Gällande dualism

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 01 mar 2010 17:03

Det är brukligt att inte skriva inlägg efter inlägg i ett forum på detta sätt. Det är fel medium för ett sådant användande, helt enkelt. Det uppvisar ett egocentrerat beteende och tar plats från andra användare. Det kan kallas spamming, och "kvalitet" eller inte har inte med saken att göra. På ett forum skriver man ett inlägg och väntar sedan på respons från andra. På sin höjd kan man flika in ett tillägg, men det görs då bäst i det första inlägget. Som moderator/polis så måste man säga ifrån när en användare inte förstår dessa regler som har funktionen att göra ett forum användarvänlig för flertalet.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Gällande dualism

Inläggav Harald Davidsson » 01 mar 2010 19:16

Det är brukligt att inte skriva inlägg efter inlägg i ett forum på detta sätt. Det är fel medium för ett sådant användande, helt enkelt. Det uppvisar ett egocentrerat beteende och tar plats från andra användare. Det kan kallas spamming, och "kvalitet" eller inte har inte med saken att göra. På ett forum skriver man ett inlägg och väntar sedan på respons från andra. På sin höjd kan man flika in ett tillägg, men det görs då bäst i det första inlägget. Som moderator/polis så måste man säga ifrån när en användare inte förstår dessa regler som har funktionen att göra ett forum användarvänlig för flertalet.

Det uppvisar ett egocentrerat beteende, skriver du. Är du psykolog? jag är alltså en egocentrerad människa, ..och nu ska du få möta konsekvenserna av din diagnos,,de andra är alltså icke-egocentrerade, tala om för mig, vad dom då är centrerade kring.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 01 mar 2010 19:26

Harald, allt han säger tyder ju på att han vill se en DIALOG inte en MONOLOG. Jag har satt upp mina kriterium för detta, vilka jag förstått att du läst. Jag pratar alltså gärna med dig under vissa förbehåll; du ska lyssna på mig också....

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Gällande dualism

Inläggav Harald Davidsson » 01 mar 2010 19:59

Susanne, försök nu en gång att använd din hjärna och dina ögon , det är han som inte vill ha en dialog, svarar han på min fråga? nej, för det är han som
projicerar sin vad han kallar egocentricitism på mig, ett bättre ord skulle vara självupptagen, och ljuger han inte då han säger att jag tar plats från andra, är det begränsat utrymme här, Susanne? och i så fall,  kan vi då ta hanom på allvar?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 01 mar 2010 20:14

Jag använder min kapacitet och är inte helt insatt i ditt chakrasystem. Han vill se en dialog på detta forum, jag har hängt här längre än dig, så det är ingen nyhet. Är du villig att kommunicera istället för predika så finns det inget problem.

Det här får mig att tänka på jakten på lodjur.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Gällande dualism

Inläggav Harald Davidsson » 01 mar 2010 20:36

Susanne, sedan starten här, har jag alltid svarat på frågor, jag klipper aldrig av någon människa, den enda jag klippt av var ..nytt namn..jag är den ende här som verkligen för en dialog, detta är sant, men vad du menar är att jag inte låter din MAKT influera mig, för ingen på jorden har makt över mig, och detta upplever du, och Johan som att jag för en monolog, därför att min makt inte tillåter er makt att kunna dominera över mig, och om Johan läser det här, varför kan du inte öppna en huvudrubrik med ...filosofisk brain-storming..att använda ordet brukligt i filosofiska sammanhang går ej hem, nytänkande, udda, annorlunda, innovation osv..men brukligt,..det betyder mekaniskt och det betyder maskin..

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 01 mar 2010 20:41

Sä här är det, Harald: Du har försökt underminera mina, nytt namns och TT:s tankar på ett väldigt ohövligt vis. Lyssnar du kommer du någon vart.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Gällande dualism

Inläggav Harald Davidsson » 01 mar 2010 21:15

Varför skulle jag vilja underminera dina och TTS tankar, dra inte in nytt namn för det kommer från ett annat perspektiv, vet du vad en häxa är?
det är en kvinna som använder sin sexualitet till att manipulera männen, ena stunden lyfter hon upp mannen, andra stunden släpper hon ner honom, men TTS, hon är alltså rädd för sin sexualitet, eftersom jag tänker fortare än ljuset färdas gick mina tankar in i er, och faktiskt fick TT plötsligt kontakt med fjärde chakrat, men på grund av avundsjuka i hennes omgivning drogs hon ner och din ambivalens hindrar dig från att öppna hjärt-chakrat, fast du är nära nu, ..jag befinner mig på den nivån att jag kan känna dina vibrationer tydligt..du är så oerhört rädd för att släppa greppet om ditt gamla liv, men nu har du haft vissa positiva upplevelser, men TT har blivit en iskvinna nu, ....NYTT namn,,,han hatar fadern, därför kommer han alltid att springa efter fadern och kyssa faderns fötter

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 01 mar 2010 23:14

harald,

Jag försöker undvika att sätta ettiketter på människor. Min respons har att göra med hur något framställs; syntesen. I detta fall; i detta medium, i denna kommunikation så uppvisar du ett egocentriskt beteende. (På samma sätt som att bara skriva med versaler innebär att man skriker. Därmed inte sagt att man har den avsikten, eller att man är en skrikig människa). Mitt tips är att du lutar dig tillbaka och tillåter en dialog, och låter dig själv och din kunskap ligga till underlag för diskussionen snarare än att bli så här explicit i en monolog. Det är som sagt fel media för detta och inget jag vill gynna. Jag tror - utifrån min erfarenhet - dessutom inte att du uppnår det du vill uppnå, utan du tappar din potentiella udd. Jag ser då inte enbart till dig, utan även till mottagarna.

Jag svarar dessutom gärna på frågor i mån av tid, men jag brukar aldrig smita.

de andra är alltså icke-egocentrerade, tala om för mig, vad dom då är centrerade kring.

Människor kan i mindre eller högre utsträckning ha en själmedvetenhet belägen nära eller bortom sin egen person. Denna - egentligen självidentitet - vittnar om vad man värnar om. En människa som är bra på att föra en dialog sätter dialogen högre - identifierar sig mer med denna -  än den enriktade information som personen har i sitt eget medvetande. Denna person ser att det som är levande, sker i mötet, och värderar detta högre än sig själv. De "icke.-egocentrerade" användarna av ett forum har således lagt en större portion av sig själva utanför sig själva. En bra liknelse är hur en mor (eller far) efter att ha fått ett barn lever en större del av sitt liv genom barnet, och är också beredda att offra sitt eget liv för barnet. Detta för att självidentifikationen har dragits utåt. Ett annat exempel är hur en blind (och döv) person i mindre utsträckning upplever att han/hon existerar i en punkt bakom ögonen (mellan öronen), och i större utsträckning lever ute i sin kropp och hur den känner rummet omkring sig. Det uppstår en decentralisering.

För att göra mitt eget personliga reflekterande läsbart för andra, och jag hoppas du inte misstycker nu när vi har blivit personliga, så upplever jag det som du har en kamp, och uttalar och "predikar" för andra din egen själskamp. Jag har träffat många människor som på olika sätt varit extrema på ett "andligt" sätt, och det finns en tydlig problematik som yttrar sig i form av en lärarroll, och en vilja att göra saker bättre. Hand i hand med detta brukar då gå att en person har haft väldigt fina upplevelser, av en genuin och i grunden bra karaktär, men att detta sedan har blivit ett minne, och på vägen har strävan att återuppleva dessa minnen blivit en kamp. Denna kamp förläggs sedan på yttervärlden som då både ska frälsas och få skulden för att minnet inte kunde bevaras.

Jag tänker inte ställa någon annan "diagnos" än denna, och du kan ta till dig den eller förkasta den. Vad jag inte tänker göra är att ta ifrån dig dina goda upplevelser, och du behöver inte gentemot mig försvara dig eller försöka övertyga mig om det du talar om. Men nu fäktar du illa och det faller inte i god jord.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 02 mar 2010 01:33

att använda ordet brukligt i filosofiska sammanhang går ej hem, nytänkande, udda, annorlunda, innovation osv..men brukligt,..det betyder mekaniskt och det betyder maskin.

Man kan använda ett sådant ord när man talar om överenskommelser för hur man möts på ett respektfullt och givande sätt. Sedan kan man filosofera fritt. Rent funktionsmässigt så tar det plats på ett forum när man gör nya inlägg hela tiden i en tråd. Denna tråd trycks upp på första plats, och det blir inte överskådligt och man får scrolla mycket. Dessutom så får man inte lust att svara då man upplever det som om personen inte väntar på ett svar, utan just för en monolog. Internet är oändligt stort, men enbart en liten del syns, och där måste man samsas och inte knuffas. Man säger således det man vill ha sagt i så tydligt och lämpligt format som möjligt, och sedan kliver man undan och låter andra komma till tals på samma utrymme. Ett forum är en mötesplats. På en blogg däremot så kan man hävda sig precis hur man vill och utan utrymme för andra (inom lagens gränser). Man får skilja på olika media.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Gällande dualism

Inläggav Harald Davidsson » 02 mar 2010 06:27

Det är du som uppvisar ett egocentriskt beteende, min käre Johan, det är en PROJEKTION från ditt eget känsloliv, och vad har du för utbildning i psykologi, psykoanalys och psykiatri, det är en fullständig kvasi-psykologi du hänfaller åt, det finns inga auktoriserade källor i världen i dag som vill underbygga din teori, ..det du säger....Människor kan i mindre eller högre utsträckning ha en själmedvetenhet belägen nära eller bortom sin egen person....ursäkta mig, men det är faktiskt ett totalt obegripligt påstående..var har du fått detta ifrån?? det är total fantasi..Johan, du lever i en värld som är full av fantasi, jag läste din teori om fält universum..du är en människa som förlorat  kontakten med din egna känslor, ..från början trodde du att du kunde bli objektiv genom att skala bort dina känslor..sen förlorade du kontakten med verkligheten och började bygga upp din fantastiska fantasivärld, där du rättfärdigagör allting genom ord och ord och ord,..jag är en människa i total motsatts till dig, jag lever ett hundraprocentigt verkligt liv i full kontakt med mina känslor, du är en död människa känslomässigt, en maskin en mekanisk varelse, ..visa att du är en man, att du kan ta emot vad jag säger..att du inte går omkring i en kjol,,det första felet du hänfaller åt är att göra allting krångligt, obegripligt, alltså dina liknelser, vem kan förstå dem,,läs främlingen av Camus, det första är språket, du skriver ett löst språk, som saknar fasta och begripliga associationer och det andra med främlingen, huvudpersonen känner att hans känslor är borta, men han går inte som du djupare in i en fantasivärld, han försöker finna delarna av sitt förlorade känsloliv på nytt,...och kom ihåg, att börja psykologisera - och som i ditt fall kvasipsykologiskt - över varför människor engagerar sig i andra, som till exempel i Karl Marx fall..det låter sig inte göras..grunden för sånt är alltid AVUNDSJUKA. för du är avundsjuk på mig, Johan, för att jag kan KÄNNA, och du ska inte vara så säker på ditt filosofiforum..för plötsligt är det ingen som vill skriva där..du ska vara rädd om de som ger sin tid fri till att ventilera vissa ideer i ditt forum..för plötsligt är de borta..alla..och då har du bara kvar din fantasivärld..och var ska du då ta vägen..med dina fantasitankar..

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Gällande dualism

Inläggav Harald Davidsson » 02 mar 2010 06:44

Kom igen nu, Johan, bryt inte kontakten, visa att det är sant att du vill en DIALOG, men kom inte med hot och våld.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Gällande dualism

Inläggav Harald Davidsson » 02 mar 2010 06:58

Min kära lilla skogsälvan, nu har du brytit kontakten igen, du klipper av och klipper av, sedan säger du att jag inte vill en dialog, men är  det inte en projektion från ditt eget inre, skogsälvan, för jag bryter aldrig av, jag kan ta emot hur mycket som helst både av kvinnlig och av manligt, och kom ihåg, att vad som än sägs, i botten finns alltid leken där, alltså FREDEN, vilket betyder att allt kan förlåtas,.

Och din käre vän Avantgardet, är det inte han som brytit kontakten, vägrar dialog, jag är som jag alltid varit i full kontakt med världen.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 02 mar 2010 09:16

Vadå bryter kontakten och klipper av? Jag måste ju sova en stund liksom... Vad är det för tidsskillnad mellan Indien och Sverige?

Och, ja, visst tycker jag att det är tråkigt att Avantgardet valt att lämna oss.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Gällande dualism

Inläggav Harald Davidsson » 02 mar 2010 10:14

Susanne.
4 1/2 timme före här, varför går Avantgardet? har Johan lyssnat på Avantg. kritik, dels avstängning av två medlemmar, dels att allt centreras inte runt mitt ego, men runt PRESTIGE,... och då hoppar de på mig, en fullständigt naturlig, äkta och ren människa, för att slippa städa sina egna rum, förra natten måste du ha känt känslan i hjärtat, men varför är du så rädd, Sverige har byggt upp en helt makaber intellektuell fantasi-värld, finns det någon som kan.. verkligen.. känna i svedala i dag,,,du vet, inskriptionen över ingången till delfi templet..  KÄNN DIG SJÄLV...

Återgå till "Religion och andlighet"