Vilken filosof har betytt mest för er?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 20 sep 2005 21:11

Varney skrev:Johan Ågren:
vad skulle du säga att N har för problem? Och vart kommer man när man kommer "bortom" N? =)

Den här tråden är inne på det spåret: http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?t=839

Johan

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 21 sep 2005 00:42

Ang. tråden.

Svaret är Hegel.
Fast han är verkligen knepig och svår att fatta.
Nu var frågan "vilken filosof" så jag svarade Hegel fast egentligen ville jag svara Marx. Men Marx var ingen riktig filosof, han hade inga ambitioner åt det hållet heller men han tolkade Hegel på ett imponerande sätt så att den rackarn blev begriplig för oss vanliga dödliga.
Men nog gjorde Marx en och annan insats, bl.a. om växelverkan (egentligen snodde han tankarna från Spinoza som myntade uttrycket causa finalis, yttersta orsak) där den enkla kausaliteten ersattes med mer komplexa växelverkan.
Men så är det, alla snor av andra. Tror det var kompositören Tjaikovskij som sa en gång att "genier skapar, vi alla andra "lånar"), ung. så.

Dax för lite musik, skinnbanjo t.ex.

Användarvisningsbild
Apollinaire
Kontakt:

Inläggav Apollinaire » 21 sep 2005 01:41

Zenon så klart.

Stefan

Inläggav Stefan » 21 sep 2005 16:37

Quine

fosolif

Inläggav fosolif » 21 sep 2005 20:46

Hume

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 21 sep 2005 21:03

Hume var främst ekonom i tidiga (Engelska) kapitalismen.
Hans filosofi var "lycka åt alla" genom kapitalismen.
Svårt att klandra honom, han var säkert en hedervärd gubbe. Men han var naiv där han satt med sin peruk och spanade in unga brudar.
En oskuld idag skulle smaka bra.
Sen var all intellektualism som bortblåst.

mackafon

Inläggav mackafon » 21 sep 2005 21:04

Vad ska man säga, har du läst Hume? Hume Äger

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 21 sep 2005 21:20

Inte riktigt.
Men jag läste i gymnasiet eftersom detta var tvunget och ingick i kursen.
Sen senare har jag inhämtat kunskaper om Hume genom andra som jag litar på. Det är ju så allt går till.
Marx smålog när Hume kom på tal, och jag härmar.

fosolif

Inläggav fosolif » 21 sep 2005 22:38

Hume var främst historiker och filosof...Hans lärjunge Adam Smith var däremot ekonom...
Har du någonsin hört talas om "Humes Lag"??? Humes handlingsteori dvs "Belief/Desire" modellen???
Hume var filosof i allra högsta grad...Humes inflytande över den västerländska filosofin är enormt...Den som säger att Hume främst var ekonom vet ej vad han pratar om...Skäms! :evil: :wink:

fosolif

Inläggav fosolif » 21 sep 2005 22:39

suchanother skrev:Hume var främst ekonom i tidiga (Engelska) kapitalismen.
Hans filosofi var "lycka åt alla" genom kapitalismen.
Svårt att klandra honom, han var säkert en hedervärd gubbe. Men han var naiv där han satt med sin peruk och spanade in unga brudar.
En oskuld idag skulle smaka bra.
Sen var all intellektualism som bortblåst.

:shock: .... :roll:

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 21 sep 2005 22:43

Du vet inte själv vad snackar om.
Hume var en av dessa perukgubbar som man alltid dammar av, som om han skulle vara viktig filosof!
Bull.

fosolif

Inläggav fosolif » 21 sep 2005 22:55

suchanother skrev:Du vet inte själv vad snackar om.
Hume var en av dessa perukgubbar som man alltid dammar av, som om han skulle vara viktig filosof!
Bull.

Menar du verkligen att Hume främst var ekonom...??? :shock: :shock:
Det får du gärna utveckla...
"Dialouges concerning Natural Religion" " An Inquiry concerning Human Understanding" " A Treatise of Human Nature"

Dessa filosofiska storverk har väl knappast ekonomi som utgångspunkt och huvudämne? Hume "filosoferade" även över ekonomi men det var knappast hans huvudämne...

Sen är det en annan femma att DU inte anser att Hume var ngn viktig filosof...Men du får gärna motivera varför...
Hume är ju en utav de filosofer som studeras flitigast i väst...

Humes Lag är ju ngt utav en paradigm...Jag antar att du inte har hört talas om den...

Hume påverkade ju tex Ayer enormt! Men som sagt du får gärna utveckla!!!

Prekognitivo

Inläggav Prekognitivo » 21 sep 2005 23:11

Platon är min mästare, och här ingår självklart Sokrates och alla Platoniker.

Känslan och övertygelsen av den största idén " godhetens idé" är stark genom Platons filosofi, och att okunnigheten är roten till allt ondska är också det grundläggande i Platons värld.

Stefan

Inläggav Stefan » 21 sep 2005 23:15

suchanother skrev:Du vet inte själv vad snackar om.
Bull.

Kom med argument istället för nedsättande ord.

Prekognitivo

Inläggav Prekognitivo » 22 sep 2005 00:10

David Hume förespråkade en extrem empirism. Hume menade att all verklig kunskap kunde återföras på direkta sinnesförnimmelser (impressions) och deras begreppsliga avbilder (ideas).

Hume är en äkta skeptiker och tvingas därför att förkasta möjligheten till objektiv kunskap om föremålen för naturvetenskapliga studier. Han menar att dock att detta inte har någon större betydelse i vardagslivet.

Att tänkandet är i högsta grad inbäddat i den mänskliga naturen; det påverkas av känslor och sinnesrörelser anarare än behärskar dem. Men Hume uppfattar inte detta förhållande som särskild negativ eftersom sinnligheten besitter sin egen typ av praktisk förnuft, naturen reglerar sig i viss mån själv.

Återgå till "Filosofi"