acer2010 skrev:
Ja precis, intellektet kan inte ensamt säga om en tanke är SANN eller OSANN, man måste alltid stämmas av med sitt inre JAG och förankra det där, endast då VET vi om tanken är SANT eller OSANN.
Jag håller med det du skrev, känslor kan aldrig vara fel.
Man kan varken känna fel eller ha fel känslor. De bara ÄR och kommer upp till ytan så att intellektet lägger märke till dem och direkt börjar analysera dem.
Känslorna har dock olika grunder och ursprung.
Negativa känslor har sitt ursprung i en överenskommelse, tro och grund som är baserad på OSANNING.
Positiva känslor har sin ursprung i en överenskommelse, tro och grund som är baserad på SANNNING.
Med sanning menar jag inte intellektuell sanning baserad på kunskap utan som är SANN för ditt INRE, ditt JAG. Avstämt med ditt INRE JAG. Oftast är det intellektet själv som framkallar negativa känslor, genom felaktiga tankar.
Vi behöver inte intellekt för att få SANNA tankar, bara att fånga upp tankar, sortera och fråga det inre JAG:et. Man kommer då KÄNNA om den är SANN eller INTE
Egentligen, utan att mena att jag nu vill vara elak, så är det du skrivit osammanhängande och fullständigt motsägelsefullt, logiskt hänger det inte alls ihop och jag får kämpa för att finna ut hur du har resonerat kring detta.
"Negativa känslor har sitt ursprung i en överenskommelse, tro och grund som är baserad på OSANNING.
Positiva känslor har sin ursprung i en överenskommelse, tro och grund som är baserad på SANNNING."
För att få ihop det du skrev, så måste jag byta ut osanning mot lögner, falskhet, men även lögner är ju sanna, för att förstå varför en lögn är sann så måste man först förstå hur.
En lögn är som utsaga ett falskt påstående, men det falska påståendet som utgör lögnen är en sanning, det är sant att lögnen är osann, därav följer att lögnen som sådan skapar problem som leder till negativa känslor, man upplever sig lurad, detta tillstånd är alltså sant och ställt i kontrast till din utsaga, skulle det då leda till positiva känslor, ja om lögnen fick människan till ökad insikt som ledde till positiva förändringar, men ställt till din andra hypotes,
"Vi behöver inte intellekt för att få SANNA tankar, bara att fånga upp tankar, sortera och fråga det inre JAG:et. Man kommer då KÄNNA om den är SANN eller INTE "
så skulle vi ju aldrig kunna låta oss bli manipulerade.