Filosofi grundad på känsla?

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 maj 2011 04:17

Okunnig skrev:
Marko skrev:
Trevligt med en uppfinnare : )!
Då ligger vi i samma linje när vi har konstaterat att världen är lite mer variabel än det en hjärnan brukar kunna lista ut.

Jag brukar inte bry mig om att minnas saker, är faktist väldigt dålig på viss typ av minnen,
men däremot är jag bra på att få fram information genom att pröva små enkla steg efter att ha klurat ut vad som skapade grundfelet.
Minnet är nog inte så dåligt som du beskriver, vi kan under drömmar och hypnos ta fram sånt vi tror e glömt.
Själv är jag av den upfattningen att Ingenting är glömt. Men den finns inte i medvetandet hela tiden eller har behov av att finnas där.

Det är inte du som fick mig att läsa vidare. Det är utanför din kontroll att påverka mina val.
Men lite roligt är det att tänka på det viset som du gör.

Du har rätt, om det vore så att det fans en supermanipulatör bakom kulisserna,. så skulle det innebära att det inte var jag som utsatte dig för det testet. Det skulle dock betyda att jag var blott en omedveten marionettdocka, helt ovetandes om att uberherren  styrde mig för att testa dig :)

Vi kanske är marionetter med hyggligt fria val : ?

Sefket Ramovic
Avslutat konto
Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!

Inläggav Sefket Ramovic » 21 maj 2011 06:21

...

Sefket Ramovic
Avslutat konto
Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!

Inläggav Sefket Ramovic » 21 maj 2011 06:36

...

Sefket Ramovic
Avslutat konto

Inläggav Sefket Ramovic » 21 maj 2011 06:49

...

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 21 maj 2011 09:22

Marko skrev:
Okunnig skrev:Jag börjar faktiskt mer och mer tro att all form av religiöst troende enbart är önsketänkande och inget annat. och detta säger jag trots att jag är medveten om hur extremt förenklat det
låter...

Är det jag känner en fantasi känsla ?
om jag känner mig hungrig, är det fantasi eller verkligt ?
jag kan suggera fram hunger och annat, men normal status är att jag får en känsla utan
att aktivt ha påverkat det. Är sorg fantasi varelser med ?
Religion är en community där folk med liknande erfarenheter diskuterar och för sin agenda och inte
en tro. Tro finns hos människorna och inte i en grupp.

För att svara på detta, vilket jag ville, så visualiserar jag mig själv sittandes framför en grupp förskolebarn.

Känslor är det vi känner, därmed måste de alltså både skapas och registreras i hjärnan via inre och yttre stimuli samt omkodas till något vi kan förstå för att vi därmed skall kunna reagera på ett sätt som svarar mot behovet, men hur är vår reaktion, är den optimerad som så att handla i enlighet med stimulit, ja men då enbart rent evolutionsmässigt och det endast initialt vill jag påstå som en reflex vilken sker utifrån det autonoma nervsystemet, men ju högre medvetandegrad vi tillför våra reaktioner desto större chans att handlingen inte nödvändigtvis blir det
som bäst skulle gynna kroppen beroende på situation.

Växter behöver bara sol och näring, utifrån det sker livsanpassningen, växten fäller t.ex ut sina blad, rötterna suger upp vätska och näring och fotosyntesen energiunderhåller det hela. Växten är inte helt passiv, den reagerar med miljön och det under sina förutsättningar optimalt, träd som växer försöker fånga upp så mycket näring och solljus som det bara är möjligt vilket till och med kan innebära att ett träd kan flytta på sig genom att rötterna drar trädet lite åt ett annat håll vilket givetvis är en långsam process som få människor skulle orka studera, växter känner av skillnaden mellan ljus mörker och reagerar på temperaturskillnader, för att kunna göra detta måste det finnas nerver som kodar impulser så att en reaktion kan ske, är vi verkligen i grund och botten så olika växterna?

Ja, växterna är optimerade utifrån vissa förutsättningar som inte kräver någon högre form av tankeverksamhet eller större möjlighet att påverka sin existens genom aktiva val då deras utveckling styrs och samspelar av miljön de lever i, medan vi är mer naturligt fritt ostrukturerade och det grundar sig ju på att vår art mänskligheten har evolverat fram ett radikalt annat sätt att få näring, vi tillhör ju djurarterna vilket innebär att vi måste kunna förflytta oss snabbare än växterna, en process som ackulmulerat fram både ben och armar samt en högre medvetenhet som möjliggör aktiva val och ställningstaganden, och det är här våra sinnens signalkodningsprocesser utvecklat förmågan att laborera fram andra handlingsmöjligheter än enbart impulsutlösta reaktioner likt växternas och då talar jag inte om fröet som på sätt och vis bär på sin enda idé om vad den skall bli samt när och hur i form av sin genetiska kod vilket skulle kunna sägas vara växtens enda tanke om något, tankekontrollerade handlingar tarvar en föreställningsförmåga om handlingen innan den skett, vilken kräver en abstrakt skapad inre föreställningsvärld som en spegel av den verkliga världen där idéerna kan ta form och utveckla gångbara mönster som kan användas i den yttre verklighet vi fysiskt rör oss i.

Alltså är tanken både en inre egen virtuell värld om vi vill kalla det så just eftersom tänkandet kan inbegripa inte bara det som är här och nu utan även det som ligger såväl bakom som framför oss inklusive vad som är rimligt och orimligt, många tankar mynnar från fria fantasier, de i sin tur är basala och finns med oss redan när hjärnan börjar utvecklas i det lilla fostret, men tankar är även projektioner av yttre upplevelser som återskapar ett inträffat skeende med en mängd olika möjliga bearbetningar i form av olika scenarier och utfall. Innan vi lär oss ett språk, är fantasin som störst samtidigt som våra yttre handlingsmöjligheter är som minst, fantasin är obegränsad just för att den inte är inrutad och snärjd i ett rum av ord där orden inte kan ersätta alla de känslor som vi kan känna eller alla de intryck vi kan få genom syn och hörsel, den språkliga utvecklingen har dock haft den fördelen att den underlättar kommunikation vars syfte är att skapa ett större ramverk för gemensamma sociala handlingar, språkutvecklingen har inneburit så många fördelar för människan att utvecklingen inte har kunnat bromsas upp, de som halkat efter språkligt har succesivt tryckts undan, konkurrerats ut, assimilerats eller utrotats. Språkutvecklingen var en kompensation för människoartens brist på råstyrka, vassa huggtänder och klor, storlek, snabbhet, ett lågt bestånd och en långsammare utveckling( vissa människoliknande primater tycks alltid ha legat på gränsen till utrotning ) den klena människan behövde alltså språket för att det ökade våra överlevnadschanser, vilket även visar att fantasin och våra tankar har direkta återkopplingar i den yttre verkligheten som berör andra levande arter.

Så varför ifrågasätter vi då våra känslors berättigande och ställer frågor som "är fantasin verklig", de utgör ju forfarande stommen i det vi byggt vårt språk kring, där känslorna är fantasins eld men tyvärr verkar bränslet vara alltsom oftast minimerat på bekostnad av den abstrakta språkliga fasad som till ytan täcker in den största delen av det vi uppfattar som viktigt, men om enbart orden naglas fast så är det lätt hänt att vi bortser från att de kommer
från en verklig individ av kött och blod och vars känsloliv aldrig och helt och hållet kan definieras av enbart ord.
Inte heller behöver vi ifrågasätta behovet av vår fantasi, våra tankar, inte heller behöver vi ifrågasätta vad som är verkligt då allt det vi upplever är verkligt, det enda som behöver göras är att förstå skillnaden mellan en inre tanke och en yttre handling så att vi vet vilka konsekvenser, för och nackdelar, bonusar och risker det kan leda till om vissa tankeviljor omsätts i praktiskt agerande. Däremot bör vi försöka undvika att fastna i rena abstraktioner som står helt bortom verkligheten, man kan inte leva på fantasibröd hur gott man än tänkt att det smakar  i tron att de kan ersätta våra riktiga behov som faktiskt och enbart kan tillgodoses i en yttre verklighet och inte i lala-landet.

Okunnig

Inläggav Okunnig » 27 maj 2011 16:52

Sefket Ramovic skrev:Hej, jag har grunnat lite nu på allt jag skrev och försökt tänka ut hur jag skall lägga fram vad jag vill säga så det godtas av andra och förstås. Jag märker att du är en empiriker, du vill basera dina slutsatser på erfanheter. Detta är helt i sin ordning. Du tog två frågor som verkade angelägna för dig att besvara, nämligen:

Livet var inte medvetet planerat, och därför har det ingen mening med sig!

Eller:

Livet var medvetet planerat, och därför är livets #1 mening att det ska existera.

Du skrev innan att vi till slut kunde komma fram till att sannolikheten för dessa två svar var okänd för oss. Samtidigt antar jag att du väljer redan idag att antingen tro på ena svaret, andra eller ingen utav dem. Här kommer hela poängen, men hur du än gjorde så VALDE du ett ställningstagande baserat på ingen sannolikhet alls, utan utgick helt åt hållet vad du själv ville. Alltså bygger ditt ställningstagande på fullständig godtycklighet.

Förstår du min sista poäng, isåfall förstår du varför människor påstår olika saker,
men båda väljer helt godtyckligt vad de har påstått. Detta godtyckliga påstående
kallar vissa för tro, men jag väljer att kalla det för personligt vetande. Allting är faktiskt
en tro/vetande, eftersom även den verklighet som du anser vara verklighet, kan
mycket väl enbart vara en dröm, och varken du eller jag har något som talar emot
vår tro, alltså baserar vi vår tro på ren godtycklighet eller vetande som jag kallar det.

Jag har faktiskt inte tagit ställning emellan de två alternativen, för jag anser att även om en mening med livet inte finns, kan den ändå skapas imorgon. Och då vore alternativet "livet ska existera." det mest troliga valet anser jag.

Jag håller med om att alla har någon form av tro, men inte att vi har något 100% vetande. Det vi kallar vetande är istället missförstådd tro. Men det är dock skillnad mellan tro och tro. Tro byggd enbart på känslor och ännu värre, skrock, är mycket mindre värd än tro som bygger på logiskt tänkande och mänsklighetens erfarenheter. Skillnaden ligger i trons sannolikhet.

Okunnig

Inläggav Okunnig » 27 maj 2011 16:55

Sefket Ramovic skrev:Okunnig   vem har mest rätt tolkning av verkligheten
              en galning eller du?

Omöjligt att veta. Men om min tolkning av framtiden verkar fungera i alla praktiska situationer, så ökar det chansen att min tolkning är verklig. Men då måste man först spendera flera årtionden på att testa och försöka använda sig av min ( eller någon annans ) tolkning av världen för att få en aning om det. Och då kanske personen som kom på tolkningen redan är död.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 27 maj 2011 18:09

Okunnig skrev:
rekoj skrev:
Okunnig skrev:
rekoj skrev:
Okunnig skrev:
Utom i de fall när premisserna i sig själv är grundade i ren logik.

Då innehåller inte premisserna någon information om verkligheten vi lever i.

Det beror på hur du definierar "information". Om premisserna är sanna, blir också den logiska slutsatsen sann, om den är av deduktiv sort. Om den är av induktiv sort blir den snarare "trolig" än pålitlig.

Om premisserna är sanna är också den logiskt giltiga slutsatsen också sann, so far so good.

Den induktiva "slutsatsen" saknar sanningsvärde. Eller kanske mer korrekt sanningsvärde är okänt. Du kan inte säga att enligt logiken är den trolig (om nu inte troligheten är direkt överföring av en premiss), om den är sannolik eller inte får du försöka bedöma med känsla/intuition/förnuft.

Deduktiva logiken däremot har sanningsvärde. Här ska vi inte blanda in begrepp som trolighet, sannolikhet. Slutsatsen är antingen 100% giltig eller 100% ogiltig, inget däremellan.

Logikens domän är nödvändighet.

Njae, nästan! Fast nu känner jag att jag börjar bli jobbig i mina hårklyverier, men om vi ska vara seriösa om logik blir jag tvungen att påpeka att den abstrakta iden om logik är en annan sak än när vi begränsade bristfälliga människor försöker applicera logik på verkligheten. Så här:

Om man tror på en abstrakt logik, dvs, en logisk mekanism som har funnits långt innan något liv fanns i vårt universum, så är den perfekt. Den styr och ställer allt som händer, och är intimt förknippad med naturlagarna. Om man skulle tänka sig vara en allvetande Gud, så man kunde se vilka premisser som var sanna, skulle man enligt min tro också se att logiken ( iallafall av deduktiv sort ) alltid hade rätt. Determinism för att använda termer. Tyvärr är vi dock inte Gudar, och därför kan vi aldrig veta om premisserna är sanna. Eller om våra logiska slutledningar är korrekta. Så man måste skilja på människors *försök* att applicera deduktiv logik på verkligheten, och den abstrakta iden om deduktiv logik.

P.S. anledningen till att jag specificerar det till deduktiv logik är för den andra sortens logik, dvs induktiv logik, är grundad på erfarenhet och historia, vilket är typiskt mänskliga uppfattningar, inget jag personligen tror en allsmäktig och allvetande gud ens skulle bry sig om. Induktiv logik är därför mycket mer konkret än den abstrakta iden om deduktiv logik, men också mindre pålitlig ( om man är en Gud ).

Dock, trots att induktiv logik är mindre säker än deduktiv logik, skulle jag vilja påstå att induktiva logiska slutsatser har sanningsvärde. Dock inte 100%-iga sanningsvärden, utan snarare sanningar om sannolikheter. Som exempel:

Om travhästen "Sokrates" har vunnit alla 10 sista trav som den har tävlat i,
och om ingen annan häst i detta trav har vunnit lika många trav i rad,
så är SANNINGEN att hästen "Sokrates" TROLIGTVIS kommer vinna även detta trav. Inte ATT hästen kommer vinna, märk väl, men att den TROLIGTVIS kommer vinna. Det vore det induktiva logiska sanningsvärdet.

Ja, det blir en del hårklyverier.

Jag tror att applicera deduktiv logik på verkligheten är svårt. Deduktion gör man utifrån ett fördefinierat system, inte en odefinierad verklighet.

---

Om hästen Sokrates har vunnit travet 10 gånger i rad, då har vi god anledning att tro att han kommer vinna den elfte gången i rad också. Yes! Det är väl vad som skulle kunna kallas kvalificerad gissning. Men vad baserar vi vår gissning på? Jag skulle svara att gissningen baseras på EMPIRI och inte logik. Slutsatser utifrån erfarenheter brukar kallas för empirisk metod, vilket väl är motsats till logisk metod.

Men visst vi skulle kunna kalla det "induktiv logik" också, handlar hur man väljer att definiera det. Bara man är överens med definitionerna är det lugnt.

Angående induktiv logik... ja, det är väl mer vad man kan kalla "vardagsspråkslogik". Jag tycker det är lite problematiskt att räkna den typen av induktion till logik, eftersom den saknar nödvändighet, och lite av grundtanke med logik är väl annars att det ska handla om nödvändighet.

På Wikipedia står det:
inductive reasoning—the process of deriving a reliable generalization from observations—has sometimes been included in the study of logic

Det har alltså inte sin självklara del i logiken.  Vidare står det:
An inductive argument can be neither valid nor invalid; its premises give only some degree of probability

Jag tycker det är okej att räkna både "induktiv logik" och "deduktiv logik" till logik, men det viktiga är då att se den stora skillnaden. deduktiv = nödvändighet (0% eller 100%), induktiv = "upplevd möjlighet" (0% > 100%).

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 27 maj 2011 18:35

Karl Popper (en av de mest kända vetenskapsfilosoferna) om vetenskap, från Wikipedia:

Popper uppställde som grundkrav för att något ska kunna betraktas som vetenskapligt, att ifrågavarande vetenskapliga rön ska kunna vara falsifierbart.

Så lånar jag citat från PVA som citerar Gödel (en av de mest kända logikerna):

Gödel sa: "But every error is due to extraneous factors (such as emotion and education); reason itself does not err."; logiska felslut kan inte skyllas på logiken, utan måste skyllas på vårt sätt att tillämpa den.

Kan vi sammanfatta det så här?

För att det ska vara vetenskapligt måste det gå att falsifiera

För att det ska vara logiskt giltigt får det inte gå att falsifiera

nitarna

Inläggav nitarna » 30 maj 2011 22:56

Att ologiska saker kan kännas bra, det är jag själv levande bevis på. Men så är även dem som har begått mord för att de ansåg att offret förtjänade det. Eller nazister som ansåg att om en person är mörkhyad förtjänar dom stryk. Eller terrorister som anser att även barn i ett demokratiskt land är skyldiga till vad de vuxna människorna gör "fel" i sitt röstande. Om man studerar människans felsteg blir man förr eller senare medveten om att de flesta tragedier orsakades av människor som "kände" att de gjorde rätt. Jag kan tillochmed gå så långt att påstå att Adolf Hitler trodde han var en hjälte.

Allt detta bör bevisa en sak, och det är: Man måste på något sätt urskilja goda känslor ifrån onda, och det enda sättet man kan göra det är att tillämpa logik på sina känslor: Vilka konsekvenser ger dem? Och om man inser detta, har man redan prioriterat logik över känslor.

Problemet med ditt argument här är ju att många rationaliserar sina onda gärningar på ett bra sätt.
Det är nog snarare ett undantag att folk "känner" på sig att det är rätt att mörda oskyldiga eller begå brutala övergrepp på andra etc.
Även om man börjar från rätt "premiss" när man använder logik så kan ju det bli helt fel.
Exempel:

En man våldtar en kvinna.

Din och min logik kan kanske se ut som följande:
Jag skulle inte vilja bli våldtagen.
Jag förstår att det är en hemsk upplevelse för den drabbade.
Därför gör jag det inte.

En våldtäktsman kan resonera:
Jag gör det ändå för att min njutning är viktigast.

Min poäng är att man kan inte säga att känslor är utdaterade. Både panik och eufori är livsnödvändigt 2011.
Samt att logik allena inte skapar högre moral hos människor, det gör inte känslor allena heller. I slutändan så handlar det om vilken subjektiv moralkompass man väljer att utgå ifrån.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 31 maj 2011 07:29

För att svara på länkstarten:

Den undran som ligger bakom, som är målet för det filosofiska målet är med nödvändighet baserat på kanske inte rena känslor, men dock inte logik. Vad är tiden? Vad är existens?

Sen är det väl svår att troliggöra den filosofiska diskussion som därefter kan uppkomma utan logik?

Intution och känsla har sin plats, logiken och systematiken sin.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Okunnig

Inläggav Okunnig » 03 jun 2011 15:35

nitarna skrev:
Att ologiska saker kan kännas bra, det är jag själv levande bevis på. Men så är även dem som har begått mord för att de ansåg att offret förtjänade det. Eller nazister som ansåg att om en person är mörkhyad förtjänar dom stryk. Eller terrorister som anser att även barn i ett demokratiskt land är skyldiga till vad de vuxna människorna gör "fel" i sitt röstande. Om man studerar människans felsteg blir man förr eller senare medveten om att de flesta tragedier orsakades av människor som "kände" att de gjorde rätt. Jag kan tillochmed gå så långt att påstå att Adolf Hitler trodde han var en hjälte.

Allt detta bör bevisa en sak, och det är: Man måste på något sätt urskilja goda känslor ifrån onda, och det enda sättet man kan göra det är att tillämpa logik på sina känslor: Vilka konsekvenser ger dem? Och om man inser detta, har man redan prioriterat logik över känslor.

Problemet med ditt argument här är ju att många rationaliserar sina onda gärningar på ett bra sätt.
Det är nog snarare ett undantag att folk "känner" på sig att det är rätt att mörda oskyldiga eller begå brutala övergrepp på andra etc.
Även om man börjar från rätt "premiss" när man använder logik så kan ju det bli helt fel.
Exempel:

En man våldtar en kvinna.

Din och min logik kan kanske se ut som följande:
Därför gör jag det inte.

En våldtäktsman kan resonera:
Jag gör det ändå för att min njutning är viktigast.

Min poäng är att man kan inte säga att känslor är utdaterade. Både panik och eufori är livsnödvändigt 2011.
Samt att logik allena inte skapar högre moral hos människor, det gör inte känslor allena heller. I slutändan så handlar det om vilken subjektiv moralkompass man väljer att utgå ifrån.

Jag tror dock inte på att all moral är subjektiv, utan anser att det kan finnas en slags objektiv meta-moral. Så jag tror definitivt att logik allena skulle skapa högre moral hos människor. Svåra att bevisa dock, så vi får nog bara acceptera att vi inte håller med varandra på denna punkt.

Rationalisering är ett problem, ja visst, men enbart ifall man inte tillämpar logik. Rationaliseringen är raka motsatsen till logik, just för att det inte är logiskt. Men för personen som rationaliserar kan det vara svårt att avgöra det. Därför är det bra att det finns andra människor runt omkring som kan tänka logiskt och peka ut ologiska rationalisering som andra gör, och därmed blir det svårare för folk i allmänhet att komma undan med att rationalisera dåliga beslut.

Förresten, på vilket sätt är panik livsnödvändigt idag? Jag kan inte se ett enda exempel på det, så du får gärna förklara närmare.

Okunnig

Inläggav Okunnig » 03 jun 2011 15:36

Anders skrev:För att svara på länkstarten:

Den undran som ligger bakom, som är målet för det filosofiska målet är med nödvändighet baserat på kanske inte rena känslor, men dock inte logik. Vad är tiden? Vad är existens?

Sen är det väl svår att troliggöra den filosofiska diskussion som därefter kan uppkomma utan logik?

Men hur skulle då ett icke logisk filosofiskt argument se ut? Kan du ge exempel?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 07 jun 2011 07:36

Okunnig skrev:

Men hur skulle då ett icke logisk filosofiskt argument se ut? Kan du ge exempel?

Som sagt, i den diskussion som kan följa är argumenten nog sällan utan logik. Men frågeställningarna kommer ofta från ren nyfikenhet och känsla.

Vidare - då jag, i en diskussion, tar emot ett argument så reagerar jag med både känsla och logik. Mitt val av replik beror på den känsla jag får av det emottagna argumentet.

Svaret blir naturligtvis kodat på ett sätt som är ämnat att förstås av mottagaren, både vad gäller logik och språk. Men det urholkar egentligen diskussionen. Kunde man överföra den känsla man får, även i en filosofisk diskussion, skulle mottagaren bättre kunna tillägna sig det som sagts.

I en filosofisk diskussion in real life, tittar du inte den andre i ögonen, bedömer kroppsspråk?

(Ändå: ett emotionellt argument : "Begriper du inte det??")
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Okunnig

Inläggav Okunnig » 10 jun 2011 16:28

Anders skrev:
Okunnig skrev:

Som sagt, i den diskussion som kan följa är argumenten nog sällan utan logik. Men frågeställningarna kommer ofta från ren nyfikenhet och känsla.

Vidare - då jag, i en diskussion, tar emot ett argument så reagerar jag med både känsla och logik. Mitt val av replik beror på den känsla jag får av det emottagna argumentet.

Svaret blir naturligtvis kodat på ett sätt som är ämnat att förstås av mottagaren, både vad gäller logik och språk. Men det urholkar egentligen diskussionen. Kunde man överföra den känsla man får, även i en filosofisk diskussion, skulle mottagaren bättre kunna tillägna sig det som sagts.

I en filosofisk diskussion in real life, tittar du inte den andre i ögonen, bedömer kroppsspråk?

(Ändå: ett emotionellt argument : "Begriper du inte det??")

Aha, så du menar inte att det finns filosofiska argument som är 100% känslomässiga, utan mer att en individs motivation till att argumentera kan påverkas av deras känslor? Isåfall är jag helt med på noterna.

Återgå till "Filosofi"