Jesu korsfästelse

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 29 aug 2010 17:40

hermit philosopher skrev:Hej Anna Sara,

Jag tror dig smart och säkert har du en hel del nyttigt att bidra med här på forummet. Dock måste jag säga - eftersom du skrivit i tråden tre gånger på raken [och kanske inte känner dig klar ännu?] - att jag, för min del, inte egentligen förstår vad det är du önskar förmedla oss just nu.

Är jag ensam om detta, får du naturligtvis mer än gärna bortse från mitt inlägg; annars kanske det skulle underlätta om du ville uttrycka dig mindre "upproriskt" och mer informativt? Som det är nu, kan jag inte ens avgöra om du är upprörd och i så fall varför och på vem...

Om tråden i sig stör dig, behöver du ju inte känna dig tvingad att delta. Säkert vet du detta mkt väl och just därför undrar jag helhjärtat vad det är du vill ha sagt med alla dina inlägg härovanför?

På återseende!

Jag ville ta livet av mig igår. Bläddra mellan sidorna.

Användarvisningsbild
hermit philosopher
Kontakt:

Inläggav hermit philosopher » 29 aug 2010 18:10

Hmm.
Det låter inte så bra Anna Sara; ledsen att höra. Du har folk att vända dig till?
Tråkigt att döden ska vara en såpass vanlig önskan hos människan.

Hoppas du ändå lyckas avstå från oåterkalliga beslut, så att du ger dig själv chansen att någon dag kanske finna ett mer givande perspektiv.

Kämpa på,
Hermit

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 30 aug 2010 05:08

annars kanske det skulle underlätta om du ville uttrycka dig mindre "upproriskt" och mer informativt? Som det är nu, kan jag inte ens avgöra om du är upprörd och i så fall varför och på vem...

skriver Hermit...om Annas inlägg..

Var mer upprorisk, Anna, mer och mer och mer och mer och

Mr.M

Inläggav Mr.M » 20 sep 2010 01:43

Jag tror på allt... men förnekar mycket.
Jesus blev inte korsfäst, han blev avrättad enligt en större teologisk forskning.
Detta förändrar min syn på det hela. Symbolen korset tappar lite av sin korrekta symbol värde.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 20 sep 2010 12:09

en större teologisk forskning.  skriver mr.M

Du vet att Jesus korsfästelse finns noterad av domstols-skrivarna till Pontus Pilatus
och vad säger du om lejonen i Rom som slet de nykristna jesus-troenden i småbitar
inför fulsatta hus...men var de människor eller kanske var de demoner, alltså publiken,
de som skrek för fulla muggar att Jesus skulle korsfästas, men Barabas frisläppas.
läs Pär Lagerqvists..BARABAS.

Användarvisningsbild
kWee

Re: Jesu korsfästelse

Inläggav kWee » 20 sep 2010 12:19

Cosmic philosopher skrev:1)Vad innebär Jesu korstfästelse för dig? Egna tankar?
2)Hur tolkar du denna händelse? Vad var syftet med Jesu korsfästelse?

1: Ingenting alls, varför skulle det?

2: En till oskyldig som satte livet till för en statsapparats framtåg. För vad jag förstått ansågs Jesus vara en upprorsmakare!? eller?

Mr.M

Inläggav Mr.M » 20 sep 2010 13:50

Harald Davidsson skrev:en större teologisk forskning.  skriver mr.M

Du vet att Jesus korsfästelse finns noterad av domstols-skrivarna till Pontus Pilatus
och vad säger du om lejonen i Rom som slet de nykristna jesus-troenden i småbitar
inför fulsatta hus...men var de människor eller kanske var de demoner, alltså publiken,
de som skrek för fulla muggar att Jesus skulle korsfästas, men Barabas frisläppas.
läs Pär Lagerqvists..BARABAS.

Nej. jag vet inte för jag har inte sett det och det jag ser/hör tolkar jag efter vad jag tror är rätt.

Om Gunnar Samuelsson forskning är korrekt, vilket jag tror,
så är felet baserat på en felbeskrivning/tolkning av ordet avrättning.

Jag har bara läst det abstrakta och lyssnat på ett par på av hans utlåtande om hans egen forskning.

just nu hittade jag bara hans sida på hans universitet:
http://www.lir.gu.se/personal/larare-fo ... amuelsson/

Jag gillar vetenskapen på det viset att den för fram fakta som inte tidigare existerat.
Det förändrar egentligen inte min syn på världen, andlig som vardaglig. Den tillför bara ny fakta.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 20 sep 2010 14:00

Du måste ju kunna visa här på FF, de fakta du påstår dig sitta inne med, inte hänvisa hit och dit, korsfästelse som avrättningsmetod i detta område var mycket vanligt på Jesus tid.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 20 sep 2010 14:06

Harald Davidsson skrev:Du måste ju kunna visa här på FF, de fakta du påstår dig sitta inne med, inte hänvisa hit och dit, korsfästelse som avrättningsmetod i detta område var mycket vanligt på Jesus tid.

Det var ju det jag gjorde, men antagligen läste du inte igenom sidan som jag gav och följde inte hänvisnings länkarna.
Jag kan även ge denna länk till wikipedias:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gunnar_Sam ... 8teolog%29
och hans privata  sida:
http://www.exegetics.org/

Du kan söka på avhandlngens titel via google:
http://www.google.se/search?hl=sv&sourc ... y&gs_rfai=

Mr.M

Inläggav Mr.M » 20 sep 2010 14:18

"korsfästelse som avrättningsmetod"
enligt hans undersökning var inte korsfästelse vanlig på den tiden,
det normala var att man avrättades vid påle eller dylikt och inte ett kors,
eller bara simpelt med vilken metod som helst.

inte hänvisa hit och dit

Personligen tycker jag källtext är oerhört viktigt.

------------------------
citat av hans syn:

Vitt spridda skildringar av Jesus korsfästelse har dåligt stöd i de historiska källorna. Det antika källmaterialet saknar nämligen i stort beskrivningar av korsfästelser. Det visar en avhandling av religionsvetaren Gunnar Samuelsson vid Göteborgs universitet.

En hastig titt i några uppslagsverk, monografier och bibelkommentarer avslöjar en tydlig konsensus när det gäller beskrivningen av vad det var för straff Jesus fick genomlida på Golgata kulle i Jerusalem. Det saknas inte färgstarka beskrivningar av korsfästelser i litteraturen och de levereras av hela spektret av forskare.

– Problemet är bara att färgstarka beskrivningar av korsfästelser saknas i den antika litteraturen, säger Gunnar Samuelsson. Där man förväntar sig finna stödet både för den gängse kunskapen och för de vetenskapliga beskrivningarna är det i stort sett tomt, det finns ingenting.

Avhandlingens 400 sidor bjuder på många av antikens ruskigaste texter och ger många exempel på människans uppfinningsrikedom i hemskheter. Gunnar Samuelsson har gått igenom den tillgängliga antika grekiska, latinska, hebreisk/arameiska litteraturen från Homeros till det första sekelskiftet efter Kristus. Olika upphängningsstraff finns det gott om, men letar man just efter det straff Jesus genomled enligt kyrkans traditioner blir det ytterst lite kvar.

Vad som finns är texter som innehåller en rad termer. Problemet är bara att ingen av dessa termer betyder ”kors” eller ”korsfästa” vilket visas i avhandlingen med all önskvärd tydlighet. Texterna refererar till olika slags upphängningar av olika slags föremål och det som är redskapet för upphängningen.

Gunnar Samuelssons slutsats är att källorna för kunskapen och framställningarna finns någon annanstans än i de antika texterna, som till exempel i kyrkans traditioner och konstnärliga framställningar. Problemet är bara att den absoluta majoriteten av böcker som behandlar korsfästelsestraffet hänvisar till just dessa texter som inte säger det man menar att de säger.

– Därför faller en utmanande stor del av den samtida kunskapen om korsfästelsestraffet och dess termer samman som ett korthus. Vad som är än mer utmanande är att detsamma sker med de flesta utläggningar av Jesu korsfästelse. De nytestamentliga texterna säger inte så mycket som vi tror, säger Gunnar Samuelsson.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 20 sep 2010 14:59

De nytestamentliga texterna säger inte så mycket som vi tror, säger Gunnar Samuelsson. skriver Mr. M.

Det är roligt att du försöker höja nivån på detta halvsovande FF.
för det mesta som skrivs här är små söta kåserier, och den
andliga nivån är ungefär som horoskopens innehåll i dagstidningar.

Hela nya testamentet bygger på en knivskarp symbolism runt korsets
centrum, och då kan man fråga sig varför millionvis av böcker har
skrivits om Jesus och hans kors, är alla dessa människor vilseledda,
vad ville de säga, och vad menar Gunnar med......De nytestamentliga
texterna säger inte så mycket som vi tror...och vad menar han vi tror..

Du Mr. M. skulle rikta en fråga direkt till PÅVEN....lägg korten på bordet.
..var är bevisen för att Jesus hängde på korset..
är alltihopa bara ett ljugeri????

Tack för att du visar din kvalitet genom så många kommentarer.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 20 sep 2010 15:13

Harald Davidsson skrev:Det är roligt att du försöker höja nivån på detta halvsovande FF. för det mesta som skrivs här är små söta kåserier, och den andliga nivån är ungefär som horoskopens innehåll i dagstidningar.
På din "andliga nivå" torde det  väl vara uppenbart (???) att detta forum inte heter "Andlighetsforum" utan "Filosofiforum" vilket då implicerar att det inte med nödvändighet behöver vara någon andlig nivå på diskussionerna här. Om du är missnöjd med den så kallade andliga nivån finns det säkert forum som behandlar andlighet på ett djupare plan än vad medlemmarna på FF gör.

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 20 sep 2010 15:23

Mr.M...

Okej, då tar vi Michelangelos Pieta istället, enligt mitt tycke
är michelangelo en av de största skaparkrafterna i historien
och hans underbara staty, säger mer än 100 korsfästelser, för
Jesus döda kropp i hans moders armar betyder att vänstra
hjärnhalvans makt över den högra D Ö R i sin moders armar,
hon den fantastiska jungfrufödande kvinnan ..och sedan osynligt
uppstår Kristus..den egentliga människan, den sanna människan,
i hans moders famn, såsom den nya makten nu i hans högra
hjärnhalva, som ska styra den vänstra hjärnhalvan och skapa
evigt liv för KRISTUS-MÄNNISKAN.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 20 sep 2010 15:32

På din "andliga nivå" torde det  väl vara uppenbart (???) att detta forum inte heter "Andlighetsforum" utan "Filosofiforum" vilket då implicerar att det inte med nödvändighet behöver vara någon andlig nivå på diskussionerna här. skriver Fredrik

Du får ursäkta mig , men jag kan inte följa din logik i vänstra hjärnhalvan, kvalitet har väl inget med namn att göra, för kvalitet kommer från kvalitet

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 20 sep 2010 15:36

Harald Davidsson skrev:På din "andliga nivå" torde det  väl vara uppenbart (???) att detta forum inte heter "Andlighetsforum" utan "Filosofiforum" vilket då implicerar att det inte med nödvändighet behöver vara någon andlig nivå på diskussionerna här. skriver Fredrik

Du får ursäkta mig , men jag kan inte följa din logik i vänstra hjärnhalvan, kvalitet har väl inget med namn att göra, för kvalitet kommer från kvalitet
Du är ursäktad ;-)

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Återgå till "Religion och andlighet"