Hur införskaffar man sig absolut vetande?

Moderator: Moderatorgruppen

Morningstar

Inläggav Morningstar » 10 apr 2011 12:43

---

Sefket Ramovic
Avslutat konto
Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!

Inläggav Sefket Ramovic » 10 apr 2011 12:48

:D  :)  :)  :D

Morningstar

Inläggav Morningstar » 10 apr 2011 12:54

---

Sefket Ramovic
Avslutat konto
Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!

Inläggav Sefket Ramovic » 10 apr 2011 13:09

Morningstar

Inläggav Morningstar » 10 apr 2011 13:22

----

Lill-Leif

Inläggav Lill-Leif » 10 apr 2011 13:38

Vad man icke kan tala om, därom måste man tiga. Det är absolut vetande.

kort

Inläggav kort » 10 apr 2011 15:51

Sefket Ramovic skrev:ÄR ALLA LIKA VÄRDA eller LIKA BRA oavsett vad de GÖR?

eller ÄLSKAR GUD ALLA LIKA MYCKET oavsett vad de gör ?

Jag tänker att livet är rättvist, om man mår dåligt så får man igen glädjen senare, den elake kommer att lära sig att man inte kan hålla på så, den som folk är elaka mot kommer att lära sig att de är elaka mot dig för att du är stark och de är svaga, belöningen kommer, sen tror inte jag att någon vill ont egentligen utan mer att elakheter bygger på ovetskap, och sedan tror jag inte att livet tar slut, jag tror att det bara fortsätter, i våra ögon kan ett liv sluta olyckligt, men egentligen tror jag inte att det slutar, det fortsätter på något annat sätt. Men jag tror inte att orsaken till att man mår dåligt är att man varit ond... det kan vara farligt att tänka så, för då skäms man för att man blir ledsen när någon är elak mot en. Om det var så att man absolut kunde säga att någon varit ond och att detta inte gick att ändra på så skulle det ju vara väldigt förfärligt, jag tror kanske att det finns en gud men jag vet inte, men om det finns en gud så tror jag inte att han är så cynisk, för det ligger ingen godhet i att dömma någon för alltid, vad skulle livet gå ut på om man inte kunde få förlåtelse för misstag man gör ibland. Jag tror på lyckliga slut, jag ska måla hela världen i skinande färger och min ilska och bitterhet skall omvandlas och försvinna. Vad tror ni?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 10 apr 2011 15:56

kort
vill jag att min uppfattning skall vara oberoende av extern bekräftelse... jag vill inte veta att jag vet för att jag med mina ögon ser att det fungerar, jag vill veta för att jag känner att det är så, oberoende av yttre verklighet, så jag ska ändå försöka övertyga mig själv så att jag når vetskap utan denna bekräftelse

Det beror ju på vilken kvalitets kontroll  som du vill ha på dina kunskaper
Inget säger väl att det du kommer fram till inte är rätt eller fel.
med det abstrakta tänkandet löser vi pusselbitar som vi inte ser och får mer kunskap oberoende verkligheten/information.
men vi behöver ju något från första början att referera till, lite kickstart data till från ett bios typ..

Lill-Leif

Inläggav Lill-Leif » 10 apr 2011 15:57

Vad tror ni?

Att vi alla blir kompost förr eller senare. De som varit elaka blir dock mer illaluktande kompost.

Sefket Ramovic
Avslutat konto

Inläggav Sefket Ramovic » 10 apr 2011 17:01

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 10 apr 2011 17:20

Trakasseri är väl ändå att överdriva. Som jag tänker själv, och som jag tolkar sailaways här, är det en arbetsam väg att uppnå villkorslös kärlek. Det är så himla lätt att utmåla fiender, så himla avlastande att skylla på dem. Det har jag själv gjort. Men du, jag tror faktiskt på att genvägar är senvägar. Vi har mycket att lära av våra liv, och jag tror inte någon av oss är felfri. Men ibland, ibland, glider jag in i känslan av kärlek till alltet - en daggdroppe som glittrar i en daggkåpa som den vackraste kristall och Peter Settman och alla andra, att jag fick leva med er en stund.

Sefket Ramovic
Avslutat konto

Inläggav Sefket Ramovic » 10 apr 2011 17:43

Morningstar

Inläggav Morningstar » 10 apr 2011 17:43

---

Sefket Ramovic
Avslutat konto

Inläggav Sefket Ramovic » 10 apr 2011 17:46

Morningstar

Inläggav Morningstar » 10 apr 2011 17:47

---

Återgå till "Filosofi"