" VERKLIG DEMOKRATI NU"

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

matahari

Inläggav matahari » 03 jun 2011 01:33

Lill-Leif

Vilken tur att makten inte ligger hos folket för då skulle ALLA bli korrumperade!

Alla är korrupta det är en mänsklig egenskap.

Jag vill bli mutad nu!

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 03 jun 2011 01:34

matahari skrev:
Marko skrev:Det som skapas av datorer är virtuellt, om än fysiskt. En film eller låt är tex fysiska objekt.

En låt är fysiska objekt? :)

Det är materia och energier som färdas runt. Budskapen och upplevelserna är virtuella.

Nu du brakar det lös snart!  8)

Går jag till en bank så ser jag både byggnad och personal.

Är du helt säker på det?

Jag saboterar sällan frivilligt, så jag passar.
Där min gräns går är när jag tror eller vet att folk upplever det som obehagligt.

Hallå?:roll:

En låt är fysiskt lagrad som ettor och nollor eller inristat i vinyl eller utbrända hål på en metallager eller magnet fällt som är fyskisk. Låten anser jag vara fysisk. Upplevelsen anser jag inte vara fysisk eftersom jag tror på en själslig värld.

jag är ganska övertygad om att banken i stan stär där den står, fast den sällan är öppen på mina tider.
Personalen brukar jag skojja med när jag är där, dom är fysiska på det viset. så ja, jag är säker.
(fast jag är inte säker på att signalerna som min hjärna tolkar är 100% korrekta och att objekten kan ha en annan form än det jag ser, trotts allt en fysisk värld som jag ser som helt riktig)

hallå, ja där går min gräns och var jag sätter mina nivåer.
Jag har en ganska brett djup i hur många personer reagerar då jag pratat om detta ämne i ett gäng år.
En privatperson som först ser en portscan kommer att flippa ut och leta info på nätet. De svar han får är
ganske stereotypisk och likartad. 'Inget att bry sig om'. Det är som sagt även min upfattning och mitt svar.

min favoritsträng för en scan e:
nmap -v -sV -P0 www.google.com (ibland bara en syn scan)
(jag undersöker ofta servrar på nätet, och på begäran testar jag privatpersoner ibland. Senast hittade jag en spelserver som hadde ett hål och gav ägaren fakta om vilka risker han hadde för att bli nersänkt)
Information är vad man gör det till.
Om du på måfå skriver en adress i en adressruta så gör du i princip en scan för att sen om en webserver på port 80 finns på en dator. är det förbjudet att se sig om på nätet och vad som finns ?
Vad säger etiken om detta? Tja det beror väl på vilket land du kommer ifrån och vem du talar med.

I mitten på 80 talet så ansågs en scan vara förberedelser för intrång,
och jag fick en varning av min isp när jag satt och scanna nätet via modem : )
Idag skulle nog inte en svenks isp direkt bry sig om detta eller ens tolka varför. (det är inte deras uppgift)

Jag saboterar sällan frivilligt

Sabotage kan ske omedvetet och utan att man velat göra skada. en ofrivillig händelse alltså.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 03 jun 2011 02:28

Det spelar alltså ingen roll om det är en rödgrön röra eller en blågrön dito som styr, politikerna är uppköpta av en tredje part, en part som ej granskas av media, då media är en del av denna sfär. Detta är och kommer aldrig att kunna kallas för demokrati, det är maktmissbruk. Skall Sveriges linje vara konsekvent, så skall den lägga ut drivandet av staten på den öppna marknaden, har hört att Kineserna kan driva verksamheten till en tiondel av nuvarande kostnad, sälj ut regeringen!

Jag tycker vi ska sälja ut våra politker med.
Det är ingen skillnad mellan bristerna i en demokrati mot en diktatur eller ideologi.
De som vill ha rikedomar kommer att göra allt för att få det. Vissa drar sig inte för någon metod.
De kriminella söker sig dit makten finns. Den politiska arenan är nog inget undantag. Där kan man säkra sin egen existens på bekostnad av andras liv.

Det finns hederlighet med, och en omsorg som vill ta sig i utryck, men där pengar råder funkar inte ens omsorgen.
Den kommer skäras bort om det går att tjäna pengar på det.

Jag föreslåt en starkt kontrollerad ekonomi där ingen kan göra sig rik på andras bekostnad.
En arbetare ska inte utnyttjas för att skapa rikedomar. Skillnader mellan löner ska vara lagligt fastställda,
det är inte okej att en chef tjänar 118 tusen i månaden och en staädare på hans företag får 9-10.000 kr i månaden.
Städaren sliter ut sin kropp och får gå till socialen för att överleva. Den rike tar hans hällsa, tid och liv. byt ut städareb till mcdonaldsarbetare eller vilken lågavlönad som helst.

Det är ett jäkla skitsystem vi lever i.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 jun 2011 03:24

Marko skrev:
Det spelar alltså ingen roll om det är en rödgrön röra eller en blågrön dito som styr, politikerna är uppköpta av en tredje part, en part som ej granskas av media, då media är en del av denna sfär. Detta är och kommer aldrig att kunna kallas för demokrati, det är maktmissbruk. Skall Sveriges linje vara konsekvent, så skall den lägga ut drivandet av staten på den öppna marknaden, har hört att Kineserna kan driva verksamheten till en tiondel av nuvarande kostnad, sälj ut regeringen!

Jag tycker vi ska sälja ut våra politker med.
Det är ingen skillnad mellan bristerna i en demokrati mot en diktatur eller ideologi.
De som vill ha rikedomar kommer att göra allt för att få det. Vissa drar sig inte för någon metod.
De kriminella söker sig dit makten finns. Den politiska arenan är nog inget undantag. Där kan man säkra sin egen existens på bekostnad av andras liv.

Det finns hederlighet med, och en omsorg som vill ta sig i utryck, men där pengar råder funkar inte ens omsorgen.
Den kommer skäras bort om det går att tjäna pengar på det.

Jag föreslåt en starkt kontrollerad ekonomi där ingen kan göra sig rik på andras bekostnad.
En arbetare ska inte utnyttjas för att skapa rikedomar. Skillnader mellan löner ska vara lagligt fastställda,
det är inte okej att en chef tjänar 118 tusen i månaden och en staädare på hans företag får 9-10.000 kr i månaden.
Städaren sliter ut sin kropp och får gå till socialen för att överleva. Den rike tar hans hällsa, tid och liv. byt ut städareb till mcdonaldsarbetare eller vilken lågavlönad som helst.

Konsekvensbeskrivningar

Vad som måste göras är att all statlig och kommunal utförsäljning stoppas och att det som redan sålts ut genomgår en granskning där effekterna klart kan mätas. Vi som folk har rätt att  få veta vilka som har tjänat på den nya ordningen och vilka som har förlorat, vi har rätt att ställa dem till svars vars beslut har lett till att den institutionella samhällsnyttan har urholkats, att välfärden raseras och att samhällets skyddsnät dragits undan och arbetstillfällen försvunnit. Vanligt folk har inga fallskärmsavtal som kan kompensera dem ekonomiskt vid behov. Alla kan inte heller starta små hobbynischade företag, det leder ju sällan till något annat än att bara en person får leva på det och sitt starta egetbidrag istället för arbetslöshet under en kortare period, de ger oss alltså en falsk bild av hur bra det går för Sverige, hur många företag som ploppat upp, löjligt, det är var det är, för det är inga nya VOLVO eller SAAB som startas för det görs inga större nyinvesteringar, det är klädboutiquer och secondhandcaféer, krimskrams i klartext. Att sälja ut statliga andelsinnehav, vifta med miljarderna och säga att de skall användas för att betala av statsskulden är ett hån, då merparten uppstått genom statsobligationsfiffel som ytterst få av Sveriges befolkning varit delaktig i. Ett pennstreck rätt över statsskulden, förklarar den ogiltig, så blir ett land med stake av med sina skulder, har Sverige stake? Är det verkligen rätt att istället bara ge bort statens miljarder rätt ned i fickorna på de redan besuttna, de som de facto redan har rövknullat oss?

Hittade en bra beskrivning av statsskuldsbluffen.

"Undantagslöst var det de rikaste som fick mest pengar i fickan tack vare skattesänkningarna på inkomster och på kapitalvinster. Staten fick därmed lägre inkomster.  ”Teorin” att lägre skatter leder till högre tillväxt och därmed större statsinkomster är rent nonsens. För att uppväga skattebortfallet lånade allt fler stater pengar genom att ge ut obligationer.
Med avregleringen av finansmarknaderna och kapitalets fria rörelser över gränserna kunde sparkapital köpa upp de statliga obligationerna och få ränta på dem.
Man kan säga att de rika fick jackpott både på gungorna och karusellerna. Först lägre skatter. Sedan köp av statsobligationer för pengar som inte staten beskattade längre, Och till sist säkra inkomster i form av ränta på statsobligationerna. Fiffigt va?"

http://www.fjardeinternationalen.se/blo ... tsskulden/

Även detta som de skrev stämmer,
Ingen verkar ha dragit lärdom av den djupa 30-talsdepressionen. Sänkta statsutgifter, lägre löner och pensioner, sämre social service och andra ”besparingar” bara skjuter den ”verkliga ekonomin” i sank. Med mindre pengar i fickan spenderar befolkningen mindre på köp av varor och tjänster, företagen avskedar och den onda spiralen tar fart.
det säger mitt sunda förnuft, kalla det kommunismtarmen eller vad fan som helst, det är skitsamma, trots det, det är ju enkel logik och det är verkligen vad som sker nu. "Var hälsad" Regeringen och hoppas att en sanningskommision ställer er inför rätta och det medan vi fortfarande har ett rättssystem för det planerar ni väl att sälja ut det med va? Vad sägs om att låta Finland köpa det medan de fortfarande trycker våra sedlar, just det, för de trycker ju bara upp valutan som de betalar med, lurendrejeri heter det om inte jag minns fel, sedan kan ni stoppa de stålarna i fickorna på er själva och era finansvänner, vad får ni för det svenska rättsväsendet, är det ens värt nått överhuvudtaget?

Ähh, jag får sluta skriva i samhällstråden, jag blir ju bara upprörd över hur illa ställt det är,

är det vargen det är fel på för att det är ett rovdjur, eller är det fåren det är fel på eftersom de är bytesdjur?

Ingendera, det är som det är, en del jagar och andra blir jagade och under tiden blir någon fet.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sa ... 215177.svd

Ja just det apropå fejkade undersökningar, tala om för de unga att det inte är viktigt med demokrati och att det är okej att sälja sin röst,
det gäller att hamra in budskapet så sakteliga, de liberala vinner alltid på röstbortfall, ju färre de är desto mer måste de hålla samman, primär logik. http://www.dn.se/debatt/demokrati-inte- ... a-svenskar

lukas

Inläggav lukas » 03 jun 2011 13:03

Ja, mer

matahari

Inläggav matahari » 03 jun 2011 20:44

Marko: exempel,
jag lägger in ett rootkit i ditt system som kontrollerar både din maskin och din mjukvara, en
man eller kanse mjukvara i mitten. Denna kan få för sig att tömma ditt konto.. är det virtuellt
eller verkligt ?

Att du lägger in ett rootkit i min burk eller andras kan uppfattas som ett verkligt hot!

Som Zokkan länkade till USA kan få för sig att göra nått oavsett vad du anser, hänger du med där?

Det är alltså ingen skillnad vad du råkar säga på ett som du uppfattar virtuellt fora och det du
sen gör i din fysiska verklighet. Du vet det sagda och skrivna ordet är extremt nära den tänkta
tanken så att säga.

Jo det kan jag hålla med dig om och låt oss spinna vidare ,du tog inte mitt exempel med Johan,
men låt os byta gubbe och ta Gadaffi i stället skulle du nu ställa upp på rebellsidan och tömma
hans konton?

Du är arbetslös som du säger i en tråd, du får en fin deal och kan leva i överflöd
resten av ditt liv och du behöver inte vara arg på kapitalet och de rika mera, du
har kompetensen att göra det som du säger,så igen då vart går dina gränser?

Vems moral och etik följer du i dina beslut du tar?

Dina incitament för att ta och inte ta det där extra steget?
I mitten på 80 talet så ansågs en scan vara förberedelser för intrång, och jag fick en varning av
min isp när jag satt och scanna nätet via modem  Idag skulle nog inte en svenks isp direkt bry
sig om detta eller ens tolka varför. (det är inte deras uppgift)

ISP 1985? Vilket nät? 80 talet handlade mest om BBS'er hade du access till NSFNET och andra stängda saker?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 03 jun 2011 22:03

matahari skrev:
Marko: exempel,
jag lägger in ett rootkit i ditt system som kontrollerar både din maskin och din mjukvara, en
man eller kanse mjukvara i mitten. Denna kan få för sig att tömma ditt konto.. är det virtuellt
eller verkligt ?

Att du lägger in ett rootkit i min burk eller andras kan uppfattas som ett verkligt hot!

Som Zokkan länkade till USA kan få för sig att göra nått oavsett vad du anser, hänger du med där?

Det är alltså ingen skillnad vad du råkar säga på ett som du uppfattar virtuellt fora och det du
sen gör i din fysiska verklighet. Du vet det sagda och skrivna ordet är extremt nära den tänkta
tanken så att säga.

Jo det kan jag hålla med dig om och låt oss spinna vidare ,du tog inte mitt exempel med Johan,
men låt os byta gubbe och ta Gadaffi i stället skulle du nu ställa upp på rebellsidan och tömma
hans konton?

Du är arbetslös som du säger i en tråd, du får en fin deal och kan leva i överflöd
resten av ditt liv och du behöver inte vara arg på kapitalet och de rika mera, du
har kompetensen att göra det som du säger,så igen då vart går dina gränser?

Vems moral och etik följer du i dina beslut du tar?

Dina incitament för att ta och inte ta det där extra steget?
I mitten på 80 talet så ansågs en scan vara förberedelser för intrång, och jag fick en varning av
min isp när jag satt och scanna nätet via modem  Idag skulle nog inte en svenks isp direkt bry
sig om detta eller ens tolka varför. (det är inte deras uppgift)

ISP 1985? Vilket nät? 80 talet handlade mest om BBS'er hade du access till NSFNET och andra stängda saker?

Ett rootkit är svårt att uptäcka och man tappar kontrollen över sitt system. någon annan sitter och äger både dig och din dator utan att man vet. Sony la in rootkits ett tag via sin musik. Antar regeringar lägger in rootkits via backdoors eller buggar på misstänktas datorer. Ja det är ett hot och en fara.

Vad jag gör på nätet kan jag mycket enkelt dölja och skapa villseledande information. nätet är virtuell och inte fysisk som min soffa och kaffemugg. Dom är precenterade som rum och kaffemugg av en verkligheten och via en dator.

kapitalet suger pung, Det förstör människor och hellre fattig och medveten är rik och naiv.
Jag kan inte enkelt skapa inkomst på mina kunskaper, det finns ingen marknad. Jag har provat och jag har haft företag och gjort analyser. Man kan inte få in pengar utan att ingå i en större organisation som ger service och dessa konkurerar ut den lilla marknaden. Jag är helt med på zokrates syn på den naiva tron att eget företag löser allt.
Det är bullshit. Nej, jag vill inte ha ett kapital i överflöd. Jag vill ha en trygg bostad, och mat och mina barn nära mig och vänner lite då och då. Jag arbetar ofta på fritiden med att laga datorer åt folk. har fyra stycken hemma just nu.
Det blir kaffe pengar av det.

jag kommer inte ihåg vad bolaget hette som gav mig en varning, den har gått i konkurs sen tidiga 90talet.
Jag fick även varningar av comhem för att dela ut filmer. Usa lobby verksamhet tryckte på svenska isp redan då.
Detta kan dom inte göra idag. En uppfattning ör att isp säljer nätverks lösningar och inte övervakningsystem.
Övervakningen ska ske av mydnigheter och dömmas i domstol. (och utan amerikanska lagar.)
Anledningen till scan varningen är jag  ganska säker på varför jag fick. En scan belastade deras modempooler och ställde till problem för deras försäljning av traffik. Men det var inte det jag fick varningen för, utan att scan inte var tillåtet enligt deras policy.

Modempooler har funnits sen tidiga 80 talet och bbser fanns nog redan på 70-80 talet.
Jag kan minnas fel och det kanske var slutet på 80 talet mer än mitten. Det är dock helt oviktigt för contexten i detta sammanhang. Du för över frågan till en detaljfråga mer än att se vad jag egentligen menade. Det jag menade var att policyn har förändrats under dom sista 40 åren.
Moral och etik handlar om riskerna för att bli utsatt för destruktiva metoder.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 03 jun 2011 22:58

För att vara korrekt ska jag göra en analys.

jag föddes på sent 60 tal. Mitt första program skrev jag  1982 I Fortran och satt på ett statsnät och belastade dom med loopar.
när min son föddes  1994 så hade jag redan använt nätet i ett par år via modem. så gissningsvis blir det mellan 1989 - 1992
så sent 80 tal - tidigt nittio tal. nu har jag ringat in det hyggligt bra.

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 04 jun 2011 16:07

Frågan är om ”verklig demokrati” är lösningen?  Hellre då kanske ”verklig rättvisa”, en god despot är att föredra istället för den fasaddemokrati som vi har idag. Demokrati är ett styrelseskick som kräver en hel del av medborgarna. 70% av medborgarna/röstberättigade är okunniga och borde fråntas rösträtten.
Rösträtten är, tyvärr, en rättighet utan skyldigheter. Det minsta man kan begära är att den som röstar är någorlunda insatt i samhällsfrågor vilket absolut inte är fallet idag. Därför bör rösträtten vara kopplad till det kunskapskravet.

Problemet idag är att samhället inte längre är till för folket utan folket är till för samhället.Vi har ett ekonomiskt system gjort av bankirer för bankirer. Kostnaderna för finanskapitalets misslyckanden lämpas regelmässigt över till skattebetalarna. I fallet Grekland gör EU en brandkårsutryckning, Sverige bidrag trots noll skyldighet, och säkerställer långivarnas pengar, alltså alltid detta att rädda ”systemet”. Detta sker så regelmässigt och transparent att folk börjar reagera.
Frågan är hur länge folk är beredda att ställa upp. Redan idag märks hur kapitalismen får en alltmer parasitär karaktär där skattepengar i form av bidrag håller upp hela systemet.
maximal utdelning med minimal ansträngning

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 04 jun 2011 18:04

demokrati handlar om människor. Vi glömmer människorna i demokratin.

Rösträtten är, tyvärr, en rättighet utan skyldigheter.

Det är ingen skyldighet i en demokrati att rösta,  Vi har ett val att inte rösta om vi inte vill.
Jag har i många år inte röstat för att partierna är gangsters. jag ger inte kriminella min röst.

Att inte rösta har ett symbolvärde som allt annat. Så sluta rösta om du inte vill stödja det som sker och för det som de kallar demokrati. Börja agera istället och ha åsikter. Påverka och gör din röst hörd. Sprid dina tankar och gör bra propaganda för det goda. Tryck ner förtryckarna med att inte ge dom sin makt via din röst. var stolt för den du är och för att du inte är en del av det kriminella systemet.

Jag hade tänkt första första gången på många år. det var piratparitet med sitt arbete för yttrandefrihet och existens och medmänsklighet. Men det blev inte av den dan. Jag orkade inte rösta och är inte ledsen över det. jag stödjer deras arbete mer aktivt än via en röst.

Det finns en slogan. Om du inte har röstat så får du inte heller kritisera eller prata demokrati.
Det är det mest urdumma jag har hört i hela mitt liv. de som säger det brukar jag be försöka be mig hålla tyst.
Jag kommer att prata och jag kommer att ha åsikter och jag kommer att påverka utan att ha röstat eller tro på demokratin.. dom kan inget göra mer än sitta där med sin fntasifullla fras och tro den funkar på andra.

så, rösta är ingen skyldighet, det är ett verktyg som du kan använda om du vill.
Du kan mycket väl skapa opinioner och strömningar som har stor betydelse, kanske ännu mer viktigt att ha en uppfattning än att rösta. (röstandet är meningslöst, en matrix och självbekräftande profetsia) Att ha en åsikt är meningsfullt för alla.

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 04 jun 2011 18:40

Du missuppfattar, rösträtten är en rättighet men ingen skyldighet i den meningen att du måste rösta, i den meningen är hela propagandan för att man ska rösta missriktad.
Ok, jag skrev lite fel, vad jag menade var att röstandet idag är en rättighet utan motkrav. Rätt så lustigt (olustigt?) att läsa de gamla kämparna som stred för allmän rösträtt och se dagens blase.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 04 jun 2011 19:24

lösdrivaren skrev:Du missuppfattar, rösträtten är en rättighet men ingen skyldighet i den meningen att du måste rösta, i den meningen är hela propagandan för att man ska rösta missriktad.
Ok, jag skrev lite fel, vad jag menade var att röstandet idag är en rättighet utan motkrav. Rätt så lustigt (olustigt?) att läsa de gamla kämparna som stred för allmän rösträtt och se dagens blase.

Det är intressant att se hur människor kan påverka.
Bloggare gör sitt, och attityder sprids på nätet. En opinion och en kraft.
Kommunikationen är bra för människans utveckling.

hur kan ett system vara homogent och likriktat när inget annat i naturen beter sig så.
En stor brist alltså och inte hållbar utan utveckling. ideologier måste anpassas till folket
annars blir det ett hinder förr eller senare.

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 04 jun 2011 20:06

Problemet är att de flesta accepterar slavmentaliteten
Så ser samhället ut, små enheter vandrar omkring i tron att de bestämmer över sina liv
Dock är de flesta små slavar utan någon tankeverksamhet, lördagsgroggen, bruden...skiter i resten. Bra så.

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 04 jun 2011 20:45

Slavmentaliteten är en omedveten vilja, nedärvt av sociala förhållanden, att vilja bli rövknullad.
Tyvärr lider de flesta på FF av detta, undantaget Zok, Anna-Sara försöker men hon är proletärslav i sitt tänkande.

Free spirit.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 04 jun 2011 21:10

Att slava är att inte ha ett eget val.
Alla har ett val och man kan ta sin lördagsgrogg utan att vara slav.
man kan även välja att vara en stereotyp utan att vara slav.
Det räcker med att man ser nyttan och nöjet med att vara med eller delaktig.

Återgå till "Politik och samhälle"