Scientologi

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5804
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 31 maj 2011 12:45

Nej, Uppdrag granskning är inte min husgud. Uppdrag granskning tar upp problem och missförhållanden. Naturligtvis vill de gärna smaska till det, folk verkar ju tyvärr gärna vilja se smaskerier i elände. Vad jag ställer mig frågande till är varför ni inte försvarar er och förklarar er och eventuellt medger att det finns saker i er organisation som inte är så himla bra. Du gör i princip samma sak som i de repotaget; du vänder min undran till att Uppdrag granskning skulle vara min husgud och att jag får skylla mig själv... Det blir väldigt svårt att prata med någon som intar en sån instängd attityd.

Me
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 maj 2011 01:42
Kontakt:

Inläggav Me » 01 jun 2011 23:00

Skogsälvan skrev:Nej, Uppdrag granskning är inte min husgud. Uppdrag granskning tar upp problem och missförhållanden. Naturligtvis vill de gärna smaska till det, folk verkar ju tyvärr gärna vilja se smaskerier i elände. Vad jag ställer mig frågande till är varför ni inte försvarar er och förklarar er och eventuellt medger att det finns saker i er organisation som inte är så himla bra. Du gör i princip samma sak som i de repotaget; du vänder min undran till att Uppdrag granskning skulle vara min husgud och att jag får skylla mig själv... Det blir väldigt svårt att prata med någon som intar en sån instängd attityd.




Försvarar oss gör vi men jag arbetar inte på den avdelningen utan jag skriver bara inlägg. Självklart finns det saker som inte är bra men om någon är missnöjd så kan ju denne komma och göra ett bättre jobb själv?

Ja du, du har din attityd och jag har min. Attityder ändras inte bara huxflux och det är på detta sätt jag svarar. Tråkigt att det inte tilltalar dig.

Användarvisningsbild
ravel
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2011 01:57

Inläggav ravel » 01 jun 2011 23:04

De där är enligt mig typ "kärnan" i scientologin.

Att om man nu kanske mår dåligt då är det missförstånd eller att man gjort ngt fel.

Följdaktligen så måste man då prata med en auditör, gå igenom ev. kurs och leta efter missförstånd,
skriva sina overts och gör amens.

Sedan arbeta sig uppåt för tonskalan igen.

Alltid hålla sina Tr:s  

Inget får rubba dom, man ska inte erkänna det inte ens för sig själv.:P

Allt är ditt eget fel.

Så förstår fullt att inte "Me" skulle skriva eller tänka ngt negativt eller kritiskt här eller någonannanstans heller!!

AVK

Lill-Leif
Inlägg: 335
Blev medlem: 12 jan 2011 15:12

Inläggav Lill-Leif » 02 jun 2011 15:31

Försvarar oss gör vi men jag arbetar inte på den avdelningen utan jag skriver bara inlägg.


Får inläggsavdelningen inte ägna sig åt försvar? Får försvarsavdelningen skriva inlägg? Jag blir förvirrad.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5804
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 02 jun 2011 15:53

Jag tycker om musiktåden. För en stund sedan var det någon som postade nedanstående sång. Det är typiskt i linje med scientologernas "reklamfilmer" och jag kan ju ärligt säga att det tilltalar mig. Men resten och det som följer... det *host* innehåller ju inte så mycket värme, glädje och acceptans direkt. Letar man fel så hittar man fel. Och varför leta fel så till den milda grad? Det är ju ungefär som en ursprungligt söt tjej som får höra att hennes näsa kanske borde justeras bara pyttepyttelite. Vips är det läppar, kinder, bröst, ögonlock och analblekningar. Men inom scientologin är det här förstås inom personen. Jag har lite svårt att förstå att det skulle vara bra. Visst har vi alla saker att förbättra med oss själva, men ur mitt perspektiv är det ändå viktigare att bli genuint accepterade för dem vi är.

<iframe width="425" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/tgVNgYXFi_Q" frameborder="0"></iframe>

Kotten
Inlägg: 176
Blev medlem: 29 jan 2007 13:04
Ort: Linköping

Inläggav Kotten » 02 jun 2011 20:40

OT men... Leif, du har så underbara små inlägg! De kan verkligen förgylla min dag =)

Användarvisningsbild
ravel
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2011 01:57

Inläggav ravel » 03 jun 2011 02:38

Försvarar oss gör vi men jag arbetar inte på den avdelningen utan jag skriver bara inlägg. Självklart finns det saker som inte är bra men om någon är missnöjd så kan ju denne komma och göra ett bättre jobb själv?


Du har  inläggshatten va? Finns säkerligen HCO-bulletiner för de.   :)

Me
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 maj 2011 01:42
Kontakt:

Inläggav Me » 05 jun 2011 22:45

Skogsälvan skrev:Jag tycker om musiktåden. För en stund sedan var det någon som postade nedanstående sång. Det är typiskt i linje med scientologernas "reklamfilmer" och jag kan ju ärligt säga att det tilltalar mig. Men resten och det som följer... det *host* innehåller ju inte så mycket värme, glädje och acceptans direkt. Letar man fel så hittar man fel. Och varför leta fel så till den milda grad? Det är ju ungefär som en ursprungligt söt tjej som får höra att hennes näsa kanske borde justeras bara pyttepyttelite. Vips är det läppar, kinder, bröst, ögonlock och analblekningar. Men inom scientologin är det här förstås inom personen. Jag har lite svårt att förstå att det skulle vara bra. Visst har vi alla saker att förbättra med oss själva, men ur mitt perspektiv är det ändå viktigare att bli genuint accepterade för dem vi är.

<iframe width="425" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/tgVNgYXFi_Q" frameborder="0"></iframe>


Ja det var onekligen en positiv låt  :D

Självklart ska man bli accepterad som den man är :)

Me
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 maj 2011 01:42
Kontakt:

Inläggav Me » 05 jun 2011 22:49

ravel skrev:
Försvarar oss gör vi men jag arbetar inte på den avdelningen utan jag skriver bara inlägg. Självklart finns det saker som inte är bra men om någon är missnöjd så kan ju denne komma och göra ett bättre jobb själv?


Du har  inläggshatten va? Finns säkerligen HCO-bulletiner för de.   :)


Hej ravel,

Jag är faktiskt inte staff utan jag skriver som privatperson. Så jag har ingen direkt hatt (förutom min hatt som scientolog) :). Jag antar att du varit i S.O. eller? Du verkar mer erfaren än vad jag är. Jag var bara där en kort sväng men jag ruttade ut.

Men du gillar visst filosofiska saker fortfarande verkar det som. Annars hade du väl inte varit på detta forum?

Mvh
Me

Me
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 maj 2011 01:42
Kontakt:

Inläggav Me » 05 jun 2011 22:50

Lill-Leif skrev:
Försvarar oss gör vi men jag arbetar inte på den avdelningen utan jag skriver bara inlägg.


Får inläggsavdelningen inte ägna sig åt försvar? Får försvarsavdelningen skriva inlägg? Jag blir förvirrad.


Hej,

Jag skriver dessa inlägg som privatperson, inte som staff.

Mvh

Me

Kotten
Inlägg: 176
Blev medlem: 29 jan 2007 13:04
Ort: Linköping

Inläggav Kotten » 06 jun 2011 00:11

Me skrev:Hej,

Jag skriver dessa inlägg som privatperson, inte som staff.

Mvh

Me


Har du någonsin reflekterat över om du som privatperson kanske är indokrinerad av organisationen, tar du förgivet att du inte är det eller har du under långa funderingar där du verkligen försöker avskärma dig från båda "förklaringsmodellerna" kommit fram till att du verkligen inte är indoktrinerad? (I samma mening som de menar att du tidigare var indoktrinerad av den här världen och att vi egentligen är rymdvarelser och sånt) Har du någonsin haft tvivel på scientologerna? Hur bemöter "försvarsavdelningen" folk som tvivlar? Är man öppen för tvivel? Eller ses dessa som "bristande element"?

Hur ser du på anklagelserna att hela scientologin startade som ett vad om att kunna starta en religion?

Användarvisningsbild
ravel
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2011 01:57

Inläggav ravel » 06 jun 2011 22:22

Att jag är här har inget som helst sammanband med scientolgin som jag lämnade typ-86
Tänker inte gå in på detaljer om det.

Användarvisningsbild
Elake Karsten
Inlägg: 70
Blev medlem: 04 jun 2011 22:35
Kontakt:

Inläggav Elake Karsten » 07 jun 2011 13:40

Var det inte grundaren och den mediokre science fiction författaren L. (Lennart?) Ron Hubbard som en gång sa: "Vill du bli riktigt rik och förmögen så ska du bilda en sekt eller religion". På den punkten fick han rätt.

I övrigt så är jag av den åsikten att Scientologin är ett hopkok av österländsk religion och filosofi och lite modern psykologi. Boken Dianetik har jag läst och den innehöll väl en del sanningar, men att gå med i scientologi sekten och lägga tusentals kronor på olika kurser är bara något för lättlurade bondknoddar med dåligt självförtoende. :lol:  :lol:
Akademiker och filosof som delger omgivningen sina ocensurerade tankar och funderingar i sann nihilistisk och misantropisk anda.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5804
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 07 jun 2011 13:53

Tjena Elake Karsten (hoppas ditt nick tyder på lite självdistans och självironi, annars kommer vi garanterat att reta oss på varann ;) ) Hur tänkte du med österländsk religion? Personligen befarar jag att det föreligger en risk att få sämre självförtroende genom att engagera sig i scientologin, eftersom det alltid finns något att förbättra/förfina.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Användarvisningsbild
Elake Karsten
Inlägg: 70
Blev medlem: 04 jun 2011 22:35
Kontakt:

Inläggav Elake Karsten » 07 jun 2011 22:07

Skogsälvan skrev:Tjena Elake Karsten (hoppas ditt nick tyder på lite självdistans och självironi, annars kommer vi garanterat att reta oss på varann ;) ) Hur tänkte du med österländsk religion? Personligen befarar jag att det föreligger en risk att få sämre självförtroende genom att engagera sig i scientologin, eftersom det alltid finns något att förbättra/förfina.


Jag förstår inte riktig vad du menar med hur jag tänker med österländsk religion? Då jag läste boken Dianetik fann jag paralleller till både buddism och hinduism. Jag har själv varit och är mycket intresserad av österländsk filosofi och religion.

Jag bygger det på personliga observationer, scientologer riktar in sig på personer med dåligt självförtroende då dessa är lätta att lura på böcker och kurser med löfte om ökat självförtroende och bättre livskvalitet. Förmodligen har du rätt i att de istället får ännu sämre självförtroende efter att ha genomgått ett antal kurser, deras ekonomi har garanterat blivit sämre ;-)
Akademiker och filosof som delger omgivningen sina ocensurerade tankar och funderingar i sann nihilistisk och misantropisk anda.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster