Den geniala hinduismen
Moderator: Moderatorgruppen
- Harald Davidsson
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 28 okt 2009 13:48
vårt kosmos är fyllt av paradoxer
vi måste försöka förstå att det destruktiva
även om det kommer till oss i form av stöld av en cykel alltid är rätt,
för det destruktiva har ett helt annat värde-system än det vi människor normalt har,
det destruktiva ser inte stöld som stöld men opererar utifrån ett större och djupare perspektiv
som i hinduismen kallas för det karmiska perspektivet,
och den karmiska lagen fungerar helt annorlunda än den juridiska och den moraliska lagen,
för utifrån den karmiska lagen menas t.ex. stöld av en cykel för dig att du ska börja förstå att tänkandet på ägandet måste minska, ja, helt upphöra i ditt liv för att du ska kunna utveckla mera kärlek inom dig,
så varje förstörelse som kommer till ditt liv, öppna dina armar och ditt hjärta för detta fenomen, för mening med destruktion är förnyelse, nerbrytning av det gamla inom dig som inte fungerade
men du måste samarbeta med den destruktion du utsätts för,
försöka förstå hur det nya ska byggas upp.
vi måste försöka förstå att det destruktiva
även om det kommer till oss i form av stöld av en cykel alltid är rätt,
för det destruktiva har ett helt annat värde-system än det vi människor normalt har,
det destruktiva ser inte stöld som stöld men opererar utifrån ett större och djupare perspektiv
som i hinduismen kallas för det karmiska perspektivet,
och den karmiska lagen fungerar helt annorlunda än den juridiska och den moraliska lagen,
för utifrån den karmiska lagen menas t.ex. stöld av en cykel för dig att du ska börja förstå att tänkandet på ägandet måste minska, ja, helt upphöra i ditt liv för att du ska kunna utveckla mera kärlek inom dig,
så varje förstörelse som kommer till ditt liv, öppna dina armar och ditt hjärta för detta fenomen, för mening med destruktion är förnyelse, nerbrytning av det gamla inom dig som inte fungerade
men du måste samarbeta med den destruktion du utsätts för,
försöka förstå hur det nya ska byggas upp.
- Harald Davidsson
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 28 okt 2009 13:48
Fenomenet samhället, fenomenet civilisation,
fenomenet kultur, fenomenet den andra människan,
fenomenet universum
är alltid djupast sett ett karmiskt fenomen för oss,
och detta fenomen är alltid rätt.
så därför var Ben Ladens död rätt,
därför är allt som händer i världen alltid rätt,
vad lord shiva säger är att kämpa inte emot detta karmiska fenomen
genom att börja hata det, genom att börja kräva rättvisa,
för detta karmiska fenomen är perfekt rätt och riktigt,
så försök inte skapa din egen rättvisa genom att snegla på andra
och jämför dig själv med dem,
för varje människa har sitt eget unika karma
och behandlas därför helt unikt och specifikt av detta karmiska fenomen,
fenomenet kultur, fenomenet den andra människan,
fenomenet universum
är alltid djupast sett ett karmiskt fenomen för oss,
och detta fenomen är alltid rätt.
så därför var Ben Ladens död rätt,
därför är allt som händer i världen alltid rätt,
vad lord shiva säger är att kämpa inte emot detta karmiska fenomen
genom att börja hata det, genom att börja kräva rättvisa,
för detta karmiska fenomen är perfekt rätt och riktigt,
så försök inte skapa din egen rättvisa genom att snegla på andra
och jämför dig själv med dem,
för varje människa har sitt eget unika karma
och behandlas därför helt unikt och specifikt av detta karmiska fenomen,
- Harald Davidsson
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 28 okt 2009 13:48
Du får plötsligt ett litet tunnt sår på armen,
det blöder,
kommer du att dö,
precis på samma sätt är det sår det auktoritära samhället ger oss djupt ner i hjärtat,
det blöder i själen,
kommer vi att dö,
nej, för det finns en skapande kraft i kosmos,
så vi behöver inte vara rädda för att gå sönder,
och t.ex. skapa en psykos, fast en psykosen är också rätt,
för den kraft Gud Shiva håller universum i balans med
är den äkta och autentiska kärleken,
den bryr sig, den hjälper dig,
den ger dig en fin liten skorpa över ditt sår,
skyddar dig
och din själ läker, din arm också,
det blöder,
kommer du att dö,
precis på samma sätt är det sår det auktoritära samhället ger oss djupt ner i hjärtat,
det blöder i själen,
kommer vi att dö,
nej, för det finns en skapande kraft i kosmos,
så vi behöver inte vara rädda för att gå sönder,
och t.ex. skapa en psykos, fast en psykosen är också rätt,
för den kraft Gud Shiva håller universum i balans med
är den äkta och autentiska kärleken,
den bryr sig, den hjälper dig,
den ger dig en fin liten skorpa över ditt sår,
skyddar dig
och din själ läker, din arm också,
- Harald Davidsson
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 28 okt 2009 13:48
Gud har släppt in två barn i världen,
det ena är Brahma
det andra är Ganesha
för Gud kommer väldigt sällan själv ner till jorden,
Ganesha är Shivas barn eller abstrakta handlingar i världen
Brahma är Vishnus barn,
Ganesha är normalt starkare än den kraft som det totala karmat i universum kan förmedla,
han tar emot karmat i sin högra hand, och balanserar denna kraften i sin kärlek,
han håller både kaos och ordning i sin hand utan att det skvalpar över
av än det ena eller av än det andra,
Brahma finns också där, den nyskapande kraften, men han uppenbarar sig endast
då ondskan i det totala karmat skvalpar över i Ganesash hand,
då kommer Brahma och läker såret,
helar,
det ena är Brahma
det andra är Ganesha
för Gud kommer väldigt sällan själv ner till jorden,
Ganesha är Shivas barn eller abstrakta handlingar i världen
Brahma är Vishnus barn,
Ganesha är normalt starkare än den kraft som det totala karmat i universum kan förmedla,
han tar emot karmat i sin högra hand, och balanserar denna kraften i sin kärlek,
han håller både kaos och ordning i sin hand utan att det skvalpar över
av än det ena eller av än det andra,
Brahma finns också där, den nyskapande kraften, men han uppenbarar sig endast
då ondskan i det totala karmat skvalpar över i Ganesash hand,
då kommer Brahma och läker såret,
helar,
- Harald Davidsson
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 28 okt 2009 13:48
Målet med varje människas liv är att bli noll,
det menas att det inte ska vara någon skillnad mellan hennes yttre
och henne inre värld,
allt ska bli som det stora vattnet,
som har samma höjd överallt på jordklotet,
de små sjöarna, kärnarna, bäckarna ska alltså rinna ut i det stora vattnet
och allt ska få samma höjd,
all rädsla för att förlora gränserna mellan sig själv
och världen kommer att försvinna,
och istället tonar det harmoniska upp sig
och vi spelar då samma melodi, du och jag,
en blomstertid nu kommer med lust och fägring stor,
nu vankas ljuva sommar och allt blir återfött,
för i hinduismen är allt centrerat till det karmiska i varje människas liv
som följer det stora återfödelse-hjulet,
att varje ny födelse hit till jorden av en människa sker därför att hon har ett karma
och meningen med hennes nya födelse är
att försöka jämna ut skillnaden mellan den yttre världen och den inre världen
för då reduceras hennes karma och om hon kan jämna ut skillnaden helt och hållet
mellan hennes omgivning och hennes själv
heter det i de hinduistiska skrifterna att hon har befriat sig
från ny födelse till jorden
det menas att det inte ska vara någon skillnad mellan hennes yttre
och henne inre värld,
allt ska bli som det stora vattnet,
som har samma höjd överallt på jordklotet,
de små sjöarna, kärnarna, bäckarna ska alltså rinna ut i det stora vattnet
och allt ska få samma höjd,
all rädsla för att förlora gränserna mellan sig själv
och världen kommer att försvinna,
och istället tonar det harmoniska upp sig
och vi spelar då samma melodi, du och jag,
en blomstertid nu kommer med lust och fägring stor,
nu vankas ljuva sommar och allt blir återfött,
för i hinduismen är allt centrerat till det karmiska i varje människas liv
som följer det stora återfödelse-hjulet,
att varje ny födelse hit till jorden av en människa sker därför att hon har ett karma
och meningen med hennes nya födelse är
att försöka jämna ut skillnaden mellan den yttre världen och den inre världen
för då reduceras hennes karma och om hon kan jämna ut skillnaden helt och hållet
mellan hennes omgivning och hennes själv
heter det i de hinduistiska skrifterna att hon har befriat sig
från ny födelse till jorden
- Harald Davidsson
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 28 okt 2009 13:48
Harald.
Jag gillar människor som sätter värde på barns egna värderingar. (och vuxnas)
Religösa föräldrar som låter sina barn hitta sin egen tro, och ateister som inte försöker forma sina barn.
Att införa en religion i barnens värld är vad jag anser vara moraliskt fel. Varför ska jag senare tycka att det är moraliskt rätt att ha en religion som påverkar vuxna ?.. Det är väl bättre om var människa får hitta sin egen gud och sin egen kraft och mening utan religionerna. Vuxna och för den delen barn som vill prata om en gud och existentiella frågor ska få göra detta i sin religion. Sökandet efter livets mening. En präst kan vara duktig och ha många års tankar bakom sina argument. Dessa är värda att lyssna på. Men dagens religionen har en inbyggd förstärkare som ropar ut dess budskap så det ekar i själen, nästan så man ryser av obehaget.
Alla religioner och religiösa (och icke religiösa) beter sig inte på detta propagerande sättet. Ge människan möjlighet att lugnt och sakta hitta sina egna värderingar. Men jag kan förstå att man försöker skydda sina värderingar och att det ibland går hett till.
Men då har man oftast valt att vara del av debatten.
Jag gillar människor som sätter värde på barns egna värderingar. (och vuxnas)
Religösa föräldrar som låter sina barn hitta sin egen tro, och ateister som inte försöker forma sina barn.
Att införa en religion i barnens värld är vad jag anser vara moraliskt fel. Varför ska jag senare tycka att det är moraliskt rätt att ha en religion som påverkar vuxna ?.. Det är väl bättre om var människa får hitta sin egen gud och sin egen kraft och mening utan religionerna. Vuxna och för den delen barn som vill prata om en gud och existentiella frågor ska få göra detta i sin religion. Sökandet efter livets mening. En präst kan vara duktig och ha många års tankar bakom sina argument. Dessa är värda att lyssna på. Men dagens religionen har en inbyggd förstärkare som ropar ut dess budskap så det ekar i själen, nästan så man ryser av obehaget.
Alla religioner och religiösa (och icke religiösa) beter sig inte på detta propagerande sättet. Ge människan möjlighet att lugnt och sakta hitta sina egna värderingar. Men jag kan förstå att man försöker skydda sina värderingar och att det ibland går hett till.
Men då har man oftast valt att vara del av debatten.
Nu var det ju hinduismen harald skulle förklara det genialiska med, men jag ser ingen genialitet att acceptera vare sig orättvisor eller ondska, det är en sak att förstå orsakerna bakom, en annan att förlåta oförrätter, men för mig otänkbart att bara lida för lidandets skull i synnerhet om det är orsakat av massiva rövhål oavsett vad de kallar sig, businessmän, politiker, kriminella eller vad tattarskit som helst. Nej, vi skall utrota den globala obalansen om chans finnes, vi skall alltid protestera mot varje form av utsugning och förtryck och får vi bara tillfället så skall vi göra processen kort med de ansvariga och det oavsett om det beror på dålig karma eller ej, ta ingen skit säger jag!
- Harald Davidsson
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 28 okt 2009 13:48
Att införa en religion i barnens värld är vad jag anser vara moraliskt fel. skriver du Marko.
Det totala karmat som just nu rent atmosfäriskt drabbar oss medvetet eller omedvetet med alla former av hjärntvätt, bestalisk ondska, men också ren neutral information t.ex. idrottsresultat eller vad som hände på börsen i dag, kan vi tycka vad vi vill om, men sanningen är att detta karma alltid är rätt, för det bygger på orsak och verkan, och kan vi moralisera om orsak och verkan, Marko
även om du stänger in dig 500 meter under jorden i ett skyddsrum tillsammans med dina barn så kommer detta karma för eller senare att nå fram, så bekämpa inte samhället, det är alltid rätt, ta in karmat i världen i kroppen, men var ett vittne till denna process..
Det totala karmat som just nu rent atmosfäriskt drabbar oss medvetet eller omedvetet med alla former av hjärntvätt, bestalisk ondska, men också ren neutral information t.ex. idrottsresultat eller vad som hände på börsen i dag, kan vi tycka vad vi vill om, men sanningen är att detta karma alltid är rätt, för det bygger på orsak och verkan, och kan vi moralisera om orsak och verkan, Marko
även om du stänger in dig 500 meter under jorden i ett skyddsrum tillsammans med dina barn så kommer detta karma för eller senare att nå fram, så bekämpa inte samhället, det är alltid rätt, ta in karmat i världen i kroppen, men var ett vittne till denna process..
Harald Davidsson skrev:så bekämpa inte samhället, det är alltid rätt, ta in karmat i världen i kroppen, men var ett vittne till denna process..
Är det?
För avsked hade det krävts en stöld, enligt personalutskottets ordförande Lars Karlsson (S).
http://www.dn.se/nyheter/sverige/plagoa ... ldreboende
Runt om i Sverige sitter det äldre ofta med nedsatt förmåga, skälen varierar men oavsett orsaken är det deras sista tid i livet, skall vi då acceptera att de matas av stressad personal som på tid försöker få det undanstökat fortast möjligt?
För ett tag sedan avled en gammal man på ett äldreboende efter att ha blivit matad så intensivt att han inte hade en chans i helvetet att svälja, nädå, hon förtsatte trucka in puren i munnen trots att det rann över, han fick lungödem och dog, noll artiklar om det då ingen kopplar dödsorsaken till matningen ett par dar innan.
Sug och svälj karman från helvetet själv harald.
- Harald Davidsson
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 28 okt 2009 13:48
Zokrates skrev:Nu var det ju hinduismen harald skulle förklara det genialiska med, men jag ser ingen genialitet att acceptera vare sig orättvisor eller ondska, det är en sak att förstå orsakerna bakom, en annan att förlåta oförrätter, men för mig otänkbart att bara lida för lidandets skull i synnerhet om det är orsakat av massiva rövhål oavsett vad de kallar sig, businessmän, politiker, kriminella eller vad tattarskit som helst. Nej, vi skall utrota den globala obalansen om chans finnes, vi skall alltid protestera mot varje form av utsugning och förtryck och får vi bara tillfället så skall vi göra processen kort med de ansvariga och det oavsett om det beror på dålig karma eller ej, ta ingen skit säger jag!
Hinduismen menar att vi ska försöka lösa upp vårt karma, och jag har ej riktigt förstått hur du förstår begreppet karma, för enligt skrifterna så är karmat någonting fullständt logiskt resultat av som man sår för man skörda, men detta
är inte utan paradoxer, för om man sår gott skördar man kanske inte gott första skörden, vi måste kanske vänta 20 till 30 år innan den goda skörden skördar gott.
alltså varje ny makthavare brukar bli som den gamle, för makten finns inte direkt på tronen eller i parlamentet,
men atmosföriskt som ett karma-minne som styr människorna.
- Harald Davidsson
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 28 okt 2009 13:48
Marko skrev:men sanningen är att detta karma alltid är rätt, för det bygger på orsak och verkan, och kan vi moralisera om orsak och verkan, Marko
Det du pratar om är en materiell logik. orsak och verkan.
Hur ser den andliga logiken ut ?, följer den samma logik som materia ?
jag pratar om händelser, för människorna är sina händelser,
andlig logik, ett nytt begrepp, kan du definiera,
och vad menar du skiljer en andlig människa från en vanlig???
Återgå till "Religion och andlighet"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster