SD har kommit in!

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Justin Case

Inläggav Justin Case » 03 okt 2010 01:54

Jörgen skrev:Man kan göra länder hur små som helst.
Man kan hålla borta främlingar från sin by.
Man kan som enskild vägra att ha med andra människor att göra.
Man kan säga mitt land är där jag står, och ingen får närma sig.

Men det är ju en psykos, ett sjukligt beteende.

Vi ska hålla ihop!

Vilka vi?

Vi Européer?
Vi Européer minus Turker & Valloner?
Vi Svenskar?
Vi Svenskar minus de som bott här mindre än 3 generationer?
Vi Byfånar?
Vi Byfånar minus dig där?

Vad menar du med "ska" i "vi ska håll ihop"? Den som vill får väl, om han vill, hålla ihop med andra som vill hålla ihop med honom och med varandra, det ska väl vara upp till var och en? Väl? Så om jag har en täppa någonstans, ska väl jag ha rätt att välja vilka jag vill bjuda in dit? Om du från din täppa en bit bort ser att jag till min täppa bara bjuder in människor med svart hår, kanske du frågar mig varför jag gör så. Jag kanske då svarar att det bara är människor med svart hår jag känner att jag kan lita på. Det kanske är en fobi jag har, vad vet jag, vad vet du, vad vet någon. Men har jag rätt att bjuda in de människor till min täppa som jag vill bjuda in till min täppa, och har jag rätt att förvägra de människor tillträde till min täppa som jag förvägrar tillträde till min täppa? Ja, varför inte? Jag ser kanske att du inte låter vem som helst beträda din täppa. Jag kanske inte kan se något mönster i vilka du släpper in och vilka du inte släpper in. Betyder det att du därmed ska vara mer fri än jag att välja vilka du vill ha på din täppa och vilka du inte vill ha där?

Anta att du och jag slår våra täppor ihop, och att vi så småningom slår ihop vår mark med flera andra människors mark, tills en väldig massa människor tillsamman äger och bebor en ansenlig andel av jorden yta. Ska då fortfarande samma principiella rätt att välja vilka man vill ha på sin mark och inte ha på sin mark gälla som gällde för dig och mig när vi hade varsin täppa? Ja, jag ser inte varför den rätten inte skulle fortsätta gälla, om vi alls hade någon sådan rätt till att börja med. Problemet är då bara hur vi ska göra när vi inte är överens om vilka vi ska släppa in på vår gemensamt ägda mark. Då röstar vi lämpligen. Om valresultatet blir att de flesta av oss vill släppa in x antal människor utifrån, men att 5% av oss vill släppa in mycket färre, t.ex. 0,1x, har då de som vill släppa in x anledning att hetsa upp sig över att 5% av delägarna till deras mark bara vill släppa in 0,1x människor utifrån, och att denna vilja i viss mån kan gå igenom i riksdagen genom politisk kohandel med andra frågor som andra delägare kanske tycker är viktigare? Varför då? Skulle man hetsa upp sig över om jag i den ursprungliga situationen ovan (där du och jag har varsin liten täppa) lyckades få dig att släppa in färre ljushåriga människor på din täppa genom att betala dig för den tjänsten med några skottkärror potatis, och att du gör som vi sagt? Anta att de flesta av de som hetsar upp sig över att vi gör på detta sätt är rika, liksom vi, anta att de äger väldigt mycket mat och andra resurser jämfört med de flesta andra människor i världen, och att de vet att många människor på andra håll i världen svälter och dör i enkla infektionssjukdomar utan att de lyfter ett finger för att rädda dem fastän de enkelt skulle kunna. Anta att både du och jag och de som kritiserar oss för vår lilla "deal" är ungefär lika goda kålsupare allihop när det gäller vår indifferens inför att en massa människor dör av aids i Afrika fastän vi lätt skulle kunna rädda dem. Varför ska då några av oss då hetsa upp sig över att några andra av oss går ytterligare lite längre och vill förvägra ytterligare några människor överlevnad, genom att vägra dem tillträde till vår täppa eller vårt land? Vad är det, mot de många människor vi alla i vilket fall som helst låter svälta ihjäl utan att tänka närmare på det? Om det är omoraliskt att låta bli att rädda människoliv när man kan, är vi alla nästan lika becksvarta själar allihop, vi som bor här i Sverige, såväl invandringskritikerna som invandrarkramarna. Varför förstora upp en knappt skönjbar nyansskillnad mellan två nästan lika becksvarta själar? Och om vi å andra sidan inte är skyldiga att rädda människoliv när vi kan, hur kan man då ha något att invända mot att några av oss vill stänga gränserna till vårt land helt?

Jörgen skrev:Mot vilka är det vi ska hålla ihop?

De som sprider hat och målar upp skräckbilder,
och försöker göra människor rädda, så de känner sig otrygga,
stressade som ett flock får så hundarna kan bestämma?

Ja, så du vill egentligen spränga allt i luften, då skulle du ha det mysigt.

Det är väl snarare sådana som spränger folk i luften som ger upphov till motreaktioner av det slag som SD är?

idi

Inläggav idi » 03 okt 2010 03:58

SD hävdar att deras politik skulle förbättra tillvaron för fler icke-svenskar än vad etablissemangets invandringspolitik gör. Detta genom att SD:s politik är att hjälpa de behövande på plats i sina hemländer, något som skulle möjliggöra räddande av fler människor per krona, vilket möjliggör räddande av fler människor rätt och slätt, eftersom Sverige bara äger en begränsad mängd kronor.

http://www.webfinanser.com/nyheter/1580495/sverigedemokraterna-hycklar-om-sin-bistandspolitik/

Och så var det 1 miljard SD ville sattsa på UNHCR va?

Anta att Ansgard, en passiv medlem i Sverigedemokraterna som i de senaste fem riksdagsvalen röstat på Sverigedemokraterna, skänker 2000 kronor

"Det folkliga stödet för biståndsanslagen har ökat något de senaste åren efter en kraftig nedgång under 1980- och 90-talen, enligt FSI:s mätningar. I den senaste mätningen från 2004 var det 55 procent av väljarna som ansåg att biståndet bör ökas eller att nivån är bra som det är. I årets mätning (2007) har det stödet ökat till 60 procent

Men sverigedemokraternas sympatisörer har en helt avvikande inställning. Endast 2 procent av dem vill öka biståndet, medan hela 77 procent vill ha sänkta anslag."
http://www.dn.se/nyheter/politik/missko ... a-1.617608

SD ger lite pengar till UNHCR, kan sedan kritisera biståndspolitiken, som är lätt att kritisera och svårare att förklara, men inte desto mindre viktig. Hur insatta är SD, deras och övriga väljare i biståndspolitiken?

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 03 okt 2010 09:25

Bra med exponering. Låt skiten träffa fläkten, helt riktigt.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 okt 2010 16:32

http://www.dn.se/debatt/kontroll-over-k ... -1.1181748

http://atlantisinireland.com/DNA/Europeernas_DNA.php

Det kanske skulle bli en kalldusch för Sd anhängarna om de grävde lite djupare, he he!

Justin Case

Inläggav Justin Case » 03 okt 2010 18:37

Statligt bistånd till andra länder är något helt annat än gåvor från privatpersoner till t.ex. Amnesty International. Det idi tar upp är alltså inte alls något svar på mina frågor i anslutning till mitt tankeexperiment om Ansgard och Monika. Vem beter sig minst klandervärt av Ansgard och Monika? Den frågan väntar fortfarande på svar från er som anser SD vara det i särklass hemskaste partiet i riksdagen.

Observera att det inte i verkligheten behöver finnas någon så generös Sverigedemokrat som Ansgard för att mitt tankeexperiment om Ansgard och Monika ska visa det det visar. Det är ett tankeexperiment, det trodde jag framgick. Vad jag vill ha svar på är: om det skulle finnas en sådan Sverigedemokrat som Ansgard, skulle denne Ansgard  vara en sämre människa än Monika, trots att han räddar fler liv än hon? (Plus att jag gärna vill ha svar på de andra frågorna jag ställde också.)

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 03 okt 2010 18:59

justin menade...

...Det kanske är en fobi jag har, vad vet jag, vad vet du, vad vet någon. Men har jag rätt att bjuda in de människor till min täppa som jag vill bjuda in till min täppa, och har jag rätt att förvägra de människor tillträde till min täppa som jag förvägrar tillträde till min täppa? Ja, varför inte? Jag ser kanske att du inte låter vem som helst beträda din täppa. Jag kanske inte kan se något mönster i vilka du släpper in och vilka du inte släpper in. Betyder det att du därmed ska vara mer fri än jag att välja vilka du vill ha på din täppa och vilka du inte vill ha där?

Dina föreställningar känns främmande för mig
- jag uppfattar mig inte som andelsägare i något aktiebolag Sverige.

Jag värnar inte om min plätt, min skiva av landet,
som skulle vara min på bekostnad av en annan.

Jag känner mig inte speciellt hotad av annorlunda människor,
kanske är jag för annorlunda själv för att kunna identifiera mig med
folk som tycker att de är svenskare än andra.

Jag vill kunna resa fritt utan att bli alltför diskrimerad på grund av utseende,
sättet att prata, tänka.

Ingen ska säga till mig: där får du inte gå!

Nu råkar min personlige bakgrund vara sådan att jag är både invandrare och infödd svensk,
en kombination jag förmodligen delar med några hundratusen människor,
och dessutom  kanske rätt knäpp ibland, men jag vill förstås ändå gärna bli behandlad
med ett visst minimum av respekt.

Ingen behöver jubla när jag beträder scenen,
men ingen ska kasta sten heller.

Jag vill inte att min existens eller närvaro ifrågasätts,
och ingen annans rätt till existens och närvaro ska heller
så plumpt ifrågasättas som SD gör.

I min täppa Sverige finns det gott om plats
- den som kommer hit obevåpnad och utan ond uppsåt,
och sen repekterar rikets lagar ska repekteras utan undantag.

- och den som inte gör det, oavsett etnisk bakgrund får väl oskadliggöras för samhället
under användandet av det minst möjliga våldet, och utan hat.

Du upplever att ditt revir är hotad,
men jag delar inte din upplevelse
- mitt revir är nog en bra bit större än ditt,
den heter världen, och det är där jag håller till.

ljushåriga människor på din täppa genom att betala dig för den tjänsten med några skottkärror potatis, och att du gör som vi sagt? Anta att de flesta av de som hetsar upp sig över att vi gör på detta sätt är rika, liksom vi, anta att de äger väldigt mycket mat och andra resurser jämfört med de flesta andra människor i världen, och att de vet att många människor på andra håll i världen svälter och dör i enkla infektionssjukdomar utan att de lyfter ett finger för att rädda dem fastän de enkelt skulle kunna. Anta att både du och jag och de som kritiserar oss för vår lilla "deal" är ungefär lika goda kålsupare allihop när det gäller vår indifferens inför att en massa människor dör av aids i Afrika fastän vi lätt skulle kunna rädda dem. Varför ska då några av oss då hetsa upp sig över att några andra av oss går ytterligare lite längre och vill förvägra ytterligare några människor överlevnad, genom att vägra dem tillträde till vår täppa eller vårt land? Vad är det, mot de många människor vi alla i vilket fall som helst låter svälta ihjäl utan att tänka närmare på det? Om det är omoraliskt att låta bli att rädda människoliv när man kan, är vi alla nästan lika becksvarta själar allihop, vi som bor här i Sverige, såväl invandringskritikerna som invandrarkramarna. Varför förstora upp en knappt skönjbar nyansskillnad mellan två nästan lika becksvarta själar? Och om vi å andra sidan inte är skyldiga att rädda människoliv när vi kan, hur kan man då ha något att invända mot att några av oss vill stänga gränserna till vårt land helt?

Med ljushåriga menar du blonda, blonda människor hittar du i Finland.
- jag är emellertid gråhårig, men det är inte dit fel
- det kan tyckas irrelevant, men gråhåriga människor har faktiskt en hel del gemensamt.
(på beskostnad av icke-gråhiga faktiskt)

No deal, Read my lips.
Vi delar inte på den här kakan du och jag, det är inte våran kaka att dela på,
enbart för att ta del av.

Gammal indianordspråk:
Vi äger inte landet, vi förvaltar den åt våra barn

Ja, sen kom Européerna, de såg plätten,
och sade: hör ni, vi kan ta det där! Vad tycker vi?"

Saxat från en annan tråd:
Om det inte vore för invandrare så skulle det inte bo några människor i Sverige.

Jörgen skrev:
Mot vilka är det vi ska hålla ihop?

De som sprider hat och målar upp skräckbilder,
och försöker göra människor rädda, så de känner sig otrygga,
stressade som ett flock får så hundarna kan bestämma?

Ja, så du vill egentligen spränga allt i luften, då skulle du ha det mysigt.

Det är väl snarare sådana som spränger folk i luften som ger upphov till motreaktioner av det slag som SD är?

De som gillar att spränga saker i luften,
vilka skulle det kunna vara, få se...
Svenskarna på nyårsafton? Nej det menade han inte,
Amerikanerna i Iraq? Nix, världsmästarna i att spränga saker i luften var inte ens med i tråden...
Tyskarna? Nej, de har blivit snälla...

Vänta, jag vet! Muslimerna! De gillar att spränga saker i luften!
Det har jag både hört folk säga och läst någonstans, så de måste det vara sant.
Kristna gillar inte att spränga saker i luften, de är nästan som vi,
och Buddhister har vi ju inte heller haft så stoooooora problem med,
inte heller med hantverkare.

Det är fattige dumma muslimer som bor i dammiga länder med olja i marken
som ligger bakom SD´s framfart - utan de ingen SD
- de skulle fortfarande bara finnas Nationaldemokraterna och BSS.

Tack Justin, jag skulle vara alldeles förvirrad om inte du fanns till hands och vägledde mig.

Heja Justin! Justin ljuset i mitt mörker, stearinljuset!
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 okt 2010 23:37

Jörgen skrev: Jag känner mig inte speciellt hotad av annorlunda människor,

Allt annorlunda är inte bra.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7889080.ab
"I vissa delar av Afrika tror människor att kroppsdelar och hår från en albino ger lycka och rikedom. Häxdoktorer kan därför organisera kidnappningar och mord, och betala stora summor för en lemlästad albino."

http://www.bgf.nu/ij/safr2.html
"I Sydafrika begås 1,6 miljoner våldtäkter per år. 75 000 av gäng och 40 procent på barn under tolv år. Våldtäkterna mot barn och spädbarn ökar (det finns en tro att samlag med oskulder botar aids)."

Jörgen skrev:I min täppa Sverige finns det gott om plats
- den som kommer hit obeväpnad och utan ond uppsåt,

Och vad är din lösning för dem som kommer hit och beväpnar sig och fullständigt skiter i våra lagar och verkligen har ett ont uppsåt?
Jag är bara allmänt nyfiken?

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 04 okt 2010 00:08

Jörgen skrev:

Och vad är din lösning för dem som kommer hit och beväpnar sig och fullständigt skiter i våra lagar och verkligen har ett ont uppsåt?

Sådana illvilliga människor finns nog, svenskar och folk från andra länder.

Det kan röra sig om störda individer, kanske krigstraumatiserade människor,
eller hetsade av krigsprofitörer in i tillfälliga psykoser där de hatar fiender
som målats på deras näthinnor.

Åsså nämnde du bisarra kulter, kannibaler, men glömde zombiesarna, demoner,
huvudlösa sjukdomsspridare, jättemyrorna, slemmiga saker typ näcken
som ska hämnas att tvingats bo under en bro m m,
och att alla dessa nu beväpnar och skiter i lagarna och är på vägen hit allihopa.

Vilken kalas du hittade på! Och det händer på riktigt? Här? Nu?
Och lilla jag ska lösa det Hokus Pokus?
Ungefär som SD redan erbjuder sig att lösa detta problem bättre?

Jag kan nog inte tävla med SD,
om du tar dras budskap på allvar så är du bortom mina ord.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 04 okt 2010 00:14

Jörgen skrev:
Jörgen skrev:

Sådana illvilliga människor finns nog, svenskar och folk från andra länder.

Det kan röra sig om störda individer, kanske krigstraumatiserade människor,
eller hetsade av krigsprofitörer in i tillfälliga psykoser där de hatar fiender
som målats på deras näthinnor.

Åsså nämnde du bisarra kulter, kannibaler, men glömde zombiesarna, demoner,
huvudlösa sjukdomsspridare, jättemyrorna, slemmiga saker typ näcken
som ska hämnas att tvingats bo under en bro m m,
och att alla dessa nu beväpnar och skiter i lagarna och är på vägen hit allihopa.

Vilken kalas du hittade på! Och det händer på riktigt? Här? Nu?
Och lilla jag ska lösa det Hokus Pokus?
Ungefär som SD redan erbjuder sig att lösa detta problem bättre?

Jag kan nog inte tävla med SD,
om du tar dras budskap på allvar så är du bortom mina ord.

Nej, jag försvarar inte SD, men till skillnad från dig använder jag mig inte av en strutsmentalitet och stoppar huvudet i sanden så fort det dyker upp problem, så med andra ord tycker du att Sverige skall göras till en fristad för allehanda människor oavsätt om de är aktiva kannibaler, zombieskapare, maffiaanhängare etc. eller hur, vad som helst är tydligen ok för dig Jörgen, så länge ingen bara kallar dig rasist.

Vi kan ju ställa SD,s lilla röstfiskeri i ankdammen som en kontrast mot detta terroristhotet,
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7892514.ab
http://www.dn.se/nyheter/sverige/darfor ... -1.1181502
http://www.dn.se/nyheter/sverige/magnus ... -1.1181974
http://www.dn.se/nyheter/varlden/bin-la ... -1.1181821
säkerligen påverkar detta en hel del folk till att bli extra vaksamma mot vissa invandrargrupper, men ingen kallar det för rasism när begreppet terrorist så lätt ersätter den smutsiga stämpeln.

Sedan är jag fullt medveten om att de största kriminella organisationerna är internationella, nja snarare mer att likna vid multinationella bolag och då gäller inga gränser i världen, allt är business och de rör sig ohämmat vart de vill, men det är ju dem det och staterna vill faktiskt inte heller hindra dem, för deras chefer sitter ju på samma knarkfester och delar på samma minderåriga traffickingoffer (förmodligen några stackare från ett fd. östblock9. På med en väst, eller ett par originella tatueringar och det är fritt fram.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 04 okt 2010 07:23

Att ej ha sympati med SD´s förestallingar betyder inte att jag vill göra Sverige till fristad för zombies m m,
det är en feltolkning från din sida.
(ej samtycka med SD = främja zombies)
Att bli kallad för rasist skulle vara irriterande, men en sån fobi har jag ej.

En del människor (SD bland annat) har nog tittat på Sagan om Ringen, och tagit historien till sig,
där de mörka själslösa Orcerna i oändliga antal väller över slätten in mot Hobbiternas Land.
(Orcs är så många för att de kläcks från ägg, de bara ser ut som människor)

Som tur är så finns det magi - hjältarna har tillgång till det, de trollar bara bort det onda sen.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 04 okt 2010 07:41

Om terrorhotet som du nämner i Expressen länken så kan jag upplysa dig om
att hotet dokumenterades redan den 27 september:
Jag kommer att njuta när alla kärnvapen faller och förhoppningsvis utrotar det otacksamma Väst, som säljer sin frihet p.g.a. 1945 och "white-guilt".

http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?t=7762&postdays=0&postorder=asc&start=15

Kärnvapen hot alltså, från en muslimhatare.
(Väst är otacksam, det är du det - du har inte varit tillräcklig tacksam,
så nu ska du dödas. Din tacksamhet visar du lämpligen som SD uppvisar - hata muslimen!)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 04 okt 2010 16:55

Jag skall vara helt ärlig mot dig Jörgen, jag har ingen aning om vad SD vill, jag har inte läst eller tagit del av deras partiprogram, allt jag vet är vad andra framför, det är andrahand och tredjehands information.
Det jag däremot är övertygad om är att de vunnit sympatisörer på grund av de andra partiernas underlåtelse att själva presentera rejäla motargument hellre än att bara lägga locket på SD burken.

Morningstar

Inläggav Morningstar » 04 okt 2010 17:12

---.

idi

Inläggav idi » 04 okt 2010 19:56

Det är vänsterfolk som välkomnar invandrarna till Sverige, medan det är rika arbetsgivare, alltså högerfolk, som förväntas välkomna invandrarna till sina arbetsplatser.

"Skillnaden mellan blocken är relativt liten: 59 procent av de borgerliga väljarna instämmer i att invandringen har varit bra för Sverige. Motsvarande siffra bland de rödgröna är 62 procent."  

http://www.rod.se/politikomraden/migration_och_integration/Majoritet-anser-att-invandringen-varit-av-godo/

Svenskt näringsliv analyserar SD :s skuggbudget (det var visst 65 miljoner man ville ge UNHCR inte 1 miljard, nåväl allt är ju väldigt nytt och konstigt och vi får se frammöver liksom):
http://www.tv8.se/angelaeget-med-adaktusson/storbrak-mellan-sd-och-svenskt-naeringsliv

Angående tankeexperimentet... Är det ok om jag helt skippar SD och deras väljare och bara går på ifrågasättande av det som av majoriteten anses ok?

Ansgard röstar då på X som är PI och oerhört kritiska och goa och skänker sen en stor del av sin lön till Amnesty
Den andra tanten röstar på Y, är erhört PK och lallar runt på autopilot, skriker rasist och så!

Justin Case

Inläggav Justin Case » 05 okt 2010 12:53

idi skrev:
Det är vänsterfolk som välkomnar invandrarna till Sverige, medan det är rika arbetsgivare, alltså högerfolk, som förväntas välkomna invandrarna till sina arbetsplatser.

"Skillnaden mellan blocken är relativt liten: 59 procent av de borgerliga väljarna instämmer i att invandringen har varit bra för Sverige. Motsvarande siffra bland de rödgröna är 62 procent."

Jag kan tänka mig att fortsatt stor invandring gynnar den del av högerväljarna som behöver arbetskraft till sina företag och som därför gillar den ökande arbetslöshet som invandringen leder till eftersom arbetslöshet pressar ned arbetarnas löneanspråk och arbetsrättskrav, men att invandringen missgynnar den del av högerväljarna som har det mesta av sin näringsverksamhet utomlands och/eller redan är så rika att de inte behöver mer pengar utan värdesätter högre att känna sig hemma i Sverige, kunna förstå vad folk säger omkring en i allmänna utrymmen, kunna gå relativt trygga från våld, våldtäkter, inbrott m.m., slippa förmögenhetsskatt (som staten kommer att behöva ta ut för att kunna försörja de allt fler invandrare som det inte finns jobb åt) etc.

Jag kan även tänka mig att fortsatt stor invandring gynnar vänsterpolitiker genom att fler kommer att rösta vänster ju fler av de som bor i Sverige som är fattiga (och invandrare är väl generellt fattigare än infödda svenskar), medan invandringen missgynnar de flesta svenskar som inte är rika, alltså de flesta vänsterväljare, genom att de i allt större utsträckning tar jobben från dem, pressar ned lönerna och ger makthavarna förevändningar att bygga vidare på Storebrorssamhället eftersom makthavarna kan hävda att terrorhotet ökar i takt med att islamister tillåts komma över mer och mer av västvärldens pengar så att de kan effektivisera sin verksamhet. De rika svenskarna kan alltid flytta utomlands om Sverige blir för mycket av ett Storebrorssamhälle för deras smak. Att flytta utomlands tar emot mycket mer för de fattiga och lågutbildade svenskarna, det finns nämligen inte så många länder där det är så lätt som i Sverige att klara sig som fattig och arbetslös.

Så när jag tänker efter kanske invandringen drabbar vänster- och högerväljare ungefär lika mycket, något som de siffror du lägger fram också talar för. 59 och 62 procent är förvånansvärt låga siffror med tanke på att 95 procent av svenska folket påstås eller antyds vara kraftigt emot SD:s invandringspolitik. Det vore en häpnadsväckande slump om det råkade vara så att så mycket som 95-62=33 procent av vänsterväljarna och 95-59=36 procent av högerväljarna hade intrycket att invandringen hade exakt lika stor positiv effekt som negativ effekt på Sverige, varken mer eller mindre.

En analogi: det är väldigt osannolikt att det enligt så mycket som 33 procent av svenska folket skulle tyckas finnas exakt lika många invånare med yrke A som invånare med yrke B i Sverige, om yrke A och yrke B är två godtyckligt framslumpade yrken vars antal utövare svenska folket ska uttala sig om proportionerna mellan. Om yrke A har mestadels goda konsekvenser för Sverige och yrke B har mestadels dåliga konsekvenser för Sverige, är det därmed väldigt osannolikt att så mycket som 33 procent av svenska folket skulle råka tro att de sammantagna konsekvenserna av yrkesutövarna A plus yrkesutövarna B är exakt plus minus noll på bra-dålig-skalan. Det är nästan lika osannolikt som att exakt lika många svenskar skulle rösta på ett riksdagsparti som röstar på ett annat ungefär lika stort parti. Min slutsats är att de flesta som i en enkät svarar att de tror att invandringen varken är bra eller dålig i Sverige ljuger. Och enda anledningen för dem att ljuga är rimligen om de egentligen tror att invandringen är mer dålig än bra för Sverige. Förvisso tror kanske många bara att invandringen är endast något mer dålig än bra för Sverige, men likväl innebär detta att en stor del av folkets massiva och kategoriska fördömande av SD:s förslag att minska invandringen är oärligt, ohederligt och hycklande.

Angående tankeexperimentet... Är det ok om jag helt skippar SD och deras väljare och bara går på ifrågasättande av det som av majoriteten anses ok?

Okej och okej, vem är jag att säga att det inte är okej. Men jag ser hellre att du svarar på frågan som den är ställd, snarare än att slingra dig genom att generalisera den.

Ansgard röstar då på X som är PI och oerhört kritiska och goa och skänker sen en stor del av sin lön till Amnesty
Den andra tanten röstar på Y, är erhört PK och lallar runt på autopilot, skriker rasist och så!

Och vad är ditt svar på denna fegt generaliserade version av min fråga?

Återgå till "Politik och samhälle"