Fundering kring "big bang"

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
whostolethegramo

Inläggav whostolethegramo » 21 okt 2010 21:54

Jag har funderat lite kring big bang, eller universums uppkomst överhuvudtaget.
En sak slog mig.
Om allting uppkom från ingenting, så borde all materia enligt mig vara symmetriskt till universum. Var i processen skedde förändringen som skulle ge allting en obalans? Symmetriskt kanske inte är det rätta ordet men.
Jag vet att(?) de första grundämnena bildades när det blev tillräckligt varmt i processen, men isåfall borde allting också bildas helt symmetriskt, i alla riktningar, eftersom materian uppstod från ingenting. Eftersom det uppstod från ingenting, så finns det heller inte någonting som kan påverka "den stora smällen". Alltså det finns ingenting som kan påverka dess riktning osv osv.

Tolka min "teori" hur ni vill, jag är inte den bästa på att formulera mig.

Betyder detta att det finns en annan exakt likadan jord på precis samma ställe som vår, fast på andra sidan av universum?

Idiotisk teori?

Knäcker den bing bang teorin?

Utveckla gärna min teori eller knäck den totalt.

Reflektera!

Tack för mig.

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Fundering kring "big bang"

Inläggav freddemalte » 22 okt 2010 00:35

whostolethegramo skrev:Jag har funderat lite kring big bang, eller universums uppkomst överhuvudtaget.
En sak slog mig.
Om allting uppkom från ingenting, så borde all materia enligt mig vara symmetriskt till universum. Var i processen skedde förändringen som skulle ge allting en obalans? Symmetriskt kanske inte är det rätta ordet men.
Jag vet att(?) de första grundämnena bildades när det blev tillräckligt varmt i processen, men isåfall borde allting också bildas helt symmetriskt, i alla riktningar, eftersom materian uppstod från ingenting. Eftersom det uppstod från ingenting, så finns det heller inte någonting som kan påverka "den stora smällen". Alltså det finns ingenting som kan påverka dess riktning osv osv.

Tolka min "teori" hur ni vill, jag är inte den bästa på att formulera mig.

Betyder detta att det finns en annan exakt likadan jord på precis samma ställe som vår, fast på andra sidan av universum?

Idiotisk teori?

Knäcker den bing bang teorin?

Utveckla gärna min teori eller knäck den totalt.

Reflektera!

Tack för mig.
Jag upplever din frågeställning som mycket adekvat och intressant, men jag gissar att du "misstar dig" på den punkten att det inte finns en specifik plats i vårt nuvarande universum som BigBang skedde i (ingen särskild koordinat utifrån vilket allt började), utan BigBang skedde överallt i vårt nuvarande universum, och därav blir det inte lika nödvändigt att tänka sig en sådan effekt (dvs att jorden skulle finnas i symmetriskt i alla rumsliga koordinater.

Men det är väl inte en helt omöjligt tanke som du framför - kanske finns det en exakt strukturell symmetri på ett sådant sätt att en identisk kopia av mig (fast spegelvänd) sitter och skriver detta på en minus-koordinat i ett avlägset hörn av universum på motsvarande plats som den plus-koordinat som jag nu sitter på?

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Yoddlet

Big Bang

Inläggav Yoddlet » 22 okt 2010 01:15

Jag har läst en bok på ämnet, heter just "Big Bang" av Simon Singh.

I den berättas om försök att mäta bakgrundsstrålning från utanför jorden (svårigheten är att "störningar" från jorden gör att även de bästa resultat inte är säkra).

Tanken med mätningen är att hitta ett mönster som säger var det finns mer materia/anti-materia/mörk materia/mörk energi.
Den teorin man utgick från var att eftersom singulariteten är stabilt kan inget smälla, alltså måste det vara instabilt från början (ungefär så, säkert grovt förenklat från de ursprungliga forskarna).

Poängen att man fann indikationer på att det var obalans, mörk materia/energi skulle då ha varit ~97 % av universums samlade energi, och det skulle finnas mer materia än antimateria.

Alltså, allting fanns, i ett labilt läge i en singularitet, eftersom det fanns mer av den ena eller den andra, vilket då ledde till big bang när all antimateria kolliderade med all materia i hela universum samtidigt, ett universum som numera är en enda stor obalans av materia-sorter, eller snarare samma obalans är spridd över större yta.

Blir lite fritt från minnet nu, och jag vet inte om jag tror på allting själv  :D
"trots att [...] medvetenheten utgör människosläktets största olycka, så vet jag ju att människan älskar den och inte skulle byta den mot någonting i världen."

Mr.M

Inläggav Mr.M » 22 okt 2010 01:33

jag tror inte att 'ingenting' som vi menar, skapar någonting.
Det finns en kraft i 'ingenting', och då är den ju någonting som påverkar.

men jag fortsätter att använda ordet ingenting, det låter ju mysko och lite roligt.
Detta ingenting växer, och detta ingenting gör att vårat rum expanderar.
ju mer av ingenting desto mer kraft skapar den och ju fortare utvidgas universum.

snart finns det ingen materia kvar, bara ett tomrum av ingenting.
men... vad är detta ingenting...

Inga idéer är idiotiska eller dumma,
tvärtom gillar jag att läsa idéer som din.

en sak som jag tror du kan ha fel är att universums inte skapades när det var varmt nog, utan mer att den skapades när det var kallt nog.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 22 okt 2010 01:46

Jag kan ju komplementära med min senaste ide som jag fick tidigare idag
(jag har haft liknande ideer, men dom börjar ta form nu..)
.

Vårat rum får en ökad energi, när brister detta ingenting ?
kan det hända att detta ingenting är enorma mängder energi som bara ökar och ökar i mängd.

Det som jag ser framför mig är att alla dessa små punkter av ingenting brister samtidigt i hela vårat tomma universum.
vad som skapar detta är just att kraften ökar i förhållande till att vårat rum förlorar massa och motsats energi.

ja visst låter detta skumt, vi existerar runt en massa singularitet just nu.

ja vad vet jag, det var en brainstorming ide.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 22 okt 2010 01:56

Plötsligt verkar ni tycka att det är okej att prata om osynliga och ej mätbara förklaringar till universums uppkomst,
varför inte bara nöja sig med att kalla det för Guds vilja?

Mörk materia förresten, det kallar vetenskapsmännen för ett spöke i naturen. :wink:

Mr.M

Inläggav Mr.M » 22 okt 2010 02:10

Zokrates

Jag har alltid trott på dina ord,
och delar av mina idéer kommer delvis från det du skrivit.

Mörk materia har jag aldrig direkt trott på, vem tror på spöken ??
dom kan ju inte vara riktigt funtade...

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 22 okt 2010 02:54

Ja, nu var det väl mer en analogi det med spöket, men forskarna försöker ju bevisa något som de tror finns, men hittills inte ens kan förklara riktigt vad det är, och detta med mätmetoder som de vet inte fungerar och den praktiska nyttan om det dessutom skulle fungera är lika med noll.

De kanske borde nöja sig med 1 teoretisk modell, som de bara accepterar i brist på bättre metoder, tänk vad många miljarder som kunde sparas in som världen kunde spendera på bättre verkliga behov, som svältande barn t.ex, de finns ju.

SigurdV

Inläggav SigurdV » 03 apr 2013 23:34

whostolethegramo skrev:Om allting uppkom från ingenting

Det var nog tvärtom!
Om det var nåt alls.

Återgå till "Filosofi"