Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Mera känslor än tankar egentligen i den här tråden. Men det är väl inte så konstigt. "Vad tänker du på" går ju inte att svara på, man tänker ju nya saker varje sekund, men känslor är mer beständiga. Några timmar i stöten i alla fall.
Och svaret på "vad man tänker på" är väl rimligen "hur stavas"...
Mest glad sen ett tag nu. Lyckas även ta motgångar med nån slags positiv känsla. Men det är nog för att det är positiv derivata. I Aug-okt är det mesta skit.
Skall man ändå koppla till tankar så är jag nog rätt positiv därför att jag bara låter tankarna gå mest. Har inte haft nåt sånt där som jag gått och spekulerat eller grubblat på. Skönt.
Och svaret på "vad man tänker på" är väl rimligen "hur stavas"...
Mest glad sen ett tag nu. Lyckas även ta motgångar med nån slags positiv känsla. Men det är nog för att det är positiv derivata. I Aug-okt är det mesta skit.
Skall man ändå koppla till tankar så är jag nog rätt positiv därför att jag bara låter tankarna gå mest. Har inte haft nåt sånt där som jag gått och spekulerat eller grubblat på. Skönt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
4 november 2017
-
transversal
Marko skrev:Tänker på moral. I drömmar försvinner moralen, man gör saker som man inte ens vågar tänka på när man e vaken. varför har vi olika moral vaket mot sovande ?
Moralen har väl sitt säte i frontalloben och denna kanske är inaktiv vid dröm vad det nu beror på.
När jag läste Markos inlägg kom jag och tänka på en fråga som jag har undrat över ibland, och det är vad det är som paralyserar musklerna när man drömmer. Är det en slags hormon eller signalsubstans eller liknande som sprids ut i kroppen, eller sker det en blockering bara i hjärnan på något sätt?
Ibland när man har drömt intensivt så är kroppen mer "sladdrig" och okoordinerad när man vaknar, och jag har tänkt att det antagligen beror på paralysen under drömmen och att detta "något" som blockerar inte har gått tillbaka helt.
transversal skrev:Marko skrev:När jag läste Markos inlägg kom jag och tänka på en fråga som jag har undrat över ibland, och det är vad det är som paralyserar musklerna när man drömmer. Är det en slags hormon eller signalsubstans eller liknande som sprids ut i kroppen, eller sker det en blockering bara i hjärnan på något sätt?
Är inte särskilt insatt i ämnet, men om man ska tro Wikipedia:The release of certain neurotransmitters, the monoamines (norepinephrine, serotonin and histamine), is completely shut down during REM.[citation needed] This causes REM atonia, a state in which the motor neurons are not stimulated and thus the body's muscles do not move. Lack of such REM atonia causes REM behavior disorder; sufferers act out the movements occurring in their dreams.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rapid_eye_movement_sleep
Jag har läst något liknande, kroppen är förlamad när man sover,
Den stängs av, kanske för att vi inte ska skada oss undertiden vi är medvetslösa.
när hjärnan vaknar för tidigt så är kroppen fortfarande ur funktion.
Moralförlusten i drömmen kan nog vara något kemiskt med, Det skulle isåfall innebära att vi kan injicera in lite moral om vi kommer på vilken substans som påverkar signalerna till frontalloben.
Högst märklig upplevelse att i medvetet tillstånd ett par minuter ur drömmen inte kunna känna samma empati som när hjärnan 'vaknat till liv'
Den stängs av, kanske för att vi inte ska skada oss undertiden vi är medvetslösa.
när hjärnan vaknar för tidigt så är kroppen fortfarande ur funktion.
Moralförlusten i drömmen kan nog vara något kemiskt med, Det skulle isåfall innebära att vi kan injicera in lite moral om vi kommer på vilken substans som påverkar signalerna till frontalloben.
Högst märklig upplevelse att i medvetet tillstånd ett par minuter ur drömmen inte kunna känna samma empati som när hjärnan 'vaknat till liv'
transversal skrev:Marko skrev:Tänker på moral.
I drömmar försvinner moralen, man gör saker som man inte ens vågar tänka på när man e vaken.
varför har vi olika moral vaket mot sovande ?
Moralen har väl sitt säte i frontalloben och denna kanske är inaktiv vid dröm vad det nu beror på.
När jag läste Markos inlägg kom jag och tänka på en fråga som jag har undrat över ibland, och det är vad det är som paralyserar musklerna när man drömmer. Är det en slags hormon eller signalsubstans eller liknande som sprids ut i kroppen, eller sker det en blockering bara i hjärnan på något sätt?
Ibland när man har drömt intensivt så är kroppen mer "sladdrig" och okoordinerad när man vaknar, och jag har tänkt att det antagligen beror på paralysen under drömmen och att detta "något" som blockerar inte har gått tillbaka helt.
Paralyserar? OK, de flesta springer inte omkring då de sover men stilla är man inte. Hur jag själv bär mej åt vet jag inte, men min respektive och mina barn håller på och vänder sig och har sig. Paralyserade är de inte.
4 november 2017
4 november 2017
Marko skrev:Tänker på moral.
I drömmar försvinner moralen, man gör saker som man inte ens vågar tänka på när man e vaken.
varför har vi olika moral vaket mot sovande ?
Så där skulle jag också vilja sova. Men jag har allt en massa hämningar då jag sover. Då jag var snorhyvel fick jag till det med kvinnfolk lite nu och då, men annars är jag mest stressad över det ena och det andra som är krångligt och stökar.
4 november 2017
4 november 2017
Anders,
Det är bara att öva på med att låta tankar flöda fritt i hypnos world :- )
Förr var jag förskräckt, hur kunde jag drömma så ????.
Funderingen på om människan i grund och botten saknar moral föddes,
att moralen enbart är en social konstruktion.
men du säger att du har moral i drömmar, (nu menar jag inte rädslor) utan socialt empatiskt tänkande i drömmens värld) intressant... då är jag mr psykopat in my dreams, (sociopat blir svårt att praktisera i sin ensamma drömvärld heh) fast kan man vara psykopat i sin drömvärld, ingen existerar där förrutom jag själv. resten e ju bara sago bilder.
Det är bara att öva på med att låta tankar flöda fritt i hypnos world :- )
Förr var jag förskräckt, hur kunde jag drömma så ????.
Funderingen på om människan i grund och botten saknar moral föddes,
att moralen enbart är en social konstruktion.
men du säger att du har moral i drömmar, (nu menar jag inte rädslor) utan socialt empatiskt tänkande i drömmens värld) intressant... då är jag mr psykopat in my dreams, (sociopat blir svårt att praktisera i sin ensamma drömvärld heh) fast kan man vara psykopat i sin drömvärld, ingen existerar där förrutom jag själv. resten e ju bara sago bilder.
Min gamla katt fiser elaka fisar. Måste gå ut i snön för att hämta barnen på skola och dagmamma. har dammsugit rent oredan på nedervåningen. Ska laga sushi till middag, svensson-sushi med philadelphiaost och avocado och kallröktlax. Det är svårt att fånga de intressanta tankarna mitt i livet, mitt i vardagen. Svårt att arbeta hemma när man kan sitta framför forumet och ta till sig alla andras intressanta tankar. Men det ska bli gott med svensson-sushi iallafall.
Återgå till "Tankar och känslor"