Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

transversal

Inläggav transversal » 28 mar 2011 10:42

Demitrisk skrev:Jag känner mig gammal, trött och konfunderad. Vad bör man ha uppnått vid 15 års ålder?

Hm ... vad hade jag uppnått vid 15 års ålder? Gått i skolan. Hånglat lite med killar. Läst för många böcker. Men det var i princip allt.  :lol:

Känner du dig gammal och trött när du är 15 så beror det sannolikt på hormoner. Men känner du dig gammal och trött fortfarande när du är 20 så lär dig chilla och ha kul.

I alla fall för mig så har livet inte blivit det minsta lättare sedan tonåren. Jag är mer stressad nu, mer trött, mycket mer att göra - men kan hantera det bättre tycker jag. Sen har jag lärt mig att ha kul också sedan jag var 15, och försöker göra det så mycket som möjligt. Ha roligt alltså.

transversal

Inläggav transversal » 28 mar 2011 10:45

ravel skrev:
Är så jäkla trött på migrän. Har haft migrän i två dagar nu. Känner mig helt spak. Vad göra ...?
stackars:(

Jag brukar också få migrän,
hemskt de är, då är det enda som gäller att bege mig till apotek om jag inte har hemma
de effektivaste är ju klart zomic-nasal... men svindyrt men det går över på mig av det annars fastnar det.

Ja, jag brukar ta det. Fast ibland funkar det inte. Då hasar man omkring i lägenheten som en slags vålnad, eller ligger under täcket och är utslagen.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 30 mar 2011 17:42

Jag har börjat traggla på boken jag skriver på igen. Undrar om det är kreativt att visa mitt pågående arbete med den för någon? Om någon annan av er skriver böcker - hur gör ni?

transversal

Inläggav transversal » 30 mar 2011 18:02

Jag skriver inte bok, men jag formger en bok just nu. Gillar och är nyfiken på skrivande dock och bollar gärna lite med dig.

Användarvisningsbild
jag är jag

Inläggav jag är jag » 31 mar 2011 10:59

Skogsälvan skrev:
Jag har börjat traggla på boken jag skriver på igen. Undrar om det är kreativt att visa mitt pågående arbete med den för någon? Om någon annan av er skriver böcker - hur gör ni?

Hej!
Jag har inte skrivit en hel bok men många uppsatser. Den längsta var på 37 A4-sidor. Beroende på vilken storlek man väljer på boken så kommer ju detta att bestämma hur många sidor det blir. Du kan säkert ringa till något förlag och fråga hur många boksidor t ex 50 A4 kan komma att bli.

När det gäller planeringen av innehållet så tror jag att det är bra att bestämma vad man skall skriva om och hur mycket som skall beskrivas. Min första uppskattning av vad jag skall skriva har varit att jag har tänkt igenom vad den skall innehålla. När jag har gjort det har jag delat upp det jag har planerat att publicera i lämpligt stora delar. Kolla hur dina egna böcker ser ut så kan du säkert se att det finns många olika sätt. Men du behöver dela in stoffet i kapitel. Göra en ungefärlig uppskattning. (och tänka på att allt kan ändras).

När du har tänkt igenom det och skrivit ner det är det bara att börja. Men då har du en stomme som du kan laborera med som du vill och mycket växer fram under tidens gång. Man får inspiration hur man vill illustrera varje kapitel om man nu vill det.

Lycka till
jag är jag
PS Jag glömde att svara på om jag visade mitt arbete för någon. Det gjorde jag när jag behövde hjälp.
jag är

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 31 mar 2011 13:10

Skogsälvan skrev:Jag har börjat traggla på boken jag skriver på igen. Undrar om det är kreativt att visa mitt pågående arbete med den för någon? Om någon annan av er skriver böcker - hur gör ni?

Skriv boken tillsammans med någon som är motsatsen till dig eller kompletterar dig. Ett par som jag känner (polade med och gick i samma klass som) gjorde det och de står i bokstället som "månaden pocket" på Konsum nu.  :) http://krakflickan.se/ De säger: Det handlar om psykologi. Jerker är terapeuten och Håkan patienten. “Vi är två personer som talar med varandra. Analyserar varandra. Själva skrivandet är egentligen psykoterapi.”

Men det näst bästa om man vill ha större integritet är väl att släppa in andra så mycket det bara går och vara beredd att ta illa upp om man får det påpekat att man är ute och cyklar. Ibland så kanske man bara vill ha en klapp på axeln och uppmuntran att fortsätta skriva. Det beror ju helt på vad du vill.

transversal

Inläggav transversal » 31 mar 2011 14:49

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 31 mar 2011 14:51

Vilket litet liv!

transversal

Inläggav transversal » 31 mar 2011 14:52

Jag fattar inte varför vissa bilder funkar och andra inte med image-taggen? Det var egentligen bilden ovan jag ville posta, så galen.

transversal

Inläggav transversal » 31 mar 2011 14:54

Bild

Bisarra djur det finns liksom.

transversal

Inläggav transversal » 31 mar 2011 15:03

Patterns everywhere ...  8)

(Ett hus som ser ut som Adde.)

http://www.telegraph.co.uk/news/newstop ... users.html

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 31 mar 2011 15:06

transversal
http://i.livescience.com/images/i/1022/ ... rat_02.jpg?1296069901
är inte en fungerande url för tex forums,
motorn i tex BBB letar efter en filändelse för att senare visa upp länken..

använd filändelser till bilder som .jpg .png .gif etc

transversal

Inläggav transversal » 31 mar 2011 15:10

Tack tack, me comprende.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 01 apr 2011 08:48

Hej

Fascineras över det fantastiska faktum att jag precis vaknat upp till en helt ny spännande dag, fylld av händelser, utmaningar och möten med intressanta människor, ty det skulle ju kunnat vara så att jag inte hade vaknat över huvud taget, vilket jag inte ens hade märkt!

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 02 apr 2011 09:21

Johan Ågren skrev:
Skogsälvan skrev:Jag har börjat traggla på boken jag skriver på igen. Undrar om det är kreativt att visa mitt pågående arbete med den för någon? Om någon annan av er skriver böcker - hur gör ni?

Skriv boken tillsammans med någon som är motsatsen till dig eller kompletterar dig. Ett par som jag känner (polade med och gick i samma klass som) gjorde det och de står i bokstället som "månaden pocket" på Konsum nu.  :) http://krakflickan.se/ De säger: Det handlar om psykologi. Jerker är terapeuten och Håkan patienten. “Vi är två personer som talar med varandra. Analyserar varandra. Själva skrivandet är egentligen psykoterapi.”

Men det näst bästa om man vill ha större integritet är väl att släppa in andra så mycket det bara går och vara beredd att ta illa upp om man får det påpekat att man är ute och cyklar. Ibland så kanske man bara vill ha en klapp på axeln och uppmuntran att fortsätta skriva. Det beror ju helt på vad du vill.

Lite bittert att vara lite före sin tid ibland och inte göra något åt det. En sådan bok har jag också planerat lite löst med en kompis med samma bas. Ska lägga titeln på minnet, tror jag tycker om den på förhand.

Återgå till "Tankar och känslor"