Hej J R AukJ R Auk skrev:freddemalte skrev:Hej J R AukJ R Auk skrev:freddemalte skrev:Din fråga är om man kan kalla känslor för ett sjätte sinne - svaret på det är nej, då sinnen är olika sätt på vilket man detekterar sin omgivning med hjälp av sinnesorgan som vidareförmedlar data / information från omgivningen till hjärnan. Detta gör inte känslor, känslor är kroppsliga effekter av hur dessa sinnesdata tolkas av mottagaren av sinnesdatan.
Vänligen
Fredrik
Här måste jag motsäga dig. Jag menar att sinnesorganen kommunicerar omvärlden till oss men inte känslor. Många känslor är knutna till olika transmittorsubstanser. Dessa pyser ju runt i kroppen och berättar vad som är på gång i miljön. Vad man äter skapar ju fundamentalt olika känslor. Och vad vi äter är vår miljö och alltså så är känslor som beror på föda något som kommunicerar omvärlden till oss. Det är en typ av dold sinneserfarelse. Och det är varför man måste tolka och förstå känslor för att utröna vad för slags meningsfullt sammanhang de har.
Vidare kan man ju påvisa att känslor, mer hos djur män även hos människor, kommer av doftämnen och liknande. Det är alltså inte en fråga om tolkning alltid, utan instinktiva reaktioner. Även om vi människor genom behärskning och temperament kan tolka vad känslor kommunicerar. Jag vill heller inte säga att sinnena har någon slags renhet hos sig där världen förmedlas direkt. Detta bland annat då sinnen inte är något för oss utan att göras perceptuella. Vad vore så att säga informationen som hörseln gör perceptuell vara för utom det som luften, eller vilket medium som exciterats till det tillstånd av vibration, är i sig självt? Och för att ens kunna skapa ett perceptuellt innehåll så måste det finnas ett omdöme, en enumeration av två (eller vad man kan kalla en kontrast). Detta måste föregå perceptionen och kan sägas ligga direkt i sinneserfarelsen. Annars är det svårt att se hur den här kontrasten kan ges om den inte på något sätt ligger hos tinget, i det att det ses. Och är det tinget, så är det inte information om tinget. Jag är alltså mycket skeptisk till att det skulle finnas information där ute som vi sedan når genom sinnena. Snarare så tror jag att det är mötet som informationen uppstår. Och att vi alltid är medkonstituerande av den värld som vi ser. Även på det mest fundamentala sinnliga plan. Tex känner handen det som den håller eller känner den sig själv som hållandes något? Är det information om handen eller om saken som hålls som förmedlas?
För att vidare kommentera detta med att känslor kommunicerar omgivningen. Såg en serie, Into the wild. Som handlar om en man som skall försöka överleva helt själv ute i vildmarken. Han filmar sig själv med en videodagbok. Det som fascinerade mig var hur näringsbristen totalt förändrade hans humör. Testade själv för några veckor sen för att försöka utröna vilken funktion denna vår kroppsliga belägenhet kan tänkas ha. Efter någon vecka av näringsbrist så kommer nedstämdhet som ett brev på posten. Man måste ju förstå känslor som funktionella för den organism vi är. Därför jag anser att man kan tala om känslors ontologiska mening genom en teleologisk modell.
Vart mycket perplex över det här med nedstämdheten när man inte äter. Det är borde ju vara tvärt om. Men det beror kanske på, detta att människor förmodligen alltid levt i sociala kontexter kan göra att funktionen inte är individuell utan att den kommunicerar till kollektivet snarare. För det är mycket svårt att se någon nytta i håglöshet när man behöver öka sin produktivitet i att anskaffa föda.
Jo, fast det är inte definitionen av sinne. Känslor är mentala och kroppsliga reaktioner på sinnesdata och interna processer, men inte sinnesdata i sig.
Vänligen
Fredrik
Vem bryr sig om definitionen av ett sinne? Operera in ett chip och det följer inte definitionen heller men väl har du sinnesdata. Krass argumentation.
Vi upptäcker världen när vi är i den. Du söker alltid titta utifrån, på distans, behagligt. Kanske börjar min kritisism mot världen ta sig? Öppna ögon vet bara vrede!
Ok, då blir det inte möjligt att diskutera ämnet, om ord inte refererar till bestämda fenomen i världen. Om vi inte ska bry oss om definitioner, då är min katt statsminister. Frågan: "Har Sveriges statsminister randig päls?" får då ett jakande svar, tja det kan väl vara lite roligt att se världen så. Med andra ord, om vi ska ha den utgångspunkt som du lyfter i inlägget ovan, ja då håller ja med dig om att känslor är ytterligare ett sinne.
Så svaret på din lite småmärkliga fråga "Vem bryr sig om definitionen av ett sinne?" är att jag bryr mig om det (åtminstone i denna diskusson), om det över huvud taget ska vara meningsfullt att på ett seriöst sätt diskutera detta. Ty för att kunna svara på den fråga jag svarade på, dvs huruvida känslor så som ilska, sorg och glädje kan anses vara ett sjätte sinne, måste man ju självklart avse vad ordet sinne refererar till, annars blir det ju inte meningsfullt att gå vidare med frågeställningen. Sen ligger det säker massor i de saker som du skriver om känslor som sådana, men då är det en annan fråga, och en annan diskussion.
Vämligen
Fredrik