Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 20 apr 2011 22:57

sailaways skrev:Nån som vet om nya Firefox 4 är bättre än Chrome... Laddar ner det nu...

De påstår själva att den är upp till 6 ggr snabbare.

Lufier

Inläggav Lufier » 20 apr 2011 23:05

Zokrates skrev:
Lufier skrev:
transversal skrev:Den är avlång.

Vi får helt enkelt placera Zok i ena änden och de i riskzonen i andra. Hehe. ;-) Är nån för jobbig får de passa sig för det är åtta våningar att trilla ner. Slagsmål kommer inte på fråga.

Jag tänker på att jag är höjdrädd. Kommer säkert drömma om när jag ramlar ner åtta våningar
först av alla här.

Ja, vi tar balkongträffen i drömmarnas värld, låter säkrare.

Vilken våning bor du på Zokrates?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 apr 2011 02:02

Zokrates skrev:
sailaways skrev:Nån som vet om nya Firefox 4 är bättre än Chrome... Laddar ner det nu...

De påstår själva att den är upp till 6 ggr snabbare.

jag kör både chrome och firefox4. FF är lite snabbare, men man vänjer sig fort.
Tyvärr krashade strömavbrotten igår både Nasen och min Firefox, och jag lade in Opera.
Och senaste operan upplever jag som mycket snabbare än FF och Chrome.

Firefox 4 och chrome 6 har inbyggd codec för WebM. Det är googles fria kodning av video. ljudet är i Vorbis och kontainern en mkv variant.. Det är bra, nu slipper vi flash och h264 på youtube. Vi användare påverkas inte direkt.
Yoube har konverterat 30% av sina filmer till WebM formatet. http://www.youtube.com/html5

har man IE eller annan webläsare får man lägga in insticksmoduler för att kunna se dessa format.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 apr 2011 02:30

Tänker på ett intressant möte.
Mötte på en vacker brud som sålde pensionsförsäkrings byten. Jag kör det gamla tricket, lyssnar artigt och är nyfiken på hur samtalet ska utvecklas...Hon har mig i fällan.. jag visar legg och vi fyller i pappren...  och jag diskuterar på en tio minuter till om väder och vind.. sen avslutar jag det hela med att be henne riva sönder avtalet... stackare vad snopen hon blev och hon rev den i småbitar i förrvirringen och kunde knapt stoppa sin motorik heh... men hon hade glimten i ögat samtidgt... kunden blåser nasaren på tid och förhoppningarna.... jag gillar den leken : )

monstret

Inläggav monstret » 21 apr 2011 03:59

Marko skrev:Tänker på ett intressant möte.
Mötte på en vacker brud som sålde pensionsförsäkrings byten. Jag kör det gamla tricket, lyssnar artigt och är nyfiken på hur samtalet ska utvecklas...Hon har mig i fällan.. jag visar legg och vi fyller i pappren...  och jag diskuterar på en tio minuter till om väder och vind.. sen avslutar jag det hela med att be henne riva sönder avtalet... stackare vad snopen hon blev och hon rev den i småbitar i förrvirringen och kunde knapt stoppa sin motorik heh... men hon hade glimten i ögat samtidgt... kunden blåser nasaren på tid och förhoppningarna.... jag gillar den leken : )

Tycker du inte det är elakt?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 apr 2011 04:07

monstret skrev:
Marko skrev:Tänker på ett intressant möte.

Tycker du inte det är elakt?

Nej,
Dom drar in sina kunder med en utstuderad teknik, och får kunder att köpa saker dom inte vill ha.
Många kan inte säga nej och försäljaren lurar egentligen kunden på dennes pengar.
jag lurar bara av dom tid och lite humör och ger dom något att tänka på.
Allt handlar om hur man gör och vilken attityd man ger. Dom skapar sitt eget överläge som blir deras eget fall i slutet.
(och jag är aldrig arg eller oartig, tvärtom så leker jag mig ur ett underläge och vi bägge hamnar på ett mer mänskligt jämstält plan och affärersmasken försvinner)

nej, det är inte elakt.

är det elakt att överklaga p-boter bara för att den kommer att kostar mer att administrera än vad den drar in ?
(om en miljon överklagar parkeringsböter får polisen spendera en miljon timmar med att hantera ärenden)

monstret

Inläggav monstret » 21 apr 2011 04:39

Marko skrev:Nej,
Dom drar in sina kunder med en utstuderad teknik, och får kunder att köpa saker dom inte vill ha.
Många kan inte säga nej och försäljaren lurar egentligen kunden på dennes pengar.
jag lurar bara av dom tid och lite humör och ger dom något att tänka på.
Allt handlar om hur man gör och vilken attityd man ger. Dom skapar sitt eget överläge som blir deras eget fall i slutet.
(och jag är aldrig arg eller oartig, tvärtom så leker jag mig ur ett underläge och vi bägge hamnar på ett mer mänskligt jämstält plan och affärersmasken försvinner)

nej, det är inte elakt.

är det elakt att överklaga p-boter bara för att den kommer att kostar mer att administrera än vad den drar in ?
(om en miljon överklagar parkeringsböter får polisen spendera en miljon timmar med att hantera ärenden)

Tekniken försäljningsföretagen använder kan vara lite ful, ja, men oftast är det unga människor med pisslön som utför dessa arbeten på fält, så därför tycker jag att det känns aningen elakt att beröva dem på deras tid. Mycket av deras lön kommer på provision dessutom, och vill du komma åt företaget så torde det vara bättre att bara ignorera.

Och ja, om du har gjort dig skyldig till en p-bot (och accepterar det) så är det elakt att överklaga den bara för att vara jävlig. Har du inte gjort dig skyldig till den eller om du anser att den är orättvist utförd, så ska du naturligtvis överklaga däremot.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 apr 2011 05:03

jag gör detta mot aggresiva försäljare som hoppar på mig.
Normalt sett så säger jag nej, och respekterar dom inte mitt nej så är det inte mitt problem att dom vill stå och babbla på.
Jag har all tid i världen.
Deras nya teknik är att följa kunden efter att dom gått iväg och vara extra envisa. En telenor abbonemang blev riven häromdagen trotts att det gått mer än en vecka. Man kan bara inte bita ihop och ta skiten..
Och i dag började den vackra tjejjen artigt att fråga mig om min epost för att det lät som om det var mer info.
Det var beställningsordern hon försökte pracka på med en underskrift och väl dold mot slutet.. många backar nog inte när dom väl har börjat fylla i blanketten... hur fult som hellst...

Och ja, om du har gjort dig skyldig till en p-bot (och accepterar det) så är det elakt att överklaga den bara för att vara jävlig. Har du inte gjort dig skyldig till den eller om du anser att den är orättvist utförd, så ska du naturligtvis överklaga däremot.

I förrgå städade dom parkeringen och hade satt ut skylltar.
en granne stod på balkongen när vakten kom, sa att han kommer ut och flyttar bilen.
en trettio sekunder senare var han ute och vad gör vakten ?, skriver boten och ignorerar bilägaren helt.

Tja, det jag ska göra är att skriva ett brev i trapphusen här, skylten som fanns var för lågt placerad och dessutom framför huven på en bil, omöjlig för andra att se..

När det gäller pengar så är folk pressade till att bete sig som svin och jag tolererar inte det.

transversal

Inläggav transversal » 21 apr 2011 10:22

Lufier skrev:

Vi får helt enkelt placera Zok i ena änden och de i riskzonen i andra. Hehe. ;-) Är nån för jobbig får de passa sig för det är åtta våningar att trilla ner. Slagsmål kommer inte på fråga.

Jag tänker på att jag är höjdrädd. Kommer säkert drömma om när jag ramlar ner åtta våningar
först av alla här.

Ja, ibland får jag såna där infall att tänk om man skulle ta och kasta sig ut från fönstret/balkongen/taket ... Inte självmordstankar utan bara den där känslan "tänk om". Det är lite hissnande. Det är en taklägenhet, så ja, det är högt, och så kan man gå ut på taket som inte har några räcken alls och titta på fyrverkerierna över stan på nyår (eller blixtoväder som det var en annan gång). Men det är fint. Jag gillar att bo högt och ha utsikt. Ger en känsla av frihet.

transversal

Inläggav transversal » 21 apr 2011 10:24

Zokrates skrev:Jag bytte precis till en annan avatar, spelar ju ingen större roll vad man har.

Hehe, du är en lättpåverkad en du. :-)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 21 apr 2011 10:56

transversal skrev:
Lufier skrev:

först av alla här.

Ja, ibland får jag såna där infall att tänk om man skulle ta och kasta sig ut från fönstret/balkongen/taket ... Inte självmordstankar utan bara den där känslan "tänk om". Det är lite hissnande. Det är en taklägenhet, så ja, det är högt, och så kan man gå ut på taket som inte har några räcken alls och titta på fyrverkerierna över stan på nyår (eller blixtoväder som det var en annan gång). Men det är fint. Jag gillar att bo högt och ha utsikt. Ger en känsla av frihet.

Det av mig markerat i svart i din text, skrev jag som svar igår till Lufier, men sedan satt jag i 15 minuter och övervägde om jag skulle våga posta iväg det eller inte, bestämde mig för att inte posta eftersom jag tänkte att jag nog ändå var ganska ensam om just sådana tankar...

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 21 apr 2011 11:00

transversal skrev:
Zokrates skrev:Jag bytte precis till en annan avatar, spelar ju ingen större roll vad man har.

Hehe, du är en lättpåverkad en du. :-)

<iframe title="YouTube video player" width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/DeQSp5F8rRM?rel=0" frameborder="0"></iframe>

Lufier

Inläggav Lufier » 21 apr 2011 13:17

Zokrates skrev:
transversal skrev:
Lufier skrev:

först av alla här.

Det av mig markerat i svart i din text, skrev jag som svar igår till Lufier, men sedan satt jag i 15 minuter och övervägde om jag skulle våga posta iväg det eller inte, bestämde mig för att inte posta eftersom jag tänkte att jag nog ändå var ganska ensam om just sådana tankar...

Precis den tanken får jag också "tänk om". Jag har höjdskräck, speciellt på balkonger och vid stup
då kan jag få lätt panik när tanken dyker upp "tänk om jag hoppar",
men jag är inte rädd för att flyga eller åka bergochdalbana.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 apr 2011 15:18

transversal skrev:
Den ger ett visst tonläge här, men jag tror att detta tonläge inte nödvändigtvis är det enda tonläge som jag skulle kunna ha. Man har ju olika "roller" i livet också. På jobbet är jag definitivt inte "transversal", det hade ju varit outhärdligt.  :lol: Inte heller skulle killen stå ut med mig om jag inte hade haft några andra sidor. För det har man ju ...

Jag har inget emot dina tonlägen, Gillar det du skriver, om än lite kort sammanfattat i estetiskt form.

@Z
Gillar din nya avatar.
En ung sökare skjuter villt, han har sina mål, men vet inte vart det ska leda...
En kontrastrik värld för att inte förvillas av färgranna abstraktioner..... The lonly ridier with his gun.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 21 apr 2011 15:28

Marko skrev:@Z
Gillar din nya avatar.
En ung sökare skjuter villt, han har sina mål, men vet inte vart det ska leda...
En kontrastrik värld för att inte förvillas av färgranna abstraktioner..... The lonly ridier with his gun.

Tack men jag drog bara ett par streck i adoben, är själv inte speciellt nöjd med avataren, borde ha haft någon slags bildreferens istället för att rita fritt ur fantasin, hästkrakens ben ser ju helt veckovilda ut!

Återgå till "Tankar och känslor"