Överleva ett koncentrationsläger?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 17 feb 2010 11:47

om vi utgår ifrån den första frågan
om ett starkt psyke finns hos överlevare, så visst säkert

men i en situation som auschwitz tror jag andra faktorer har en väldigt stor betydelse, fast det kanske inte var intressant, men man måste ju ta med det, eller hur

vad jag mena med slump var yttre faktorer, tillfälliga händelser, emotionella utbrott hos nån kapten, dålig mat, etc

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 18 feb 2010 14:41

Jag var isolerad ett helt år från omvärlden i Madura centrala fängelse, jag satt tillsammans med mördare och grova narkotikaförbrytare på A-längan, jag var säker på att jag skulle dö, för jag kunde inte äta maten eller dricka vattnet, och min ambassad var totalt emot mig, ungeför som skogsälvan, och jag kördes två gånger i månaden till en domstol, och ingen advokat ville hjälpa mig, för polisen hade sagt till dem, ...hjälp inte honom, fast domaren frågade mig flera gånger varför jag inte hade någon advokat, ingen ville hjälpa mig, och då visste jag till hundra procent, att ifall jag var död då skulle dom applådera, det var inget skämt, men blodigt allvar, ungefär som en doktor säger till sin patient, att du har cancer och högst en månad kvar att leva, men det som skiljer min situation från judarnas i koncentrationsläger,... tyskarna uppträdda som grymma bödlar, däremot min fängelseledning, chefen, jailor, och ass, jailor kumaresen, dom var nästan som vänner, hjälpte mig att få mat från utsidan, och mineralvatten osv..men den ende som ville hjälpa mig från utsidan var en kvinna som jag hade en kärleks-historia med då jag var 18, jag vet inte hur hon fick reda på att jag satt där, men fångarna var hyggliga, gav mig äpplen, apelsiner, bröd osv. från besökare, även när jag stöter på fångar nu idag känner jag mig glad,

men jag fick dessutom tillfälle att möta al qaeda terrorister, de bjöd in mig till deras lilla  fängelse i fängelset, och där fick jag sitta på en stol, annars satt jag alltid på golvet ett helt år, jag höll en massa föredrag där för fångarna på biblioteket, och en gång höll jag ett föredrag tillsammans med en viktig ledare för al qaeda, vi diskuterade terrorism..jag mötte många intressanta människor där.
Jag har ej läst Antonovsky, men han säger bra saker, .i dina punkter....nu är jag väldigt glad för året på Madurai fängelse, jag skulle inte ha förstått så mycket utan denna existentiella kunskapen  som vistelsen där gav mig,

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Re: Överleva ett koncentrationsläger?

Inläggav Skogsälvan » 18 feb 2010 14:58

haralddavidsson skrev: och min ambassad var totalt emot mig, ungeför som skogsälvan

Hej hallå hoho! Jag håller med dig på en hel del punkter och andra inte. Det betyder inte att jag är totalt emot dig.

Fication
Kontakt:

Re: Överleva ett koncentrationsläger?

Inläggav Fication » 18 feb 2010 20:42

Leany skrev:Hur klarar vissa människor att överleva ett koncentrationsläger psykiskt medan andra bryter ihop och ger upp? Kan man urskilja några likheter mellan de som klarar av sådan extrem påfrestande miljö och de som inte gör det?

http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... 590#101590
Fication skrev:En som var inne på den linjen var Viktor E Frankl som skapade logoterapin, vilket innebär att för klienten finna ett syfte med livet. Att känna att man är på rätt plats och gör rätt sak av rätt anledning. Frankl observerade i koncentrationslägren att de som hade ett syfte överlevde medan de som tyckte allt var meningslöst snabbt dukade under.

Han själv kände att han var tvungen att överleva så han skulle kunna skriva om sin nya logoterapi, alltså terapi på ett existentiellt plan. Den kan ses som en reaktion på de strömningar av existentialism som drog över Europa på 30-talet.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 19 feb 2010 14:54

Jag har lätt för att drabbas av katastroftankar, är nervig som fan. Men! Om det väl händer en katastrof blir jag klart kyligt rationell. Min psykolog säger att det egentligen inte är så konstigt då jag hela tiden är beredd på katastrofen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 feb 2010 16:24

Skogsälvan skrev:Jag har lätt för att drabbas av katastroftankar, är nervig som fan. Men! Om det väl händer en katastrof blir jag klart kyligt rationell. Min psykolog säger att det egentligen inte är så konstigt då jag hela tiden är beredd på katastrofen.

Du lever kanske i den mentala Mumindalen?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 19 feb 2010 18:29

Skogsälvan

Men vad är en katastrof då? Är det att ett kärnvapenkrig bryter ut eller att du tappar 500 kr ute på gatan? Jag tycker Algotezzas svar till dig är visa, därför behöver inte jag svara,

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 19 feb 2010 18:39

Harald,

(Var snäll och säg inget mer nu, algot) Tala om för mig vad Algot säger till mig med kommentaren "Du kanske lever i den mentala Mumindalen". Bra övning för ditt "test".

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 20 feb 2010 00:31

Skogsälvan skrev:Jag har lätt för att drabbas av katastroftankar, är nervig som fan. Men! Om det väl händer en katastrof blir jag klart kyligt rationell. Min psykolog säger att det egentligen inte är så konstigt då jag hela tiden är beredd på katastrofen.

Vet inte om jag blir kylig när det väl händer, men jag brukar ganska ofta tänka worst-case. Och då snackar vi riktiga civilisationen-går-under-scenarier.

Jag har ofta funderat kring extrema situationer, tex hur man skulle reagera på tortyr och krigssituationer. Har alltid fascinerats av krigsfilmer, Den tunna röda linjen är ju en favorit.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 20 feb 2010 09:30

Varför jag berättade att jag suttit i f'ängelse, jag var faktiskt en koncentrations-läger-fånge, jag visste inte varför jag var arresterad, jag fick läsa mitt First Information REPORT, först efter 3 månaders ovisshet i fängelset, och mitt fall som var registrerat emot mig hette DEPORTATION,  och genom de kanaler för information av vad som verkligen hände som upprättades mellan fångarna sades det att jag var utsänd av Indien, ....detta hade polisen som hade hand om min bail-ansökan alltså sagt.. för att jag grälade med alla, så de ville inte ha mig i Indien,men jag fick reda på mer  genom fångarnas kanaler, ....att det var Sai Baba, Brahmins och Romerska kyrkan, som låg bakom mitt fall och då förstod jag varför Stina Vasu, chefen för konsulatet i Madras var totalt emot mig, och vägrade besöka mig under hela min vistelse, för hon var alltså gift med en hög brahmin, så hon var höggradigt involverad i processen att sända mig ut från India, och då fick jag reda på att Tamil människorna här faktiskt hade mer naturlig sympati för mig än svenskarna, för chefen för fängelset, som alltid pratade ärligt och rakt, sade många gånger till mig, att ditt konsulatet är totalt emot dig, de ringer mig varje dag och är negativa emot dig, varför är de emot dig, frågade han, och tittade undrande på mig,  jag vet faktiskt inte, svarade jag, och för egna pengar ordnade han mineralvatten till mig varje dag osv..jag hade inte ett öre ett helt år, men Kumaresen ass. jailor ordnade för egna pengar, så jag kunde köpa te varje dag i fängelset, och fångelsechefen sa til domare som var på tillfälligt besöka, hur kan ni hålla honom här, ni kan inte göra det mer än 3 månader, men detta trycket emot mig kom alltså från de religösa grupperna, men viktor Frankl, som jag läste i Sverige, .... men dessa psykologer missar viktiga punkter, för det första hur överlever jag..det viktigaste är alltså  att försöka förstå sin situation, men det är detsamma för alla människor på alla platser, försök förstå din situation, för varje människa sitter i ett koncentrations-läger, och hon måste fråga sig, vem har byggt mitt fängelse är det jag eller du, och då möter vi Malone och Molly, Beckets figurer, varför är jag inte fri, vem är min förtryckare, och hur ser förtryckar-strukturen egentligen ut? osv...och innan du har varit arresterad, innan du sänds till ett fängelse,...DU ÄR INTE ENS FÖDD..du är bara en potentiell människa, en liten fjärils-larv, en latent personlight, så alla människor som klarar sig från att bli slängda i ett fängelse..klarar sig också från att få en riktigt födelse..de klarar sig så att säga från att leva..för med fängelse är det detsamma som med paradiset, ifall du alltid funnits i paradiset, du har inget medvetande om paradiset, för medvetandet utveckals DIALEKTISKT..först när Adam och Eva kördes ut från Paradiset förstod de vad de förlorat, innan du sätts i fängelse vet du inte vad frihet är..först i arrest vaknar ditt frihetsbehov..och du kan befria dig....osv..

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 20 feb 2010 10:15

Jag skulle vilja hävda, att varje person som går på universitetet, och varje professor på universitetet, speciellt de i social-kunskap, sociologi, psykologi och filosofi saknar totalt ett socialt medvetande, för det är helt omöjligt att få ett sådant medvetande innan de suttit en tid i ett fängelse, för varifrån får de ANTI-TESEN som gör det sociala medvetandet till en realitet, universitetet vad gäller det sociala medvetandet, om de vill undervisa om det, saknar totalt grund för det, därför är det humbug och falskspeleri de sysslar med där.
Men Mahatma Gandhi efter 10 år i fängelse, han hade ett moget socialt medvetande.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 20 feb 2010 19:48

Ett medvetande får du genom att vara avskiljd från det du betraktar, det betyder alltså att vara objektiv, tesen ska vara subjektet och anti-tesen objektet, det menas att ditt medvetande då är subjektet och att det ditt medvetande blir medveten om är objektet, men normalt i samhället är individerna aldrig avskiljda från sin omgivning, de lever alltid i grupp, i familj, i organisation, de är aldrig avskiljda individer annat än när de sätts i fängelse, då är deras subjekt diskvalificerat från att vara i samhället, och först då är de avskiljda från det sociala objektet och kan då skapa sig ett socialt medvetande som är helt objektivt. Det som normalt kallas socialt medvetande är egentligen socialt handlande, och det är någonting annat än medvetande, för ett socialt handlande i olika situationer sker rent mekaniskt, det är inlärt, kalkylerat, intellektuellt, beräknande och sker utifrån instinkter, reflexer, sensationer, medan däremot ett socialt medvetande handlar utifrån sitt eget omdöme, sin urskiljningsförmåga, sina känslor, sin intuition och sin individualitet som är fri från projektioner på objektet

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 20 feb 2010 21:37

Varför satt du i fängelse, Harald? Varför skulle du deporteras, varför ville inte ditt hemland (är det sverige?) ta emot dig? Trollar du?

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

varför religion?

Inläggav Harald Davidsson » 20 feb 2010 23:05

Du läser inte min text, den kanske är tråkig, men det framgår där varför jag satt i fängelse, mitt fall var deportation, jag kunde lämna fängelset när jag ville, om jag var beredd att åka till Sverige, då skulle jag få några veckor och packa, officielt har jag ingen dålig kontakt med Sverige, normal kontakt, jag har svenskt pass och jag kan åka till Sverige när jag vill och nu fick jag nytt pass från Ambassaden, du försöker måla en negativ bild av mig i allt, jag byggde ett litet mini-ashram Garuda Ashram, och Sai Baba, Brahmins präster och kyrkan var emot mig, jag har aldrig haft problem med polisen i mitt liv, men faktiskt försökte dom att ta mitt ashram, så det var också i bilden då de deporterade mig, jag är utlänning, faktiskt kan varje utläning bli utsänd omedelbart från t.ex. Indien. varför måste jag veva om saker, jag har redan sagt detta, och när jag kom ut från fängelset till mitt ashram, det var totalt förstört och allt var stulet av det som fanns där, de första 6 månaderna sov jag i skogen som vilket djur som helst, och försökte bygga upp ashramet igen, för ifall jag hade lämnat mitt ashram och åkt till sverige, då hade Gud lämnat mig, han är allt för mig, jag lever enbart för honom, jag gillar naturen och djuren, fast jag är storstadsmänniska, också människorna i Tamil gillar naturen och djuren,

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 21 feb 2010 00:30

Nej, Harald, du har inte givit någon förklaring till varför du skulle deporteras. Jag försöker inte alls måla en negativ bild av dig, däremot finner jag att du har goda och dåliga sidor, som vi alla andra. Jag tycker att det vore nyttigt för dig att se också, istället för att förkasta de och förgylla andra.

Återgå till "Psykologi"