Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 16 nov 2010 21:25

Jag tänker på att jag har svårt att finna entusiasm för min utbildning. Jag trivdes med att vara enkelt vårdbiträde, nu utbildar jag mig till ssk, kanske inte lika mycket min grej...

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 16 nov 2010 21:54

rekoj skrev:På yoghurtpaketet står det att det ska slängas i pappersförpackningar trots att överdelen är gjord av plast, hm. Enligt samma logik får du nog slänga osthyveln i metall då.

Logiken är nog den att det är lätt att filtrera ut plastdetaljer ur pappersmassan, men inte lika lätt att filtrera ut pappret i "plastmassan".

I övrigt så är det bra att plocka isär sammansatta prylar i dess olika beståndsdelar (för att sedan vid återvinningen stå och se på hur din noggrannhet är en piss i nilen i återvinningsmisären). Bäst är nog att plocka sönder allt i sina beståndsdelar och ha ett lager hemma som du kan gå till när du vill bygga mojänger, som Pettson.

Pugel

Inläggav Pugel » 06 dec 2010 17:10

tänk om du sku va kung i kina
då sku du va kung över människor du ha födtts omkring
de sku va som att va kung över högstadiet
kung över en massa dumhuvun

tänk på jesus
han e kung över alla människor
han e kungen av dumhuvuna
överkungen av dumhuvuna

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 06 dec 2010 18:48

Inget särskilt. Men jag önskar jag gjorde det. På nåt trevligt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Kamomilla

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Kamomilla » 02 jan 2011 19:47

tobiias skrev:Berätta.

Jag tänker på att jag nu skall göra mitt första inlägg här i forumet och jag vet inte riktigt hur det fungerar. :?
Får se vad det blir det här nu... jag tänker att det här kanske blir ett konstigt inlägg.
Det ser ut att vara ett intressant forum då jag har läst lite här och där redan och jag "tänker på" att jag kanske passar in här. Skall i alla fall pröva ett tag.

Hej hej alla

mrsspace

Inläggav mrsspace » 03 jan 2011 02:31

Jag tänker på..;

..om det finns någon motsvarighet eller motsats till svarta hål i universum. Eller om det finns olika "tunnlar" i universum, som tar en mellan olika världar och dimensioner och tidsrymder. [Kan man säga "-rymder"?]

..hur pass annorlunda världen skulle sett ut nu, om någon hade byggt en tidsmaskin [utan energiåtgång i åtanke] och använt den, och ändrat på någonting som har hänt. Eller om någon helt enkelt hade handlat på ett annorlunda sett, då. Och hur stor "handlingsgrad" det krävs för att det skall bli en avgörande skillnad i framtiden.

..om det någonsin kommer vara möjligt för oss att kunna ta oss till ett annat solsystem. Och isånafall, hur det skulle se ut där.

..samt att det är ganska svårt att skriva ner sina tankar. Särskilt när inte orden räcker till.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 03 jan 2011 14:08

Är det inte mycket märkligheter som händer nu?

Tusentals döda fåglar faller ner från skyn http://tv.expressen.se/nyheter/utrikes/ ... ran-himlen

Solförmörkelse http://www.expressen.se/nyheter/1.22758 ... -i-varlden

För att inte tala om vädret i allmänhet, alla dessa översvämningar osv.

Användarvisningsbild
Ranchi

Inläggav Ranchi » 03 jan 2011 17:55

Jag har slutat tänka och börjat känna

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 03 jan 2011 18:01

Vad känner du då?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 03 jan 2011 19:25

Ranchi skrev:Jag har slutat tänka ...

Bra gjort
4 november 2017

scirocco

Inläggav scirocco » 03 jan 2011 20:22

Att i djurlivet på denna planet finns det en slags apa som säger sig vara intelligentast av alla djur. Den kan till och med göra långsiktiga planeringar. En av denna apas största drivkrafter är girighet. Det enskilda djuret ägnar stor möda åt att samla på sig så mycket saker som möjligt. Hon tar från andra, både av sina artfränder och av andra djur. Hon slår gärna ihjäl de hon tar ifrån,utrotar dem helt om de är ett hinder i hennes samlande. Denna långt utvecklade intelligens används till att konstruera och tillverka allt från enkla verktyg till mer komplicerade hjälpmedel.  I framställan av dessa grävs det i jordens inre,föroreningar släpps ut och förgör existens villkoren för alla djur inkl. apan själv. Detta faktum förträngs . Det är en mycket krigisk apa. Alla hennes uppfinningar används i krig. Forskning (då apan använder sin intelligens) leder till nya material och ämnen som alla förstör eller utgör ett hot mot naturen även då de används så kallat fredligt. I huvudsak används de ekonomiskt. Ekonomi kallas det att ta resurser från andra och från jorden. Fortplantningsdriften är mycket stark . Så stark att den ofta slår ut allt tänkande hos apan. Denna apa är inte bara den klokaste av varelser. Hon är förmer. Hon är inte ens ett djur. Hon råder över allt.                Där kunde beskrivningen av människoapan vara slut, men jag menar att hon inte råder över allt. Hon har nu naturenoch jorden i ett hjärngrepp. Hon kan inte släppa taget. Planeten krasas sönder.       Allt på grund av girighet.                 vänligen scirocco

scirocco

Inläggav scirocco » 03 jan 2011 22:53

Så tänker jag på att; Mr.M som han själv i någon tråd uttryckte det, försöker få dagarna att gå.
     Jag är rädd att Mr.M har hamnat i någon slags villfarelse. Jag har alltid tagit det för självklart att dagarna går av sig själv. Inte vet jag vart dom går,de går väl sina ärenden,men jag vet hur fort de går.Det tar exakt en dag för dom att gå en dag. Alltså dag är en måttenhet på längden.En lång dag. Det är också en tidsangivelse-en hastighet. En dag.  Enkelt. Dagarna är inte någons,ingen kan göra anspråk på att de tillhör någon. Mr.M kanske i och för sig inte tror att dagarna är specifikt hans . Han måtte emellertid gripits av fasa då alla dagarna plötsligt står stilla. Solen på himlen rör sig alltså inte, natt blir inte till dag o vice versa beroende på om Mr.M befinner sig på ena eller andra sidan jordklotet. Han finner ingen annan råd än att resa fram och tillbaks för att uppleva dygnets växlingar.            Då han från tid till annan är arbetslös gräver detta resande stora hål i plånboken och herr M upphör. Att resa alltså.  Är det natt eller dag eller ser han på en underbar solnedgång...hela tiden.

Användarvisningsbild
Basal

Inläggav Basal » 04 jan 2011 00:00

Det är en del saker som maler i huvudet. Oroar mig för små saker i framtiden, även om jag vet att oro inte hjälper ett sk*t.
Och så börjar jag tänka på det nu... Varför är människan funtad på så vis.. Vad är det bra för?
Varför kan man inte bara inse att det inte hjälpte någonting alls sist heller med att oroa sig innan - dvs då när det var något jobbigt som skulle hända...

Ahh, ja... så går tankarna i huvudet just nu.
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 05 jan 2011 22:46

Konstigt nog, så här års går känslorna rätt mycket i ide. Visst, jag känner och upplever och älskar och lider. Men inte så mycket som i augusti eller maj.
4 november 2017

Användarvisningsbild
Basal

Inläggav Basal » 06 jan 2011 03:47

Anders skrev:Konstigt nog, så här års går känslorna rätt mycket i ide. Visst, jag känner och upplever och älskar och lider. Men inte så mycket som i augusti eller maj.

Glider in i mer tankar om detta - bli dock lite OT, men ändå inte eftersom jag tänker på detta... ah, blablabla på mig nu - wtf. :wink:

:) Ja! Jag känner igen detta, hur mitt liv blir fastfruset under vinterhalvåret.
Och så väldigt mycket mer nu, än hur jag minns att det var när jag var barn / ungdom..

Varför det blivit så här undrar jag ofta. :roll:
Kommer bara fram till att min kropp får mer värk av kyla, det är mörkt massa timmar, + att människor jag tyvärr möter är också många gånger på 'samma nivå' under vintern.
(Ändring på det...!!?? :) Ha några vinter-vänner och andra sommar-vänner? :wink: Rart med sån vänskap! :lol: )

Sen tinas jag upp framåt mars..

Och själv? Är det maj som gäller för dig ständigt..?
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#

Återgå till "Tankar och känslor"