Några målningar (Johan Ågren).

Dela med dig av egen litteratur, musik och konst.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 07 okt 2010 11:00

Javisst, asker Jorn, Nolde, Mirro, Kandinsky är alla naivister,  men limjohan är en primitiv gestaltare, mycket personlig,fast kanske inte objektiv.

fast Picassos första bild är som en mörk fängelsehåla,
men den andra bilden som också är naivistisk, är som att komma upp på himlen,
fast här avbildar han de båda hjärnhalvorna,
vi tror alla att han var en bra tjurfäktare, men jag upplever honom
som en mycket rak tänkare också.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 07 okt 2010 17:58

tyckte bilden av lim-johan påminde om x:et
inte så naivt eg
är det inte så att vi pådyvlar autodidakta konstnärer nån sorts primitiv stämpel?
har är äkta dålig
medans en utbildad är låssas dålig
objektiviserar vi inte dessa konstnärer och ställer oss själva på en piedistal ovanför lim johan?

ungefär som du skrev om primitiv konst problemet
eller ulandskonst
som är utbildade
och kanske tom duktigare än oss västerlänningar ;)

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 07 okt 2010 18:13

Bara namnet lim-johan är ju oerhört nedvärderande, i ludvika-trakten fanns det en naiv målare som kallades för björn-jägaren, hans tavlor hängdes på utedassen i sommarstugorna i trakten.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 07 okt 2010 19:58

Harald Davidsson skrev:Bara namnet lim-johan är ju oerhört nedvärderande, i ludvika-trakten fanns det en naiv målare som kallades för björn-jägaren, hans tavlor hängdes på utedassen i sommarstugorna i trakten.

"Men han var mycket självkritisk och bedömde ofta en färdigmålad tavla med orden: "Inget, inget, inget att ha på väggen. Sätt´na på huse, på huse, på huse". När han blev upprörd började han stamma och ta om ord och meningar.

Och på huse kom de hans tavlor, det vill säga på utedassen.

Lim-Johan dog 1944 vid nära 80 års ålder på ett ålderdomshem i Ovanåker. Det var meningen att hans efterlämnade tavlor skulle brännas upp med allt annat "skräp". Men de råkade komma undan och auktionerades småningom bort för ett par kronor till folk som ville ha ett minne av Lim-Johan."

"Lim" har inget med lim att göra utan hans härkomst; Lima.

dokido,

tyckte bilden av lim-johan påminde om x:et
inte så naivt eg
är det inte så att vi pådyvlar autodidakta konstnärer nån sorts primitiv stämpel?
har är äkta dålig
medans en utbildad är låssas dålig
objektiviserar vi inte dessa konstnärer och ställer oss själva på en piedistal ovanför lim johan?

ungefär som du skrev om primitiv konst problemet
eller ulandskonst
som är utbildade
och kanske tom duktigare än oss västerlänningar

lim-johan är ju erkänt duktigare än andra på det han gjort. Frågan är om vi exotiserar honom på samma negativa sätt som vi gjort med andra kulturer; t.ex Afrikansk konst. Tycker ändå att lim-johan arbetat i samma tradition som många andra konstnärer gjort i Sverige; försökt avbilda djur och natur så naturalistiskt som möjligt, i samma anda som barn gör i vår kultur. Han har således levt i samma kultur, men inte utvecklats så långt bort från barnteckningar, men ändå fortsatt och drivit sin konst vidare som vuxen, vilket ger oss något unikt. De flesta vuxna jämför sina egna alster med andras, och ser om det är någon mening att fortsätta måla. Men vissa, som lim-johan slutade inte, utan fortsatte. Jag tycker inte att vi exotiserar lim-johan på samma grova sätt som vi gjort med afrikansk konst. Det grövsta felet med exoticering är att vi inte förmår eller vill se ett konstverk utifrån det perspektiv skaparen hade, utan förtränger det utifrån en egen önskan och behov, och förminskar således både skaparen och konstnären utifrån våra fördomar om andra människor och deras kulturer.

Vi håller för i övrigt på att göra en Jubileumsutställning här på Länsmuseet i Gävle; vi fyller 70år. Det var ju Philibert Humbla, vår fårsta museichef som räddade lim-johans verk från sina öden ute på dassen. Kom in om ni har vägarna förbi. Om man är intresserad av konst så är det värt en resa.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 07 okt 2010 20:08

http://www.grythyttancc.com/gbjornjag.html

Det gick ett program om honom på tv en gång i tiden, det fanns en anknytning med någon som sökte sina rötter som tydligen var släkt med honom, sändes för ett halvår sedan på SVT.

Bodström var det ju som var släkt med honom, fan vad det satt inne.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 07 okt 2010 21:00

jag tycker perspektivet är intressant
tror inte att man nedvärderar medvetet
men det som är intressant är att man till slut biter sig själv i svansen
vad har vi då
när vi objektiviserat oss själva?

eller en annan tanke
tror det var den gode Duerr som skrev
typ
västs dåliga samvete
nåt att blöda för
förr var det arbetarklass, sen u-länder, sen primita folk, sen miljö (förstöringen)

men vad kommer sen
när folk fattar att vi inte kan härska över miljön (vulkaner, solklimat)
att det är miljön som bestämmer
vad ska vi då ömka oss över?
det artificiella kanske, ai, datorer, robotar, vem vet

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 08 okt 2010 05:42

lim-johan är ju erkänt duktigare än andra på det han gjort. Frågan är om vi exotiserar honom på samma negativa sätt som vi gjort med andra kulturer; t.ex Afrikansk konst. Tycker ändå att lim-johan arbetat i samma tradition som många andra konstnärer gjort i Sverige; försökt avbilda djur och natur så naturalistiskt som möjligt, i samma anda som barn gör i vår kultur. Han har således levt i samma kultur, men inte utvecklats så långt bort från barnteckningar, men ändå fortsatt och drivit sin konst vidare som vuxen, vilket ger oss något unikt. De flesta vuxna jämför sina egna alster med andras, och ser om det är någon mening att fortsätta måla. Men vissa, som lim-johan slutade inte, utan fortsatte. Jag tycker inte att vi exotiserar lim-johan på samma grova sätt som vi gjort med afrikansk konst. Det grövsta felet med exoticering är att vi inte förmår eller vill se ett konstverk utifrån det perspektiv skaparen hade, utan förtränger det utifrån en egen önskan och behov, och förminskar således både skaparen och konstnären utifrån våra fördomar om andra människor och deras kulturer.

Vi håller för i övrigt på att göra en Jubileumsutställning här på Länsmuseet i Gävle; vi fyller 70år. Det var ju Philibert Humbla, vår fårsta museichef som räddade lim-johans verk från sina öden ute på dassen. Kom in om ni har vägarna förbi. Om man är intresserad av konst så är det värt en resa.  skriver Johan..

Jag tycker att du inte försöker att förstå mig riktigt, och du tycker väl detsamma om mig, för en sak där det hakar upp sig är omkring begreppet naiv, som du tidigare i din text om konst har en felaktigt uppfattning om objektivt och som din indentent hade sagt att skillnaden mellan naiv målare och naivister är stor, fast du skriver inte att picasso var naivist, för det var han enligt stora konstkritiker..och vad vill jag säga med att lim-johan eller Björnjägaren var primitiva målare, där har vi samma möjlighet till missförstånd, för primitiv har två uttryck alltså outvecklad och fungerar instinktmässigt djuriskt, det är en negativ syn, men den positiva är att primitiv betyder också  mera äkta, mera spontan, mera objektiv i sina värderingar osv..detsamma har begreppet naiv två sidor, det positiva sidan är barnet i oss som representerar det entusiastiska, det nyfikna, det fördomsfria, det fräsha, det äkta, det flexibla osv..den sidan visade picasso upp i sitt nyskapande måleri. och då kommer vi in på vad som är äkta konst, och det kan vi finna överallt, både i afrika och i grottorna i pyreneerna. Och det syns som att mina ideer om äkta konst tenderar att vidröra också det mytologiska skicktet i människan, att det ska finnas en djupare mening i varje målad tavla som kan var till nytta för betraktaren, hon ska inte bara ha en påverkad upplevelse av den tavla hon betraktar som är temporär, som är UTAN VÄRDE, som är som en slags njutning eller äckelupplevelse några sekunder, men äkta konst ska aktivera hjärnans båda halvor ge betraktaren en stark upplevelse av ...alltså VISION...av t.ex. frihet eller befrielse eller ensamhet eller ångest.. därför vill jag inte kalla Dakidos tavlor för äkta konst, det handlar mest om sökandet efter effekter, t.ex. ett speciellt ljus osv..Dakidos tavlor är alltså inte tillräckligt naivistiska, och dina tavlor Johan är mera arkitektur än konst, du är alltså mera arkitet än konstnär, men att finna det mytologiska inslaget i konstnålningar, det krävs ju då en målare som har ett utvecklat inre liv som hon kan projicera på omgivningen som målningar.

alltså vad jag menade med primitiv i limjohans fall, inte att han målar som ett barn, för det gör varken han eller björnjägaren, de målade utan att ha tagit in civilisationen  i sig på ett normalt sätt, de levde mera ociviliserat, inte att de saknade badrum och teve, men i tanken, deras ego var inte organiserat på ett normalt sätt i deras hjärna, de var på något sätt missanpassade människor, kanske mer LUFFARE.och dessa luffare har på något vis hindrat begreppet naiv att få det verkliga svunget i samhället som det skulle ha kunnat fått med en positiv kick av auktoriteter, men skälet till att ordet naiv, som vi ju även måste kalla samuel Becket, Paul Celan, Elliot  osv..ej fått sitt rätta värde i samhället beror på att det kan skapa en a-social människa, alltå en äkta andlig människan, inte en uteliggare som missbrukar alkohol.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 08 okt 2010 06:08

Johan..

ta också ditt missförstånd av det jag säger...att lim-johans namn är nedvärderande, men då säger du att han kommer från Lima..jag vet, men hur ska vi kunna uppfatta lim-johan som en symbol för att detta betyder johan från Lima,,vi läser ju lim-johan och naturligtvis upplever vi att det betyder ett slags HÅN av denna personen, de har gett honom ett löjligt smeknamn, och visst är det sant,, den som gav honom namnet lim-johan fötrsökte därmed att HÅNA honom, Björnjägaren, det var också ett hån-namn..inte jagade han väl björnar..

och förklara vad du menar med exotisk..för både naiv och exotiskt har blivit HÅN-begrepp,,jag vet att folk på FF har hånat mig flera gånger genom att säga exotisk om mig och mina tankar..det menas något som kokar över.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 08 okt 2010 06:12

Johan..

du gillar Modrian..kubismen var ju en anti-konst riktning där konst plötsligt blev arkitektur, där formen i sig blev konst.
Jag mår dåligt av att se kubismens alla statyer, fast målade på duk.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 08 okt 2010 06:20

Jag har medvetet undvikigt att använda mig av Sören Kierkegaards begrepps-analys av vad konst är genom att dela in denna upplevelse i en etisk och en ästetisk Fast då skulle väl äkta konst vara etisk konst och falsk konst då ren underhållning, alltså ästetisk konst

eller äkta konst och manipulativ konst

fast Andy warol med t.ex. sina fotografier av Marelyn Monroe var på något vis en undersökning av vårt seende och då varken äkta eller manipulativ konst, men ren vetenskap, och mycket av den konst som kommit de senaste 50 åren har just varit vetenskapligt inriktad konst

Christian
Kontakt:

Inläggav Christian » 08 nov 2010 05:08

Vad säger Heidegger?

Återgå till "Galleri"