men jag ger blommor ibland till min fru... så jag ÄLSKAR gud genom att jag älskar HENNE...

Moderator: Moderatorgruppen
skrev Zokrates...Och hur många gudar och halvgudar återger bilden nuddle?
skrev Zokrates...Knappast sant, en lära om chakran som går ut på att det finns grader som skall erövras mentalt för att i slutändan bli ett. Du ÄR redan ett och det utan denna vidskeplighet.
nuddle skrev:Symbol, av grekiska symbolon - "tecken". En symbol är en representation av en (annan) sak, ett abstrakt begrepp, en idé eller egenskap. - CITAT WIKIPEDIA
jag har faktiskt läst en kurs på Universitet som lärde oss om "Symbolisk Interaktion"
Zokrates skrev:nuddle skrev:Symbol, av grekiska symbolon - "tecken". En symbol är en representation av en (annan) sak, ett abstrakt begrepp, en idé eller egenskap. - CITAT WIKIPEDIA
jag har faktiskt läst en kurs på Universitet som lärde oss om "Symbolisk Interaktion"
Ja, men då visste du väl att Gudinnan "Lakshmis" namn betyder just "symbol".
Algotezza skrev:dokido skrev:Algotezza skrev:dokido skrev:ha ha, ja jävlar, nu får jag fan sluta läsa religionsavdelningen, leder ju ingen vart alls
Har du några egentliga synpunkter också?
/Algotezza
jo men det fungerar ju inte
man kan inte vara logisk vs troende helt enkelt
helkört
Logik betyder att tänka och dra slutsatser utifrån de premisser man utgår från. Gör inte religiösa det också?
Att de utgår från andra premisser än de icke-troende och därför drar andra slutsatser och bygger en annan världsbild är väl en självklarhet?
Vilka premisser utgår du från som utesluter att det finns något slags gudomligt väsen? Förutom att din grundpremiss väl är att Gud inte finns. Självklart blir slutsatsen då att han inte finns. Men finns det mystika upplevelser?
Och den religiöse har som grundpremiss att Gud finns. Inte konstigt de inte kan mötas då, den troende och ateisten.
Utan som vanligt pratar förbi varandra...
/Algotezza
dokido skrev:Algotezza skrev:dokido skrev:Algotezza skrev:dokido skrev:ha ha, ja jävlar, nu får jag fan sluta läsa religionsavdelningen, leder ju ingen vart alls
Har du några egentliga synpunkter också?
/Algotezza
jo men det fungerar ju inte
man kan inte vara logisk vs troende helt enkelt
helkört
Logik betyder att tänka och dra slutsatser utifrån de premisser man utgår från. Gör inte religiösa det också?
Att de utgår från andra premisser än de icke-troende och därför drar andra slutsatser och bygger en annan världsbild är väl en självklarhet?
Vilka premisser utgår du från som utesluter att det finns något slags gudomligt väsen? Förutom att din grundpremiss väl är att Gud inte finns. Självklart blir slutsatsen då att han inte finns. Men finns det mystika upplevelser?
Och den religiöse har som grundpremiss att Gud finns. Inte konstigt de inte kan mötas då, den troende och ateisten.
Utan som vanligt pratar förbi varandra...
/Algotezza
gudar och andra väsen tror jag inte på
angående mystiska upplevelser . tror jag på ovetandet, dvs
jag har själv inte upplevt någon mystik som inte gått att förklara
men ovetandet i sig är mystiskt
om man accepterar ovetandet så inser man att världen är ganska konstig
eller oförklarlig
vilket är inspirerande
så, iofs, rent logiskt sett borde det finnas utrymmer för allt möjligt konstigt
men alla definitioner verkar blåsa bort all mystik
angående logiken - i princip menade jag väl bara att det finns inga logiska bevis för att nån gud skulle finnas
och angående dina 2 definitioner så är väl båda så att logiken inte kan användas
eller?
angående logiken del x - eg menade jag att tro och vetenskap inte kan mötas, verkar inte så roligt att vara teolog antar jag
dokido skrev:angående gudsbegreppet så vet jag inte
jag har aldrig sett någon gud altså tror jag inte det finns någon
ganska enkelt
kanske mer suntförnuft än äkta logik antar jag
mystik är intressant
inte för att jag förstår vad du menar
men jag antar att var och en har sin mystik
dokido skrev:...
angående logiken del x - eg menade jag att tro och vetenskap inte kan mötas, verkar inte så roligt att vara teolog antar jag
The hidden codes show that Plato anticipated the Scientific Revolution 2,000 years before Isaac Newton,
discovering its most important idea -- the book of nature is written in the language of mathematics. The
decoded messages also open up a surprising way to unite science and religion. The awe and beauty we
feel in nature, Plato says, shows that it is divine; discovering the scientific order of nature is getting closer
to God. This could transform today's culture wars between science and religion.
Pho-ku skrev:...
-
Ska, bör vetenskap resp. religion mötas? Jag ser ingen anledning, varför förena tro med en metod? Vad är poängen?
Återgå till "Religion och andlighet"
Användare som besöker denna kategori: 176 och 0 gäster