Algotezza skrev:Lill-Leif skrev:Algotezza skrev:Lill-Leif skrev:Något gott i sig. Syftet, tja om moralen har ett egenvärde kan vi prata om rätt eller fel och undvika värderelativism.
Problemet blir att förklara varför något har ett egenvärde utan att endast hänvisa till det som ett nyttigt instrument. Var kommer egenvärdet från? Gud säger någon. Idévärlden någon annan. Andra källor? Jag har inget bra svar.
Vad menar du med värderelativism - och varför vill man undvika det? Vad är "faran" med detta?
Jag tycker det är mer förnuftigt att försöka undvika fundamentalism och fanatism - även på etikens område.
/Algotezza
Värderelativism - det går inte att säga att ett samhälle eller liknande konstitution har en bättre moral än något annat eftersom det inte finns någon moralisk "måttstock". Varför man bör undvika det? Tja, det känns intuitivt fel att säga att t.ex. röda khmererna inte hade sämre moral än 2011-talets Sverige. Men det kan ju bero på att jag är fast i någon slags blågul fanatism som speglar de värden jag är uppfostrad till att gilla.
Jag föredrar att se moralen som något som evolverar till det bättre över tid. På sikt gör det att man kan säga att moralen nu är bättre än på t.ex. medeltiden just för att den har utvecklats även om det verkar som att vissa samhällen är bevis på att evolutionen kan gå baklänges.
Nej, du kan inte värdera andras etik utifrån en "objektiv metaskala".
Varför behövs det?
Jag kan mycket väl på grundval val av min eller min egen grupps moral påstå att Pol Pot hade en låg, djävulsk moral. Jag har inte behov av att objektivera eller absolutifiera min moral för det. Eller att "logiskt bevisa" att jag och mina vänner har en högre moral. Det kan ges tyngd ändå.
/Algotezza
Problemet är att Pol Pot kan säga samma sak om Algotezzas moral.