Hur ska vi minska invandringen på ett vettigt vis?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 aug 2011 23:51

Ganska meningslöst att diskutera invandringsfrågan med folk med  skygglappar, låt våra politiker importera fler invandrare så att de kan rättfärdiga fler poliser och utökad övervakning av alla, som ett sista led i att förstöra och splittra folket, fler anstalter lär byggas, lagar skall skärpas, det går planenligt.
Tycker dock det är synd att marko begär statistik och källhänvisningar när han ändå läser en femtedel som 100% och kallar det hetspropaganda i den lilla länken jag hänvisade till om den norska undersökningen som måste vara beställd av Breivik, läste igenom statistiken och det verkar stämma. Det mest tragiska är ju att SD-anhängare lägger beslag på statistiken, som om den därmed inte längre berör oss alla och därmed kan ignoreras, snacka om att sopa problemen under mattan, nej just det, vi hade ju inga problem.
http://www.ssb.no/emner/03/05/rapp_2011 ... 201121.pdf

Apropå fakebrott som inte leder till straff, (förresten är säkert inte ens kvinnan död), men vem bryr sig,
vi har ju inga problem egentligen. Stackars denne oskyldiga invandrare, enligt rykten så var han dessutom efterbliven,
oskyldigt anklagad och allt, bäst att ge han ett ordentligt skadestånd så han kan köpa en ny hund.
http://www.dn.se/sthlm/hovratt-friar-fr ... -i-haninge

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 17 aug 2011 04:56

Zokrates skrev:Ganska meningslöst att diskutera invandringsfrågan med folk med  skygglappar, låt våra politiker importera fler invandrare så att de kan rättfärdiga fler poliser och utökad övervakning av alla, som ett sista led i att förstöra och splittra folket, fler anstalter lär byggas, lagar skall skärpas, det går planenligt.
Tycker dock det är synd att marko begär statistik och källhänvisningar när han ändå läser en femtedel som 100% och kallar det hetspropaganda i den lilla länken jag hänvisade till om den norska undersökningen, läste igenom statistiken och det verkar stämma. Det mest tragiska är ju att SD anhängare lägger beslag på statistiken, som om den därmed inte längre berör oss alla och kan ignoreras, snacka om att sopa problemen under mattan, nej just det, vi ghade ju inga problem.
http://www.ssb.no/emner/03/05/rapp_2011 ... 201121.pdf

Apropå fakebrott som inte leder till straff, förresten är säkert inte ens kvinnan död, men vem bryr sig,
vi har ju inga problem egentligen.
http://www.dn.se/sthlm/hovratt-friar-fr ... -i-haninge

Mycket intressant samlling  siffror som visar på att invandrare i norge begår lite mer brott än de infödda.
Det är nog samma sak i sverige. Att vissa typer av brott begås beror i det stora hela på hur människor har det socialt.
Svenskar begår lika mycket brott som invandrare under samma omständigheter. Brotten varierar nog lite beroende på hur en kultur ser ut.

Det krävs väl inte mycket fantasi att föreställa sig att människor som bor segregeraat och känner sig utanför också kommer att bete sig utanför samhällets ramar, svensk som invandrare.

Jag såg inget i rapporten om att invandrare är mer rasistiska än norskar, men jag ögnade bara snabbast igenom rapporten.
Just en sådant dokument har jag letat efter som visar hur siffrorna ser ut i sverige. Siffror är siffror och dom måste läggas in i sin kontext.
Det ser nästan skrämmande ut om man tittar på somalier som var i majoritet i våldtäktsfrågor, men det man inte ser är att över 99% inte begpr våldtäckter alls (säkerligen närmare 100%)

Det är bra med siffror, för då har man ett underlag att utgå ifrån. I norge verkade det vara män som invandrar mest, kvinnorna låg en bit under.
Brott begås av män mellan17-24 år (top) och det är väl så jag ser på brott, ungdomliga synder.
Sen följer brott andra kurvor som byggbranchen... ju mer folk, desto mer brott.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 17 aug 2011 05:27

Marko skrev: Det är bra med siffror, för då har man ett underlag att utgå ifrån. I norge verkade det vara män som invandrar mest, kvinnorna låg en bit under.
Brott begås av män mellan17-24 år (top) och det är väl så jag ser på brott, ungdomliga synder.

Om inte jag minns fel så låg arbetslösheten på 3,3% när datan insamlades, idag är den runt 4% i Norge,
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arb ... amforelse/
I sverige brukar det ju vara vanligt att man skyller på segregation, utanförskap, arbetslöshet, men jämfört
med Norge så anar jag att det inte är den enda orsaken, tvärtom håller jag det för högst troligt att de
som begår de flesta brotten var kriminella redan när de kom och att de helt enkelt bara fortsätter begå brott,
förmodligen var det även orsaken till att de kunde lämna sina hemländer, alltså bekostat genom stöldverksamhet.

Tänk vad många vi hade kunnat hjälpa som verkligen är i behov av hjälp om vi bytte ut dessa samhällsparasiter
mot riktiga flyktingar.

Det finns fler dilemman
Jag minns två ryssar som jag träffade på en polsk färja på väg mot Nynäshamn, de skulle söka asyl i Sverige,
de hade varit med i nån maffia och fruktade nu för sina liv, jag minns att jag önskade dem lycka till.
Men hur skall vi veta om de verkligen vill lämna ett kriminellt liv bakom sig, eller om de kommer för
att etablera sin organisation på svensk mark? Om det senare gäller så är det ju fel att låta dem stanna,
för då är det ju folk här som behöver skyddas mot dem.

Men vi kan ju inte veta, vilket får mig att dra parallellen till romer från balkanländer, de hävdar att de är
utsatta för etnisk förföljelse, vilket stämmer, men det stämmer även att en hel del av dem endast söker
nya jaktmarker för brottslig verksamhet, de har aldrig ens tänkt något annat. Här anser jag att det vore fel att
inte utnyttja samkörning inom hela EU, så att de inte kan åka från det ena landet efter det andra, få lägenheter,
startbidrag, begå rån och sedan om de upptäcks bara dra vidare till nästa land efter ett minimalt straff.

Hela detta agerandet stjälper ju hela den romska trovärdigheten, men det skiter de tydligen i, då de
utnyttjar just det att vi i väst är obenägna till att vilja dra alla över en kam, men om nu grundorsaken
till förföljelsen är, som många i deras hemländer vittnar om, just att de stjäl, så löser vi ju inget genom
att slussa runt dem mellan olika länder, tvärtom så förstärks den negativa bilden av dem och det i sin
tur motiverar ju att det är rätt att jaga iväg dem.

kort

Inläggav kort » 17 aug 2011 07:42

ursäkta om jag är för enkelspårig, det tar faktiskt ganska lång tid att integreras i det svenska samhället, lära sig språket och hur saker fungerar, det kan ta tio år, under den tiden kan det behövas pengar från staten, och det är kostsamt, alla vill ha ambitioner så det är viktigt med ett bra mottagande, egentligen tror jag att ett arbete är den bästa inkörsporten till samhället, men det är ont om jobb, vad jag tycker är att det alltid borde finnas enklare jobb som staten erbjuder alla som kommit hit, det behöver inte vara så vinstbringande verksamheter men jag tycker att de i alla fall borde kunna gå plus, om de går lite minus spelar det inte jättestor roll eftersom det är mer lönsamt än att ge bidrag, utan krav på prestation, för de som har ett sådant jobb blir inte lönen så hög, men de lär sig mycket och finner kanske mening direkt, det borde finnas arbete åt alla och bostad åt alla, alternativet till att ta ett sådant jobb borde vara studier, undervisning borde inte vara så dyrt att tillhandahålla, så när man kommer till sverige får man välja om man vill studera eller arbeta, men det finns så många problem som kan uppstå, tillgängliga bostäder som inte ligger alltför avsides är mycket viktigt, det verkar vara svårt att lösa den frågan också,

Användarvisningsbild
hermit philosopher
Kontakt:

Re: Hur ska vi minska invandringen på ett vettigt vis?

Inläggav hermit philosopher » 17 aug 2011 10:42

Ungkarl skrev:Ska man kanske tillsätta en politiskt oberoende kommission av äldre män och kvinnor från höger och vänster som agerar en slags "societal elders"?

Dessa kan sedan samarbeta med olika politiska organ (inklusive muslimska) för att komma överens om en intelligent, sansad nedtrappning av framförallt anhöriginvandringen till metropolerna?

Hur kan en sån kommission tillsättas?

Är en sån form bra eller dåligt, från ett filosofiskt eller "objektivt" perspektiv?

Hej Ungkarl,

Din frågeställning gäller inte filosofisk logik (hade den gjort det, skulle vi tvingas börja med att adressera din mycket snäva och i sammanhanget [objektivt sett] felaktiga användning av begreppet "invandring"), men inte ens då vore slutsatser - hur filosofiskt välgrundade de än må ha varit - objektiva, i egentlig mening.

Själv är jag är jag för trött på olika nationsperspektiv för att behandla dem på allvar längre. Dock kan jag ej låta bli att subjektivt uttrycka mig:

Lägga energi och ek. resurser åt att minska fri, internationell invandring så att man måste bo, arbeta och dö där man föds, eller ännu galnare, där ens föräldrar föds? Vem vill detta? Fast du kanske hade på förslag att ett undantag skulle gälla svenskar som fritt vill förflytta sig över globen?

Stimulera eget företagande [självförsörjning] istället - hos alla; oavsett födelseplats och/eller dna!

Hermit

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 17 aug 2011 13:34

Zokrates skrev:
Marko skrev: Det är bra med siffror, för då har man ett underlag att utgå ifrån. I norge verkade det vara män som invandrar mest, kvinnorna låg en bit under.

Om inte jag minns fel så låg arbetslösheten på 3,3% när datan insamlades, idag är den runt 4% i Norge,
I sverige brukar det ju vara vanligt att man skyller på segregation, utanförskap, arbetslöshet, men jämfört
med Norge så anar jag att det inte är den enda orsaken, tvärtom håller jag det för högst troligt att de
som begår de flesta brotten var kriminella redan när de kom och att de helt enkelt bara fortsätter begå brott,
förmodligen var det även orsaken till att de kunde lämna sina hemländer, alltså bekostat genom stöldverksamhet.

Tänk vad många vi hade kunnat hjälpa som verkligen är i behov av hjälp om vi bytte ut dessa samhällsparasiter
mot riktiga flyktingar.

Det finns fler dilemman
Jag minns två ryssar som jag träffade på en polsk färja på väg mot Nynäshamn, de skulle söka asyl i Sverige,
de hade varit med i nån maffia och fruktade nu för sina liv, jag minns att jag önskade dem lycka till.
Men hur skall vi veta om de verkligen vill lämna ett kriminellt liv bakom sig, eller om de kommer för
att etablera sin organisation på svensk mark? Om det senare gäller så är det ju fel att låta dem stanna,

Men vi kan ju inte veta, vilket får mig att dra parallellen till romer från balkanländer, de hävdar att de är
utsatta för etnisk förföljelse, vilket stämmer, men det stämmer även att en hel del av dem endast söker
nya jaktmarker för brottslig verksamhet, de har aldrig ens tänkt något annat. Här anser jag att det vore fel att
inte utnyttja samkörning inom hela EU, så att de inte kan åka från det ena landet efter det andra, få lägenheter,
startbidrag, begå rån och sedan om de upptäcks bara dra vidare till nästa land efter ett minimalt straff.

Hela detta agerandet stjälper ju hela den romska trovärdigheten, men det skiter de tydligen i, då de
utnyttjar just det att vi i väst är obenägna till att vilja dra alla över en kam, men om nu grundorsaken
till förföljelsen är, som många i deras hemländer vittnar om, just att de stjäl, så löser vi ju inget genom
att slussa runt dem mellan olika länder, tvärtom så förstärks den negativa bilden av dem och det i sin

Jag håller helt med, Det låter rimligt att dom som kan åka är de som utvandrar, och de som verkligen behöver hjälp svälter ihjäl och lever utan möjligheter att fara längre sträckor än till ett flyktingläger. Men fortfarande är inte kriminaliteten mycket högre än svenskars i invandrargrupperna,
det skiljer med några procent av antalet brott som begås. Tittar vi på den listan du skickade så ser vi trenderna tydligt, det är människor som begår brott, inte nationaliteter. (invandrare och norskar har samma trend, med viss nivå som skiljer dem åt)

En del vill ha pengar och leva gott, andra vill nog bara ha ett tryggare liv.

Hur ska vi hjälpa dom som har det sämst och helt saknar resurser och 'verkligen' behöver hjälp ?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 17 aug 2011 13:44

Zokrates skrev:

mot riktiga flyktingar.

Det finns fler dilemman

Jag håller helt med, Det låter rimligt att dom som kan åka är de som utvandrar, och de som verkligen behöver hjälp svälter ihjäl och lever utan möjligheter att fara längre sträckor än till ett flyktingläger. Men fortfarande är inte kriminaliteten mycket högre än svenskars i invandrargrupperna,
det skiljer med några procent av antalet brott som begås. Tittar vi på den listan du skickade så ser vi trenderna tydligt, det är människor som begår brott, inte nationaliteter. (invandrare och norskar har samma trend, med viss nivå som skiljer dem åt)

En del vill ha pengar och leva gott, andra vill nog bara ha ett tryggare liv.

Hur ska vi hjälpa dom som har det sämst och helt saknar resurser och 'verkligen' behöver hjälp ?

Romer, Jag har umgåts med zigenare i många år när jag var ung, Min bild då var att dom var bra typer, bara man hittade deras kultuir och sätt att leva. Det är också hur jag ser på alla minoriteter, Accepterar man människor så accepterar dom dig tillbaka. minoritet som majoritet beter sig lika och ska respekteras lika. Visst finns  det rena grupper och familjer som har som kultur att vara självförsörjande och se ner på de som förtrycker en och att stjäla av dem är okej. Men det finns mängder av folk som tycker tvärtom med. (säkert majoriteten),

En Majoritet anser jag inte har någon som helst rätt att kräva att en minoritet ska anpassa sina sätt att leva.
Samerna var nog först att leva i norden, ska dom anpassa sina liv till de som vandrade in från söder ? germanerna som senare blev en majoritet. Varför ska en same bli en German ?

Det du pratar om är egentligen kriminalitet och inte invndring.
Hur kriminella grupper rör sig mellan nationer.
Ska vi stoppa invandringen eller ska vi stoppa kriminaliteten ?

Ungkarl

Re: Hur ska vi minska invandringen på ett vettigt vis?

Inläggav Ungkarl » 17 aug 2011 19:51

hermit philosopher skrev:Din frågeställning gäller inte filosofisk logik (hade den gjort det, skulle vi tvingas börja med att adressera din mycket snäva och i sammanhanget [objektivt sett] felaktiga användning av begreppet "invandring"), men inte ens då vore slutsatser - hur filosofiskt välgrundade de än må ha varit - objektiva, i egentlig mening.
Vi kan dra så många slutsater som vi kommer överens om att dra, och vi behöver inte "filosofisk logik", som i sig är en snäv och paradoxal filosofisk föregrening som populariserades av nihilister som Bertrand Russell.

Lägga energi och ek. resurser åt att minska fri, internationell invandring så att man måste bo, arbeta och dö där man föds, eller ännu galnare, där ens föräldrar föds?
Fri, internationell invandring, finns den verkligen? Migration regleras världen över, i varje asiatiskt land, och i varje europeiskt land, i varje arabiskt land, osv. Förresten fungerar det väl bra att leva och dö i samma land som föräldrarna? För de flesta lär det bli så. Men om du vill dö utomlands, who's stopping you? Och det där med energi och ekonomiska resurser är lite förvirrat, energi finns det massor av i universum, och ibland krävs mer långsiktiga perspektiv än det ekonomiska.

Fast du kanske hade på förslag att ett undantag skulle gälla svenskar som fritt vill förflytta sig över globen?
Nej, jag ser ingen anledning till att svenskar ska få bosätta sig "fritt" eller "lite var som helst" i världen.

Stimulera eget företagande [självförsörjning] istället - hos alla; oavsett födelseplats och/eller dna!
Genom människans historia, vad vi vet, så har det funnits etniska grupper och en etniskt "dynamik", så att säga.

DNA upptäcktes en bra bit in på 1900-talet, och medan du gärna får bidra med din synvinkel på kopplingen mellan egenföretagande och DNA, så kan vi nästan lika gärna utelämna kopplingen. Men jag håller med om att vi bör stimulera egenföretagare globalt.

scirocco

Inläggav scirocco » 17 aug 2011 20:56

Var och en på jorden ombedes vänligast att stå still på sin plats.

scirocco

Inläggav scirocco » 17 aug 2011 21:11

Jag tänker nu gissa hur det kan ligga till. Gissningar av mig brukar vara mycket bra och enkla. Ekonomin ,som styr föredrar att det pågår krig.Sverige exporterar vapen. Det är sannoligt att de någon gång används i krig på diverse platser.Då uppkommer situationen att en hel del vill utvandra. För att rädda sitt ansikte får varje land som vill vara någorlunda anständigt ta emot en rimlig kvot flygtingar.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 17 aug 2011 21:34

scirocco skrev:Jag tänker nu gissa hur det kan ligga till. Gissningar av mig brukar vara mycket bra och enkla. Ekonomin ,som styr föredrar att det pågår krig.Sverige exporterar vapen. Det är sannoligt att de någon gång används i krig på diverse platser.Då uppkommer situationen att en hel del vill utvandra. För att rädda sitt ansikte får varje land som vill vara någorlunda anständigt ta emot en rimlig kvot flygtingar.

Oj, det var ju ett alternativ, men jag vill inte gissa utan istället säga hur det ligger till,
det har under en lång tid gjorts stora förberedelser för en ny ordning som skall skapas
ur det raserade, först när folk i alla stater genom inbördeskrig tagit halvt kål på varandra
kommer planerarna att visa sina fula trynen, de stiger ned som vore de komna från himlen,
skapar en ny ordning ur kaoset och när de psykiskt splittrade spillrorna av den kvarvarande
mänskligheten i all sin okunnighet ser dem, tas de emot som gudar, sedan börjar allt om med
barnoffer och annat perverterat äckleri.

Ungkarl

Inläggav Ungkarl » 17 aug 2011 21:34

Nej, rör er fritt över hela världen, stifta bekantskap med alla trevliga människor ni vill, lägg till dem på facebook och kommunicera osv, men tro inte att ni har rätt att bygga storskaliga etniska enklaver precis vart eller hur som helst. Tänk på resultatet.

scirocco

Inläggav scirocco » 17 aug 2011 21:50

Jo Zokrates,krigen är bra på flera sätt. I misären blir folk så glada och tillfredsställda av att överhuvudtaget kunna finnas till. De accepterar då vilka villkor som helst. Att återuppbygga får de ekonomiska hjulen stt snurra. Kridsindustrin omsätter stora summor och ger ypperliga tillfällen för slavarbete. Ekonomin lever sitt eget liv. Oavsett politik dundrar den på-massan hukar sig och lyssnar.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 17 aug 2011 22:02

Zokrates skrev:Ganska meningslöst att diskutera invandringsfrågan med folk med  skygglappar, låt våra politiker importera fler invandrare så att de kan rättfärdiga fler poliser och utökad övervakning av alla, som ett sista led i att förstöra och splittra folket, fler anstalter lär byggas, lagar skall skärpas, det går planenligt.

Jag borde utses till profet av er.
http://svt.se/2.22620/1.2505361/folk_ka ... lets_skull

scirocco

Inläggav scirocco » 17 aug 2011 22:05

Samvetet: Att en gång ha stigit in i afrika som europé . Predikat en annan religion,ta slavar o naturtillgångar,påtvinga invånarna ett främmande levnadssätt. Om det rådde någon naturlig balans i afrika förut så sattes den definitivt ur spel men européns intåg. Vi har därför ett samvete. Jag undrar om någon vill att afrika skall få det bra och klara sig självt. Det skulle sätta pågående maktspel urstånd och vi skulle få ge vika på många områden. Jag gissar (lika bra som något) att den ekonomiska makten flyttar sig i världen. Tyvärr kommer ekonomin inte att stiga ner från sin tron som religion nummer ett.

Återgå till "Politik och samhälle"