Gud och gudsbild

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
cogito

Gud och gudsbild

Inläggav cogito » 13 jun 2005 14:27

Vetenskapen håller sig med en ny term: multiversum.
Den skall beteckna att det finns fler universum än "vårt" universum.
Eller bättre uttryckt: Vår bild av universum måste omprövas till förmån av ett "större" universum. Universum betyder "allt" eller "alltet". Kan det finnas mer än allt? Givetvis inte. Det är vår bild av "allt" som korrigeras, intet alltet.

En populär fråga är: "Om Gud har skapat universum, vem har då skapat Gud?" (he he... ;-)
Lika smart som att fråga vad multiversum är en del av.
Bilden av universum eller bilden av Gud är just en bild.
Den kristne säger: Gud är skaparen!" Också en bild.
Islam säger: "Gud är större!" Allah akbar. Också en bild.
Någon säger: "Gud är störst!" Också en bild.

Gud är allt, helt enkelt, inklusive dig och mig och våra bilder.

Invändning: Om Gud är allt, är det också en bild. Det kan tänkas finnas någon/något som är överrocken till allt.

Visst kan det tänkas. Då börjar vi om från början:
Vad sägs om termen "multi-allt"?

mvh/ cogito

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Cogito-cognition?

Inläggav * KYREUS * » 13 jun 2005 14:57

Bäste Cogito! Tank för din "kuliga"ord-och bildlek till eftermiddagskaffet.
För: det är/var ju en ordlek, nothing more.

* Kadmos Teo-Tes nr 1:
GUD GÄCKAR ALLA BESKRIVNINGAR. Tom när Bibelförfattarna i början av Bibeln skriver och citerar GUD:
"Jag är den jag är",,, så ser man det orimliga i att med mänskliga sinnen försöka verbalt "frysa verkligheten" om GUD.

* Kadmos Teo-Tes nr 2:
GUD HAR FÖRDOLT DEN FULLA VERKLIGHETEN OCH SANNINGEN OM SIN IDENTITET FÖR MÄNNISKAN.
Först när vi lämnar denna världen och (med Guds Nåd) kommer till Guds Rike kan vi förnimma något av Guds Verkligheter.

* Kadmos Teo-Tes nr 3:
Eftersom varje människa är unik; unikt skapad av GUD, har GUD gett oss alla ´behovs-prövade ´ relationer med Honom. Alltså kan egentligen ingen jämföra sin GUDS-relation med någon annan - eftersom vi andligen är unikt olika som individer - med unikt olika behov av GUDS-relation.

* Kadmos/teolog bla (Lunds Universitet)
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 13 jun 2005 15:45

* Kadmos Teo-Tes nr 1:
GUD GÄCKAR ALLA BESKRIVNINGAR. Tom när Bibelförfattarna i början av Bibeln skriver och citerar GUD:
"Jag är den jag är",,, så ser man det orimliga i att med mänskliga sinnen försöka verbalt "frysa verkligheten" om GUD.

Du läser i enlighet med din gudsbild. För min del gäckar inte denna beskrivning utan säger vad den säger: JAG ÄR.

* Kadmos Teo-Tes nr 2:
GUD HAR FÖRDOLT DEN FULLA VERKLIGHETEN OCH SANNINGEN OM SIN IDENTITET FÖR MÄNNISKAN.
Först när vi lämnar denna världen och (med Guds Nåd) kommer till Guds Rike kan vi förnimma något av Guds Verkligheter.

Du bedömer i enlighet med din gudsbild. För min del driver Gud inte gäck med alltets lagar genom att särbehandla "av nåd".

* Kadmos Teo-Tes nr 3:
Eftersom varje människa är unik; unikt skapad av GUD, har GUD gett oss alla ´behovs-prövade ´ relationer med Honom. Alltså kan egentligen ingen jämföra sin GUDS-relation med någon annan - eftersom vi andligen är unikt olika som individer - med unikt olika behov av GUDS-relation.

Du får ha din unika gudsbild ifred. Bara du inte gäckar din egen tes genom att just jämföra via teser.

.

What Gives?

Re: Gud och gudsbild

Inläggav What Gives? » 13 jun 2005 15:58

cogito skrev:Då börjar vi om från början:

mvh/ cogito

Vad sägs om ingen term överhuvudtaget? Termer är per definition begränsande och det enda som omfattar alltet är ingentinget:

Dao ke dao, fei chang dao

Jan

Roligt att träffa er som tänker!

Inläggav Jan » 13 jun 2005 21:41

Men är ni en annan del av mig, kanske ?

Om vi alla är en del av Gud så är ni bitar av mig och jag av er. Ja kanske.
Frågan om vem som skapade Gud har sysselsatt tänkare sedan vi först fick en stund över sittande i en grotta efter dagens bestyr, tror jag.

I begynnelsen var Ordet säger judarna i första Mosebok.
Inte så korkat tänkt. Något okroppsligt och opersonligt som vart så köttigt att det kunde skapa resten.
Äckligt svåra tankar som jag slutat brottas med efter en rolig bok som, det måste betonas, jag inte har aktier i, men som hjälper till när man grubblar på Skapelseberättelsen. Det är
Mikael Niemis "Svålhålet" !
Nitton avslutade berättelser som var och en ger oss svaret på en existentiell fråga. Burlesk och rolig men väldigt klok! Har i stort sett botat mig från min dödsskräck och mitt grubblande.
Man fattar inte varifrån grabben fått sin visdom.

Skulle inte förvåna mig om han är en av de änglar som sänts ut för att hjälpa oss med jordelivet !
Vi är inte ensamma

A friend of ours

Inläggav A friend of ours » 15 jun 2005 01:41

Vill ni här påstå att ingen metafor kan beskriva Gud eftersom, i egenskap av metafor, den begränsar denne? Vad är nu det för agnostisk inställning? Detsamma gäller ju språkets alla delar - och är man nu av den instälningen så är det ju inte lönt att överhuvudtaget språka (fråga agnostikern hur han kan vara säker på att inget går att veta, till exempel). På kvantfysikens område så har ju även vakum en typ av, kaotisk, struktur - med andra ord, det är inte tomt (även om man förutsätter inom astrofysiken att det förekom ett slags "hav" av partiklar innan 'Big Bang' - så, enligt mitt rationella sinne, "I begynelsen var Ordet" - eller Aum (Om) som Hinduerna skulle ha sagt - klingar hyffsat förnuftigt. Då kan vi också göra oss en BILD av detta förlopp.

Ett ord (ljud, läte) har ju, som ni kanske är införstådda med, en mängd energi (som är i vågform), och dessutom - så tillvida det inte rör sig om en sinuston - övertoner - d.v.s. andra frekvenser, alltså andra energivågor. Dessa måste också, i denna analogi såväl som i praktiken, ha existerat på detta Ord (explosion - utlöser ju, som bekant, tryck- /ljudvågor) för att sätta igång den process som senare gav upphov till gasklumpar - och, i ett senare förlopp, även planeter, galaxer m.m.. Anledningen till att jag är övertygad om detta är för att astrofysikerna nu är lika säkra på att denna "rörelse" (utöver den ständigt expanderande explosionen - också kallad 'Big Bang') måste tagit vid omedelbart efter (eller samtidigt) som själva explosionen.

Däremot så återstår ju den där Gud, den "orörde röraren" i den kausala kedjan. För mig, alltså mitt Gudsbegrepp, är att denne är upphovsrättsägaren till den "källkod" - analogt här med kvantfysiken - som konstituerar det vi känner som verkligheten. På samma gång ser jag honom som en del av verket - på samma sätt som JAG finns bevarad i den musik jag komponerar (nu vill jag inte påstå att jag på något sätt är lika minutiöst planerande som Fader Vår) - jag skulle nästan vilja påstå att Gud är sin eget verk, sin egen skapelse. För de som eftersträvar "frälsning" så kan jag nu nämna att finna himmelriket är att LYSSNA till den musik som begynte med det där, allra första, Ordet - Aum - som i sinom tid - via den kausala kedjan (biljardbollarna som stöter i varandra) resulterat i det vi ser idag.

Hermann Hesse har förövrigt skrivit en underbar bok som heter "Siddharta" som tar upp just frälsning ur den synpunkten - späckad till brädden med underskön visdom.

För att avsluta denna plädering så vill jag poängtera att jag inte anser det vara fruktbart att försöka avbilda Gud själv men vi KAN lära känna denne genom dennes, ogreppbart, omfattande kosmiska symfoni - och därefter göra oss just en BILD av denne (dennes inre, inte yttre - vilket jag förövrigt tror att denne saknar-, attribut). Så vad jag säger, i ren svenska, är att vi faktiskt kan göra oss en bild av Gud genom att helt enkelt se denne för vad den är: ALLTING - universum självt blir således den bästa metaforen för Gud, men huruvida vi verkligen HÖR musiken är en annan femma (personligen så anser jag att mänskligt oljud, allt från intellektuella bryderier till industrier, dränker musiken till en sådan grad att den kan vara svår att uppfatta - kanske därför man hör den allra bäst när man ligger tillbakalutad, i HANS HUS, en varm sommardag med en kall öl i handen och bara "lyssnar" till den). Jesus lyssnade, så gjorde Siddharta Gautama också.

Anekdot: Vad gäller "multiversum" så anses ju dessa ligga tätt packade i någon typ av flerdimensionell "limpa", men det påverkar inte på något sätt min redogörelse för mitt Gudsbegrepp - det skulle enbart innebära att vi missar några stråkar, en basun, en kazoo och några ytterligare instrument inte att det skulle vara en annan kompositör eller annan komposition.

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 15 jun 2005 11:15

För att avsluta denna plädering så vill jag poängtera att jag inte anser det vara fruktbart att försöka avbilda Gud själv men vi KAN lära känna denne genom dennes, ogreppbart, omfattande kosmiska symfoni - och därefter göra oss just en BILD av denne (dennes inre, inte yttre - vilket jag förövrigt tror att denne saknar-, attribut). Så vad jag säger, i ren svenska, är att vi faktiskt kan göra oss en bild av Gud genom att helt enkelt se denne för vad den är: ALLTING - universum självt blir således den bästa metaforen för Gud, men huruvida vi verkligen HÖR musiken är en annan femma (personligen så anser jag att mänskligt oljud, allt från intellektuella bryderier till industrier, dränker musiken till en sådan grad att den kan vara svår att uppfatta - kanske därför man hör den allra bäst när man ligger tillbakalutad, i HANS HUS, en varm sommardag med en kall öl i handen och bara "lyssnar" till den). Jesus lyssnade, så gjorde Siddharta Gautama också.

Wow, En plädering som heter duga, minnsan!

För mig återstår bara en enda fråga, och den rör ditt kausalitetsresonemang. Måste "allt" har börjat någongång?
Kan det inte vara så att "allt" alltid (evigt) finns i någon form och "rörelsen" gör att det forsätter finnas och får nya former, nya uttryckssätt?

mvh/ cogito

A friend of ours

Inläggav A friend of ours » 15 jun 2005 13:09

För mig återstår bara en enda fråga, och den rör ditt kausalitetsresonemang. Måste "allt" har börjat någongång?

Nej, men då kan vi bara spekulera - de (astrofysikerna) är inte ense ännu om huruvida universum kommer att expandera i all evighet eller implodera på sig självt (i det senare fallet föreställer jag mig att en "kritisk massa" uppnås och att universum därför exploderar ut igen - en evig cyklisk explosion-implosion, vilket är en ganska vacker och gäckande tanke - som ett kosmiskt pulserande hjärta). Den möjliga implosionen skulle innebära, eftersom universums "lagar" inte kan brytas, att allting som nu sker kommer att ske exakt likadant i en "återkommande" framtid. Vidare betyder det också att detta inte nödvändigtvis behöver vara första gången. Som sagt, det är dock bara spekulationer - dessutom uppstår komplikationer med den "fria viljan" som i detta exempel inte kan existera, vårat medvetande reduceras till en typ av "betraktare" vars enda uppgift blir att ställa sig förnöjsamt till de val som universum gör åt oss (för att på något sätt kompromissa med upplevelsen av en "fri vilja"). Detta fungerar dock analogt med hinduismens syn på just frälsning (ingå Krishnamedvetande), där vi inte befläckas av karman - då vi i detta medvetande inte "befinner" oss i Maya (den slöja, som via våra sinnen och föreställningar, döljer den verkliga existensen).

Tid är, för mig, en måttenhet på rörelse, och jag har svårt att se några bevis för en oändlig rörelse - även 'Big Bang' har ju ett startdatum. Däremot så har du en poäng. Det universum som vi befinner oss i kan ju vara en typ av "eko" från ett annat som i sin tur är ett "eko" på ett annat. Det skulle också kunna förklara upphovet till 'Big Bang', men för mig är det - i dagsläget - allt för abstrakt.

Kan det inte vara så att "allt" alltid (evigt) finns i någon form och "rörelsen" gör att det forsätter finnas och får nya former, nya uttryckssätt?

Är det inte vad universum ser ut att göra kontinuerligt? Explosion, gasklumpar av väte, explosioner där "stjärnor" tänds, mer komplexa atomer, ännu fler explosioner och komplexa atomer, encelligt liv, flercelligt liv, ett sinne, två sinnen, fem sinnen, förmåga att kommunicera och att själv "skapa" eller omforma, informationssamhälle, Star Trek... Jag tycker det, på sätt och vis, är ett bevis för din tes där. Frågan blir dock om detta förlopp kan fortgå i all evighet, och mitt svar måste bli att jag har svårt att föreställa mig det.

Om en regression av universum kommer till stånd (inte av denna process utan snarare av universums geografiska utbredning) och detta cykliska förlopp tar vid så är vi nästan tvugna att anta att det skulle ske på samma sätt (den allra första frågan kan bara ha två möjliga svar "av eller på", "ja eller nej", "1 eller 0", "existera eller icke-existera"). Återigen är detta bara spekulationer, någon premiss skulle ju kunna ändras - vem vet. I den bemärkelsen tycks universum vara evigt, men det blir på sätt och vis en missvisande terminologi anser jag. Cykliskt är nog bättre.

Nu finns ju också den andra varianten. Universum expanderar utåt i all evighet och dör ut, kallnar och slocknar. Eftersom vi nu ser bevis på att universum expanderar allt fortare (som att vakumet i rymden på något sätt besatt en typ av okänd kraft som "drar isär det", inte bara tryckvågen från 'Big Bang' alltså) så finns det ju också all anledning att tro att detta skulle fortgå i all evighet och då har vi fått oss ett evigt universum - i avsaknad på allt liv förvisso. I detta exempell så måste vi finna nya fysiska kvaliteter hos universum för att kunna ponera att det skulle anta "nya utryckssätt". Nu vet vi ju att svarta hål och "Mörk materia" existerar och, någon gång i framtiden, kan agera "dammsugare" men detta resonemang leder då tillbaka till det cykliska universumet.

Jag vet inte om, vare sig, du eller jag blev klokare av mina svar här - vet inte ens om jag svarade på din fråga. Ur en filosofisk synpunkt kan inte dessa svar vara tillräckliga, men det är så långt som vetenskapen kan hjälpa oss på traven.[/quote]

onosendai

Re: Cogito-cognition?

Inläggav onosendai » 24 jun 2005 16:57

kadmos skrev:Bäste Cogito! Tank för din "kuliga"ord-och bildlek till eftermiddagskaffet.
För: det är/var ju en ordlek, nothing more.

* Kadmos Teo-Tes nr 1:

* Kadmos Teo-Tes nr 2:

* Kadmos Teo-Tes nr 3:

* Kadmos/teolog bla (Lunds Universitet)

* Kadmos Teo-Tes nr 2:

Du har faktiskt fullkomligt rätt, men sug på den här en stund.

Det (Gud) (Vi) har faktiskt medvetet gjort detta, annars hade vi inte funnits. Vi är alla pusselbitar av samma Det. Ditt medvetande ihop med alla andra bildar en klar bild av Gud. Kolla mönstret i ditt egna beteende förstår du vad jag menar, då du lätt kan tolka det jag skrivit ytligt.

Men när du pratar om döden, hur tolkar du den? Menar du efter din fysiska död här på jorden?

onosendai

Re: Roligt att träffa er som tänker!

Inläggav onosendai » 24 jun 2005 17:03

Jan skrev:Men är ni en annan del av mig, kanske ?

Om vi alla är en del av Gud så är ni bitar av mig och jag av er. Ja kanske.
Frågan om vem som skapade Gud har sysselsatt tänkare sedan vi först fick en stund över sittande i en grotta efter dagens bestyr, tror jag.

I begynnelsen var Ordet säger judarna i första Mosebok.
Inte så korkat tänkt. Något okroppsligt och opersonligt som vart så köttigt att det kunde skapa resten.
Äckligt svåra tankar som jag slutat brottas med efter en rolig bok som, det måste betonas, jag inte har aktier i, men som hjälper till när man grubblar på Skapelseberättelsen. Det är
Mikael Niemis "Svålhålet" !
Nitton avslutade berättelser som var och en ger oss svaret på en existentiell fråga. Burlesk och rolig men väldigt klok! Har i stort sett botat mig från min dödsskräck och mitt grubblande.
Man fattar inte varifrån grabben fått sin visdom.

Skulle inte förvåna mig om han är en av de änglar som sänts ut för att hjälpa oss med jordelivet !

Det är enklare än så. Finn dig själv och du finner svaret.

Akryon

Re: Gud och gudsbild

Inläggav Akryon » 23 maj 2007 06:13

cogito skrev:Vetenskapen håller sig med en ny term: multiversum.
Den skall beteckna att det finns fler universum än "vårt" universum.
Eller bättre uttryckt: Vår bild av universum måste omprövas till förmån av ett "större" universum. Universum betyder "allt" eller "alltet". Kan det finnas mer än allt? Givetvis inte. Det är vår bild av "allt" som korrigeras, intet alltet.

En populär fråga är: "Om Gud har skapat universum, vem har då skapat Gud?" (he he... ;-)
Lika smart som att fråga vad multiversum är en del av.
Bilden av universum eller bilden av Gud är just en bild.
Den kristne säger: Gud är skaparen!" Också en bild.
Islam säger: "Gud är större!" Allah akbar. Också en bild.
Någon säger: "Gud är störst!" Också en bild.

Gud är allt, helt enkelt, inklusive dig och mig och våra bilder.

Invändning: Om Gud är allt, är det också en bild. Det kan tänkas finnas någon/något som är överrocken till allt.

Visst kan det tänkas. Då börjar vi om från början:

mvh/ cogito

bild, nej för människor kan inte förstå sig på evighet, därför kan vi inte...enkelt logik XD
dessutom så har gud alltid funnits och kommer alltid att göra XD

o att icke

Re: Roligt att träffa er som tänker!

Inläggav o att icke » 25 apr 2011 03:33

Jan skrev:
I begynnelsen var Ordet    säger judarna i första Mosebok.
Inte så korkat tänkt. Något okroppsligt och opersonligt som vart så köttigt att det kunde skapa resten.!

Men det säger judarna inte. Första Mosebok säger "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord". Psaltaren (33:6) säger "Himmelen är gjord genom Herrens ord". Citatet är från första versen i evangeliet enligt Johannes, liksom kommentaren om "köttigt".  Centralt för de kristna.

Fastän det är länge sedan den här diskussionen, vill jag ändå rätta till utsagan, eftersom jag kom in på den vid sökning på google.  Tack för ordet!
inte mycket att säga om mig. Full av frågor...

Återgå till "Religion och andlighet"