om de slutade. Är det en "risk" som denna nya bättre drog kan medföra? Risken är att man inte uppskattar lyckorusen samma när en tid har gått, och alternativet står istället för mellan "ett lyckligt rus eller en halvtråkig vardag" för "ett helvete eller en avdomnad vardag".

Justin Case

Inläggav Justin Case » 30 jan 2010 03:47

Isabella, det kommer kanske dröja lite till mitt nästa svar, jag har mycket annat jag bör göra. Men sådana här diskussioner är som droger för mig, och därför är det fullt möjligt att jag är tillbaka mycket snart trots att jag egentligen inte har tid. Jag märkte också att jag missat att svara på några saker i ett tidigare inlägg av dig. Jag får ta alltsammans när jag är tillbaka.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 jan 2010 04:14

Har läst att de flesta ( andra ) som glor på sex får ett liknande rus som dem som tar vissa droger, det utsöndras en massa hormoner, endorfiner ( kroppens eget morfin ), dopaminer bl.a, vilket även drabbar träningsnarkomaner och vad skulle hända om nolltolerans infördes...

"45 minuter högintensiv löpning gav samma effekt mätt i smärthämning vid termisk provokation, som vid injicering av 10 mg morfin"
Han åkte fast för att ha sprungit 1 mil, fick 1 års fängelse.

"Efter tre porrfilmer vinglade han ut, satte sig i bilen och togs för drogonykterhet bakom ratten, straffet blir 6 månader och porrfilmsavvänjningsbehandling på klinik."

Ja, se alla dessa "normala" knarkare. :wink:

Återgå till "Religion och andlighet"