finns det några bevis att allt är ett?
Moderator: Moderatorgruppen
finns det några bevis att allt är ett?
jag har baserat hela mitt liv den senaste tiden på denna premiss, nämligen att allt skulle vara ETT
men finns det några bevis för detta?
jag har inte försökt bevisa detta för mig själv utan bara valt att tro på det, men går detta att bevisa?
jag har inte försökt bevisa detta för mig själv utan bara valt att tro på det, men går detta att bevisa?
Visst är det så. Allt är ett i det ultimata perpektivet.
Men att basera sitt liv på detta torde vara svårt. För 10 minuter sedan lämnade min fru och son mig för att resa hem till andra sidan Jorden...Och jag bara känner hur enheten slits itu. En tillfällig sorg efter en intensiv och nära vecka.
Men att se att vi alla här på Jorden delar samma liv, är att se enheten. Att se hur naturen, djuren far illa när vi bryter den tanken är att se hur viktigt det är att i praktiken agera som om allt är ett.
Ur ett andligt perpektiv så synes det mig som om enhetstanken blir större och större ju djupare man upplever sig själv och sin gud. Det matriella och andliga är återspeglingar av samma ursprung.
Men att bevisa detta....nej det är jag inte man till.
Men att basera sitt liv på detta torde vara svårt. För 10 minuter sedan lämnade min fru och son mig för att resa hem till andra sidan Jorden...Och jag bara känner hur enheten slits itu. En tillfällig sorg efter en intensiv och nära vecka.
Men att se att vi alla här på Jorden delar samma liv, är att se enheten. Att se hur naturen, djuren far illa när vi bryter den tanken är att se hur viktigt det är att i praktiken agera som om allt är ett.
Ur ett andligt perpektiv så synes det mig som om enhetstanken blir större och större ju djupare man upplever sig själv och sin gud. Det matriella och andliga är återspeglingar av samma ursprung.
Men att bevisa detta....nej det är jag inte man till.
Varje dag är en resa.
- freddemalte
Re: finns det några bevis att allt är ett?
Hej nuddlenuddle skrev:jag har baserat hela mitt liv den senaste tiden på denna premiss, nämligen att allt skulle vara ETT
Om allt är ETT, har det då ett egenvärde i sig? Eller varför är det viktigt? Vad avser du med ETT? (ETT = enhet?, struktur?, komplex?) Om du fick reda på att allt var X där X är annat än ETT (jag avser då självklart inte talet 1 utan ETT = helhet) . . . vad skulle det då innebära?
Vänligen
Fredirk
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
Jack fick slå upp ordet axiom...wikilänk
Jo, om man inta godtar vissa grundsatser utan bevis,
vad ska man annars bygga sina tankekonstruktioner på?
saxat...
Med det menas visst, att parallella linjer aldrig möts eller så.
Om vi tillämpar mitt bevis om alla tings envärde, så följer vi Gurgelsk logik.
Om vi inte gödkänner beviset så följer vi icke-Gurgelsk logik, som jag nog inte förstår mig riktigt på.
Enligt mig så är mitt bevis matematisk; den påstar bara att 1 = 1.
Till motbevis!
saxat...
Givet en rät linje och en punkt som ligger utanför linjen, kan man dra en
och endast en rät linje som går genom punkten och är parallell med linjen.
Om man anammar detta påstående får man euklidisk geometri, om man förkastar det får man
icke-euklidisk geometri.
Om vi inte gödkänner beviset så följer vi icke-Gurgelsk logik, som jag nog inte förstår mig riktigt på.
Till motbevis!
freddemalte skrev:Hej nuddlenuddle skrev:jag har baserat hela mitt liv den senaste tiden på denna premiss, nämligen att allt skulle vara ETT
Om allt är ETT, har det då ett egenvärde i sig? Eller varför är det viktigt? Vad avser du med ETT? (ETT = enhet?, struktur?, komplex?) Om du fick reda på att allt var X där X är annat än ETT (jag avser då självklart inte talet 1 utan ETT = helhet) . . . vad skulle det då innebära?
Vänligen
Fredirk
Alltså jag baserar min världsbild på att vi alla är förenade och ifall jag skadar någon annan oskyldig så skadar jag mig själv, alltså ifall jag inte följer utilirarism tex så skadar jag bara mig själv...
Att allt är ETT innebär att du och jag och djuren är en och samma sak men att vi upplever oss själva som något säreget. Detta trodde Spinoza och Einstein också på.
vad skulle det ha för effekt ifall vi alla INTE var förenade? ifall vi alla var seperata medvetanden kanske som är helt oberoende utav varandra? som inte har någon att svara inför? ja då måste jag ju tänka om och agera HELT annorlunda..
Jörgen skrev:Jack fick slå upp ordet axiom...wikilänk
saxat...Givet en rät linje och en punkt som ligger utanför linjen, kan man dra en
och endast en rät linje som går genom punkten och är parallell med linjen.
Om man anammar detta påstående får man euklidisk geometri, om man förkastar det får man
icke-euklidisk geometri.
Till motbevis!
men tänk om du och jag är HELT seperata medvetande som inte svarar för varandras agerande, men att vi i denna värld UPPLEVER oss tillsammans och att dina handlingar påverkar mig, ungefär som att vi alla skulle sitta i SAMMA BÅT, men att vi ändå alla är olika personer..
om detta stämmer innebär det att jag kan göra precis vad jag vill utan vidare konsekvenser uttöver de som andra tillfogar mig, det vill säga ifall jag slår någon kanske de slår mig tillbaks osv..
men enligt min tro är det så att ifall jag slår någon oskyldig, oberoende ifall de slår mig eller ej, så kommer jag själv ta skada utav det, eftersom allt är förenat och egentligen ETT
- freddemalte
Eftersom du med största anledning aldrig kommer att få reda på hur det ligger till så behöver det ju inte heller påverka hur du agerar, det viktigaste är väl hur du tror att det ligger till och agerar därefter?nuddle skrev:freddemalte skrev:Hej nuddlenuddle skrev:jag har baserat hela mitt liv den senaste tiden på denna premiss, nämligen att allt skulle vara ETT
Vänligen
Fredirk
Alltså jag baserar min världsbild på att vi alla är förenade och ifall jag skadar någon annan oskyldig så skadar jag mig själv, alltså ifall jag inte följer utilirarism tex så skadar jag bara mig själv...
Att allt är ETT innebär att du och jag och djuren är en och samma sak men att vi upplever oss själva som något säreget. Detta trodde Spinoza och Einstein också på.
vad skulle det ha för effekt ifall vi alla INTE var förenade? ifall vi alla var seperata medvetanden kanske som är helt oberoende utav varandra? som inte har någon att svara inför? ja då måste jag ju tänka om och agera HELT annorlunda..
För mig spelar det i sak ingen roll om vi är ETT eller separata fenomen i världen, jag bryr mig lika mycket om andra människor och djur oavsett detta - varför ska jag bara bry mig mer om andra om de råkar vara ETT med mig?
Vänligen
Fredrik
freddemalte skrev:Eftersom du med största anledning aldrig kommer att få reda på hur det ligger till så behöver det ju inte heller påverka hur du agerar, det viktigaste är väl hur du tror att det ligger till och agerar därefter?nuddle skrev:freddemalte skrev:Hej nuddlenuddle skrev:jag har baserat hela mitt liv den senaste tiden på denna premiss, nämligen att allt skulle vara ETT
Vänligen
Fredirk
För mig spelar det i sak ingen roll om vi är ETT eller separata fenomen i världen, jag bryr mig lika mycket om andra människor och djur oavsett detta - varför ska jag bara bry mig om andra om de råkar vara ETT med mig?
Vänligen
Fredrik
ja det är en bra fråga, varför skall vi vara snälla mot andra om vi INTE måste??
eller är du bara SNÄLL utan anledning, och vad innebär detta? finns det verkligen saker som saknar ORSAK?
- freddemalte
Det jag skriver är att det för mig inte spelar någon roll om alla människor, djur, träd och buskar är ETT eller inte. Jag behandlar människor, djur, träd och buskar så bra jag kan oavsett.nuddle skrev:freddemalte skrev:Eftersom du med största anledning aldrig kommer att få reda på hur det ligger till så behöver det ju inte heller påverka hur du agerar, det viktigaste är väl hur du tror att det ligger till och agerar därefter?nuddle skrev:freddemalte skrev:Hej nuddlenuddle skrev:jag har baserat hela mitt liv den senaste tiden på denna premiss, nämligen att allt skulle vara ETT
Vänligen
Fredirk
För mig spelar det i sak ingen roll om vi är ETT eller separata fenomen i världen, jag bryr mig lika mycket om andra människor och djur oavsett detta - varför ska jag bara bry mig om andra om de råkar vara ETT med mig?
Vänligen
Fredrik
ja det är en bra fråga, varför skall vi vara snälla mot andra om vi INTE måste??
eller är du bara SNÄLL utan anledning, och vad innebär detta? finns det verkligen saker som saknar ORSAK?
Vänligen
Fredrik
Det jag skriver är att det för mig inte spelar någon roll om alla människor, djur, träd och buskar är ETT eller inte. Jag behandlar människor, djur, träd och buskar så bra jag kan oavsett.
Vänligen
Fredrik
Jo, jag förstår detta Fredrik, och detta är fint av dig
men varför gör du DETTA, har du ingen som helst anledning till att du beter dig på detta sätt??
Vänligen
Fredrik
Jo, jag förstår detta Fredrik, och detta är fint av dig
men varför gör du DETTA, har du ingen som helst anledning till att du beter dig på detta sätt??
- Johan Ågren
- Administratör
Läste en bok för en eon sedan som hette "Ett" skriven av Richard Bach. Det var en varm, enkel, lite andlig bok, men som hade ett intressant innehåll.
Introduction:
Do parallel worlds really exist? What if they do?
What if.... there's some way we could cross time beyond space, and meet our alternate selves, the ones who are yet to be and the ones who already are?
What if space-time is a giant cosmic book?
Ours to turn and read, skip a chapter, indulge in the other... from each taking what resonates with us.
What if I could reach to Who I Already Was and Who Still is Somewhere perhaps existing in some parallel dimension floating alongside this?
What if... the me I will be, already exists, alive and glowing and is reaching out to me this very moment as I write this, type it out; cheering me on, hugging me, applauding me, telling me it's okay?
What if there are infinite expressions of -- I, Me?
What if these infinite expressions of my consciousness are even grander than I ever imagined or have ever known?
What if... every idea there could ever be, already IS?
And I - I just have to tune into it?
One is a delicious exploration of these What Ifs? These and Some More!
The ideas, the learnings, the experiences all build up a crescendo for the grand culmination of it all at the end; where everything somehow seems to tie in together. What is the end? Ahh! Well! Why don't you read it for yourself!?! -- J.S.
* * *
"In this novel, a follow-up to Bridge, Richard and Leslie are flying in their seaplane towards L.A., when all of a sudden there is a flash of light, and they are over the ocean, with no land in sight. They decide to set themselves down on the water until they can figure out what is going on. As they get closer to the water, they notice a pattern underneath, like underwater roads. It turns out that these underwater roads are the paths of their lives (each squiggling alone, running parallel, then meeting). They can land the seaplane anywhere on the paths, and be thrown to that point in time, to see the Richards and Leslies of the past... and future. Even more, they find that there are an endless number of branches to these paths; an infinite number of pasts that they didn't choose, and they are able to visit these too, to see how things might have been had they made other decisions. Richard and Leslie try to talk to their past selves, to change their decisions, finally realizing that even if they change that Richard and Leslie, somewhere else, there are another Richard and Leslie making the other decisions, branching off into alternate pasts."
Introduction:
Do parallel worlds really exist? What if they do?
What if.... there's some way we could cross time beyond space, and meet our alternate selves, the ones who are yet to be and the ones who already are?
What if space-time is a giant cosmic book?
Ours to turn and read, skip a chapter, indulge in the other... from each taking what resonates with us.
What if I could reach to Who I Already Was and Who Still is Somewhere perhaps existing in some parallel dimension floating alongside this?
What if... the me I will be, already exists, alive and glowing and is reaching out to me this very moment as I write this, type it out; cheering me on, hugging me, applauding me, telling me it's okay?
What if there are infinite expressions of -- I, Me?
What if these infinite expressions of my consciousness are even grander than I ever imagined or have ever known?
What if... every idea there could ever be, already IS?
And I - I just have to tune into it?
One is a delicious exploration of these What Ifs? These and Some More!
The ideas, the learnings, the experiences all build up a crescendo for the grand culmination of it all at the end; where everything somehow seems to tie in together. What is the end? Ahh! Well! Why don't you read it for yourself!?! -- J.S.
* * *
"In this novel, a follow-up to Bridge, Richard and Leslie are flying in their seaplane towards L.A., when all of a sudden there is a flash of light, and they are over the ocean, with no land in sight. They decide to set themselves down on the water until they can figure out what is going on. As they get closer to the water, they notice a pattern underneath, like underwater roads. It turns out that these underwater roads are the paths of their lives (each squiggling alone, running parallel, then meeting). They can land the seaplane anywhere on the paths, and be thrown to that point in time, to see the Richards and Leslies of the past... and future. Even more, they find that there are an endless number of branches to these paths; an infinite number of pasts that they didn't choose, and they are able to visit these too, to see how things might have been had they made other decisions. Richard and Leslie try to talk to their past selves, to change their decisions, finally realizing that even if they change that Richard and Leslie, somewhere else, there are another Richard and Leslie making the other decisions, branching off into alternate pasts."
tack Johan
det verkar vara en kul bok
jag tror själv att allt som kan hända redan hänt, vilket innebär att framtiden och dåtiden är klart
att vi kan resa med vårt medvetande i framtiden och dåtiden, men att detta inte påverkar framtiden eller dåtiden,
då det redan är klart ifall vi ska resa eller ej..
jag tror också på en oändlig mängd olika världar, som också alla är klara redan, en av dem är denna värld vi lever i nu
det verkar vara en kul bok
jag tror själv att allt som kan hända redan hänt, vilket innebär att framtiden och dåtiden är klart
att vi kan resa med vårt medvetande i framtiden och dåtiden, men att detta inte påverkar framtiden eller dåtiden,
då det redan är klart ifall vi ska resa eller ej..
jag tror också på en oändlig mängd olika världar, som också alla är klara redan, en av dem är denna värld vi lever i nu