konsten att tro
Moderator: Moderatorgruppen
- Harald Davidsson
vi har syndat därför lider vi
gud har inget med saken att göra skriver du..
Synd, felsteg osv sker alltid då Gud drar sig tillbaka,
då människan ej längre känner sig iaktagna av Gud,
då de känner sig fria,
och Sartre skrev det geniala..att när Gud är död är allt tillåtet..
vad menas...Gud är faktiskt där hela tiden,
men när människan glömmer bort Gud
tänker för mycket på sig själva börjar synden komma
och vad är meningen med den eviga diskussonen om människans fria vilja..
jo, det är att försöka hitta en ny väg där människan själv kan bli Gud
en ego-gud.
gud har inget med saken att göra skriver du..
Synd, felsteg osv sker alltid då Gud drar sig tillbaka,
då människan ej längre känner sig iaktagna av Gud,
då de känner sig fria,
och Sartre skrev det geniala..att när Gud är död är allt tillåtet..
vad menas...Gud är faktiskt där hela tiden,
men när människan glömmer bort Gud
tänker för mycket på sig själva börjar synden komma
och vad är meningen med den eviga diskussonen om människans fria vilja..
jo, det är att försöka hitta en ny väg där människan själv kan bli Gud
en ego-gud.
gud är som gud är
sedan tror jag gud har gjort små kopior utav sig själv
utav sin ande
och nu testar han vilka kopior är dugliga
dom som inte är som han kommer att skrotas
och de som är som han kommer han få samma makt som han
gud är varken han eller hon
fast du har skrivit att guds ande är en kopia och inte kvalitativt samma som guds ande
jag tror inte på detta
men på något mystiskt sätt väljer ändå vissa av guds perfekta kopior att inte vara som gud
och gud skrotar dessa kopior
sedan tror jag gud har gjort små kopior utav sig själv
utav sin ande
och nu testar han vilka kopior är dugliga
dom som inte är som han kommer att skrotas
och de som är som han kommer han få samma makt som han
gud är varken han eller hon
fast du har skrivit att guds ande är en kopia och inte kvalitativt samma som guds ande
jag tror inte på detta
men på något mystiskt sätt väljer ändå vissa av guds perfekta kopior att inte vara som gud
och gud skrotar dessa kopior
- Harald Davidsson
Nuddle
Eden finns i människans huvud, och att vi har två ögon, det är ju tes-antites, som Newton sade, men när det högra ögat springer ut för mycket i världen och glÖmmer bort det vänstra ögat, för att det vill ha något därborta, och när grannens gräs blir grönare än ens eget, då är det högra ögat ute och vaktar på grannens tomt i stället för att vila därinne tillsammans med det vänstra ögat i Eden.
Eden finns i människans huvud, och att vi har två ögon, det är ju tes-antites, som Newton sade, men när det högra ögat springer ut för mycket i världen och glÖmmer bort det vänstra ögat, för att det vill ha något därborta, och när grannens gräs blir grönare än ens eget, då är det högra ögat ute och vaktar på grannens tomt i stället för att vila därinne tillsammans med det vänstra ögat i Eden.
- Harald Davidsson
skriver du harald
du är en riktigt man
samtidigt har du en otrolig mjukhet
menar du verkligen allvar att jag skall komma tillbaks med min nästa fråga om 20år
ibland eller ofta vet jag inte om du bara vill krossa mitt ego eller ifall du verkligen menar något
det är antitrycket du pratar om också
ego människan som kanske omedvetet tar för sig, men här vinner bara de rike och mäktiga
jag ville själv en gång klättra men jag tror jag nästan alltid hade med mitt hjärta i spelet
när jag läste marknadsföring kommer jag ihåg att jag hade svårt att hitta någon praktik-plats för jag kunde inte hitta någon bra arbetsgivare, som var etisk
jag upplever mig något kluven, det är svårt att avgöra vilken påverkan mitt plötsliga kultur byte har haft på mig
jag upplever många svenskar som på ytan snälla men en slags mask och tydligt avståndstagande
jag har aldrig haft en svensk vän som inte varit kommunist
en vän till mig Reine, han var kommunist, en annan Mikael också kommunist (tror jag)
idag har jag inte kontakt med någon
jag hade en vän vars pappa var Ortodox kristen präst, han var mycket snäll mot mig
skriver du harald
du är en riktigt man
samtidigt har du en otrolig mjukhet
menar du verkligen allvar att jag skall komma tillbaks med min nästa fråga om 20år
ibland eller ofta vet jag inte om du bara vill krossa mitt ego eller ifall du verkligen menar något
det är antitrycket du pratar om också
ego människan som kanske omedvetet tar för sig, men här vinner bara de rike och mäktiga
jag ville själv en gång klättra men jag tror jag nästan alltid hade med mitt hjärta i spelet
när jag läste marknadsföring kommer jag ihåg att jag hade svårt att hitta någon praktik-plats för jag kunde inte hitta någon bra arbetsgivare, som var etisk
jag upplever mig något kluven, det är svårt att avgöra vilken påverkan mitt plötsliga kultur byte har haft på mig
jag upplever många svenskar som på ytan snälla men en slags mask och tydligt avståndstagande
jag har aldrig haft en svensk vän som inte varit kommunist
en vän till mig Reine, han var kommunist, en annan Mikael också kommunist (tror jag)
idag har jag inte kontakt med någon
jag hade en vän vars pappa var Ortodox kristen präst, han var mycket snäll mot mig
nuddle skrev:skulle I.N.T.E alla Haralds trådar L Å S A S
tack!
Varför ska Haralds trådar låsas ?
Han vill inte vara aktiv och ta ansvar för sina topics,
han är avstängd en period, och kan komma tillbaka efter denna period.
Ska alla trådar låsas upp ifall han kommer tillbaka ?
och är inte en topic för alla medlemmar och inte bara Harald ?
Mr.M skrev:nuddle skrev:skulle I.N.T.E alla Haralds trådar L Å S A S
tack!
Varför ska Haralds trådar låsas ?
Han vill inte vara aktiv och ta ansvar för sina topics,
han är avstängd en period, och kan komma tillbaka efter denna period.
Ska alla trådar låsas upp ifall han kommer tillbaka ?
och är inte en topic för alla medlemmar och inte bara Harald ?
tycker han skrev det till Johan
fast det är klart Johan som bestämmer ifall de ska låsas eller ej
Harald kommer inte mer tillbaks
Nuddle
Om Harald kommer tillbaka eller inte vet vi inte.
Saker förändras, ilska och besvikelser lägger sig eller blir starkare,
Bara framtiden vet hur det blir.
Det jag menar var lite, om Haralds trådar ska låsas så ska alla trådar låsas när en medlem blir inaktiv eller i praktiken lämnar forumet. Det känns inte rimligt att göra så. Det är mer min fundering och givetvis inte i min makt att besluta eller påverka.
Om Harald kommer tillbaka eller inte vet vi inte.
Saker förändras, ilska och besvikelser lägger sig eller blir starkare,
Bara framtiden vet hur det blir.
Det jag menar var lite, om Haralds trådar ska låsas så ska alla trådar låsas när en medlem blir inaktiv eller i praktiken lämnar forumet. Det känns inte rimligt att göra så. Det är mer min fundering och givetvis inte i min makt att besluta eller påverka.
The scam part one
I write this in English just because you then stupidly will follow,
somewhat forced to read picturing what I say with my text here.
You will now imagine a door to a chamber inside your head, whether you like it or not,
because this is the way it works,
now you've reached the heavy door and opens it very slowly and behind the door you've
already begun glimpse the chamber and you goes inside because you haven't any other
choice been given, the door slams shut and you are now alone in this stead.
Inside there is no light, it's totally black, darker than you ever knew existed, you can't see
the walls, the ceiling, the floor, or the door, you only feel the gravitation but it will not stay
long, because now the room starts falling down and the speed increases until the point where
your body becomes weightless, floating up to the center of the chamber and inevitably your
capability of orienting will also soon be lost, and this is the sad beginning of the end.
You are fading away, the heart has finally stopped, no more beating rhythm or pulsating occurs,
and you feel this and it´s frightens you.
There will be no more incoming sounds, no sweet symphony playing farewell, not even the slightest
echo reaches up your ears, no more ringing bells, not a single word, only silence goes through and
deeper than possible believed,
the body is now gone, the thoughts are emerging away, emptiness, stillness,
but not in any act fulfillment, it's the true opposite of life,
your soul and by that your true self in an single brief meeting with the death.
No matter what you used to believe in or wished for, it's all forever gone. You choosed exactly this
very end, "never" you think shouting out the last drop of air in exhalation!
YES, every step you took and every deed or act you made or did not do led up to this only solution,
fooled as you were and totally blinded by all the filths in your eyes.
What sin did you commit? There's no need for naming anything at all that did not count or matter to
anyone other than yourself, nobody.
You were deceived in hock, is it not obvious inexorably that it was all made up in vain,
you were only left to be notified that a life lived for nothing goes back to nothingness.
I write this in English just because you then stupidly will follow,
somewhat forced to read picturing what I say with my text here.
You will now imagine a door to a chamber inside your head, whether you like it or not,
because this is the way it works,
now you've reached the heavy door and opens it very slowly and behind the door you've
already begun glimpse the chamber and you goes inside because you haven't any other
choice been given, the door slams shut and you are now alone in this stead.
Inside there is no light, it's totally black, darker than you ever knew existed, you can't see
the walls, the ceiling, the floor, or the door, you only feel the gravitation but it will not stay
long, because now the room starts falling down and the speed increases until the point where
your body becomes weightless, floating up to the center of the chamber and inevitably your
capability of orienting will also soon be lost, and this is the sad beginning of the end.
You are fading away, the heart has finally stopped, no more beating rhythm or pulsating occurs,
and you feel this and it´s frightens you.
There will be no more incoming sounds, no sweet symphony playing farewell, not even the slightest
echo reaches up your ears, no more ringing bells, not a single word, only silence goes through and
deeper than possible believed,
the body is now gone, the thoughts are emerging away, emptiness, stillness,
but not in any act fulfillment, it's the true opposite of life,
your soul and by that your true self in an single brief meeting with the death.
No matter what you used to believe in or wished for, it's all forever gone. You choosed exactly this
very end, "never" you think shouting out the last drop of air in exhalation!
YES, every step you took and every deed or act you made or did not do led up to this only solution,
fooled as you were and totally blinded by all the filths in your eyes.
What sin did you commit? There's no need for naming anything at all that did not count or matter to
anyone other than yourself, nobody.
You were deceived in hock, is it not obvious inexorably that it was all made up in vain,
you were only left to be notified that a life lived for nothing goes back to nothingness.
Återgå till "Religion och andlighet"