”It only takes two to tango” men det krävs ta-mig-fan tusen och åter tusen för att bygga och hålla ihop ett samhälle i all dess komplexitet. Detta är givetvis ett tämligen trivialt påstående, men ändå – det blir så uppenbart nu när vi ser oro och instabilitet växa i omvärlden.
Det behövs skickliga och kunniga personer precis överallt. Det behövs så otroligt många handfasta insatser och beslut för att upprätthålla en fungerande samhällsstruktur. Men framförallt behövs också de som tillför något mer än att bara vara kuggar i maskineriet – de som också arbetar för att det överhuvudtaget ska finnas ett maskineri för oss andra att vara en del utav.
Och bara den utslagne och den ekonomiskt oberoende skulle komma på idén att hävda att vi kunde klara oss lika bra utan dessa sinnrika strukturer och överbyggnader.
Och nu när delar av omvärlden skakar, kan jag inte annat än att känna tacksamhet till alla de män och kvinnor som under århundraden eftersträvat och byggt det samhälle jag i dag har förmånen att få vara en del utav.
Jag slapp nämligen att växa upp i Burma, Indien eller Libyen. Jag gick inte i skola i Kina, Sovjet eller Uganda. Jag behövde inte se mina barn växa upp i Irak, Georgien eller Kosovo. Och det är jag helt enkelt tacksam för.
Därmed inte sagt att jag tycker att vårt samhälle på något sätt är ”färdigbyggt”. Det krävs givetvis ständigt nya, insiktsfulla och skickliga insatser på en mängd områden för att driva en önskvärd utveckling vidare.
Men detta känner jag ändå ett stort förtroende för att många gör och att vi kommer att lyckas.
Och vad vi än tror… det var i stort sett ingenting som var bättre förr, vilket professor Hans Rosling så skickligt demonstrerat genom sina smarta grafer.
Men ingenting utvecklas heller av sig självt och detta ger ytterligare en dimension till Roslings statistik.
Bakom varje liten bubblas förskjutning står en mängd handlingar och beslut utförda av individer som arbetat med att förverkliga eller upprätthålla en vision.
Men trots detta – att vi har förmånen att leva i den bästa av världar – har jag totalt sett träffat på fler människor som varit kritiska till vårt samhälle och vår civilisation än sådana som varit positiva?
Som om de på något vis hade tillgång till en helt annan slags verklighet och en annan slags värdeskala. Och jag funderar över om det möjligtvis kan vara så att det är Adam, Eva och Edens lustgård som ligger där och spökar någonstans i deras innersta drömmar och själsliga skrymslen. Som gör att allt annat i jämförelse bara blir till frustration, orättvisor och misär.
•••••••••••
I anslutningen till denna text finns på det på min blogg ett litet tillägg där jag förklarat varför jag under ett år har skrivit mina 100 inlägg samt även en länk till sidan "Thanks a million": http://maxexhact.wordpress.com/2011/03/ ... usen-tack/
Med vänliga hälsningar
Max Kern
Tusen Tack!
Moderator: Moderatorgruppen
Tusen Tack!
Si vis pacem, para bellum
Men Hans Roslings statistik bygger ju på att vissa begrepp som definierar grafernas parametrar inte har förändrats. Så kan man säga tex att fler har tagits ur fattigdom utan att relatera begreppet 'fattigdom' till den tid som begreppet avser beskriva. Har för mig att 1 dollar/dag har varit gränsen i snart 30 år. Och jag har inga problem att se att 1 dollar inte är idag vad det var ens för 5 år sen.
Så visst kan man generellt säga att dessa grafer beskriver en positiv utveckling, men inte mer än att man måste ta med kritik likt den jag framför mot begreppen som definierar dessa grafers "rörelsebeskrivning".
Kanske är det idag långt mycket fler fattiga skulle vi bara sätta detta begrepp för fattigdom relativt.
Så visst kan man generellt säga att dessa grafer beskriver en positiv utveckling, men inte mer än att man måste ta med kritik likt den jag framför mot begreppen som definierar dessa grafers "rörelsebeskrivning".
Kanske är det idag långt mycket fler fattiga skulle vi bara sätta detta begrepp för fattigdom relativt.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Men trots detta – att vi har förmånen att leva i den bästa av världar – har jag totalt sett träffat på fler människor som varit kritiska till vårt samhälle och vår civilisation än sådana som varit positiva?
Så du menar visst att vi lever i ett färdigt samhälle? Eller är vi bäst relativt vår tid här och nu?
Varför betecknar vi inte oss som lyckliga i större utsträckning än många av de "hemska" länder du räknar upp?
Med andra ord, blir inte det här bara en apologi för våra problem som du baserar på att vi kan peka på något som du menar är sämre?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Kika också lite på det där med relativt fattidomsbegrepp (för det som de kallar "absolut fattigdom") och ser att man visst ändrar siffran. Nu är den uppdaterad till 1,25 dollar per dag.
Men eftersom jag har sett priserna för en lunch nästan dubblas under de senaste 15 åren så undrar jag hur det kan vara en giltig höjning. Har vi inte haft låg inflation? Skall vi utgå från att de fattiga länderna haft 0 inflation eller vad menas här egentligen?
Men eftersom jag har sett priserna för en lunch nästan dubblas under de senaste 15 åren så undrar jag hur det kan vara en giltig höjning. Har vi inte haft låg inflation? Skall vi utgå från att de fattiga länderna haft 0 inflation eller vad menas här egentligen?
J R Auk skrev:A. Så du menar visst att vi lever i ett färdigt samhälle? Eller är vi bäst relativt vår tid här och nu?
B. Varför betecknar vi inte oss som lyckliga i större utsträckning än många av de "hemska" länder du räknar upp?
C. Med andra ord, blir inte det här bara en apologi för våra problem som du baserar på att vi kan peka på något som du menar är sämre?
Svar:
A. Det var just detta jag skrev att vi inte lever i ett färdigt samhälle men att det ligger på oss att arbeta för att det ska bli "bättre". Och ja, vi är bäst relativt vår tid här och nu.
B. Jag vet faktiskt inte varför det är så - det kanske också hänger samman med Adam och Eva...
C. Nä, jag tycker inte det. Därför att jag har svårt att se något som sämre. Och detta verkar också stämma överens med resten av världen där många krafter vill röra sig i riktning mot västerländska idéer och välstånd.
mvh
J R Auk skrev:Kika också lite på det där med relativt fattidomsbegrepp (för det som de kallar "absolut fattigdom") och ser att man visst ändrar siffran. Nu är den uppdaterad till 1,25 dollar per dag.
Jag ser inte någon anledningen till att bara stirra sig blind på "fattigdomsbegreppet". Det finns ju även andra viktiga faktorer som man vanligtvis uppfattar som bättre. Sådant som lägre barnadödlighet, längre medelålder, hälsa, svältgränsen, etc.
mvh
monstret skrev:maxexhact skrev:Det var just detta jag skrev att vi inte lever i ett färdigt samhälle men att det ligger på oss att arbeta för att det ska bli "bättre".
Det kräver ju att vi är kritiska.
Visst gör det - Men att förhålla sig prövande och kritisk är ju inte riktigt det samma som att vara mot – där i ligger en viktig distinktion.
maxexhact skrev:J R Auk skrev:A. Så du menar visst att vi lever i ett färdigt samhälle? Eller är vi bäst relativt vår tid här och nu?
B. Varför betecknar vi inte oss som lyckliga i större utsträckning än många av de "hemska" länder du räknar upp?
C. Med andra ord, blir inte det här bara en apologi för våra problem som du baserar på att vi kan peka på något som du menar är sämre?
Svar:
A. Det var just detta jag skrev att vi inte lever i ett färdigt samhälle men att det ligger på oss att arbeta för att det ska bli "bättre". Och ja, vi är bäst relativt vår tid här och nu.
B. Jag vet faktiskt inte varför det är så - det kanske också hänger samman med Adam och Eva...
C. Nä, jag tycker inte det. Därför att jag har svårt att se något som sämre. Och detta verkar också stämma överens med resten av världen där många krafter vill röra sig i riktning mot västerländska idéer och välstånd.
mvh
Ok!
A. Har du argument för detta? Att vi är bäst relativt här och nu? Eller nöjer du dig med att säga att du tycker det?
B. Du tar alltså inte ens i beräknande att det faktiskt kan vara så att vi inte är lika lyckliga som dem trots vår "högre standard"?
C. Jag undrar om du förstod min fråga. Det är just att du kan peka på något sämre och relativt detta säga att vi är bra som jag kallar det en apologi. Du bygger ett positivt värde på att negera andra negativa värden. Dvs för att vi inte är, så är vi bra. Lite som du kritiserar de som säger för att vi inte är bra är vi dåliga, fast än du gör det omvänt. Vi i "västvärlden" verkar enligt mig ofta vilja röra oss mot "österländska idéer". Inte vårt styre dock, där ser man ingen kollektivism, men människorna i våra länder fascineras och söker sig mot dessa mer kollektivistiska idéer.
maxexhact skrev:J R Auk skrev:Kika också lite på det där med relativt fattidomsbegrepp (för det som de kallar "absolut fattigdom") och ser att man visst ändrar siffran. Nu är den uppdaterad till 1,25 dollar per dag.
Jag ser inte någon anledningen till att bara stirra sig blind på "fattigdomsbegreppet". Det finns ju även andra viktiga faktorer som man vanligtvis uppfattar som bättre. Sådant som lägre barnadödlighet, längre medelålder, hälsa, svältgränsen, etc.
mvh
Jag ville inte stirra mig blind på det. Utan menade snarare att vi måste stirra även på det
Skall väl tillägga att visst skall vi se alla ansträngningar som görs för att skapa ett bra samhälle och ge dem uppmärksamhet för det. Glädjas över det som utvecklas till det bättre och kämpa för att nå det.
Men, min poäng är snarast att trots att vi uppnår så mycket god utveckling kan vi inte platt av tillskriva samhället en utveckling till det bättre i alla avseenden. Inom många områden är det tvärt om. Vi får mer stress, mer sjukdomar och otryggare psykologiska dispositioner. Så.....
Men, min poäng är snarast att trots att vi uppnår så mycket god utveckling kan vi inte platt av tillskriva samhället en utveckling till det bättre i alla avseenden. Inom många områden är det tvärt om. Vi får mer stress, mer sjukdomar och otryggare psykologiska dispositioner. Så.....
J R Auk skrev:Skall väl tillägga att visst skall vi se alla ansträngningar som görs för att skapa ett bra samhälle och ge dem uppmärksamhet för det. Glädjas över det som utvecklas till det bättre och kämpa för att nå det.
Jag håller helt och hållet med! Världen blir inte bättre i "alla avseenden" – vad jag avsåg var att vi ska vara tacksamma för det som görs som faktiskt är bra och att detta aldrig sker med automatik - det finns alltid en eller flera människor bakom alla goda beslut och handlingar. Och med tanke på att vi ända kan urskilja mycket gott i våra samhällen så innebär detta ändå att många har gjort väldigt mycket för att få till det... Därmed inte sagt att det inte skulle finnas aspekter som var bättre någon annanstans.
Men summa summarum så kan vi bara konstatera att flyktingströmmarna går norrut på den amerikanska kontinenten. Och i nord och västlig riktning i vår del av världen. Och jag tror att dessa människor är rationella – de flyr inte till någonting som de förväntar sig vara sämre än där de kommer ifrån!
maxexhact skrev:Men summa summarum så kan vi bara konstatera att flyktingströmmarna går norrut på den amerikanska kontinenten. Och i nord och västlig riktning i vår del av världen. Och jag tror att dessa människor är rationella – de flyr inte till någonting som de förväntar sig vara sämre än där de kommer ifrån!
Vilket inte betyder att det är "bra" här utan bara att det är bättre än där. Och som vi vet går mycket av vapentillverkningen motsatt väg som flyktingströmmarna....
Och vår imperialistiska politik, där vi bland annat dumpar priser på "söderns" marknader måste också tas med i beräkningen.
J R Auk skrev:
Vilket inte betyder att det är "bra" här utan bara att det är bättre än där. Och som vi vet går mycket av vapentillverkningen motsatt väg som flyktingströmmarna....
Så är det förvisso! Men precis som du säger så är det som är bättre än det som är sämre, faktiskt också det bästa vi har att tillgå (om det nu inte finns något som är ännu bättre, vill säga). Och det är ändå en viktig poäng här.
Därefter bör vi givetvis syna våra egna kort (vårt samhälle) och se vad som är bra respektive vad som är sämre. För få saker är helt och hållet bara det ena eller det andra. Och vad jag vill komma åt är just att vi inte "ska kasta ut babyn med badvattnet" ett uttryck som säkert någon klok kvinna någon gång myntat.
Återgå till "Politik och samhälle"