" VERKLIG DEMOKRATI NU"

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Justin Case

Inläggav Justin Case » 01 jun 2011 09:25

Marko skrev:Här vill jag fråga om din moral, är det moraliskt fel att lära sig allt detta ?

Bara om det ger maximalt goda konsekvenser. Kanske är hacking den talang där du kan utvecklas bäst och göra mest nytta för mänsklighetens framtid, eller så kanske du genom hackandet kan lära dig saker som får dig att bli intresserad av andra saker, som har ännu större världsförbättringsfaktor. Man måste nog känna dig väl för att kunna ge dig något säkert svar på din fråga.

lukas

Inläggav lukas » 01 jun 2011 14:00

Skend

Lill-Leif

Inläggav Lill-Leif » 01 jun 2011 14:28

Ett problem när folk häver ur sig saker som "skendemokrati" är att de sällan kommer med några hållbara alternativ. Jag kan lätt spy galla över hur skola, vård och omsorg sköts men har jag inga egna förslag om hur det ska fungera är det mest bara tomma ord. Därför krävs det en upplyst befolkning som kan komma med sådana alternativa lösningar för att demokratin ska fungera. Inget blir bättre om vi skulle bli styrda av en "pöbel" istället för politiker.

lukas

Inläggav lukas » 01 jun 2011 16:58

För att

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 01 jun 2011 18:23

Kan du inte konkretisera dig, låter mest som sken tycker jag.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 01 jun 2011 21:33

Marko skrev:
Kotten skrev:jag håller med allihopa,
Men hur ska vi gå tillväga?

(OT: Marko, är det något du sysslar med fortfarande?)

OT svar: (och långt, skriver gärna mycket om detta ämne)
Nej, inte direkt. Det som är lagligt att göra det gör jag. Jag sniffar ofta av mina/våra egna lan och trådlösa nätverk för att detektera intrång. och aktivitet som bryter mönster (tex trojaner som skickar ut data). Jag gör penetreringstester på mitt eget nät här hemma och leker. Jag är en person som har tillgång till mångas accounts som jag servrar och administrerar.
Jag skiljer på privat sfär och publik sfär och har hittintills inte läst en enda privat fil i något system.
När jag var 20 bast typ så var det ju fräckt att scanna globala nät eller isps subnät för att hitta öppna utdelningar.
En eller två gånger gick jag in på skrivbordet deras och lämnade ett medelande om att dom skulle stänga utdelningarna.
Men jag mådde inte bra av dessa få intrång så jag gjorde en policy som håller än idag.

Det blir inte så mycket detaljkunskaper som kommer in, inte mycket har förändrats under denna tiden,
samma teknik men med nya hål. Social enginering är intressant som metod, men känns som tidigt 70 tal ala Mitnick.

så nu har jag varit 98% ärlig, jag penetrerar inte andras privata sfär och ställer inte till det för folk.
De som ber mig om hjälp, försöker jag skydda så gott jag kan med några enkla metoder. (ett system ska ge ut så lite info om sig själv som bara möjligt), uppdatera med säkerhetspatchar och lås intrångs försök med tidlås. etc etc.
En workstation är svårare att ha koll på eftersom människor gärna lägger in miljarder appar. så jag riktar mig in på servrar mest.

Jag kan ju bidra med lite kunskap.
Flash används ofta för att göra intrång, och gammla program som firefox eller ie som inte är uppdaterade.
Jag har själv blivit hackad ett par gånger, ena gången byttde dom namn på alla mina ikoner på mitt mac osx skrivbord.
Den penetrerades via ett gammalt pluggin i firefox (chatzilla). Min sons dator var hackad ett par gånger och jag la ingen tid på att fånga förövaren, ett barn som lekte med en trojan och roade sig med att rita i mspaint remote.
Använd öppna wifis med försiktighet, dom sniffas ibland av och används som honypots. (medvetet utlagda för att själa info).. så använd de nyaste mjukvarorna eftersom buggarna flyttas runt och gamla hål slutar att fungera.
Inget system är säker mot intrång, Varken OSX Win eller Linux. Dock är linux operativsystem och andras profiler väl skyddade i ett Unix/Linux system. Använd cookies med försiktighet, De spårande trackingcookies ger ut mycket info om din aktivitet på nätet.(en person på ett nät raderade hela profiler på ett socialt nätverk  med att ändra i cookies instälningarna) Använd olika lösenord för alla sidor. (jag saltar ofta mina lösenord med en metod där delar av sitenamnet är med på en speciell plats, exv skulle denna sida kunna få lösenordet+saltet 12FF34, sommar12FF34 är mer säkert lösen än bara sommar) (lösenord som läcks ut hackas relativt snabbt, en amerikan jag lärde känna hade över 200GB lösenordstabeller och regnbågar och påstod sig kunna knäcka det mesta)
Har ni wifi hemma, kör inte wep kryptering, den hackas på en minut. byt ut till wpa som inte kan hackas på samma sätt.
(man testar lösenord via nycklar i wpa, detta tar tid och ger dålig utdelning). Wpa hackning är det jag gillar mest och är fachinerad över. Det finns vissa brister i detta som kan användas, qos funktionen+wpa har en bugg. Detta klarar inte scriptkiddes av att hantera ännu. (och knappast dom duktiga hackers heller)

Jag dokumenterade mitt första hack av wifi och la ut det på youtube för att dela ut kunskapen.
(filmen är lite B, men sättet är den samma idag. (det är mitt egen wifi jag hackar) http://www.youtube.com/watch?v=NoJ7wEU9 ... ideo_title ) Det kan se lite rörigt ut med alla siffror och kommandon, Men man kommer in i det snabbt.
Alla hacks jag känner till handlar om att skaffa så mycket info som möjligt om angriparens system. (ingen info och man attakerar inte heller, dra ut tp kabeln ; )
sen letar man fram bristerna, och simulerar ett test. Där stannar många och e nöjda. De som fortsätter gör ett angrepp och måste få bekräftat att det fungerar på offrets dator. Detta är riskfyllt och man måste lära sig att dölja sina spår. När man vet bristerna kan man via social enginering få ett snabbare resultat genom att lura ut en person till en sida som penetrerar.
Detta skulle man lätt kunna göra på sidor som denna och liknande, man lägger in en iframe och kör lite cross site scripting (XSS).(skulle aldrig falla mig in att ens testa på en offentlig sida och dessutom i mitt eget namn)  Sen finns det många andra metoder, och varje metod kan ju skrivas spaltmeter om.. nu ska jag inte redigera in mer i detta svar : )
Går det att skydda sig ?. Nej, inte helt, men man kan minimera riskerna.
Svar, Nej jag attakerar inte system utan har genom åren lärt mig hur det funkar.

Här vill jag fråga om din moral, är det moraliskt fel att lära sig allt detta ?,

Back to Topic >>

Jag gillar den sweichiska modellen. Vad jag vet har dom det bra i det landet och folk som arbetar tjänar pengar och dom har läg arbetslöshet med runt 3-4%

http://www.svd.se/naringsliv/usa-kan-sl ... 214311.svd

Kanske dags att se upp, snart stövlar väl NAVY seals in i ditt vardagsrum, skjuter dig med 50 skott och ger dig en tysk sjömansbegravning! :wink:

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 01 jun 2011 22:18

Zokrates skrev:http://www.svd.se/naringsliv/usa-kan-sl ... 214311.svd

Kanske dags att se upp, snart stövlar väl NAVY seals in i ditt vardagsrum, skjuter dig med 50 skott och ger dig en tysk sjömansbegravning! :wink:

Vilka fasoner !, ska inte det virtuella få vara virtuellt längre.
Om ett land blir angrippet för attacker, vad  menas med det ?.
Det känns hypotetiskt och fantasifullt. Det jag kan tänka mig är att delar av en infrastruktur kan slås ner.
Men den infrastrukturen har ju usa redan hotat med att stänga när det behagar dom, att stänga av ifall ett angrepp skulle ske.
Detta kan lamslå resten av världen i ett par dar. Jag undrar hur dom har tänkt sig detta.
Traffiken som kommer från ett gäng smittade datorer världen över gör en attack mot tex pentagon. Kina ligger troligtvis bakom detta. Ska usa då ta till kärnvapen och mejja ner regeringen i kina och sen skicka naivy spetsnaz till de som har smittade datorer och peppra runt lite i trädgården... Tillåt mig att le :)

Det är bättre dom säkrar sina system, och här fungerar ju hackers bra ihop med utvecklarna.
Utan de som letar fel så kan inte systemet säkras på ett tillfredställande sätt.
Och det är en av anledningarna till varför öppen källkod är bättre än sluten. Felene hittas snabbare och täpps till väldigt tidigt. Nej. usa vill ha krig även här. Ironiskt faktist.

Data kan säkras väldigt bra med krypteringar och kontroll av behörigheter.
Det är oftast insiderjobb som läcker ut information. Tekniker i företag har för höga rättigheter och har ett dåligt system.
kan dom inte fixa till det först innan dom börjar kriga ? (begränsa tillgången till information är väl a och o i ett säkerhetstänk)

Men detta handlar nog mest om sk DDOS attacker som sänker maskiner i ett par timmar eller dagar.
Dessa brukar man få bukt med innom ett par timmar.

Det dom kan göra är att droppa begäran som kommer från källor som normalt sett inte besöker sidan.
Det är lätt att göra drops och ignorera vissa klienter. Det som anses som filosofiskt problem är att man inte vet vem eller vad som är rätt traffik. Själv droppar jag automatiskt hela länder när någon försöker göra en attack.
Kanske det är mer lämpligt att droppa vissa länder tills de flesta klienter är detekterade, än att stänga ner hela världens internet och skicka pansarvagnar.
USA droppar bara traffiken utifrån när det blir överbelastat. Så fixat o klart.. undrar om politiker är tekniker eller om dom är fårskallar som tror att dom vet och kan dra ut ett par hudra tusen och kansek en mille i lön per månad med att kunna NADA !
(visst, min förklaringsmodell ala 10minuter har nog brister och kan jobbas upp att fungera i stora system med med en bra detekterings metodik för att hitta spoofs), kanske usa ska anställa piratebay grabbarna som driver världens största site för lite råd : )

matahari

Inläggav matahari » 02 jun 2011 00:02

Marko skrev:

Kanske dags att se upp, snart stövlar väl NAVY seals in i ditt vardagsrum, skjuter
dig med 50 skott och ger dig en tysk sjömansbegravning! :wink:

Vem har påstått att det skulle vara virtuellt? Om du går in på nåns bankkonto och tar pengarna?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 02 jun 2011 00:07

matahari skrev:
Marko skrev:

Kanske dags att se upp, snart stövlar väl NAVY seals in i ditt vardagsrum, skjuter
dig med 50 skott och ger dig en tysk sjömansbegravning! :wink:

Vem har påstått att det skulle vara virtuellt? Om du går in på nåns bankkonto och tar pengarna?

mina pengar är ganska virtuella med ; ) har inte sett dom på ett bra tag i plånboken..
tar jag pengar från andra så är det virtuella pengar som inte existerar mer än som fantasi.

Annars var min kommentar lite halv ironisk med liten glimt i ögat.
Dock kan vi aldrig vara helt säkra på vem som är vem på nätet, och det är inte helt fel för att ta detta för en virtuell lekstuga.

exempel,
jag lägger in ett rootkit i ditt system som kontrollerar både din maskin och din mjukvara, en man eller kanse mjukvara i mitten. Denna kan få för sig att tömma ditt konto.. är det virtuellt eller verkligt ?

som jag ser det, det verkliga händer i verklighetens värld.
Det som sker på nätet är digitaliserade mjukvaror och system, en virtuell värld.
vi vill tro att det som sker här är verkligt. och visst sitter det oftast genuina personer bakom.
men du vet inte det. jag kanske är ett företag som någon anställt för att spamma i denna och andra trådar ; )
eller varför inte bara en bott som lärt sig stava dålig. (och nätfiske sköts mest av dessa robotar som vill få oss att tro att det är en verklig bank bakom... nej den finns inte, det finns bara datorer som låtsas vara banker och andra härmar dessa datorer och blir banker. Exempelvis satte jag upp en klon av windowsupdate på 90 talet.. användaren visste/kunde inte se skillnad  om det var på ms sida i deras dator eller inte, och jag kunde lägga in vilka mjukvaror jag ville i deras system.. detta var ett experiment i allas goda medvetande som var delaktiga.. men det lyckades bra)

jag tar det för virtuellt iallafall :) så usa får väl skicka sina pansarvagnar på ett gäng datorer som är smittade med bottar.
(en person kan skapa ett sådant system, ett fåtal personer kan adminsitrera och hyra ut datakraft för sabotage. ett krig skulle bli mot dessa enskila individer isåfall. Kina var med och 'hackade' ett lite tag, men det var så dåligt gjort att jag misstänker att det var vanliga personer och inte deras regering)

Och här har vi en av farorna med teknologi. En sandlåda som vi vill tro på och använder och bygger allt runt, kan få ödersdigra konsekvenser när en regering börjar fundera på att använda militärt våld för att skydda en sandlåda. Ett tag var turkarna bra hackers, skulle usa föra in stridsflyg dit `?, ett annat tag var rysssarna och snart är det någon annan.

Sä här kan detta system utnytjas. Låt säga att du vill gå till din bank (hur man nu kan gå på nätet), och du får svar som verkar okej, du loggar in och gör dina ärenden och trycker logga ut. sen ringer du mottagaren och han påstår att han inte fått sina pengar. du kontrollerar med banken och dina siffror har förts över till ett annat konto. Hur gick detta till ?.
Vi diskuterade detta problem för några år sedan, och vi kom fram till att många svårigheter fanns, vi övervann flertalet av dessa. Slutet vet jag inte eftersom jag slutade där. Efteråt har jag läst om liknande metoder på nätet. Så det är brister i detta system, vi kan inte använda den mer än på egen risk. Inte ens nationer kan använda detta utan att vara medvetna om riskerna och har tagit riskerna. Det är helt enkelt inte moget än. Absolut inte för ett publikt system och hela vår sociala värld ska vara pluggad mot nätet. Jag kan av egen erfarenhet bara berätta att en praktikant med lite i huvvet kan få access till system som dom aldrig ska ens få titta på. (nu pratar jag inte om mig, utan om bristerna som finns)

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 02 jun 2011 20:43

"Verklig demokrati" - jo jag tackar...

Men i och för sig, jag är idel öra, och är klart intresserad: Vad är verklig demokrati?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 02 jun 2011 21:36

Anders skrev:"Verklig demokrati" - jo jag tackar...

Men i och för sig, jag är idel öra, och är klart intresserad: Vad är verklig demokrati?

Verklig demokrati är när folks intressen går före kapitalets globala intressen, det är när illa synade organisationer inte tillåts diktera villkoren för stater, det är när politikerna för fram folkets vilja, inte en agendas som är sprungen ur maktmissbruk.

GATS
Jag vågar påstå att från och med det att när Sverige gick med i EU så  har det succesivt bara gått utför för detta landet.
Inte nog med det, i samma veva beslutades det att vi skulle följa WTOs direktiv till punkt och pricka och här har vi roten till det onda i GATS avtalet som innebar att privatisera så mkt som möjligt av statens bolag, en privatisering som måste fortsätta oavsett konsekvenserna och här har Sverige varit duktigast i klassen. Som en följd av detta så har en mängd statliga och kommunala verksamheter fördärvats, skolan hamnade först i kommunal regi, därefter kom privatiseringar med aktörer som inte drog sig för att höja elevernas resultat på papperet så att de framstod som bättre än de som gick i kommunala skolor, de hade bonussystem till lärarna som alltså lät sig mutas om de frisserade resultaten, detta ledde till en explosionsartad utveckling av friskolor och lobbygrupper som företrädde dem uttalade sig positivt om hur bra detta var, vi ser idag facit, Sverige halkar efter år efter år kunskapsmässigt, är detta något att oroas över? http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_ ... ganization

Sälj sälj sälj
Idén att konkurrensutsätta statliga och kommunala verksamheter har alltså bara eskalerat vidare i ett tempo som får det att likna ren blind idioti, sjukvård, äldrevård och vad är resultatet av detta, jo den ena skandalen efter den andra om missvård och vanvård, skräckexempel på hur man behandlar människor som en handelsvara och inte en individ och där 90 åriga Agatha är en kund som dock inte har något att välja på eller säga till om. Även kommunala transporter och SJ har drabbats, vi ser försämringarna inom alla möjliga områden, ambulanstransport, ja varje utryckning är en ju en förlust rent kostnadsmässigt, till detta kommer att det företag som lägger lägst anbud får uppdraget i de flesta fallen, men vad innebär det rent konkret, jo oftast att lönerna skärs ned och försämrade anställningsvillkor och underhåll vilket leder till rena gangstermentaliteten bland dem som bedriver verksamheten.

Framtiden ?
Områden som skall privatiseras eller redan succesivt håller på att "privatiseras", med privat avses i första hand ett multinationellt bolag med svår insyn i samt suspekta ägarförhållanden.

Allmännyttans kommunala bostadsföretag, de nya utländska ägarna chockhöjer hyrorna samtidigt som de skär ned på både underhåll och personal, köpcenter får fantasihyror som slår ut grunden för affärsidkarna.

Avloppsverken, privata ägarna sprider avloppsvatten på åkrar i ren experimentlusta, nya sjukdomar och miljökonsekvenser oblickbara. ( Ehecvarning).

Vattenverken, vattentäkter, de nya ägarna chockhöjer priser, kräver dessutom konsumenterna på avgifter som exempelvis transportkostnaderna av vattnet i vattenledningarna (Det sammanlagda återskaffningsvärdet för de allmänna VA-ledningsnäten uppskattas till 500 miljarder, vilket utgör cirka 70 procent av återanskaffningsvärdet för hela VA-systemet, ett värde som de nya ägarna nu utnyttjar till fullo och kräver betalt för), alltså dubbelavgifter då det mesta redan en gång redan är betalt för via skatter, experimenterar med nya tillsatser för att minska bakteritillväxt, slitage, inom några år har ett företag monopol på all tidigare kommunalt vatten.

Polis, vi ser privata poliskårer i egna bilar, samma rättigheter men mindre insyn i verksamheten.

Brandkår, utlandsbaserade företag med egen personal, grundkurs i svenska så de är svårförstådda, fler misstag begås och andra prioriteringar på vad som skall räddas styr marknaden.

All rätt till gruvbrytning läggs ut till försäljning, optioner, gruvbolag prospekterar med egen personal, gruvbrytning sker med egen ditförd arbetskraft, inga extra arbetstillfällen i sverige samt vinsten går direkt ut till globala storföretag som via extrem skatteplanering ser till att ingen skatt betalas till Sverige, egna beväpnade vakter ser till att inga obehöriga gör intrång på deras marker.

Återverkningar i praktiken
Exempel, färdtjänsten skall omförhandlas, för att vara säker på att kunna fortsätta sin verksamhet så sänker den privata ägaren sitt anbud, han får uppdraget av kommunen men för att kunna leva upp till det så måste han sänka lönerna med 5000 kr för varje anställd, därför säger han inför det nya avtalet kraftsinträde upp sina anställda och annonserar på nytt ut exakt samma tjänster men nu till den lägre lönen, vad är det positiva i detta och varför tror ni att facken håller käften?

Tankefelet
Tanken att det skulle vara fult eller fel att staten, kommuner, driver företag har lett till en rad utförsäljningar och nya marknader som inte gynnat folket, el, tele, är två områden där vi direkt ser de negativa följderna i form av högre priser och svårtolkade räkningar, ett annat skräckexempel är det svenska myntverket som såldes ut till Finland, våra sedlar tillverkades av Finnarna. Det första ett land som blivit självständigt kräver är rätten att trycka egna sedlar, här har sverige dödat en tusenårig tradition rakt av utan att det ens lett till en enda protest, och om det nu är fult av staten att driva företag, om nu allt skall konkurrensutsättas, vad är det som säger att det är mer rätt att låta den finska staten ta över en rad företag, de är ju också med i EU, de följer ju också samma direktiv och avtal, eller?

Nej, väldigt få länder skulle vara beredda att ge upp sin självständighet, rätten till sin suveränitet så lätt som Sverige har gjort, det ligger ju inte i linje med att ta tillvara på sitt folks, sitt lands intressen så hur kommer det sig att den svenska staten inte skall äga andelar i NORDEA, men att det är helt okej att den Finska staten äger dem istället?

Agendor
Jo, det hela får tillskrivas den dolda agendan som vissa makthavare har, de har succesivt lobbat för sina egna intressen, fått gehör för dem via mutor och löften om medlemskap i ordnar, middagar, möten med andra makthavare, gratis collegeutbildningar i USA för deras barn mm, ett spel under bordet där våra svenska politiker steg för steg låtit sig bedras och dragits med av bara farten och där mentaliteten i maktens korridorer har blivit enkelriktad, vilket gjort att de globala företagen succesivt ökat sitt inflytande och sitt ägandeskap inom områden där de inte har att göra, deras syfte är enbart vinstsyftet, alltså en hög aktieutdelning, vad fan bryr sig de då om ifall Per nekas en ambulans och dör eller om Pelle inte lärt sig läsa?

Det spelar alltså ingen roll om det är en rödgrön röra eller en blågrön dito som styr, politikerna är uppköpta av en tredje part, en part som ej granskas av media, då media är en del av denna sfär. Detta är och kommer aldrig att kunna kallas för demokrati, det är maktmissbruk. Skall Sveriges linje vara konsekvent, så skall den lägga ut drivandet av staten på den öppna marknaden, har hört att Kineserna kan driva verksamheten till en tiondel av nuvarande kostnad, sälj ut regeringen!

matahari

Inläggav matahari » 02 jun 2011 23:58

Marko skrev:
mina pengar är ganska virtuella med ; ) har inte sett dom på ett bra tag i plånboken..

Det där kan jag däremot hålla med dig om! :)

tar jag pengar från andra så är det virtuella pengar som inte existerar mer än som fantasi.

Tja om man ser dom som ettor och nollor i en databas så visst.
Annars var min kommentar lite halv ironisk med liten glimt i ögat.

Nja, det tycker jag nog inte utan de var högst relevanta och sakligt grundade.
exempel,
jag lägger in ett rootkit i ditt system som kontrollerar både din maskin och din mjukvara, en man eller kanse mjukvara i mitten. Denna kan få för sig att tömma ditt konto.. är det virtuellt eller verkligt ?

Tänkte just fråga dig om rootkit då jag brottats med dem.
Det är verkligt eftersom rootkittet kräver en ström som flyter och en potential som Volt till att kunna fungera.
som jag ser det, det verkliga händer i verklighetens värld.

Truth is in the eye of the beholder.
Det som sker på nätet är digitaliserade mjukvaror och system, en virtuell värld.

Mjukvaran i sig är inte virtuell, den är högst verklig vi sätter bara upp reglerna
för vad vi anser falla under lagstiftning eller inte i mjukvarornas värld.
vi vill tro att det som sker här är verkligt. och visst sitter det oftast genuina personer bakom.

det är verkligt menkan automatiseras i olika grad, du kan om du vill sätta upp ett script eller kod snutt som konverserar med sig själv till att se ut som att det är någon bakom.
jag tar det för virtuellt iallafall :) så usa får väl skicka sina pansarvagnar på ett gäng datorer som är smittade med bottar.

USA tar dig inte för virtuell det är därför de vill skicka en tanks på dig.
De skiter i vad DU anser, hittar de en tråd som leder till dig nyper de dig oavsett.
(en person kan skapa ett sådant system, ett fåtal personer kan adminsitrera och hyra ut datakraft för sabotage. ett krig skulle bli mot dessa enskila individer isåfall. Kina var med och 'hackade' ett lite tag, men det var så dåligt gjort att jag misstänker att det var vanliga personer och inte deras regering)

Kineserna pysslar ständigt med intrång.
Och här har vi en av farorna med teknologi. En sandlåda som vi vill tro på och använder och bygger allt runt, kan få ödersdigra konsekvenser när en regering börjar fundera på att använda militärt våld för att skydda en sandlåda. Ett tag var turkarna bra hackers, skulle usa föra in stridsflyg dit `?, ett annat tag var rysssarna och snart är det någon annan.

Det är ingen sandlåda eller virtuellt när ett kärnkraftverk kan accessas från en vanlig server.
Sä här kan detta system utnytjas. Låt säga att du vill gå till din bank (hur man nu kan gå på nätet), och du får svar som verkar okej, du loggar in och gör dina ärenden och trycker logga ut. sen ringer du mottagaren och han påstår att han inte fått sina pengar. du kontrollerar med banken och dina siffror har förts över till ett annat konto. Hur gick detta till ?.

Det satt en ryss från maffian i St Petersburg och gjorde det, vilket är ganska känt.  
Vi diskuterade detta problem för några år sedan, och vi kom fram till att många svårigheter fanns, vi övervann flertalet av dessa. Slutet vet jag inte eftersom jag slutade där. Efteråt har jag läst om liknande metoder på nätet. Så det är brister i detta system, vi kan inte använda den mer än på egen risk. Inte ens nationer kan använda detta utan att vara medvetna om riskerna och har tagit riskerna. Det är helt enkelt inte moget än. Absolut inte för ett publikt system och hela vår sociala värld ska vara pluggad mot nätet. Jag kan av egen erfarenhet bara berätta att en praktikant med lite i huvvet kan få access till system som dom aldrig ska ens få titta på. (nu pratar jag inte om mig, utan om bristerna som finns)

Jag behöver hjälp med att sabotera detta forum för Johan för han är en fascist enligt Minded, hjälper du till? :)

Så vart drar du dina gränser? Vem definierar dig som terrorist och utefter vilka kriterier?

Vet du om att Nelson Mandela var uppsatt som terrorist av USA till ock med efter att han
blev frisläppt av den forna segregations regeringen.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 03 jun 2011 01:12

Det som skapas av datorer är virtuellt, om än fysiskt. En film eller låt är tex fysiska objekt.
så där har du rätt. Det är materia och energier som färdas runt. Budskapen och upplevelserna är virtuella.
Denna sida klassar jag som en virtuell mötesplats då vi inte fysiskt kan närvara och maskiner förmedlar intrycken.
Ettorna och nollorna är fysiska. Sen kan datan manipulera ganska kraftigt i denna miljö.

Går jag till en bank så ser jag både byggnad och personal.
Det gör jag inte på nätet eftersom det  (orginal)fyskiska objektet inte förs över av datorerna.

Kanske jag har sett för många gånger på filmen Gräsklipparmannen : )
Då jag hade en server i mitt vardagsrum, så hanterade den ett gäng live chattar.
Alla dessa besökare upplevde jag som att dom befann sig i min dator, det var ju där mötesplatsen var skapad.
Dessa persner existerar i verkliga livet, men tanke utbytet skedde i min vardagsrumsdator. En virtuell hantering och miljö.

Jag behöver hjälp med att sabotera detta forum för Johan för han är en fascist enligt Minded, hjälper du till?  

Så vart drar du dina gränser? Vem definierar dig som terrorist och utefter vilka kriterier?

Vet du om att Nelson Mandela var uppsatt som terrorist av USA till ock med efter att han
blev frisläppt av den forna segregations regeringen.

Jag saboterar sällan frivilligt, så jag passar.
Där min gräns går är när jag tror eller vet att folk upplever det som obehagligt.

Tex anser jag att en portscan och kontroll av vem som äger en server och var den befinner sig är okej. Detta är att få in information som inte stör mer än någon naiv tekniker som har en dålig dag flippar ur.
(jag blir portscannad varje dag, och ser inga problem med det, problem ser jag inte heller nör någon försöker bryta sig in i min ssh eller ftp, men där börjar gränserna bli nådda, eftersom det går åt resurser samt att avsikten troligtvis inte är bara lek utan att få tillgång till en servers kapaciet för att sprida skräp på nätet.)

Usa's regering och försvar har jag sen länge tillbaka sett som omoraliska och ej demokratiska system eller personer.
När man gör lite som man vill, för att man råkar ha makten så är det en omoral och oetiskt. Bryter man dessutom mot mänskliga rättigheter med sitt agerande, och stiftar lagar som tillåter tortyr mm.. Jag suckar bara. (Jag borde vara förbannad)
Nej, jag viste inte att mandela var klassad som terrorist. Jag kan klassa usa som terrorister, är dom terrorister då ?

matahari

Inläggav matahari » 03 jun 2011 01:26

Marko skrev:Det som skapas av datorer är virtuellt, om än fysiskt. En film eller låt är tex fysiska objekt.

En låt är fysiska objekt? :)

Det är materia och energier som färdas runt. Budskapen och upplevelserna är virtuella.

Nu du brakar det lös snart!  8)

Går jag till en bank så ser jag både byggnad och personal.

Är du helt säker på det?

Jag saboterar sällan frivilligt, så jag passar.
Där min gräns går är när jag tror eller vet att folk upplever det som obehagligt.

Hallå?:roll:

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 jun 2011 01:28

Mediasfärens opinionsbildning

Media styr opinionen på flera olika sätt, ett av dem är med hjälp av opinionsmätningar där statistiken kommer från deras egna beställda undersökningar där urvalet redan begränsats och frågorna utformats på ett sätt så att resultatet skall spegla det de vill framföra.
Många tycks tro att statiska undersökningar är opartiska, vilket dock sällan är fallet. Genom att få folk att tro att ett visst parti, en partiledare, eller ett förslag är si eller så, och har ett brett stöd bland allmänheten så ökar sannolikheten att osäkra människor som ej har bildat sig en egen uppfattning går på deras linje, för i slutändan handlar det hela för de flesta att stå på den vinnande sidan. Därmed kan man säga att den privataägda median till stor del styr den tredje makten på ett sätt som gynnar dem själva, inte folket.

Att föra folket bakom ljuset för att öka sina egna vinster är ett bedrägeri, en del kan dock hävda att det hela endast är en smart metod för att öka sina marknadsandelar, men vad händer med pressfriheten när landets största tidningar enbart styrs av liberala krafter? Jo vi får en borgerlig regering, vars framgångar till största delen beror på att de lyft Reinfeldt till skyarna i sina egna manipulerade statiska undersökningar och massan går på bluffen gång efter gång.

De korrumperade företagsledarna

Pehr Gyllenhammar hade väldigt framgångsrika år på Volvo, hans idé byggde på att bilförsäljningen alltid går upp och ned beroende på konjukturen, varvid verksamheten måste spridas ut på fler riskområden, t.ex livsmedel. Därmed kunde Volvo vara ett starkt företag då de under goda år kunde lagra kapital för svårare år.  Kärnföretagstänkandet som Gyll därpå införde, där Volvo skulle renodla sin verksamhet ledde ovillkorligen till den katastrof som senare kom där Volvo tvingades till en utförsäljning.

Så varför lär de sig aldrig? Svaret är enkelt, de vet mycket väl att företag som stagnerar eller blir för enkelinriktade på en kärnverksamhet aldrig kan klara av långsiktiga nedgångar, så det de gör är en utstuderad företagsslakt,
där styrelsen med största sannolikhet har låtit sig mutas av konkurrenter, dessa mutor behöver inte alls vara särskilt stora, men samtidigt måste risken för att upptäckas vara minimerad så att de aldrig behöver stå till svars för sina brott. Vi bör därför alltid syna ledningen i de företag som det går oväntat dåligt för, vi bör kontrollera deras privata förehavanden vid sidan om, så varför sker inte detta? Media igen, de som skall granska dem är ju själva mutade, det finns säkerligen inte en enda journalist som inte har fått erbjudanden i samband med förslag om artiklar som skall skrivas, eller artiklar som skall vinklas eller inte skrivas alls.

Med en sketen journalistlön och noll chans till upptäckt samt en liberal ledning som gynnas av att samhället är korrumperat, så lär aldrig sanningen om enskilda aktörers roll sällan komma i ljuset,
såvida inte denna aktören själv gjort sig obekväm genom att hota "dem", då dras det stora drevet snabbt igång och innan vi vet ordet av är den personen socialt likviderad.

Återgå till "Politik och samhälle"