Vad röstade du på och varför?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

Vad röstade du på och varför?

Inläggav Kallekula » 07 sep 2010 20:24

Så har man då röstat. Det blev Centern till Riksdagen, Miljöpartiet kommunalt och Landsting Centern.

Centern av rationella och emotionella skäl. Var med i CUF när jag var yngre. Bott på landet, men det var det enda parti som hintade om vikten med företagande. Det är väl hugget som stucket i praktiken gällande vad partierna vill och skulle göra för nyföretagandet i Sverige (utom V då) så även det sk rationella var väl mer av ett emotionellt val.

Miljöpartiet eftersom jag suttit med som representant vid politiska möten i en liten  kommun och gillar Miljöpartiet för deras lite anarkistiska flummiga hållning. De kunde på allvar föreslå 20 km/h i centrala delarna av samhället bara för att få oss stressade nutidsmänniskor att varva ned och dessutom värna om miljön. Underbart att se betonghäckarna, sosse och moderater (de är samma skrot och korn i små kommuner) reagera på Miljöpartiets förslag.
Fridens Liljor

matahari

Inläggav matahari » 07 sep 2010 21:48

Jag gjorde som du! Röstade på nazzisterna.
Fast det var inte långt borta att jag i stället röstade på Kommunisterna av emotionella själ.
Å andra sidan tycket jag att moderaterna hade den bästa politiken!  notworthy

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 07 sep 2010 21:57

Tack M. Det är alltid intressant att se vad forumister står politiskt. Det fördjupar bilden av de inlägg som skrivs , främst på denna sida när olika ämnen/idéer/samhällsförändringar som tas upp. Vad kul att du gillade Centern och Miljöpartiet. Vi må kalla dem vad vi vill.

Klart vi ska stå för våra åsikter och de ideologier vi tror på.
Fridens Liljor

matahari

Inläggav matahari » 07 sep 2010 22:09

Tack kalle. Ja käre broder du har helt rätt, vi måste stå för det vi säger och anser oss ha rätt i.
Det fördjupar verkligen våra innersta tankar, ordet är nära tänkta tanken, Ja Centern och Miljöpartiet
är inte så dåliga faktiskt ,tycker de borde ingå allians, miljövänliga kärnkraftverk har alltid vart en ide
jag förespråkat hellre det än kolkraftverk och vindkraftverk, de låter så hemskt mycket om dem.

Tack för din hänsyn för mina åsikter vi får hoppas att alliansen vinner så att vi kan få ordning och reda.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 07 sep 2010 22:26

Förtidsröstade, på Globen utanför McDonalds...
Mona, Mona!!! pga jag vill ha mitt javla socialbidrag, åsså
pga att jag ej fick rösta på Ohly, eftersom han är en jävla landsförrädare,
allt enligt ölpolaren Hazze, som är lite senil och hatar muslimer,
och då fick det bli det kommunistiska partiet i länstings ock kommunalvalet.

Dessutom är en av min närmaste grannar VPK:are,
men jag tycker han är lite dum i huvet, så han fick inte min röst.

RÖSTA MOT KRIG!!!

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 07 sep 2010 23:03

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/han ... 266961.svd
Fan vad gott, utförsäljningshysterin slår inte bara mot ghetton, det drabbar även handlarna, jippi moderaterna, Sveriges i alla tiders bästa landsförrädare! :)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 08 sep 2010 14:37

Varför röstar ni?

Tror ni att det gör en skillnad genom vad ni röstar på? Och inom vilka områden i sådana fall.

Själv gör jag mig min vana trogen och röstar inte. Letar efter någon som kan argumentera om varför jag bör rösta först. Hittills presenteras bara negativa skäl, som att inte SD skall komma in i riksdagen, odemokratiskt, eller att borgarna inte skall förstöra sverige, demokratiskt, eller att såssarna inte kan sköta utrikespolitik.

Men varför man skall rösta på något verkar inte kunna argumenteras för positivt så jag gör som jag brukar helt enkelt.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 08 sep 2010 14:41

J R Auk skrev:Varför röstar ni?

Tror ni att det gör en skillnad genom vad ni röstar på? Och inom vilka områden i sådana fall.

Själv gör jag mig min vana trogen och röstar inte. Letar efter någon som kan argumentera om varför jag bör rösta först. Hittills presenteras bara negativa skäl, som att inte SD skall komma in i riksdagen, odemokratiskt, eller att borgarna inte skall förstöra sverige, demokratiskt, eller att såssarna inte kan sköta utrikespolitik.

Men varför man skall rösta på något verkar inte kunna argumenteras för positivt så jag gör som jag brukar helt enkelt.
Intressant! För egen del tycker jag att det är roligt att rösta.

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 08 sep 2010 14:45

Igår fick jag en stark känsla av att till och med politikerna själva hade gett upp, de har ju insett att de bara är marionetter utan något att säga till om, de som håller i trådarna har verkligen slätat ut skillnaderna politikerna emellan så till den grad att det verkligen inte spelar någon som helst roll vilket parti som sitter på mandaten, de kör samma agenda, säljer ut sverige och tvingar tillbaka svenskarna in i statarsamhället, mössan i hand och håll käft.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 08 sep 2010 14:49

freddemalte skrev:

Vänligen

Fredrik

Jag skulle nog också tycka det om jag tyckte att min röst gav stöd och inte sökte stödja mitt behov av att få vara delaktig samhället, och dess beslut.

Men eftersom tron inte finns där, och ingen kan ta sig an att argumentera för ett positivt värde, så kan jag faktiskt inte. Det är alltså inte en fråga om att ens testa att rösta, jag är helt enkelt oförmögen i denna stund.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 08 sep 2010 14:50

Zokrates skrev:Igår fick jag en stark känsla av att till och med politikerna själva hade gett upp, de har ju insett att de bara är marionetter utan något att säga till om, de som håller i trådarna har verkligen slätat ut skillnaderna politikerna emellan så till den grad att det verkligen inte spelar någon som helst roll vilket parti som sitter på mandaten, de kör samma agenda, säljer ut sverige och tvingar tillbaka svenskarna in i statarsamhället, mössan i hand och håll käft.

Det kallas populism, och alla borde se att det är politikens död.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 08 sep 2010 14:56

J R Auk skrev:
freddemalte skrev:

Vänligen

Fredrik

Jag skulle nog också tycka det om jag tyckte att min röst gav stöd och inte sökte stödja mitt behov av att få vara delaktig samhället, och dess beslut.

Men eftersom tron inte finns där, och ingen kan ta sig an att argumentera för ett positivt värde, så kan jag faktiskt inte. Det är alltså inte en fråga om att ens testa att rösta, jag är helt enkelt oförmögen i denna stund.
Ok, jag tror jag förstår! Ja, för min del ligger inte själva rolighetskänslan i de eventuella värden som skulle vara inbakade i att rösta, utan jag tycker själva aktiviteten som sådan är rolig. Ungefär som att det kan vara roligt att köra bil oavsett mål etc.

Vänligen

Fredrik

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 08 sep 2010 15:20

uff, det är väl inte val än
äh
jag har inte röstat än
o har inte bestämt mig 100%
möjligen 75% , men det kan ändras i sista stund
vet vad jag inte ska rösta på i varje fall
inte:miljöpartiet, sossarna, vänstern, sd, kds, liberalerna eller centern
vad är kvar då... moderaterna och piraterna , he he, vilket pack
kanske ska singla slant

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 08 sep 2010 20:00

freddemalte skrev:  För egen del tycker jag att det är roligt att rösta.
Fredrik

Fredrik, får man fråga vilket parti du tänker rösta på? Vad väljer du?Och varför gör du det?

Sannolikt kommer jag själv att att rösta på: Enhet  

http://www.enhet.se/  

http://www.enhet.se/video/index.htm

Som tvåa kommer miljöpartiet.

På tredje plats Vänsterpartiet.

Jag röstar på Enhet för att de bl a tar med den själsliga eller andliga dimensionen,empatin mellan människor  och lite mer "djuppsykologi" .. Det är helt enkelt den ideologin som verkar stämma bäst med överens med hur jag själv tänker och anser vara rätt. Där det primära inte är fokuseringen på pengarna.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 08 sep 2010 20:33

Cosmic philosopher skrev:
freddemalte skrev:  För egen del tycker jag att det är roligt att rösta.
Fredrik

Fredrik, får man fråga vilket parti du tänker rösta på? Vad väljer du?Och varför gör du det?

Sannolikt kommer jag själv att att rösta på: Enhet  

http://www.enhet.se/  

http://www.enhet.se/video/index.htm

Som tvåa kommer miljöpartiet.

På tredje plats Vänsterpartiet.

Jag röstar på Enhet för att de bl a tar med den själsliga eller andliga dimensionen,empatin mellan människor  och lite mer "djuppsykologi" .. Det är helt enkelt den ideologin som verkar stämma bäst med överens med hur jag själv tänker och anser vara rätt. Där det primära inte är fokuseringen på pengarna.

Hej Cosmic philosopher!

Enhet verkar helt klart (så långt jag har läst om det) vara ett sympatiskt och trevligt parti med goda intentioner. Jag vet dock inte hur de ställer sig till "alla de frågor som också är av vikt i samhället" (orkar inte rada upp dem - men jag antar att du vet vilka jag menar).

För egen del blir det Socialdemokraterna. Anledningen till detta är bl.a. solidaritetstanken och idén om att vi alla samarbetar för ett tryggt och välfungerande samhälle (höga skattar och tämligen välfördelade). Jag erkänner villigt att det finns saker som mycket bra och mycket dåliga i de flesta partier och att det finns de frågor där alla verkar tämligen lika (mer än olika i alla fall). Jag anser inte att det finns något självklart alternativ, men känner dock att det finns några partier som kanske mer fungerar som missnöjespartier etc.

Vad gäller just Sverige och det politiska klimatet här känns det inte som att det blir någon avgörande skillnad oavsett vilket parti eller block som blir det regerande.

Mina åsikter i detta är dock inte hugget i sten.

Vänligen

Fredrik

Återgå till "Politik och samhälle"