räddare kan ingen vara

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 01 nov 2010 17:00

Zokrates skrev:Året innan hade de två bilar på gatorna i San Fransisco, strax efter detta filmades slog den stora jordbävningen till,
men fan vad orädda de rör sig i trafiken.
<object width="640" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/NINOxRxze9k?fs=1&amp;hl=sv_SE&amp;rel=0&amp;color1=0x402061&amp;color2=0x9461ca"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/NINOxRxze9k?fs=1&amp;hl=sv_SE&amp;rel=0&amp;color1=0x402061&amp;color2=0x9461ca" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="505"></embed></object>
Oj vilken cool video! Hur tusan har du hittat den? Jag menar alltså - vad har du sökt på? Kan det vara så att allt gick så långsamt på den tiden att det inte var så "farligt" och gå runt där?

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 01 nov 2010 17:30

Jag tycker mig kunna se en ganska stor "intelligens" i rörelsemönstret. De hade helt enkelt en större vana av den där sortens trafik och använder sina sinnen att navigera bättre än de flesta av oss skulle klara av idag.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 01 nov 2010 17:36

Johan Ågren skrev:Jag tycker mig kunna se en ganska stor "intelligens" i rörelsemönstret. De hade helt enkelt en större vana av den där sortens trafik och använder sina sinnen att navigera bättre än de flesta av oss skulle klara av idag.
Ja, precis och så ska man kanske inte glömma att deras fordon var lite mer högljuda än dagens . . .  en spårvagn av idag "smyger" sig ljudlöst på en i en rasande hastighet utan att man hinner blinka - har erfarit detta många gånger när jag bodde i Göteborg ;-)

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 01 nov 2010 17:37

Härlig video i kombination med musiken.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 01 nov 2010 17:59

kort skrev:
dokido skrev:tja, illusioner skapas ju hela tiden i vår hjärna om en verklighet som vi upplever som sann
drömmar är ju exv illusioner som upplevs som sanna då man drömmer
synen tolkar verkligheten, färger etc och ger en bild som vi upplever som sann
ett djur som ser i sv/v skulle ju tolka ett äpple annorlunda exv

jag menar att ordet räddsla kan sättas in i så många meningar och betyda så mycket olika saker
det kan ju vara en fysisk reaktion som upplevs som pinsam eller skräck
det kan ju också vara ett begrepp som används lite hur som hellst
jag är rädd för dig = du har en obehaglig röst, här blir ju begreppet rädd väldigt vitt
detta skapar ju en hel del problem när man diskuterar begreppet

fast vad jag eg tänkte var väl ex snö
där eskimåer har/hade 40 ord för snö, medans vi har bara kanke 5
typ, blötsnö, skare, ...
jag tänkte att räddslo begreppet är så vitt och saknar nyanser
vilket gör det svårt att diskutera

så en sak är ju att fritt associera runt ordet räddsla
en annan att ringa in problemet, eller begränsa sig

men det var bara en tanke

Jag skrev ju att rädsla har med ens värderingar att göra, om det är sant vill jag ha osagt, men om man t.ex. får reda på att man snart troligen kommer att utsättas för stor fysisk smärta, vad för typ av värdering kan i det fallet göra att man inte känner rädsla? Rädsla är väl ofta att man tror att något som man inte vill ska hända kommer hända. Sedan är väl inte rädslan och själva smärtan samma sak, men jag är inte helt säker. Enda möjligheten som jag ser det, att en illusion skulle vara sann är väl om den vore verklig, och en sann illusion är väl en ömsesidig illusion, har jag fel?

jag får heller inte ihop värderingar och rädsla
träning kan förstås bota fobier om det är så du menar

nej, rädsla och smärta är ju inte samma sak
smärta kan ju ge rädsla
eller rädsla för smärta skapar rädsla, hm...

"en illusion skulle vara sann är väl om den vore verklig"

om du sticker dig på en nål så signalerar hjärnan smärta
du upplever nålen som vass eller stickig eller farlig
det är ju verkligt till en viss del, åtminstonde för dig
likväl är ju smärtan en illusion skapad i din hjärna

jag vet inte om ex ovan förklarar tydligare vad jag menar med illusion och sanning

vad är ömsesidig illusion?

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 01 nov 2010 18:05

Trepunktersvändningen halvvägs in i filmen visar på en lite annorlunda mentalitet.

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/STsCo25RKz8?fs=1&amp;hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/STsCo25RKz8?fs=1&amp;hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 01 nov 2010 18:27

Jag brukade vara rädd när jag arbetade med ljussättning 5m upp i luften på en stege. Behöver båda händerna för att justera in spottar, så jag håller inte i mig utan håller ballansen med benen. Ett tag kändes det dumdristigt, men nu är jag van. Antagligen så har vanan fört mig till en osund position. Jag slår antagligen ihjäl mig om jag faller ner. Så visserligen kan man säga att genom att rädslan är borta så kan jag göra jobbet bättre utan sengångarrörelser, men frågan är huruvida det är av godo eller ej. Kanske skulle jag ha sett till att skaffa en saxlyft, men det skulle vara mer tidsödande. Så kanske blir det så att jag förblir en stegakrobat fram till sannolikheten att jag ska ramla ner kommer ifatt mig.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 01 nov 2010 22:41

Johan Ågren skrev:Jag brukade vara rädd när jag arbetade med ljussättning 5m upp i luften på en stege. Behöver båda händerna för att justera in spottar, så jag håller inte i mig utan håller ballansen med benen. Ett tag kändes det dumdristigt, men nu är jag van. Antagligen så har vanan fört mig till en osund position. Jag slår antagligen ihjäl mig om jag faller ner. Så visserligen kan man säga att genom att rädslan är borta så kan jag göra jobbet bättre utan sengångarrörelser, men frågan är huruvida det är av godo eller ej. Kanske skulle jag ha sett till att skaffa en saxlyft, men det skulle vara mer tidsödande. Så kanske blir det så att jag förblir en stegakrobat fram till sannolikheten att jag ska ramla ner kommer ifatt mig.

Oj, kan det bli ett fall på 4-5 meter isåfall?

När jag var 11 år körde jag ut från ett stup på en 4-5 meter på en kälke, nedanför var det en plogad gångbana, berget var sprängt för att bereda plats åt gångbanan nedanför, så bergsväggen gick parallellt med gångbanan och var som en vägg mot denna, lyktstolpen som jag precis missade med sin lysande plastglob var under mig, på väg ut från stupet önskade jag att jag inte hade haft en så hög fart, för då hade jag kanske kunnat få tag i stolpen, det är fantastiskt egentligen hur mycket som hann flyga förbi i tanken, släppa kälken, sitta kvar, ställa mig upp och landa på fötterna, eller kasta mig raklång, jag hann dock aldrig bli rädd.

Så jag valde att sitta kvar på kälken, inte alls smart. Jag gjorde en landning sittande på kälken som krossades, även svanskotan krossades, hjärtat "flög" upp i halsgropen, all luft i lungorna trycktes ut av kompressionen, skallen trycktes ned mot bröstkorgen, när allt stannat satt jag på en krossad kälke, kunde inte hur mycket jag än försökte andas, det gick helt enkelt inte att dra ned luften i lungorna. Jag hann inte heller nu bli rädd, för trots att smärtan nu började krypa fram så var jag helt upptagen med att få igång andningen, det var då jag fick idén att resa mig upp och bara falla framlänges, när jag var 4 år hade jag fått en stor rund klubba i halsen, jag var ensam ute och lekte, det var tvärstopp, då kastade jag mig medvetet framåt och dök i marken, klubban flög ut och jag kunde andas, minnet av den händelsen fick mig att dra slutsatsen att även om nu lungorna var så gott som tomma, så skulle bröstkorgen om den trycktes ihop, efteråt spänna ut sig varpå kanske lungorna skulle få in luft igen samtidigt. Jag uppskattar att jag var utan luft i nästan 2 minuter, men det extra kastet i backen fick igång andningen, sedan kröp jag två kilometer hem och kunde därefter inte sitta på ett par veckor.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 02 nov 2010 04:38

Zokrates skrev:Mänskligheten borde vara mer rädd för olika nanopartiklar, jag ser det som att kunskapen om riskerna är så liten att jag faktiskt är RÄDD för att ytterst allvarliga konsekvenserna en dag inträffar, tänk om viktiga mikroorganismer slås ut, utan dem, inget liv...basen för livet i näringspyramiden kan idag vara allvarligt hotat, å andra sidan kanske det redan är försent, vi har bara inte kopplat in den rätta orsaken ännu. Jippi för DuPont, BASF, Exxon, Monsanto och alla andra företag som villigt förstör vår planet och för varje nytt problem har en ny miljöfarlig lösning som innebär nya affärer, och Jippi AY Ay för våra naiva politiker vars enda bekymmer är hur de skall höja sina arvoden, tragiskt att även deras barn drabbas och jag har lite svårt för att förstå hur de i efterklokhetens kölvatten tänker när den dagen kommer då de måste föra dem i säkerhet, för var skall de gömma sig på en globalt nedsmittad jord?
Undrar om de förhandsbeställt biljetter till mars ännu?

Våra makthavare tänker väl ungefär så här: "alla andra makthavare roffar åt sig; om jag försöker bygga en bra framtid för mina barnbarn blir det på bekostnad av mina möjligheter att roffa åt mig extra hög levnadsstandard för egen del, som mina konkurrenter gör, och då kommer mina konkurrenter att få ett försprång på min bekostnad eftersom de struntar blankt i sina barnbarn; alltså har jag att välja mellan två saker: 1) jag skaffar ett härligt liv åt mig själv och en tveksam framtid åt mina barnbarn eller 2) jag avstår från ett härligt liv själv, och lyckas ändå inte skapa någon bra framtid åt mina barnbarn eftersom alla andra ändå förstör för dem så mycket att jag inte kan laga det. Vi sitter allihop på ett och samma tåg på väg rakt ned i helvetet. Men jag reser i alla fall i första klass!"

kort

Inläggav kort » 02 nov 2010 14:25

dokido skrev:jag får heller inte ihop värderingar och rädsla
Jag menar att om man t.ex. värderar pengar högt så är man rädd att förlora dem. Men är det inte annorlunda med andra typer av värderingar, en moralisk åsikt eller minnet av en vän t.ex. kan man bära med sig inom sig. Pengar ha inget egentligt värde, det symboliserar bara makt vilket inte är en värdering i sig.
dokido skrev:nej, rädsla och smärta är ju inte samma sak
smärta kan ju ge rädsla
Nej det är nog inte samma sak. Men jag undrar om man kan inbilla sig smärta, finns känslor (som ex.v. rädsla) som ej är verkliga? Ibland - beroende på humör - så känner man inte smärtan, trots att man skadat sig, alltså man känner något men det är inte besvärande på något sätt och jag vill därför inte kalla det smärta, är det inte först när man blir rädd och ledsen som man känner smärtan?
dokido skrev:"en illusion skulle vara sann är väl om den vore verklig"
Min slutsats är nog att 'känslor' inte kan vara illusioner men att det man 'tror' kan vara illusioner, kan det stämma?
dokido skrev:vad är ömsesidig illusion?
Om jag tror något om dig och du tror detsamma om dig själv, fastän det inte stämmer, så är det väl en ömsesidig illusion, och vad som gör den verklig är väl att den så att säga är bekräftad, eller, jag är tveksam.

kort

Inläggav kort » 02 nov 2010 17:51

Zokrates skrev:Mänskligheten borde vara mer rädd för olika nanopartiklar, jag ser det som att kunskapen om riskerna är så liten att jag faktiskt är RÄDD för att ytterst allvarliga konsekvenserna en dag inträffar, tänk om viktiga mikroorganismer slås ut, utan dem, inget liv...basen för livet i näringspyramiden kan idag vara allvarligt hotat, å andra sidan kanske det redan är försent, vi har bara inte kopplat in den rätta orsaken ännu. Jippi för DuPont, BASF, Exxon, Monsanto och alla andra företag som villigt förstör vår planet och för varje nytt problem har en ny miljöfarlig lösning som innebär nya affärer, och Jippi AY Ay för våra naiva politiker vars enda bekymmer är hur de skall höja sina arvoden, tragiskt att även deras barn drabbas och jag har lite svårt för att förstå hur de i efterklokhetens kölvatten tänker när den dagen kommer då de måste föra dem i säkerhet, för var skall de gömma sig på en globalt nedsmittad jord?
Undrar om de förhandsbeställt biljetter till mars ännu?
Det illustrerar väldigt väl att människor kanske egentligen inte är rädda för vad de borde vara rädda för. Ironiskt det hade varit om världen gick under av någon fullt naturlig orsak medan alla istället var rädda för spöken de sett på tv. Det ligger också något i att ju otroligare något låter, desto troligare blir det, under förutsättning att vi vet något om det. Helst skall det vara något som spelar på vår känsla av rädsla, men det får inte var något som helt rubbar vår trygghet, vi måste delvis ha det under kontroll.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 02 nov 2010 18:06

kort skrev:
dokido skrev:jag får heller inte ihop värderingar och rädsla
Jag menar att om man t.ex. värderar pengar högt så är man rädd att förlora dem. Men är det inte annorlunda med andra typer av värderingar, en moralisk åsikt eller minnet av en vän t.ex. kan man bära med sig inom sig. Pengar ha inget egentligt värde, det symboliserar bara makt vilket inte är en värdering i sig.
dokido skrev:nej, rädsla och smärta är ju inte samma sak
smärta kan ju ge rädsla
Nej det är nog inte samma sak. Men jag undrar om man kan inbilla sig smärta, finns känslor (som ex.v. rädsla) som ej är verkliga? Ibland - beroende på humör - så känner man inte smärtan, trots att man skadat sig, alltså man känner något men det är inte besvärande på något sätt och jag vill därför inte kalla det smärta, är det inte först när man blir rädd och ledsen som man känner smärtan?
dokido skrev:"en illusion skulle vara sann är väl om den vore verklig"
Min slutsats är nog att 'känslor' inte kan vara illusioner men att det man 'tror' kan vara illusioner, kan det stämma?
dokido skrev:vad är ömsesidig illusion?
Om jag tror något om dig och du tror detsamma om dig själv, fastän det inte stämmer, så är det väl en ömsesidig illusion, och vad som gör den verklig är väl att den så att säga är bekräftad, eller, jag är tveksam.

tror jag besvarar det som intresserar mig mest här...(min käpphäst)
nämligen om känslor kan vara illusioner

jag tycker ju det i högsta grad
men för mig är all perception illusion
men min upplevelse är ju att det är sant i stundens hetta kanske
tills nån påstår att det är en illusion och då förstår jag att det är en illusion
men jag upplever väl det inte som en illusion förstås

kemiska och fysiska reaktioner skapar en verklighetsbild
som vi upplever som sann
ett rött äpples rödhet är olika våglängder som träffar våra synapser
och skapar en bild av verkligheten
den stämmer väl rätt bra, men eg är det illusioner
inget man kan lite på som nån absolut sanning el dyl

jag ser känslor också som percetion förstås

kort

Inläggav kort » 02 nov 2010 22:05

dokido skrev:tror jag besvarar det som intresserar mig mest här...(min käpphäst)
nämligen om känslor kan vara illusioner

jag tycker ju det i högsta grad
men för mig är all perception illusion
men min upplevelse är ju att det är sant i stundens hetta kanske
tills nån påstår att det är en illusion och då förstår jag att det är en illusion
men jag upplever väl det inte som en illusion förstås

kemiska och fysiska reaktioner skapar en verklighetsbild
som vi upplever som sann
ett rött äpples rödhet är olika våglängder som träffar våra synapser
och skapar en bild av verkligheten
den stämmer väl rätt bra, men eg är det illusioner
inget man kan lite på som nån absolut sanning el dyl

jag ser känslor också som percetion förstås
Ja det du skriver övertygar mig delvis, det verkar inte vara så enkelt, på wikipedia står bl.a. följande angående illusion:

"En illusion är en falsk uppfattning av verkligheten på grund av flertydiga sinnesintryck."

"Illusion kan också handla om uppfattning om hur vi kan veta att någon existerar eller att ens världen existera detta är vanligt inom filosofi, existentialismen."

Det sista citatet är ju lite felskrivet men man förtår vad som menas och det säger samma som du. Om man tittar på det första citatet, alltså det verkar som om man inte kan ha en illusion om ett ensidigt sinnesintryck, att det är när man med trons (vilket jag ansåg kunde vara illusion) hjälp kopplar samman två intryck och försöker skapa en helhet av det. Jag förstår nu hur du menar, väldigt roligt att komma fram till något. Exempel på ett ensidigt sinnesintryck kan ju vara att lampan tänds i ett tidigare mörkt rum, jag har ganska svårt att få den uppfattningen till en illusion, snarare en hallucination, men jag är inte säker, vad tror du? Nu blandade jag visst ihop orden 'entydig' och 'ensidig'. Men det måste finnas något grundläggande som sinnena kan uppfatta utan att det kan vara en illusion, jag menar typ en förändring av något slag.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 03 nov 2010 18:10

Jag ska försöka återkomma, är lite stressad.

Jo du har rätt, den första definitionen har jag inte tänkt på. Den kanske eg. är den vanligaste som folk tänker på. Kanske därför jag aldrig får nån respons på mina idéer?

Min idé ligger väl närmare den andra, filosofiska. Problemet där är att diskuterar man det med en filosof så är man körd, de slänger sig med en massa filosofiska historiebegrepp tills man är helt väck.

Jag har väl ett naturvenskapligt och konsthistoriskt perspektiv som min utgångspunkt. Jag har läst lite filosofi men begreppen rör ihop sig för mig där.

kort

Inläggav kort » 04 nov 2010 00:39

Detta verkar djupt och jag vet inte om man bör botanisera i det. :)  

Jag tror att 'känna' är när stimuli bearbetas av erfarenhet och att 'tro' tvärt om är när erfarenhet påverkas av stimuli. Detta passar bra med de två olika citaten, det beror på hur man formulerar det.

Går det att avgöra om något är illusion eller inte.

Återgå till "Tankar och känslor"