"Jag tror vad jag vill tro" säger många, är det så?
Själv är jag nog mer, "Jag vet vad jag vill veta".
I hur hög grad påverkar vår vilja uppfattningen?
"Mitt minne är dåligt men långt" Glöm inte det! :wink:
Viljans uppfattning..
Moderator: Moderatorgruppen
-
transversal
transversal skrev:Jomen med lite träning kan man få viljan mer medgörlig.
viljan vad är det.
Viljan kommer automatiskt när du vet du gör något som är bra för dig. Då sätts alla pussel bitarna på plats.
Det känns bra när viljan vill dig väl och då blir du så härligt rejäl. Den ger dig energi och lycka så du slipper använda krycka. Den får dig att må så gott och då tappar du allt flott.
:roll:
Det känns bra när viljan vill dig väl och då blir du så härligt rejäl. Den ger dig energi och lycka så du slipper använda krycka. Den får dig att må så gott och då tappar du allt flott.
-
transversal
kort skrev:transversal skrev:Jomen med lite träning kan man få viljan mer medgörlig.
Världen blir som viljan med lite träning! Är det verkligen bra med en medgörlig vilja? Jag tycker snarare att jag vill allt som jag någonsin har velat, i sin essens. Vill vi verkligen någonsin något som är orätt? Jag vill snarare säga att det är ett tvång som gör saker orätt och inte viljan själv.. tankar om det?
Ska försöka förklara vad jag menar och hur jag använder ordet. Viljan för mig är det verktyg jag använder för att ta mig dit jag "önskar". En önskning är drömmen om ett mål, uppkommer spontant, viljan är för mig någonting mycket segare. Om jag har en önskning så kan jag använda min vilja för att nå dit. Viljan får mig att genomföra de steg som krävs för att nå önskningen. :? Önskningen är alltså den spontana känslan, viljan är disciplinen att nå dit. Att viljan är medgörlig menar jag att den är villig att låta sig riktas mot önskningar, så att den inte bara "vill" sitta hemma framför teven.
Viljan kan också användas på saker vi för tillfälligt inte "önskar". Vi kan tvinga oss att gå ut och träna en blöt dag om vi har en stark vilja som är inriktad på rätt önskning. Även om önskningen för tillfället inte driver oss framåt i sitt "rus".
Återgå till "Tankar och känslor"