Då Avantgardet lämnade FF dog det kvalitativa.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 13 maj 2010 13:41

Justin ville väll bara hjälpa dig att använda en funktion i FF programmet för att få lite bättre flyt i snacket, kan tyckas..... skriver Marksa

Haralds svar

du pratar till mig som om jag vore en liten bebies, upplever du mig verkligern som en bebies

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 13 maj 2010 15:29

De framstående britiska astronomerna F.D.Kahn och H.P.Palmer inledd sin bok Quasars (Kvasarer), utgiven 1967, med följande uppriktiga uttalande:

"Vi är så gott som fullständigt okunniga i fråga om universums äldsta historia

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 13 maj 2010 15:33

Kan detta vara möjligt? Vetenskapsmännen måste säkert ha någon idé om universums ursprung. Ja, det har de. De har faktiskt tre olika idéer. Dessa kallas allmänt "big-bang teorin" ("den stora skrällen"), "det oföränderliga tillståndets teori" och "pulsationteorin". "Big-bang-teorin" hävdar att universum kom till genom att en enda stor materiaklump exploderade och at universum sedan ständigt utvidgas. "Det oföränderliga tillståndets teori" hävdar att universum alltid har haft sin nuvarande struktur och att materia kontinuerligt nybildas. "Pulsationsteorin" hävdar att universum regelbundet utvidgar sig och drar ihop sig under perioder omfattande flera milliarder år.
Skulle då någon av de andra två teorierna kanske vara mera tillförlitlig? Lägg märke till vad vetenskapsmännen R.M.Harbeck och L.K.Johnson säger om all tre teorierna i sin bok Earth and Space Science (Vetenskapen om jorden och rymden):

"Ingen är bättre än de andra. Du som läser detta kan välja den du bäst tycker om eller förkasta dem alla" (1965, sid. 224).

I själva verket går Första Moseboken mycket längre i sin redogörelse än 1900- och 2000-talets förvirrade teorier. Hur då? Dessa ger sig inte i kast med den viktigaste frågan: Varifrån kom den ursprungliga materien eller materieskapande energin som från början krävdes för att bygga upp universum?

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 13 maj 2010 15:36

Den svenske fysikern Hannes Alfvén vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm påpeker att förespråkarna för big-bang-teorin "yttrar sig mycket dunkelt om vad som hände före big-bang. Ibland talae de om att universum existerat även tidigare ... Men lika ofte får man intrycket av att något 'före' inte existerade". Han framhöll rakt på sak:

"Vi vet inte hur universum 'ursprungligen' uppstått och kanske kan vi aldrig slutgiltigt utröna detta" (Världen - Spegelvärlden, 1966, sid. 11,26).

Användarvisningsbild
seekeroftruth

Inläggav seekeroftruth » 13 maj 2010 16:10

alltså utan Gud vore inte världen... utan världen vore inte Gud.

Haraldavridsson gillar katter... och jag gillar kanariefåglar.

Krokigt är inte rakt... det man inte har kan man inte ge bort.

Att bajsa föregår att gå, detta vet även de små.
må gud skydda dig från allt det onda... och skänka dig allt det goda i överflöd!

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 13 maj 2010 17:01

Fast det flesta astronomer tror väl i dagsläget på Big Bang teorin.

Bakgrundsstrålningen samt en liten variation i denna (som jag tror bevisades på 90 talet) ger stöd Big Bang.

Steady State theory med Hoyle i spetsen (eller varianter av den) är det väl inte så många som tror på i dagsläget. Lite komiskt att den som mest var emot Big Bang teorin, Hoyle, var den som myntade begreppet Big Bang.  

Mängden väte och helium i rymden är skapade på vilket annat sätt via Big Bang?

Varifrån kommer bakgrundsstrålningen?
Fridens Liljor

Justin Case

Re: Då Avantgardet lämnade FF dog det kvalitativa.

Inläggav Justin Case » 13 maj 2010 18:00

haralddavidsson skrev:till haralddavidsson,
När du vill citera vad någon av oss skrivit, klicka på knappen "Citera" i rutan för det inlägg du vill citera. Då blir det sådana lättigenkännliga och för läsningen underlättande citatrutor som du ser att vi andra använder när vi citerar. Det skulle bli mycket lättare och mindre irriterande för oss andra att läsa dina inlägg om du citerade på detta sätt.,skriver Justin.

haralds svar

hoppa över mina inlägg, ifall du upplever dem irriterande, sedan december 2009 VILLE  jag inte skriva mer på FF, det kändes som att kommunicera med patienter på Beckomberga mentala sjukhus, men efter 18 år utan kontakt med svenskan, kände jag plötsligt ett behov av svensk kontakt, jag intalade mig själv att det var viktigt att ha denna svenska kontakt, jag vet inte, jag kanske ljuger för mig själv, att det är nåt löjligt sentiment i det hela, jag la min blogg på is, som fortfarande kan jag se har uppåt 150 visits per dag, men bara 2 procent från sverige, och jag undrar varför jag föddes i Sverige, när jag dels inte känner hemlängtan, men glädje över att slippa vara där och dels varför jag har svenskan som mitt språk, som så få  talar, och jag undrar varför jag känner en total kontaktlöshet med FF, jag vet att jag är RÄTT, jag kommer alltid att vara så här tills jag dör, den enda kontakt jag känner med FF är en halv rad i månanden från skogsälvan, fast med Avant..kände jag en 60 procentig sann dialektisk spänning, med t.ex. kallekula och dig är det kanske en 2 procentig sann dialektisk spänning, det andra 98 procenten är kontaktlöshet,

Du säger att du känner 98 procent kontaktlöshet med mig. Kan det förklaras av att du väljer att bara ta in 2 procent av vad jag skriver? Du hakade upp dig på ordet "irriterande", som utgjorde ca 2 procent av det jag skrev. Resten av det jag skrev sket du fullständigt i, verkar det som. Tacka fan för att du upplever kontaktlöshet när du vägrar ta in vad folk säger till dig. Jävla översittarfasoner.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 13 maj 2010 18:11

:lol: Ja, men Harald har ju uttryckligen sagt att han inte vill bli omtyckt och går på den linjen. Vill du ha kontakt Harald?

Hur som helst, angående trådrubriken. Det är många jag saknar; Kyreus, cogito, Luipa, Angelina... Men den här är till dig, Avant, om du läser http://www.youtube.com/watch?v=UqlJhVpPj_o Tack för allt :)

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 13 maj 2010 18:54

Ja, men Harald har ju uttryckligen sagt att han inte vill bli omtyckt och går på den linjen. Vill du ha kontakt Harald? skriver Skogsälvan

haralds svar

Det är så enkelt, den som ligger med döden höjs till skyarna, han får vänner från när och fjärran, men den som ligger med livet blir utkörd ur all gemenskap.

människan har bara en sann makt, att kunna skjuta upp lustupplevelsen, den som har den makten, alltså makten att avstå makt han lider. Och det är detta lidandet som håller världen på plats, så den inte brakar ihop.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 13 maj 2010 19:04

Förstår ditt resonemang där, men jag förstår fortfarande inte om du vill ha kontakt eller inte. Du ger så dubbla, motstridiga budskap. "En halv rad i månaden" - är det lagom, för mkt, för lite? Jag förstår inte 110 % vad du vill, vet du själv vad du vill?

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 13 maj 2010 19:24

kosmisk bakgrundsstrålning, elektromagnetisk strålning från universum, med våglängd kring 2 mm, som når jorden från alla riktningar. Kosmisk bakgrundsstrålning är ren värmestrålning svarande mot temperaturen 2,725 K. Den upptäcktes 1965 av Arno Penzias och Robert W. Wilson, som fick nobelpriset i fysik 1978. Den förklaras som strålning som blev fri när temperaturen i universum ca 370 000 år efter stora smällen sjunkit till ca 3 000 K, då neutrala atomer uppstod, varefter strålningen kunde röra sig obehindrat.

Men som Newton säger att bakom alla processer i universum finns ett medvetande, vi vill veta vem som skrivit boken, eller hur, Kallekula

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 13 maj 2010 19:47

skogsälvan, detta var det ingen som ville ta upp....

att tillgången till föda begränsade antalet människor .........jag är gräs-ätare, inte kött-ätare, finns det något som tyder på att det funnits en ursprunglig människa som alltid varit gräs-ätare, här i Indien äter de fattiga kött högst två gånger i månaden, de är alltså i huvudsak gräs-ätare, men ifall de hade pengar skulle de äta kött oftare, ,,vi vet just ingenting om vilken typ av mat de åt för cirka 12 000 år sedan, vad somväxte fritt i naturen....och de första människorna, ifall vi kommer från Gorillorna eller någon människo-apliknande art...för det första,,,det måste ha muterats fram både en manlig och en kvinnlig typ inom, säg 40 år, för om det muteras fram en manlig ap-människa, och hur många millioner år skulle det inte ta, och om det inte samtidigt muteras fram en kvinnlig typ, så måste ju den manliga typen dö ut....

det är för mycket för att ta upp en gång det du skrivit, får ta upp det i etapper..

vad jag menar med ...är det ett naturligt urval...det kan ses från olika vinklar...begreppet NATURLIGT är ett smart begrepp, för det omfattar just allting från Gud till helheten...jag vetav egen erfarenhet att Darvins och kanske mest hans efterföljare har gjort bedrägliga generaliseringar...det är möjligt utifrån en koprrekt definition av vad är en fattig, att totalt avsluta Darvins ideer som
exotiska drömmar, från en ..ja, vad var hans motiv

vi kan börja...var människan kött-ätare eller gräs-ätare--

Jag tror de hade någon form av preventivmedel för 7000 år sedan...Eric Neumann menar att de levde i Matriarkat, alltså i grupp-sex..men jag vill inte kalla det för matriarkat och individuellt sex för patriarkat..befolkningsexplosionen kom därför att vissa i gruppen saknade preventiv kontroll..ifall vi antar att de levde i en grupp på 200 människor och att sexualitetern var totalt fri ..det innebär att de aldrig fick känna sexuell svält..och om vi antar att sexueliteten är den egentliga maten, den andliga födan..och om den var totalt fri,,att alla delade med sig...naturligtvis kunde aldrig några fattiga uppstå i gruppen..det är först när sexualiteten begränsas som de fattiga börjar bli en realitet..de rika idag använder sina pengar på lyx-prostitution, som nummer 2 dyra sorters alkohol och som nummer 3 speciella mat-ihopkok.

alltså, skogsölvan, först...det måste finnas en ursprunglig gräs-ätare

och för det andra,,jag vill definiera fattig som en som ej är sexuellt tillfredsställd..men blanda inte in mig, för jag är den lyckligaste människan på jorden..jag har pratat med många fattiga, och de har reagerat enligt Newtons sats, de delar sin sexualitet, ingen ska vara utan..som är sann JÄMLIKHET..

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 13 maj 2010 19:57

Ojovars klart man kan fundera ur ett rent religiöst perspektiv.Om man är intresserad av det.

Ang naturvetenskapen.

Teorin om om kosmisk bargrunds strålning  tog George Gamow, Ralph Alpher och Robert Herman först upp de kunde inte finna empiriska bevis), 20 år senare var det Arno Penzias och Robert W. Wilson som upptäckte den på rent empirisk väg. Fast de var inte ute efter att finna CBR utan det var mer av en slump att så skedde. (historien om att rensa för störande element etc).  

Efter det att kosmisk bakgrundsstrålning empiriskt bevisats fattades det ett litet steg.Det måste funnit en liten variation, i annat fall kunde inte galaxerna bildats. Denna variation upptäcktes 92.

Ähä det är ju bara att läsa på wiki om allt detta.

Ganska kul att läsa om.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 13 maj 2010 20:03

Jag äter inte kött heller, Harald. Förutom fisk vid undantag. Avant var också vegetarian. Hur ser den vegetariska kosten ut i Indien - vad äter du? Vore kul med lite nya recept.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 13 maj 2010 20:04

Varje kropp har ett huvud, vad är huvudet pä bakgrundsstrålningen, vad är den kontrollerande kraftens medvetande, för ingenting kan finnas utan ett medvetande. kallekula.

Återgå till "Psykologi"