Fel och brister
Moderator: Moderatorgruppen
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Skogsälvan skrev:Oblivion: Det är ju möjligt att den där tjejen kände sig trängd av din fråga. Jag var ju inte där, men spekulerar lite bara. Kanske funderade hon på att följa med din kompis hem och inte tyckte att du hade med det att göra. Kanske kände hon sig kränkt över din fråga, eftersom hennes intention inte var ett one-night-stand.
Jag kan ha fel förstås men som jag uppfattade det så var hon mitt uppe i sitt "high" av att hon insåg att hon var snyggast på stället och så hade hon just fått napp på en krallig och trevlig kille. Hon var prinsessan för kvällen och när hon då fick chansen att boosta upp sitt ego ytterligare lite till, och dessutom på någon annans bekostnad, så tog hon chansen. Rakt igenom vidrigt beteende.
Jag kan inte se att hon hade nån anledning att känna sig trängd av min vänskapliga fråga, och skulle det nu vara så att hon inte tyckte jag hade med saken att göra hur hon skulle ta sig hem mitt i natten fast vi pratade just om att hon skulle ta sig hem så fanns det ingen anledning att nedvärdera en främling i sällskapet på det där sättet. Hon ville växa och se någon annan krympa. Ett enormt vanligt förekommande beteende bland folk har jag märkt...
"A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?" - Albert Einstein
Dubbel
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
Skogsälvan skrev:Jo, men alltså vaför ska man bry sig om sånt och hacka på folk? Det är ju bara dumt. Det var det jag menade.
Men tvärt om, då? Är det inte lika illa? Att någon springer omkring och har en egenskap eller ett beteende som retar gallfeber på omgivningen? Och personen är uppenbart olycklig eftersom den inte förstår varför denne retar sina medmänniskor?
Att säga "sanningar" till folk är dumt, visst. Men däremot kan man ju försöka göra sig öppen och bjuda in andra för att ge en konstruktiv kritik. Jag gillar inte att få höra negativa omdömen om mej utan att jag bett om det, men däremot gillar jag människor som kan tala om för mej vad jag gör för fel då jag efterfrågar det. Inte så att jag gillar att höra det, men det gör att jag växer.
Så här kanske. Jag personligen försöker minimera mitt kännande att jag har en massa fel. Inte för att jag lyckas fullt ut, men det är en ambition. Däremot vill jag ha klart för mig vad andra tycker att jag har för fel. Och folk brukar faktiskt tala om det för mej.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Juli 2026
Juli 2026
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Anders: Jag har en ambivalens när det gäller de här typerna som retar gallfeber på sin omgivning, jag vet faktiskt inte riktigt var jag står där. Fast det hade ju säkerligen förenklat saken om jag helhjärtat bara tyckte att det enda rätta var att tala dem till rätta, informera dem lite grundläggande om hur de håller på och vilka troliga konsekvenser det kan få då de själva tycks blinda för det ur mitt perspektiv - och det ska sägas att ibland gör jag det, kommer till en punkt allting. Jag kan lätt bli väldigt vass och spydig om någon beter sig hånfullt, i direkt avseende att såra någon, i min omedelbara närhet.
Enligt min livserfarenhet är de människor som är i mest behov av någon annans hjälp för ett skadligt beteendemönster inte de som ber om hjälp. De lyssnar oftast inte när någon kommer med råd eller lägger upp sakliga fakta som påtalar problematiken.
Andra kanske har bättre erfarenheter.
Enligt min livserfarenhet är de människor som är i mest behov av någon annans hjälp för ett skadligt beteendemönster inte de som ber om hjälp. De lyssnar oftast inte när någon kommer med råd eller lägger upp sakliga fakta som påtalar problematiken.
Andra kanske har bättre erfarenheter.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)
http://www.dn.se/nyheter/sverige/oklart ... ga-har-sex
Funderade på följande scenarie, ett ungt par, båda 14 år, en fyller år i början av året, en i slutet.
När den äldste fyllt 15, så måste de hålla upp med sex, fram tills den andre fyllt 15, för att inte riskera
att bli anmäld, men innan 15 årsåldern kunde de ha sex med varandra hur mycket de nu ville,
säg att de blev ihop redan när de var 12 och hade sexdebut vid 13. Stackars kåta barn.
Funderade på följande scenarie, ett ungt par, båda 14 år, en fyller år i början av året, en i slutet.
När den äldste fyllt 15, så måste de hålla upp med sex, fram tills den andre fyllt 15, för att inte riskera
att bli anmäld, men innan 15 årsåldern kunde de ha sex med varandra hur mycket de nu ville,
säg att de blev ihop redan när de var 12 och hade sexdebut vid 13. Stackars kåta barn.
Zokrates skrev:http://www.dn.se/nyheter/sverige/oklart-rattslage-nar-unga-har-sex
För mig är det solklart fall. Man ska dömma efter uppsåt. Här skadar ingen varandra.
Återgå till "Tankar och känslor"