Hej alla tänkare!
Föreställ dig att du blev bjuden på en resa till Fiji , till undervattenshotellet Poseidon Undersea Resort.
Du skulle under en dag välja ut en person (historisk som har levt här på jorden någon gång - eller nutida levande person) som du skulle äta frukost,lunch och kvällsmat med. Dagen efter skulle ni fira med att(du och samma person) resa och ta er till tillsammans ut till västra Stilla havet - för att därefter göra en oerhörd djupdykning med den mer nutida betydligt mer moderna batyskafen Trieste II ned till 10 971 meters djup. Ni skulle alltså ända ner till Marianergraven.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Marianergraven
Anta att det alltså var möjligt på stående fot för dig att du kunde trolla fram vilken historisk person som helst som har levt här på jorden och göra honom lika levande igen som då. Det kunde även gälla en nutida levande person - ja, vem som helst som du känner till.
1) Vilken person hade du valt? Varför?
2) Nämn 5 frågor du hade ställt till denna person!
3) Ni fick, under en liten stund, turas om att läsa ett stycke,kapitel eller avsnitt ur en bok när ni satt där på underhavshotellet och åt god mat.Du fick välja vad ni skulle högläsa. Vad hade du valt för avsnitt,kapitel,stycke - och ur vilken bok?
4) Du fick även välja vilken musik som skulle spelas i bakgrunden under måltiderna. Vilken musik hade du valt?
5) Med handen på hjärtat - hade du vågat att åka ned till Marianergraven (med samma person) i Trieste II dagen efter?
Det ska sägas att du fick 4 veckors förberedelsetid - i teori - hur du styr denna farkost.
Här ett liten historiskt film från föregångaren Trieste (I) från 1960:
Vilken person hade du valt? Hade du vågat?
Moderator: Moderatorgruppen
- Cosmic philosopher
Vilken person hade du valt? Hade du vågat?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"
Hälsar
Cosmic philosopher
http://www.facebook.com/mikael.johnsson1
Hälsar
Cosmic philosopher
- freddemalte
Re: Vilken person hade du valt? Hade du vågat?
Hej Cosmic philosopherCosmic philosopher skrev:Hej alla tänkare!
Föreställ dig att du blev bjuden på en resa till Fiji , till undervattenshotellet Poseidon Undersea Resort.
[Video 1]
Du skulle under en dag välja ut en person (historisk som har levt här på jorden någon gång - eller nutida levande person) som du skulle äta frukost,lunch och kvällsmat med. Dagen efter skulle ni fira med att(du och samma person) resa och ta er till tillsammans ut till västra Stilla havet - för att därefter göra en oerhörd djupdykning med den mer nutida betydligt mer moderna batyskafen Trieste II ned till 10 971 meters djup. Ni skulle alltså ända ner till Marianergraven.
Anta att det alltså var möjligt på stående fot för dig att du kunde trolla fram vilken historisk person som helst som har levt här på jorden och göra honom lika levande igen som då. Det kunde även gälla en nutida levande person - ja, vem som helst som du känner till.
3) Ni fick, under en liten stund, turas om att läsa ett stycke,kapitel eller avsnitt ur en bok när ni satt där på underhavshotellet och åt god mat.Du fick välja vad ni skulle högläsa. Vad hade du valt för avsnitt,kapitel,stycke - och ur vilken bok?
4) Du fick även välja vilken musik som skulle spelas i bakgrunden under måltiderna. Vilken musik hade du valt?
5) Med handen på hjärtat - hade du vågat att åka ned till Marianergraven (med samma person) i Trieste II dagen efter?
Det ska sägas att du fick 4 veckors förberedelsetid - i teori - hur du styr denna farkost.
Här ett litet historiskt klipp från föregångaren Trieste (I) från 1960:
[Video 2]
1. Jag hade tagit med mig min dotter av den anledningen att det är en så pass speciell erfarenhet och det är något som säkert hade givit henne spännande och fascinerande upplevelser "för livet".
2. F1: Tycker du att det är roligt? F2: Vilka fiskar tycker du är finast? F3: Vad vill du göra? F4: Vill du ta lite bilder? F5: Ska vi prova att FaceTime-ringa till mamma?
3. Aja baja, Alfons Åberg
4. Idas sommarvisa och lite låtar från Idol 2011 (det gillar hon)
5. Ja, det hade jag vågat, men jag hade inte gjort det ty om min dotter skulle bli skrämd av något märkligt djur där nere är det ju lite svårt att ta sig där ifrån . . .
Vänligen
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
-
transversal
Ingmar Bergman antagligen. Intressant personlighet.
Nämn 5 frågor du hade ställt till denna person!
Hade frågat honom kring filmerna, psykologi, konsten, kärleken och naturen.
"Point And Line To Plane" kan nog dra igång en intressant diskussion.
Du fick även välja vilken musik som skulle spelas i bakgrunden under måltiderna. Vilken musik hade du valt?
Jack Johnsson. Skön att käka till.
Med handen på hjärtat - hade du vågat att åka ned till Marianergraven (med samma person) i Trieste II dagen efter?
Nej.
- Cosmic philosopher
transversal skrev:1) Vilken person hade du valt? Varför?
Ingmar Bergman antagligen. Intressant personlighet.Nämn 5 frågor du hade ställt till denna person!
Hade frågat honom kring filmerna, psykologi, konsten, kärleken och naturen.3) Ni fick, under en liten stund, turas om att läsa ett stycke,kapitel eller avsnitt ur en bok när ni satt där på underhavshotellet och åt god mat.Du fick välja vad ni skulle högläsa. Vad hade du valt för avsnitt,kapitel,stycke - och ur vilken bok?
"Point And Line To Plane" kan nog dra igång en intressant diskussion.Du fick även välja vilken musik som skulle spelas i bakgrunden under måltiderna. Vilken musik hade du valt?
Jack Johnsson. Skön att käka till.Med handen på hjärtat - hade du vågat att åka ned till Marianergraven (med samma person) i Trieste II dagen efter?
Nej.
Hej transversal!
Ja, jag håller mig dig att Bergman är en intressant personlighet. Undrar om han hade vågat åka ned till Marianergraven... Vem vet - det kanske ligger en paradox här: (titta från 3 min 40 sek in)
<object><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/90CCPSAF4Zw?version=3"><param name="allowFullScreen" value="true"><param name="allowScriptAccess" value="always"><embed src="http://www.youtube.com/v/90CCPSAF4Zw?version=3" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="390"></object>
Bergman är modig här - när han erkänner sina många rädslor...
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"
Hälsar
Cosmic philosopher
Hälsar
Cosmic philosopher
- Cosmic philosopher
freddemalte skrev:Hej Cosmic philosopherCosmic philosopher skrev:Hej alla tänkare!
[Video 1]
Här ett litet historiskt klipp från föregångaren Trieste (I) från 1960:
[Video 2]
1. Jag hade tagit med mig min dotter av den anledningen att det är en så pass speciell erfarenhet och det är något som säkert hade givit henne spännande och fascinerande upplevelser "för livet".
2. F1: Tycker du att det är roligt? F2: Vilka fiskar tycker du är finast? F3: Vad vill du göra? F4: Vill du ta lite bilder? F5: Ska vi prova att FaceTime-ringa till mamma?
3. Aja baja, Alfons Åberg
4. Idas sommarvisa och lite låtar från Idol 2011 (det gillar hon)
5. Ja, det hade jag vågat, men jag hade inte gjort det ty om min dotter skulle bli skrämd av något märkligt djur där nere är det ju lite svårt att ta sig där ifrån . . .
Vänligen
Fredrik
Hej freddemalte!
Hälsar
Cosmic philosopher
Hälsar
Cosmic philosopher
Jules verne, För att när jag läste hans bok en världsomsegling under havet, så önskade jag att han fick vara med om en riktig ubåtsresa och se framtiden. musiken hade blivit en del vangelis och harmonisk klassisk musik på låg volym, och tiden hade gått åt till att diskutera tidsparadoxer.
-
transversal
Cosmic philosopher skrev: Du skulle under en dag välja ut en person (historisk som har levt här på jorden någon gång - eller nutida levande person) som du skulle äta frukost,lunch och kvällsmat med.
Jag hade valt skogsälvan. Hon är så intressant och begåvad.
Cosmic philosopher skrev:2) Nämn 5 frågor du hade ställt till denna person!
Vad tänker du på min älva? Vill du gå på djupet med mig? Vill du höra en dikt som jag skrivit? Är det verkligen sant? Vill du höra något roligt?
Cosmic philosopher skrev:3) Ni fick, under en liten stund, turas om att läsa ett stycke,kapitel eller avsnitt ur en bok när ni satt där på underhavshotellet och åt god mat.Du fick välja vad ni skulle högläsa. Vad hade du valt för avsnitt,kapitel,stycke - och ur vilken bok?
Skogsälvans bok
Cosmic philosopher skrev:4) Du fick även välja vilken musik som skulle spelas i bakgrunden under måltiderna. Vilken musik hade du valt?
In the ghetto med Zokrates.
Cosmic philosopher skrev:5) Med handen på hjärtat - hade du vågat att åka ned till Marianergraven (med samma person) i Trieste II dagen efter?
Ja
- Skogsälvan
- Avslutat konto